Beetje uitvinder stopt nooit Wie zingt zich naar Armenië? kijktip Nederlanders zijn innovatief, blijkt elk seizoen bij het Het beste idee van Nederland, dat geniale, opmerkelijke vindingen voortbrengt. „Ik moet me soms vreselijk inhouden." door Monique Brandt zaterdag, 18.55 uur Beau van Erven Dorens, die het presentatieduo Tooske en Henkjan Smits vervangt, voelt zich prima thuis tussen de uitvinders in Het beste idee van Nederland. foto GPD/SBS Hij maakte fortuin en fiirore met de Vacu- vin, een handige flesafsluiter waar door wijn niet be derft. En uitvinder Bernd Schneider bedacht negen jaar geleden ook het format voor Het beste idee van Nederland, dat vandaag (zaterdag) aan een nieuw seizoen begint. Aanvankelijk de den alleen studenten mee, inmid dels zijn het doorsnee-Nederlan ders met een goed idee. Het pro gramma is opnieuw ingrijpend aangepast. „Het is opgefrist." Het decor is Voice ofHolland-nch- tig, met een rij stoelen waar de kandidaten met een goed product mogen plaatsnemen. Totdat een kandidaat met een beter product een stoel inneemt, ten koste van de concurrentie. Het presentatie duo Tooske en Henkjan Smits maakt plaats voor Beau van Erven Dorens. Ook is er een nieuwe jury, die elk een van de vier categorieën vertegenwoordigen: Koken Huis houden (poetskoningin Marja Mid deldorp), Klussen Wonen (inte rieurarchitect Bertram Beerbaum), Kind Gezin (Isa Hoes) en Hob by Vakantie (Ed Lodewijks, hoofdredacteur ANWB Kampeer en Caravankampioen). Aan het begin van iedere show be schikken de vier juryleden over een lege stoel die aan hun catego rie verbonden is. Isa Hoes: „Eigen lijk zou iedere moeder op mijn plek kunnen zitten. Ik hoop dat ik voor een grote groep moeders praat. Ik beoordeel vindingen op het ontwerp, op de vraag of ik het wil hebben en of een groot deel van Nederland er behoefte aan heeft. Kan je heel Nederland met dit specifieke idee veroveren?" In elke aflevering presenteren drie kandidaten per categorie hun idee. Alleen de kandidaat die het jurylid in zijn categorie overtuigt, de plek op de hot seat pakt en deze tot het einde van de show vasthoudt, gaat naar de halve finale. Het winnen de idee wordt in productie geno men en komt bij Albert Heijn in de schappen te liggen. De winnaar krijgt bovendien 10.000 euro. De focus ligt vanaf nu vooral op de zoektocht naar de beste oplos singen voor de meest voorkomen de ergernissen onder consumen ten. Zoals verdwijnende sokken in de was, vieze luchtjes in huis en andere huishoudelijke irritaties. Schneider: „Als programma over uitvinden moet je jezelf ook steeds blijven uitvinden, blijven in noveren. Ik ben erg tevreden over deze nieuwe stappen. Het heeft veel meer verrassingseffect." Consequentie is dat Schneider zelf aanzienlijk minder in beeld is. Hij is niet langer juryvoorzitter, maar selecteerde wel de mensen die zich voor de jury mogen presente ren. „Uit duizenden kanidaten heb ik 300 mensen geselecteerd. Daar van koos ik er 72, die de studio in mochten. Ik zit er niet mee dat ik niet meer in beeld ben", zegt Schneider, die internationaal de boer op wil met het programma. Presentator Beau van Erven Do rens kan zich goed vinden in zijn rol tussen de uitvinders in de dop. Zelf zette hij zijn creatieve invallen altijd op papier, tot tastbare vindin gen leidde het nooit. „Maar als jon gen vijlde ik wel zelf de carbura teur van mijn brommer uit, om 30 kilometer harder te kunnen." Hij vermaakt zich prima tussen de bedenkers van geniale en opmerke lijke vindingen. „Er was iemand die een handige paal had bedacht waaraan hij, in de voortent, zijn flatscreen-tv snel kon ophangen! Ik moet me soms vreselijk inhou den, ik heb met mezelf afgespro ken dat ik ten dienste sta van de mensen. Ik zal hoogstens op licht ironische toon vaststellen dat er voor bepaalde uitvindingen mis schien niet zo'n groot publiek is. Die mensen staan daar met hun idee dat ze misschien al heel lang koesteren, dan ga ik niet lullig doen. Het mooie is trouwens: als mensen hier worden afgewezen, zijn ze wel teleurgesteld, maar je weet dat ze nooit ophouden. Een beetje uitvinder gaat door en door en door, tot hij erbij neervalt." Volgens Schneider is het met Al- bert Heijn als nieuwe partner mak kelijker de vindingen uit te wer ken tot concrete producten. „Er zijn tot nu toe twintig ideeën in productie genomen en verkocht. Zo is de schenkhulp een groot suc ces, evenals de schilhulp. Ze liggen al bij AH in de schappen. Sommi ge projecten liggen klaar, maar vra gen nog een forse investering. Drie jaar geleden bedacht een meisje een nagellakpotje waarbij het kwastje op de bodem blijft staan, zodat het potje altijd leeg gaat. Dat is productieklaar, we hebben zelfs een opdrachtgever. Nu moet er een machine komen die de potjes maakt, weer een traject verder." Kunnen kandidaten rijk worden van een idee? Schneider: „Als we 100 miljoen schenkhulpen verko pen, is dat mooi, maar zo werkt het niet. Als we 100.000 stuks ver kopen, kan de bedenker zeker een leuke reis maken. Maar het mooie is: er is een beweging gecreëerd. We hebben al veel mensen bereikt die nadenken over oplossingen, op universiteiten, hogescholen, lagere scholen, gewone kijkers. Iemand zei: 'Het beste idee van Nederland is het beste idee van Nederland.' Dat klopt misschien ook wel." Het beste idee van Nederland. Sei zoen acht, vanaf vandaag (zater dag) bij SBS 6 om 20.30 uur. ijr-j" Reageren? media@wegener.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 125