0
©O®
O
O
Nooit meer wachten
io| beveiliging
Schoenen uit, riem
af, flesjes uit de
handbagage. We
moeten wat contro
les door voordat we
het vliegtuig in kun
nen. Maar met de
nodige technologie
en regelgeving, kun
nen we straks in
één keer doorlopen
op Schiphol.
woensdag 5 oktober 2011
reageren?
nieuwsredactie@wegener.nl
Scans in de veiligheidslanen
ENHANCED: verhoogde controle NORMAL: normale controle
door Herman Stil
M
et het vliegtuig
op vakantie?
Dan bent u ver
dacht, net als
de kinderen,
het oudere echt
paar en alle vakantiegangers met
wie u in de rij staat. Iedere lucht
reiziger geldt op Schiphol als po
tentiële terrorist, een verdenking
die alleen wordt uitgesloten door
iedereen hetzelfde veiligheidsbal
let te laten uitvoeren: riem af)
schoenen uit, laptop en vloeistof
fen uit de tas. Bodyscanner instap
pen, linksom draaien, armen om
hoog, blijven staan.
De puinhopen van het World Tra-
de Center mogen allang zijn opge
ruimd, Osama bin Laden gedood
en Irak en Afghanistan op de terro
risten 'heroverd', een decennium
na 9/11 hebben de 2,5 miljard lucht
reizigers nog altijd te maken met
de directe gevolgen van de aansla
gen. Nergens hoeven mensen zich
vanwege terreurdreiging zo te on
derwerpen aan controles als in de
luchtvaart. Iedere passagier onder
gaat exact dezelfde behandeling,
wat leidt tot lange rijen, uren
wachten en gemiste vluchten. Dat
moet anders, vinden de mondiale
luchtvaartsector en de machtige
Amerikaanse Transportation Secu
rity Administration (TSA), de orga
nisatie die wereldwijd de (soms ri
gide) veiligheidsmaatregelen op
vliegvelden bepaalt.
„Als we het vliegverkeer willen
blijven beveiligen, zijn er betere
oplossingen dan de huidige one-si-
ze-fits-all-controles", zegt John Pis
tole, de hoogste man van TSA.
Die gedachte wordt gesteund door
luchtvaartbrancheorganisatie
IATA, die de huidige staat van
vliegveldbeveiliging bestempelde
als een absolute rotzooi en de be
handeling van passagiers als onaan
vaardbaar. Om de regie over de vei
ligheidsmaatregelen terug te win
nen, heeft een veiligheidscomité
van IATA 'de veiligheidscheck van
de toekomst' opgezet. Een model
van die scan is nu in Amsterdam
te zien.
„Passagiers lopen straks mét hun
handbagage zonder oponthoud
door een zes meter lange veilig
heidslaan", zegt Ken Dunlap van
IATA. „Terwijl ze dat doen, wor
den ze op verschillende manieren
gescreend op onveilige en verbo
den objecten."
Jassen en schoenen hoeven dan
niet meer uit, riemen kunnen om
blijven en laptops en vloeistoffen
in de tas. „We streven ernaar dat
reizigers straks van de stoep van
het vliegveld tot de deur van het
vliegtuig in een ononderbroken
stroom kunnen doorlopen."
Het merendeel van de benodigde
techniek is volgens Dunlap nu al
voorhanden. „We denken dat het
ultieme systeem er binnen vijf tot
zeven jaar kan zijn. Het probleem
ligt nu vooral in de regelgeving en
bij de verschillende overheden in
de wereld die hier een stem in heb
ben."
Niet alle reizigers krijgen bij de
nieuwe check dezelfde behande
ling. Een passagier met zorgwek
kende personalia, alarmerend ge
drag of onrustbarende reismotie
ven, wordt gescheiden van de gro
te stroom en zowel elektronisch
als handmatig veel nauwkeuriger
gecontroleerd.
Tegelijkertijd krijgen passagiers die
op voorhand vrijwillig een groot
aantal persoonsgegevens en aan-