cultuur 113
Traditie die staat als een huis
ival
De Leeuw toont mystieke wereld van Erik Satie
agenda
van
Bief maakt EP
Meer agendanieuws
en het complete
bioscoopprogramma
zijn te vinden op
de website van deze krant.
OP PAD
Breskens
Quiz, door Rein Leentfaar.
Hooge Platen, 19.00-22.00 uur.
Domburg
Najaar-/winterkinderkledingbeurs.
Singel 8, 19.00-21.00 uur.
Middelburg.
Lezing Prof. dr. Dirk van Delft over de
Nobelprijswinnaar Pieter Zeeman.
Zeeuwse Bibliotheek, 19.30 uur.
OP PAD
Goes
The Broodtroosters spelen covers.
Café Baarends, 21.00 uur.
Kruiningen
Optreden Het Luchtmachtorkest.
Reimerswaalhal, 20.00 uur.
Middelburg
Concert Janis lan.
Stadsschouwburg, 20.00 uur.
Piccola Accaderhia degli Specchi ver
zorgt 250e concert in concertzaal.
Zeeuwse Concertzaal, 20.00 uur.
Gingerpig treedt op.
De Spot, 21.00 uur (zaal open).
Oostburg
Pre-party Kashfest.
The Lane, 21.00 uur.
Vlissingen
Optreden schoolkoor Roemenië.
Sint Jacobskerk, 20.00 uur.
Concert Simon McBride.
De Piek, 20.00 uur.
Welk Zeeuws boek verdient de PZC-publieksprijs?
Breng ook uw stem uit via www.pzc.nl/boekenprijs
vrijdag 7 oktober 2011
OPENINGSCONCERT 23e Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen begonnen in Oostburg
door Rolf Bosboom
OOSTBURG - De 23e editie van het
Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen
werd gisteravond in de Eligiuskerk
in Oostburg ingeluid met een con
cert van The European Union Or
chestra. Het orkest, onder leiding
van Hans-Peter Hofmann, bestaat
uit topmusici uit diverse Europese
landen en fungeert als muzikale
ambassadeur van de Europese
Unie. De uit Hulst afkomstige vio
list Mathieu van Bellen soleerde in
Mozarts Vioolconcert nr. 4 in D.
Tijdens het officiële gedeelte, voor
afgaand aan het concert, sprak bur
gemeester Jacques Suurmond van
de gemeente Sluis van 'de ge
droomde opening van het festival',
Zeeuwsch-Vlaanderen
vanwege de inbreng van Van Bel
len. „Hij heeft een sterke binding
met zijn geboortestreek."
Suurmond riep tevens de grote cul
turele evenementen in Zeeland op
tot nog nauwere samenwerking.
„Ik ben er zeker van dat ze elkaar
verder kunnen versterken en dat
we daarbij ook over de landsgren
zen kunnen kijken."
Gedeputeerde Ben de Reu (cul
tuur), die de officiële opening ver
richtte, sloot zich bij de woorden
van Suurmond aan. Ook noemde
hij het Festival van Zeeuwsch-
Vlaanderen 'een traditie die staat
als een huis'.
Hoewel de cultuursector zware tij
den wacht, zal de provincie het fes
tival in elk geval blijven steunen,
zoals al in het collegeprogramma
is vastgelegd. „Als je daarin wordt
genoemd, dan zit je goed. Jullie
kunnen erop rekenen dat we dit
overeind zullen houden. Ook de
25e editie van het festival gaan we
vieren." De Reu prees onder meer
de spreiding van de concerten
over de regio.
Het festival, met dit jaar als thema*"
'Ontsluierde passie', duurt tot en
met zaterdag 22 oktober. Van
avond treedt in het Scheldetheater
in Terneuzen (om 20.00 uur) het
Noord Nederlands Orkest op.
Q www.festival-zvl.nl
middelburg - Als aanvulling op
het album Alles blijft anders brengt
Blof op 4 november een EP uit, ge
titeld Radio Berlijn. Daarop staan
vijf nieuwe nummers van de
Zeeuwse band en twee nummers
die eerder zijn uitgebracht.
De bekende producer Chew Fu
maakte een remix van het num
mer Was je maar hier. Er zijn ver
der gastbijdragen van de zangeres
sen Krystl (in een nieuwe versie
van We doen wat we kunnen) en Sa-
brina Starke.
Aan de EP werkte ook een strijk
kwartet mee. De uit Tholen afkom
stige componist Martin Fondse
schreef een aantal arrangementen.
The European Union Orchestra verzorgde het openingsconcert van het Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen.
foto Peter Nicolai
door Mischa Beckers
De best verkochte klassieke
plaat in Nederland staat
nog altijd op naam van
pianist en dirigent Reinbert de
Leeuw. Begin jaren zeventig zette
hij zichzelf daarmee, door zijn ver
rassende interpretatie en uitvoe
ring van het vroege werk van de
Franse componist Erik Satie, als
pianist op de kaart.
De Leeuw is niet alleen bekend als
pianist en dirigent van eigentijdse
muziek maar ook als docent en
programmeur. Hij ontving vele
prijzen, waaronder Edison
Awards. Onlangs kwam zijn
nieuwste album uit. Daarop keert
hij terug naar Satie. Met stukken
die 'de essentie van Satie bevat
ten'. Zondag speelt De Leeuw die
stukken bij Muziekpodium Zee
land, in Veere.
Satie geldt als een bijzonder com
ponist. Hij leek in bepaalde opzich
ten zijn tijd ver vooruit. Aspecten
uit zijn gedachtegoed kwamen la
ter bij componisten als John Cage
tot uitdrukking.
Wat brengt De Leeuw in zijn hui
dige programma? „Het gaat om
werken van Satie uit de periode
1892-1894", zegt de pianist. Het be
treft Saties zogenaamde esoteri
sche periode. De componist trad
toe tot de orde van de Rozenkrui
sers en richtte een eigen kerk op.
„Heel geheimzinnig is die periode
en ik heb die altijd al interessant
gevonden. Mijn insteek met het
huidige programma is die wereld
van Satie op te roepen." Dus ko
men stukken voorbij als Danses
Gothiques, Someries de la rose
croix en Uspud.
Van die laatste compositie zei De
Leeuw: „Uspud is een ongrijpbaar,
in zichzelf gekeerd en bijna onuit
voerbaar stuk." Een hele uitdaging
voor de pianist. „Ik ken dat stuk
natuurlijk al heel lang. Het is een
Reinbert de Leeuw
vreemde wereld die Satie daar op
voert. Complex ook. Hij schreef
het als ballet. In een soort scenario
noteerde hij wat daarin te zien
zou moeten zijn. En dat is. echt het
surrealisme voorbij. Het is al on
denkbaar om dat allemaal te laten
zien als ballet en dan is dat ook
nog eens zo in tegenspraak met de
muziek die hij erbij schreef. Ner
gens lijkt er een relatie te bestaan
tussen de dynamiek van het ballet
en de muziek die maar rondjes
blijft draaien."
De Leeuw wilde op een visuele
manier inzicht verschaffen in die
mystieke wereld van Satie. Hij
speelde de stukken voor aan video
kunstenaar Arjen Klerkx en vroeg
hem er iets mee te doen.
Klerkx selecteerde een aantal beel
den en monteerde daar de teksten
en aanwijzingen van Satie in.
„Dan zie je toch een deel van die
surrealistische wereld van Satie via
eenvoudige maar indringende beel
den."
Prachtig vindt De Leeuw de aan
wijzingen in Saties partituur. Daar
staat boven een akkoord bijvoor
beeld 'toujours' of'dans la tête'.
„Daar moet je dan even over na
denken: wat bedoelt hij daarmee
en wat moet je ermee?
Satie nam in de partituur veel aan
wijzingen op. 'Tres lents' komt on
geveer 35 keer voor, om aan te ge
ven dat het onveranderlijk lang
zaam gespeeld moet worden. Daar
boven staan dan weer beelden die
men in het ballet te zien zou moe
ten krijgen."
De video loopt synchroon met het
spel van De Leeuw. Tijdens het
spelen ziet het publiek de beelden
en teksten die de componist in de
partituur aanbracht. „Het is dus
ook 'zien' en 'lezen'. Die ervaring
wilde ik overbrengen: het contrast
tussen de muziek, die vrij statisch
is, en de dynamische wereld daar
buiten."
Reinbert de Leeuw, zondag in de Grote
Kerk in Veere. Aanvang: 15.30 uur.