V erj aardagfeestj e met een scheve schuif L 5 spectrum Zaterdag 1 oktober 2011 door Ben Jansen Oosterscheldeproject: werk voor jaren. Met dit motto wierven Rijkswaterstaat en de aannemerscombinatie Dosbouw eind jaren zeventig en begin jaren tachtig van de vorige eeuw arbeids krachten voor de bouw van de storm vloedkering in de monding van de Oosterschelde. Ook 25 jaar na de inge bruikstelling is de pijlerdam een bron van werk gebleven. In de lente en in de zomer werken dagelijks dertig tot honderd personen aan het onder houd van de Oosterscheldekering: schilders, elektrotechnici en andere specialisten. Kosten - afhankelijk van de werkzaamheden die op het pro gramma staan - gemiddeld 20 miljoen euro per jaar. „Veel geld", erkennen Soer van Herk en Marielle Albers van Rijkswater staat, „maar het gaat er ook om de ke ring tweehonderd jaar in topconditie te houden. Wat dat betreft hebben we nog 175 jaar te gaan." Van Herk, hoofd van het waterdistrict Zeeuwse Delta, merkt op dat de onderhouds kosten ook moeten worden afgezet tegen de bouwkosten van de Ooster scheldekering. Die bedroegen 2,5 mil jard euro. „Een onderhoudsbudget van 0,8 procent valt nog best mee." Bij hun vertrek droegen de bouwers van de pijlerdam niet alleen de spiksplinternieuwe kering over aan Rijkswaterstaat Zeeland, maar ook een indrukwekkend onderhoudsdraai- boek. Dat is de eerste jaren als enige leidraad gehanteerd bij controles, in specties en servicebeurten. In die handleiding staat precies wat wan neer moet gebeuren. En zo geschied de: er werd geschilderd en vernieuwd omdat het onderhoudsdraaiboek voorschreef dat er moest wórden ge schilderd en vernieuwd. Albers, mana ger van de Oosterscheldekering: „We kijken nu ook op een andere manier naar het onderhoud. Daarbij is faal- kansbeheersing het uitgangspunt. Op grond van de Waterwet moeten we aantonen dat de kering in orde is. Be heer en onderhoud zijn nu gericht op het risico dat we niet aan die eis zou den kunnen voldoen. Zo gaan we veel efficiënter met geld om." Analyses die in het kader van die faal- kansbeheersing zijn uitgevoerd, brach ten vijfjaar geleden ook een manco aan het licht. Vastgesteld werd dat de brandblusvoorziening in de systemen die moeten zorgen voor het neerlaten en weer omhoog brengen van de schuiven in de kering onvoldoende was. Daarom zijn automatische brand- blusinstallaties aangebracht. Storm of geen storm, vier keer per jaar gaan alle schuiven van de storm vloedkering dicht: twee keer met een druk op de knop in de bedienings ruimte van het Topshuis en twee keer om het automatische sluitingsmecha nisme te testen dat ervoor zorgt dat de schuiven naar beneden gaan ook al neemt niemand daar het initiatief voor. Tijdens zo'n druk-op-de-knop test op 4 oktober 2006 - ja inderdaad, pijnlijk genoeg precies op de twintig ste verjaardag van de Oosterscheldeke ring - zakte schuif 21 in de stroomgeul Roompot scheef naar beneden. De zuidkant van de 42 meter lange schuif was al 3,68 meter lager dan de noord kant toen het probleem werd opge merkt. Twee storingsmedewerkers moesten op de fiets door de ingewan den van de pijlerdam naar de plek waar het mankement zich voordeed. Met noodafsluiters wisten ze het scheefgezakte gevaarte weer in het ga reel te krijgen. Het incident was aan leiding, diverse besturingscomponen ten te vernieuwen. Van Herk verwacht dat het onder houdsbudget voor de stormvloedke ring de komende 25 jaar omhoog zal moeten: naar 30 a 35 miljoen euro per jaar. „We hebben een aantal dure on- derhoudsklussen voor de boeg, zoals de revisie van de cilinderstangen. Dat wordt een dure grap." langskomt. Dan is het altijd prijs', ant woordde hij beteuterd. Omvervol gens nog een hele reeks verwijten over zich heen te krijgen.Schelden doet geen zeer. Maar alle ingenieurs en waterstaat werkers krijgen wel kleur op de wan gen. Hoe technisch hoogstaand ook, de pijlerdam is gewoon mensenwerk. Alex van Heezik: De Kering, over de bou wers van de stormvloedkering Oosterschel de - Uigave van De Ingenieur van Veen Magazines, 208 pag., €34,95. Presentatie dinsdag 4 oktober. foto's Mechteld Jansen I-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 93