cultuur 113 Traditie die staat als een huis ival De Leeuw toont mystieke wereld van Erik Satie agenda van Bief maakt EP Meer agendanieuws en het complete bioscoopprogramma zijn te vinden op de website van deze krant. OP PAD Breskens Quiz, door Rein Leentfaar. Hooge Platen, 19.00-22.00 uur. Domburg Najaar-/winterkinderkledingbeurs. Singel 8, 19.00-21.00 uur. Middelburg. Lezing Prof. dr. Dirk van Delft over de Nobelprijswinnaar Pieter Zeeman. Zeeuwse Bibliotheek, 19.30 uur. OP PAD Goes The Broodtroosters spelen covers. Café Baarends, 21.00 uur. Kruiningen Optreden Het Luchtmachtorkest. Reimerswaalhal, 20.00 uur. Middelburg Concert Janis lan. Stadsschouwburg, 20.00 uur. Piccola Accaderhia degli Specchi ver zorgt 250e concert in concertzaal. Zeeuwse Concertzaal, 20.00 uur. Gingerpig treedt op. De Spot, 21.00 uur (zaal open). Oostburg Pre-party Kashfest. The Lane, 21.00 uur. Vlissingen Optreden schoolkoor Roemenië. Sint Jacobskerk, 20.00 uur. Concert Simon McBride. De Piek, 20.00 uur. Welk Zeeuws boek verdient de PZC-publieksprijs? Breng ook uw stem uit via www.pzc.nl/boekenprijs vrijdag 7 oktober 2011 OPENINGSCONCERT 23e Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen begonnen in Oostburg door Rolf Bosboom OOSTBURG - De 23e editie van het Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen werd gisteravond in de Eligiuskerk in Oostburg ingeluid met een con cert van The European Union Or chestra. Het orkest, onder leiding van Hans-Peter Hofmann, bestaat uit topmusici uit diverse Europese landen en fungeert als muzikale ambassadeur van de Europese Unie. De uit Hulst afkomstige vio list Mathieu van Bellen soleerde in Mozarts Vioolconcert nr. 4 in D. Tijdens het officiële gedeelte, voor afgaand aan het concert, sprak bur gemeester Jacques Suurmond van de gemeente Sluis van 'de ge droomde opening van het festival', Zeeuwsch-Vlaanderen vanwege de inbreng van Van Bel len. „Hij heeft een sterke binding met zijn geboortestreek." Suurmond riep tevens de grote cul turele evenementen in Zeeland op tot nog nauwere samenwerking. „Ik ben er zeker van dat ze elkaar verder kunnen versterken en dat we daarbij ook over de landsgren zen kunnen kijken." Gedeputeerde Ben de Reu (cul tuur), die de officiële opening ver richtte, sloot zich bij de woorden van Suurmond aan. Ook noemde hij het Festival van Zeeuwsch- Vlaanderen 'een traditie die staat als een huis'. Hoewel de cultuursector zware tij den wacht, zal de provincie het fes tival in elk geval blijven steunen, zoals al in het collegeprogramma is vastgelegd. „Als je daarin wordt genoemd, dan zit je goed. Jullie kunnen erop rekenen dat we dit overeind zullen houden. Ook de 25e editie van het festival gaan we vieren." De Reu prees onder meer de spreiding van de concerten over de regio. Het festival, met dit jaar als thema*" 'Ontsluierde passie', duurt tot en met zaterdag 22 oktober. Van avond treedt in het Scheldetheater in Terneuzen (om 20.00 uur) het Noord Nederlands Orkest op. Q www.festival-zvl.nl middelburg - Als aanvulling op het album Alles blijft anders brengt Blof op 4 november een EP uit, ge titeld Radio Berlijn. Daarop staan vijf nieuwe nummers van de Zeeuwse band en twee nummers die eerder zijn uitgebracht. De bekende producer Chew Fu maakte een remix van het num mer Was je maar hier. Er zijn ver der gastbijdragen van de zangeres sen Krystl (in een nieuwe versie van We doen wat we kunnen) en Sa- brina Starke. Aan de EP werkte ook een strijk kwartet mee. De uit Tholen afkom stige componist Martin Fondse schreef een aantal arrangementen. The European Union Orchestra verzorgde het openingsconcert van het Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen. foto Peter Nicolai door Mischa Beckers De best verkochte klassieke plaat in Nederland staat nog altijd op naam van pianist en dirigent Reinbert de Leeuw. Begin jaren zeventig zette hij zichzelf daarmee, door zijn ver rassende interpretatie en uitvoe ring van het vroege werk van de Franse componist Erik Satie, als pianist op de kaart. De Leeuw is niet alleen bekend als pianist en dirigent van eigentijdse muziek maar ook als docent en programmeur. Hij ontving vele prijzen, waaronder Edison Awards. Onlangs kwam zijn nieuwste album uit. Daarop keert hij terug naar Satie. Met stukken die 'de essentie van Satie bevat ten'. Zondag speelt De Leeuw die stukken bij Muziekpodium Zee land, in Veere. Satie geldt als een bijzonder com ponist. Hij leek in bepaalde opzich ten zijn tijd ver vooruit. Aspecten uit zijn gedachtegoed kwamen la ter bij componisten als John Cage tot uitdrukking. Wat brengt De Leeuw in zijn hui dige programma? „Het gaat om werken van Satie uit de periode 1892-1894", zegt de pianist. Het be treft Saties zogenaamde esoteri sche periode. De componist trad toe tot de orde van de Rozenkrui sers en richtte een eigen kerk op. „Heel geheimzinnig is die periode en ik heb die altijd al interessant gevonden. Mijn insteek met het huidige programma is die wereld van Satie op te roepen." Dus ko men stukken voorbij als Danses Gothiques, Someries de la rose croix en Uspud. Van die laatste compositie zei De Leeuw: „Uspud is een ongrijpbaar, in zichzelf gekeerd en bijna onuit voerbaar stuk." Een hele uitdaging voor de pianist. „Ik ken dat stuk natuurlijk al heel lang. Het is een Reinbert de Leeuw vreemde wereld die Satie daar op voert. Complex ook. Hij schreef het als ballet. In een soort scenario noteerde hij wat daarin te zien zou moeten zijn. En dat is. echt het surrealisme voorbij. Het is al on denkbaar om dat allemaal te laten zien als ballet en dan is dat ook nog eens zo in tegenspraak met de muziek die hij erbij schreef. Ner gens lijkt er een relatie te bestaan tussen de dynamiek van het ballet en de muziek die maar rondjes blijft draaien." De Leeuw wilde op een visuele manier inzicht verschaffen in die mystieke wereld van Satie. Hij speelde de stukken voor aan video kunstenaar Arjen Klerkx en vroeg hem er iets mee te doen. Klerkx selecteerde een aantal beel den en monteerde daar de teksten en aanwijzingen van Satie in. „Dan zie je toch een deel van die surrealistische wereld van Satie via eenvoudige maar indringende beel den." Prachtig vindt De Leeuw de aan wijzingen in Saties partituur. Daar staat boven een akkoord bijvoor beeld 'toujours' of'dans la tête'. „Daar moet je dan even over na denken: wat bedoelt hij daarmee en wat moet je ermee? Satie nam in de partituur veel aan wijzingen op. 'Tres lents' komt on geveer 35 keer voor, om aan te ge ven dat het onveranderlijk lang zaam gespeeld moet worden. Daar boven staan dan weer beelden die men in het ballet te zien zou moe ten krijgen." De video loopt synchroon met het spel van De Leeuw. Tijdens het spelen ziet het publiek de beelden en teksten die de componist in de partituur aanbracht. „Het is dus ook 'zien' en 'lezen'. Die ervaring wilde ik overbrengen: het contrast tussen de muziek, die vrij statisch is, en de dynamische wereld daar buiten." Reinbert de Leeuw, zondag in de Grote Kerk in Veere. Aanvang: 15.30 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 13