0 ©O® O O Nooit meer wachten io| beveiliging Schoenen uit, riem af, flesjes uit de handbagage. We moeten wat contro les door voordat we het vliegtuig in kun nen. Maar met de nodige technologie en regelgeving, kun nen we straks in één keer doorlopen op Schiphol. woensdag 5 oktober 2011 reageren? nieuwsredactie@wegener.nl Scans in de veiligheidslanen ENHANCED: verhoogde controle NORMAL: normale controle door Herman Stil M et het vliegtuig op vakantie? Dan bent u ver dacht, net als de kinderen, het oudere echt paar en alle vakantiegangers met wie u in de rij staat. Iedere lucht reiziger geldt op Schiphol als po tentiële terrorist, een verdenking die alleen wordt uitgesloten door iedereen hetzelfde veiligheidsbal let te laten uitvoeren: riem af) schoenen uit, laptop en vloeistof fen uit de tas. Bodyscanner instap pen, linksom draaien, armen om hoog, blijven staan. De puinhopen van het World Tra- de Center mogen allang zijn opge ruimd, Osama bin Laden gedood en Irak en Afghanistan op de terro risten 'heroverd', een decennium na 9/11 hebben de 2,5 miljard lucht reizigers nog altijd te maken met de directe gevolgen van de aansla gen. Nergens hoeven mensen zich vanwege terreurdreiging zo te on derwerpen aan controles als in de luchtvaart. Iedere passagier onder gaat exact dezelfde behandeling, wat leidt tot lange rijen, uren wachten en gemiste vluchten. Dat moet anders, vinden de mondiale luchtvaartsector en de machtige Amerikaanse Transportation Secu rity Administration (TSA), de orga nisatie die wereldwijd de (soms ri gide) veiligheidsmaatregelen op vliegvelden bepaalt. „Als we het vliegverkeer willen blijven beveiligen, zijn er betere oplossingen dan de huidige one-si- ze-fits-all-controles", zegt John Pis tole, de hoogste man van TSA. Die gedachte wordt gesteund door luchtvaartbrancheorganisatie IATA, die de huidige staat van vliegveldbeveiliging bestempelde als een absolute rotzooi en de be handeling van passagiers als onaan vaardbaar. Om de regie over de vei ligheidsmaatregelen terug te win nen, heeft een veiligheidscomité van IATA 'de veiligheidscheck van de toekomst' opgezet. Een model van die scan is nu in Amsterdam te zien. „Passagiers lopen straks mét hun handbagage zonder oponthoud door een zes meter lange veilig heidslaan", zegt Ken Dunlap van IATA. „Terwijl ze dat doen, wor den ze op verschillende manieren gescreend op onveilige en verbo den objecten." Jassen en schoenen hoeven dan niet meer uit, riemen kunnen om blijven en laptops en vloeistoffen in de tas. „We streven ernaar dat reizigers straks van de stoep van het vliegveld tot de deur van het vliegtuig in een ononderbroken stroom kunnen doorlopen." Het merendeel van de benodigde techniek is volgens Dunlap nu al voorhanden. „We denken dat het ultieme systeem er binnen vijf tot zeven jaar kan zijn. Het probleem ligt nu vooral in de regelgeving en bij de verschillende overheden in de wereld die hier een stem in heb ben." Niet alle reizigers krijgen bij de nieuwe check dezelfde behande ling. Een passagier met zorgwek kende personalia, alarmerend ge drag of onrustbarende reismotie ven, wordt gescheiden van de gro te stroom en zowel elektronisch als handmatig veel nauwkeuriger gecontroleerd. Tegelijkertijd krijgen passagiers die op voorhand vrijwillig een groot aantal persoonsgegevens en aan-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 10