301 sport
Wielerbeelden doen pijn aan de ogen
NATUURLIJK
UNIEKE AANBIEDING
€7.250,-
ZONDER RENTE
RONDE VAN PEKING Nieuwe koers valt (nog) niet in de smaak
Volleybalteams
hebben over
kwalificaties
niets te klagen
BESUS JE NIET ALLEEN VANWEGE DE
VAN
BETAAL NU DE HELFT
EN DE REST BEGIN 2014
donderdag 6 oktober 2011
door Edward Swier
den haag - Je oren moeten altijd
nog wat wennen aan toekomstmu
ziek. Geef het een kans, zeggen de
optimisten. Dat gaat nooit lekker
klinken, stellen anderen. Feit is dat
de Ronde van Peking zijn bestaans
recht de komende jaren zal moe
ten proberen te bewijzen. Daar
voor is namelijk veel meer nodig
dan een enthousiaste componist.
De Ronde van Vlaanderen, Tour
de France, Giro d'Italia, Luik-Baste-
naken-Luik; allemaal monumen
ten op de wielerkalender, onder
deel van de prestigieuze World-
Tour. Op datzelfde lijstje staan,
sinds enkele jaren, ook de Tour
Down Under, de GP's van Québec
en Montreal en nu dus ook de
Ronde van Peking. Een vijfdaagse
rittenkoers, zonder enige historie.
Voor het eerst te verrijden, deze
nieuwegein - De nationale volley
balteams mogen niet klagen over
de groepsindeling voor het olym
pisch pré-kwalificatietoernooi dat
beide in november wacht. Zowel
de vrouwen als de mannen moe
ten naar Kroatië voor een toernooi
met vijf andere landen, waarvan al
leen de winnaar zich plaatst voor
het Europese olympisch kwalifica
tietoernooi in mei 2012.
De vrouwen van bondscoach Avi-
tal Selinger zijn ingedeeld in een
poule met landen die allemaal veel
lager op de wereldranglijst staan
dan Oranje, dat na het EK overi
gens vijf plaatsen is geduikeld naar
de achttiende plek: Kroatië (29),
Frankrijk (40), Israël (47), Grieken
land (55) en Zweden (108). Interes
sant is de deelname van Israël. Dat
team wordt namelijk gecoacht
door Arie Selinger, de vader van
de Nederlandse bondscoach Avital
Selinger.
De vrouwen moeten aantreden
van 8 tot en met 13 november.
Wint Nederland het toernooi, dan
mag het in mei van komend jaar
in Turkije proberen een startbe
wijs voor Londen 2012 te bemach
tigen.
Bondscoach Edwin Benne en zijn
mannen krijgen naast het gastland
te maken met Finland, Slovenië,
Portugal en de Oekraïne. Daarmee
ontliep Oranje bijvoorbeeld sterke
landen als Frankrijk, Tsjechië en
Duitsland.
Voor Nederland zal het deson
danks een zware klus worden om
als toernooiwinnaar een plek op
het Europees olympisch kwali
ficatietoernooi in het Bulgaarse So
fia te veroveren. Eloewel met Fin
land (27) en Portugal (33) slechts
twee van de zes teams hoger dan
Nederland (35) op de wereldrang
lijst staan, zijn ook Slovenië (36)
en Kroatië (59) geen teams waar
van Oranje zomaar even wint.
Oekraïne lijkt op voorhand de
zwakste in de poule, die zijn speel-
data heeft van 22 tot en met 27 no
vember.
week tot en met zondag. Met
start- en finishlocaties als het Vo
gelnest (het Olympisch Stadion),
de Waterkubus en het Plein van
de Hemelse Vrede. Ook trekt het
peloton langs historische plekken
als de Chinese Muur. Maar wiel
rennen is meer dan dat, het is een
wedstrijd én geen toeristisch tocht
je.
De vraag is of de Ronde van Pe
king al een succes mag worden ge
noemd. UCI-voorzitter Pat Mc-
Quaid is natuurlijk de eerste om te
roepen van wel. Hij pleit, als opvol
ger van de Nederlander Hein Ver-
bruggen, al jaren voor globalise
ring van de wielersport. Het pelo
ton zou er, omdat de sponsors uit
opkomende economieën zoveel ka
pitaalkrachtiger zijn, om zitten te
springen.
Sowieso krijgt de wedstrijd een
kans, er is een licentie voor vier
jaar verstrekt. En aangezien ploe
gen deelname niet kunnen weige
ren, zal er ook ieder jaar een be
hoorlijk sterk veld aan de start
staan. Daarmee is echter nog geen
traditie geboren, zoals dat in Vlaan
deren, Luik of met de Tour wel ge
beurde. Daartoe zal iedereen de
koers moeten omarmen. Of dat
ooit gaat gebeuren is twijfelachtig.
Eerder dit jaar was de Ronde van
Peking al inzet van een geschil tus
sen de wielerploegen en de wereld
wielerbond UCI. Uit onvrede van
het besluit van de UCI om het rij
den met 'oortjes' te verbieden,
dreigden de teams de Chinese
koers te boycotten. Die is namelijk
ontsproten aan het brein van die
zelfde UCI, en met hulp van Tour
organisator ASO op poten gezet.
Het geschil werd uiteindelijk ge
schikt, waarna de ploegen alsnog
naar Peking besloten af te reizen.
Dat doen ze nog steeds niet van
harte. Er zijn veel punten voor de
WorldTour te behalen, maar het
seizoen loopt wel al op zijn einde.
Er zijn nog maar weinig renners
gemotiveerd en in vorm. Boven
dien is er de twijfel over met groei
hormonen vervuild vlees. Veel
teams hebben uit angst voor posi
tieve plasjes deze week slechts vis
op het menu staan.
De beelden van de proloog deden
gisteren pijn aan de ogen. De 11,3
kilometer lange tijdrit voerde over
een akelig leeg, en - door de smog
- wat grijs Olympisch Park. Alleen
in de laatste honderd meter was
een groepje toeschouwers zicht
baar. Allicht dat zij er door de orga
nisatie waren neergezet. Robert
Gesink, voor de televisie genezend
van een beenbreuk, had het ook
gezien. Via twitter meldde hij dat
'van de één miljard Chinezen er
zo te zien 50 gek op wielrennen
zijn'.
Er zijn ontelbaar veel fietsen in Pe
king, maar wielrennen is in China
bepaald nog geen grote sport.
Tuurlijk, als een klein percentage
van de miljardenbevolking wed
strijden gaat rijden, kan de UCI al
wijzen op een explosieve groei
van het aantal wielrenners wereld
wijd, maar daarmee is nog niets ge
zegd over het niveau. Tijdens de
proloog waren de laatste drie plaat
sen voor Chinezen, de heren
Wang, Zhao en Zhang. De kans is
groot dat zij de komende dagen
ook telkens vlot gelost zullen wor
den.
Wereldkampioen tijdrijden Tony
Martin verpletterde in de proloog
de concurrentie. De Duitser was
ruim sneller dan de concurrentie.
De nummerzes, Lars Boom,
moest al 36 seconden toegeven. Bo
vendien kreeg hij later twintig tel
len tijdstraf vanwege ongeoorloof
de hulp vanuit de ploegleidersau-
HEW
THinKino.
hew
HYUnDRI POSSIBILITIES.
Pas begin 2014 de andere helft betalen. Tot die
tijd betaalt u geen rente en aflossing. Maar
je kunt wel meteen van alle voordelen genieten.
Dat is niet verkeerd. Maar om zeker te weten of
je de juiste beslissing neemt, kan een proefrit je
helpen. Want alleen door zélf te ervaren, vorm
je een eigen mening. Vraag een proefrit aan
op onze site, lees realviews van andere rijders
of bezoek een Hyundai-dealer. En maak dan je
beslissing. Goede deal toch?
Rijd de nieuwe Hyundai Ï30 voor €7.250,-
Conlante waaide van
Totale kredietbedrag
Variabel debetienievoet
U betaalt de eerste 27 maanden geen aflossing en rente en u kunt het totale kredietbedrag op ieder gewenst moment boetevni terugbetalen U kunt er ook voor kiezen om na de periode van uitgestelde betaling (27 maanden!
gebruik te maken van het doorlopend krediet met een jaarlijks Jtoslenpercentage van 5.9% (op basis van de huidige rentestand), dan gelden de kosten zoals benoemd in bovenstaande tekentabel U heeft de mogelijkheid om
tussentijds boetevnj af te lossen Voor de voorwaarden verwijten wij u naar het standaard infoimabeblad dat u kunt opvragen bij uw dealer Dit aanbod betreft een uitgestelde betaling en doorlopend krediet van Hyundai Financial
Services Hyundai Financial Services bemiddelt in financieringen van Alpha Credit Nederland B.V. (Vergunningnummer 12012518). Toetsing en registratie te Tiel. Prijs- en rentewiitigingen voorbehouden.
Gecombineerd brandstofverbruik: 4,4 - 6,9 (1/100 km) 22,7 -14,5 (km/I); CO2 - emissie: 115 -162 (g/km). Uitstoot- en
brandstofverbruikgegevens zijn gebaseerd op tests die zijn uitgevoerd volgens Europese Verordening 715/2007/EEG.
MIDDELBURG: AUTO STURM B.V., N00RDWEG 467, TEL. 0118 - 612042.
GOES: AUTO STURM B.V., AMUNDSENWEG 39, TEL. 0113 - 602000.
n zijn mcL BTW en 6PM en excl kosten ri|klaai maken,
laktoeslag en verwijderingsbijdrage Afgebeelde modellen kunnen afwi
jken van standaarduitvoering. Afgebeelde Hyundai i30 CW heeft een
meerprijs. Energielabel en wegenbelastingvrijstelling 15 athankelijk van de
verkrijgbare uitvoering Actie is alleen geldig op de Hyundai i10. Hyundai
i20. Hyundai i30 en Hyundai GO CW en gefdl op de consunentenpnis excl
opties, accessoires en overige kosten Betaling 2e helft uiterlijk 27 maan
den ra registratiedatum. Geldt met op actiemodellen Voor de voorwaarden
verwijten wij naar de brochure Druk- en zetfouten voorbehouden. Actie
geldig met datum koopovereenkomst vanaf 1 oktober 2011 met een uiterste
kenteken aanvraagdatum van 31 december 2011Vraag uw dealer naar de
voorwaarden.
www.hyundai.nl
JAAR