op Schiphol O 0 O O Recht op privacy contra veiligheid van passagiers I? II 'De afgelopen zes jaar hebben wij overigens wel potentiële aanslagen op de burgerluchtvaart voorkomen.' Ben Swagerman, hoofd beveiliging KLM woensdag 5 oktober 2011 KNOWN TRAVELLER: bekende passagier 5a3 Irisscan beeld Ruud Willems/bron IATA vullende informatie over zichzelf hebben prijsgegeven en beschik ken over speciale passen waarin die gegevens zijn opgeslagen, hun eigen veiligheidslaan met lichte controles. De bulk van de reizigers, 60 pro cent, ondergaat in de veiligheids- check van de toekomst, al lopend een vergelijkbare check als nu. TSA begint in Amerika met het categoriseren van reizigers aan de hand van persoons- en reisgege- vens en het op proef aanleggen van veiligheidslanen. „Hierdoor kunnen we veiligheids personeel dat nu nodig is om ieder een op dezelfde wijze te controle ren, inzetten om risicogroepen extra te controleren", zegt TSA-top- man Pistole. „We focussen ons op passagiers van wie we denken dat ze een risico vormen, waardoor te gelijkertijd anderen minder wor den belast." Daar zit meteen de an gel van de nieuwe aanpak. Om uit te kunnen maken tot welke van de categorieën een luchtreiziger be hoort, moet ver voor diens reis al een elektronisch beeld van hem zijn gevormd aan de hand van door luchtvaartmaatschappijen ter beschikking gestelde documenten (naam, verblijfplaats, creditcard nummer, e-mailadres, voedselvoor- keur), informatie van opsporings instanties en een gedragsanalyse. TSA-topman Pistole, tot vorig jaar zomer tweede man bij de FBI, wil niets zeggen over de wijze van be oordelen. „Maar we zullen ras, ge slacht en nationaliteit zeker geen onderdeel laten uitmaken van die beoordeling. Dat is tegen de wet." Röntgenscan Metaaldetector Vloeistofdetector Schoenscan Explosievendetector Lichaamsscan zie onze website:buitenland Journalist van Wall Street Jour nal over de plannen van TSA. Terwijl wereldwijd wordt nagedacht over nieuwe veiligheidscontroles, blijft op Europese vliegvelden, waaronder Schiphol, alles nog bij het oude. „Zo'n nieuwe aanpak als TSA en IATA willen, komt er voor alsnog niet", zegt Edmond Mes- schaert namens de Nationaal Coör dinator Terrorismebestrijding (NCTB). „Er is geen reden om iets te veranderen aan de combinatie van röntgenscans voor handbaga ge, en bodyscans en fouilleren voor personen. Wij blijven ieder een hetzelfde behandelen. Wel wordt gewerkt aan een proef" Gisteren begon in Amsterdam een conferentie over beveiliging van de luchtvaart, waarop deskundi gen, waaronder van de IATA, juist een pleidooi hielden om binnen enkele jaren de passagiers op Schiphol soepeler langs de pas- poort- en veiligheidscontroles te la ten gaan met behulp van nieuwe apparatuur en risicoanalyses - vooraf- van passagiers. Dat zou ook tot kostenbesparing moeten leiden, luidde de boodschap. Want na de aanslagen in New York zijn de kosten de pan uit gere zen. Na ieder nieuw incident (vloeibare bommen, bomschoe- nen) stelden overheden weer nieu we eisen. Alleen op Schiphol lie pen de kosten in tien jaar tijd op van 83 naar 254 miljoen euro. „Kosten die veel te makkelijk op de passagiers worden afgewenteld. Waarom betaalt de overheid dat niet? Daarbij komt dat niet ieder land even streng controleert", wijst KLM-topman Peter Hartman op het oneerlijke speelveld. „Bo vendien vinden passagiers al die controles erg vervelend." De NCTB is terughoudend over nieuwe vormen van controle van wege privacy: het aanleggen van reizigersprofielen ligt gevoelig in Europa. Edmond Messchaert: „De EU is nog niet zo ver." Niet dat de NCTB niet wil. In fe bruari pleitte de coördinator terro rismebestrijding samen met de AIVD in de Tweede Kamer ver- k geefs voor het verzamelen en be waren van passagiersgegevens. De Europese Commissie is bezig met een voorstel om de privacy- grenzen op te rekken. Dan kun nen overheden straks alle klantge gevens van luchtvaartmaatschap pijen opvragen om die te bunde len met andere gegevens. Zo'n dos sier mag maximaal een maand worden bewaard en is alleen be doeld voor intercontinentale vluch- ten en voor de eigen lidstaten; doorgifte van gegevens aan derde landen is beperkt. Nederland staat positief tegenover het voorstel. In voering van de EU- maatregel duurt - als deze al wordt aangeno men - nog op zijn minst anderhalf jaar. Daarna vergt het nog eens zes jaar voordat van alle Europese rei zigers gegevens worden uitgewis seld. De VS en Groot-Brittannië gebruiken al twee jaar reisgege- vens om passagiers te screenen. De KLM dringt al lang aan op aan- - passingen van veiligheidscontro les. Volgens Ben Swagerman, hoog ste man op het gebied van veilig heid zijn de bestaande controles zelfs risicovol voor de activiteiten van KLM op Schiphol, die voor 70 procent draaien om overstappen de passagiers. „Elke minuut die gespendeerd wordt bij veiligheidscontroles ver- groot de kans dat de passagier zijn vlucht mist. Lange rijen zijn boven dien een veiligheidsrisico op zich. De afgelopen zes jaar hebben we potentiële aanslagen op de burger luchtvaart voorkomen. Individue le terroristen halen we er wel uit, maar naarmate hun organisatie graad groter wordt, neemt het be lang van informatievergaring toe. Ik wil het belang van privacy niet bagatelliseren, maar geen enkel mensenrecht is absoluut. Je moet een afweging maken, zeker als het gaat om mensenlevens."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 11