V erj aardagfeestj e
met een
scheve schuif
L
5 spectrum
Zaterdag 1 oktober 2011
door Ben Jansen
Oosterscheldeproject: werk
voor jaren. Met dit motto
wierven Rijkswaterstaat en
de aannemerscombinatie Dosbouw
eind jaren zeventig en begin jaren
tachtig van de vorige eeuw arbeids
krachten voor de bouw van de storm
vloedkering in de monding van de
Oosterschelde. Ook 25 jaar na de inge
bruikstelling is de pijlerdam een bron
van werk gebleven. In de lente en in
de zomer werken dagelijks dertig tot
honderd personen aan het onder
houd van de Oosterscheldekering:
schilders, elektrotechnici en andere
specialisten. Kosten - afhankelijk van
de werkzaamheden die op het pro
gramma staan - gemiddeld 20 miljoen
euro per jaar.
„Veel geld", erkennen Soer van Herk
en Marielle Albers van Rijkswater
staat, „maar het gaat er ook om de ke
ring tweehonderd jaar in topconditie
te houden. Wat dat betreft hebben
we nog 175 jaar te gaan." Van Herk,
hoofd van het waterdistrict Zeeuwse
Delta, merkt op dat de onderhouds
kosten ook moeten worden afgezet
tegen de bouwkosten van de Ooster
scheldekering. Die bedroegen 2,5 mil
jard euro. „Een onderhoudsbudget
van 0,8 procent valt nog best mee."
Bij hun vertrek droegen de bouwers
van de pijlerdam niet alleen de
spiksplinternieuwe kering over aan
Rijkswaterstaat Zeeland, maar ook
een indrukwekkend onderhoudsdraai-
boek. Dat is de eerste jaren als enige
leidraad gehanteerd bij controles, in
specties en servicebeurten. In die
handleiding staat precies wat wan
neer moet gebeuren. En zo geschied
de: er werd geschilderd en vernieuwd
omdat het onderhoudsdraaiboek
voorschreef dat er moest wórden ge
schilderd en vernieuwd. Albers, mana
ger van de Oosterscheldekering: „We
kijken nu ook op een andere manier
naar het onderhoud. Daarbij is faal-
kansbeheersing het uitgangspunt. Op
grond van de Waterwet moeten we
aantonen dat de kering in orde is. Be
heer en onderhoud zijn nu gericht op
het risico dat we niet aan die eis zou
den kunnen voldoen. Zo gaan we
veel efficiënter met geld om."
Analyses die in het kader van die faal-
kansbeheersing zijn uitgevoerd, brach
ten vijfjaar geleden ook een manco
aan het licht. Vastgesteld werd dat de
brandblusvoorziening in de systemen
die moeten zorgen voor het neerlaten
en weer omhoog brengen van de
schuiven in de kering onvoldoende
was. Daarom zijn automatische brand-
blusinstallaties aangebracht.
Storm of geen storm, vier keer per
jaar gaan alle schuiven van de storm
vloedkering dicht: twee keer met een
druk op de knop in de bedienings
ruimte van het Topshuis en twee keer
om het automatische sluitingsmecha
nisme te testen dat ervoor zorgt dat
de schuiven naar beneden gaan ook al
neemt niemand daar het initiatief
voor. Tijdens zo'n druk-op-de-knop
test op 4 oktober 2006 - ja inderdaad,
pijnlijk genoeg precies op de twintig
ste verjaardag van de Oosterscheldeke
ring - zakte schuif 21 in de stroomgeul
Roompot scheef naar beneden. De
zuidkant van de 42 meter lange schuif
was al 3,68 meter lager dan de noord
kant toen het probleem werd opge
merkt. Twee storingsmedewerkers
moesten op de fiets door de ingewan
den van de pijlerdam naar de plek
waar het mankement zich voordeed.
Met noodafsluiters wisten ze het
scheefgezakte gevaarte weer in het ga
reel te krijgen. Het incident was aan
leiding, diverse besturingscomponen
ten te vernieuwen.
Van Herk verwacht dat het onder
houdsbudget voor de stormvloedke
ring de komende 25 jaar omhoog zal
moeten: naar 30 a 35 miljoen euro per
jaar. „We hebben een aantal dure on-
derhoudsklussen voor de boeg, zoals
de revisie van de cilinderstangen. Dat
wordt een dure grap."
langskomt. Dan is het altijd prijs', ant
woordde hij beteuterd. Omvervol
gens nog een hele reeks verwijten over
zich heen te krijgen.Schelden doet geen
zeer. Maar alle ingenieurs en waterstaat
werkers krijgen wel kleur op de wan
gen. Hoe technisch hoogstaand ook, de
pijlerdam is gewoon mensenwerk.
Alex van Heezik: De Kering, over de bou
wers van de stormvloedkering Oosterschel
de - Uigave van De Ingenieur van Veen
Magazines, 208 pag., €34,95. Presentatie
dinsdag 4 oktober.
foto's Mechteld Jansen
I-