binnenland 15
'Den Haag te
zeer gericht
op Rotterdam'
IP Stippenvoordeel!
Voorbij het
taboe op de
digitale date
film over ontvoering
Tweede Kamer
heeft genoeg
van Curasao
donderdag 6 oktober 2011
SEAPORTS Politiek kijkt te weinig naar Zeeland
den, zo was de verwachting. Het on
geval ontstond vermoedelijk door
dat een 43-jarige vrachtwagenchauf
feur een vrachtwagen op de vlucht
strook raakte en met zijn voertuig
den Brink is het een principiële
kwestie.
„Het staat een filmmaker vrij een
film te maken over een misdaad,
zeker over een van de meeste
spraakmakende uit de recente ge
schiedenis." Volgens Holleeder
moet de weergave van de feiten
DEN HAAG - De Tweede Kamer
heeft schoon genoeg van de rotte
bestuurscultuur op Curasao. De
Kamer eist dat het eiland binnen
enkele weken orde op zaken stelt.
Gebeurt dat niet, dan moet Neder
land ingrijpen en schoon schip ma
ken. Minister Piet Hein Donner
van Binnenlandse Zaken en Ko
ninkrijksrelaties vindt het echter
veel te vroeg om Curasao de
wacht aan te zeggen. Dat bleek gis
teravond tijdens een debat in de
Tweede Kamer. De Kamer is hevig
geschrokken van een rapport van
oud-politicus Paul Rosenmöller
en oud-bankier Cees Maas, waar
uit blijkt dat de bestuurscultuur
op Curasao wordt gekenmerkt
door vriendjespolitiek, intimidatie
en zelfverrijking. Drie ministers,
onder wie premier Gerrit Schotte,
zouden volgens de commissie niet
hebben kunnen aantreden als zij
vooraf waren gescreend, omdat zij
in verband worden gebracht met
corruptie. De commissie adviseer
de om met spoed de verdenkingen
tegen de politici te onderzoeken
en het vertrouwen in de politiek
te herstellen.
dwars op de snelweg kwam te
staan. Volgens de ANWB was een
van de trucks geladen met plastic,
wat grote rookontwikkeling veroor
zaakte. foto Vincent Jannink/ANP
honderd procent waarheidsge
trouw zijn. IDTV is het daar niet
mee eens. Holleeder komt als per
sonage in de film niet voor.
■Q zie onze website:binnenland
De film kan verboden worden,
de trailer kijken kan nog wel
DEN HAAG - In Nederland gaat in
het 'digitaal daten' jaarlijks zo'n 30
a 40 miljoen euro om. Dat zegt Re-
latieplanet, naar eigen zeggen de
grootste onlinedatingsite van Ne
derland.
Het Centraal Bureau voor de Statis
tiek (CBS) bracht gisteren naar bui
ten dat het internet de laatste 10
jaar veel belangrijker is geworden
voor het vinden van een relatie.
Relatieplanet zegt zelf inmiddels
geen grote groei meer te zien,
maar ontvangt de laatste jaren ge
middeld wel 1200 inschrijvingen
per dag. Maandelijks zijn er
300.000 tot 600.000 singles op de
site. In de afgelopen 9,5 jaar heeft
de site ruim vier miljoen inschrij
vingen gehad.
Soraya )aha van Lexa.nl, een ande
re grote datingsite, zegt dat het le
denaantal de laatste jaren wel flink
is gestegen. „Er staan nu 2,3 mil
joen singles ingeschreven en dat
aantal stijgt met gemiddeld één
per minuut. Dit komt vooral door
dat de naamsbekendheid het afge
lopen jaar enorm is toegenomen."
Thomas Boonstoppel, manager
van Relatieplanet, vult- aan dat on-
linedaten bijna volledig uit de ta
boesfeer is. Volgens hem werd het
plaatsen van een foto een paar jaar
geleden als hoogdrempelig erva
ren. Tegenwoordig geven mensen
zich door Hyves en Facebook mak
kelijker bloot en vinden ze het
minder erg zich als single te pre
senteren. Lexa.nl zegt dat dat onli-
nedaten heel normaal en toeganke
lijk is geworden. Hierdoor ver
dwijnt het taboe vanzelf.
Jan Latten, hoogleraar Demografie
in Amsterdam, is het er mee eens
dat het taboe verdwijnt. Volgens
Latten brokkelt het taboe vanzelf
af nu het door de samenleving
wordt geaccepteerd.
door Jeffrey Kutterink
DEN HAAG - Politiek Den Haag
kijkt te veel naar de belangen van
de haven van Rotterdam. Er is on
voldoende oog voor de samenwer
king met andere havens, zoals die
in Zeeland.
Dat is de boodschap die haven
schap Zeeland Seaports vandaag
meegeeft aan de Tweede Kamer.
De Tweede Kamer praat vandaag
over de toekomstvisie van de ha
ven van Rotterdam. „We moeten
ons niet laten afschilderen als een
regionale haven, want dat zijn we
niet", zegt directeur Hans van der
Hart van Zeeland Seaports. „De
Zeeuwse havens zijn van nationaal
belang."
Hij benadrukt dat de havens in
Vlissingen en Terneuzen het rela
tief goed doen. Zeeland Seaports
is, stelt hij, in de afgelopen jaren
uitgegroeid tot één van de belang
rijkste stukgoedhavens in het ge
bied Hamburg-Le Havre. „We vin
den dat de havenvisie van Rotter
dam te sterk uitgaat van de Rotter
damse belangen."
Zeeland Seaports had graag een vi
sie gezien op de rol van alle Neder
landse zeehavens. „Juist omdat die
gebruik kunnen maken van de
slagkracht, kennis en internationa
le netwerken van het Havenbedrijf
Rotterdam."
Van der Hart vindt bovendien dat
er verder gekeken moet worden
dan de landsgrenzen. „De Zeeuw
se havens zijn gezien hun ligging
sterk verbonden met de Scheldeha-
vens in Gent en Antwerpen. Ook
die zouden in de visie betrokken
moeten worden. De chemie maakt
de omslag naar een groene grond-
stoffeneconomie. In die biobased
economy worden reststromen uit
gewisseld. Wat voor het ene be
drijf afval is, is voor het andere
een grondstof. De havens in Vlaan
deren, Zeeland en Rotterdam -
waar al pijpleidingen tussen liggen
- zouden elkaar
juist op dat gebied kunnen verster
ken."
Nederland en Vlaanderen maak
ten begin juli bekend dat ze het
vrijwel eens zijn over de bouw van
een nieuwe zeesluis bij Terneuzen.
Die moet de toegang tot de haven
van Gent voor grotere zeeschepen
mogelijk maken. Onderhandeld
wordt nog over de financiering.
Nederland zal aan de 427 meter
lange sluis maximaal 142 miljoen
euro bijdragen. Het definitieve be
sluit daarover zou deze maand
moeten vallen.
Van der Hart: „We hebben signa
len gekregen dat Zeeland Seaports
moet meebetalen aan de bouw
van de nieuwe zeesluis. Hoeveel is
nog niet duidelijk. Ook al hebben
de Zeeuwse havens er belang bij
dat de nieuwe sluis er komt, vin
den we niet dat we eraan moeten
meebetalen. Het is aan de centrale
overheid om te zorgen dat ontslui
tende infrastructuur wordt betaald
en aangelegd."