binnenland 15 'Den Haag te zeer gericht op Rotterdam' IP Stippenvoordeel! Voorbij het taboe op de digitale date film over ontvoering Tweede Kamer heeft genoeg van Curasao donderdag 6 oktober 2011 SEAPORTS Politiek kijkt te weinig naar Zeeland den, zo was de verwachting. Het on geval ontstond vermoedelijk door dat een 43-jarige vrachtwagenchauf feur een vrachtwagen op de vlucht strook raakte en met zijn voertuig den Brink is het een principiële kwestie. „Het staat een filmmaker vrij een film te maken over een misdaad, zeker over een van de meeste spraakmakende uit de recente ge schiedenis." Volgens Holleeder moet de weergave van de feiten DEN HAAG - De Tweede Kamer heeft schoon genoeg van de rotte bestuurscultuur op Curasao. De Kamer eist dat het eiland binnen enkele weken orde op zaken stelt. Gebeurt dat niet, dan moet Neder land ingrijpen en schoon schip ma ken. Minister Piet Hein Donner van Binnenlandse Zaken en Ko ninkrijksrelaties vindt het echter veel te vroeg om Curasao de wacht aan te zeggen. Dat bleek gis teravond tijdens een debat in de Tweede Kamer. De Kamer is hevig geschrokken van een rapport van oud-politicus Paul Rosenmöller en oud-bankier Cees Maas, waar uit blijkt dat de bestuurscultuur op Curasao wordt gekenmerkt door vriendjespolitiek, intimidatie en zelfverrijking. Drie ministers, onder wie premier Gerrit Schotte, zouden volgens de commissie niet hebben kunnen aantreden als zij vooraf waren gescreend, omdat zij in verband worden gebracht met corruptie. De commissie adviseer de om met spoed de verdenkingen tegen de politici te onderzoeken en het vertrouwen in de politiek te herstellen. dwars op de snelweg kwam te staan. Volgens de ANWB was een van de trucks geladen met plastic, wat grote rookontwikkeling veroor zaakte. foto Vincent Jannink/ANP honderd procent waarheidsge trouw zijn. IDTV is het daar niet mee eens. Holleeder komt als per sonage in de film niet voor. ■Q zie onze website:binnenland De film kan verboden worden, de trailer kijken kan nog wel DEN HAAG - In Nederland gaat in het 'digitaal daten' jaarlijks zo'n 30 a 40 miljoen euro om. Dat zegt Re- latieplanet, naar eigen zeggen de grootste onlinedatingsite van Ne derland. Het Centraal Bureau voor de Statis tiek (CBS) bracht gisteren naar bui ten dat het internet de laatste 10 jaar veel belangrijker is geworden voor het vinden van een relatie. Relatieplanet zegt zelf inmiddels geen grote groei meer te zien, maar ontvangt de laatste jaren ge middeld wel 1200 inschrijvingen per dag. Maandelijks zijn er 300.000 tot 600.000 singles op de site. In de afgelopen 9,5 jaar heeft de site ruim vier miljoen inschrij vingen gehad. Soraya )aha van Lexa.nl, een ande re grote datingsite, zegt dat het le denaantal de laatste jaren wel flink is gestegen. „Er staan nu 2,3 mil joen singles ingeschreven en dat aantal stijgt met gemiddeld één per minuut. Dit komt vooral door dat de naamsbekendheid het afge lopen jaar enorm is toegenomen." Thomas Boonstoppel, manager van Relatieplanet, vult- aan dat on- linedaten bijna volledig uit de ta boesfeer is. Volgens hem werd het plaatsen van een foto een paar jaar geleden als hoogdrempelig erva ren. Tegenwoordig geven mensen zich door Hyves en Facebook mak kelijker bloot en vinden ze het minder erg zich als single te pre senteren. Lexa.nl zegt dat dat onli- nedaten heel normaal en toeganke lijk is geworden. Hierdoor ver dwijnt het taboe vanzelf. Jan Latten, hoogleraar Demografie in Amsterdam, is het er mee eens dat het taboe verdwijnt. Volgens Latten brokkelt het taboe vanzelf af nu het door de samenleving wordt geaccepteerd. door Jeffrey Kutterink DEN HAAG - Politiek Den Haag kijkt te veel naar de belangen van de haven van Rotterdam. Er is on voldoende oog voor de samenwer king met andere havens, zoals die in Zeeland. Dat is de boodschap die haven schap Zeeland Seaports vandaag meegeeft aan de Tweede Kamer. De Tweede Kamer praat vandaag over de toekomstvisie van de ha ven van Rotterdam. „We moeten ons niet laten afschilderen als een regionale haven, want dat zijn we niet", zegt directeur Hans van der Hart van Zeeland Seaports. „De Zeeuwse havens zijn van nationaal belang." Hij benadrukt dat de havens in Vlissingen en Terneuzen het rela tief goed doen. Zeeland Seaports is, stelt hij, in de afgelopen jaren uitgegroeid tot één van de belang rijkste stukgoedhavens in het ge bied Hamburg-Le Havre. „We vin den dat de havenvisie van Rotter dam te sterk uitgaat van de Rotter damse belangen." Zeeland Seaports had graag een vi sie gezien op de rol van alle Neder landse zeehavens. „Juist omdat die gebruik kunnen maken van de slagkracht, kennis en internationa le netwerken van het Havenbedrijf Rotterdam." Van der Hart vindt bovendien dat er verder gekeken moet worden dan de landsgrenzen. „De Zeeuw se havens zijn gezien hun ligging sterk verbonden met de Scheldeha- vens in Gent en Antwerpen. Ook die zouden in de visie betrokken moeten worden. De chemie maakt de omslag naar een groene grond- stoffeneconomie. In die biobased economy worden reststromen uit gewisseld. Wat voor het ene be drijf afval is, is voor het andere een grondstof. De havens in Vlaan deren, Zeeland en Rotterdam - waar al pijpleidingen tussen liggen - zouden elkaar juist op dat gebied kunnen verster ken." Nederland en Vlaanderen maak ten begin juli bekend dat ze het vrijwel eens zijn over de bouw van een nieuwe zeesluis bij Terneuzen. Die moet de toegang tot de haven van Gent voor grotere zeeschepen mogelijk maken. Onderhandeld wordt nog over de financiering. Nederland zal aan de 427 meter lange sluis maximaal 142 miljoen euro bijdragen. Het definitieve be sluit daarover zou deze maand moeten vallen. Van der Hart: „We hebben signa len gekregen dat Zeeland Seaports moet meebetalen aan de bouw van de nieuwe zeesluis. Hoeveel is nog niet duidelijk. Ook al hebben de Zeeuwse havens er belang bij dat de nieuwe sluis er komt, vin den we niet dat we eraan moeten meebetalen. Het is aan de centrale overheid om te zorgen dat ontslui tende infrastructuur wordt betaald en aangelegd."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 5