Het is immers ioluit donderdag 29 september 2011 Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft. In 1964 was Neil Young 19 jaar en schreef hij het liedje 'Sugar Mountain'. Daarin beschrijft hij de onmogelijk heid om 20 te zijn op de 'suiker berg'. De tekst leent zich voor veel interpretaties die in alle ge vallen iets zich dragen van de spanning tussen wat is en wat (geweest) zou kunnen zijn. Gale rie van den Berge gaf zes kunste naars de titel mee als inspiratie voor een werk en vroeg hen een collega uit te nodigen. Clary Stol- te vroeg zelfs er zelfs vijftien. De expositie is een mooie staal kaart van de kunst die de galerie brengt: werk dat oog en geest tege lijk verleidt en uitdaagt, dat inven tief en vaak elegant op zoek gaat naar de grenzen van de kunst. Het verleidelijke komt sterk naar voren in de wand van Clary Stolte. lan van der Ploeg maakte op haar ver zoek de 'Wallpainting nr 322 (un titled 2011)' waarop zij en haar ge nodigden een feest voor de kunst organiseerden. De aansluiting bij thema en titel is niet rigide, maar vaak gaat het over verrassen en over illusie tegenover werkelijk heid. Zo laat Henriëtte van 't Hoog je geloven dat je een driedi mensionale doos ziet, terwijl er fei telijk iets anders aan de hand is. En lijken de suikerkorrels op de print van Iemke van Dijk zich vol gens geheimzinnige wetten te groe peren rond een cirkel, terwijl je na wat denken beseft dat ze uitge strooid zijn rond een cirkelvorm die later is weggenomen. Opval lend is ook de bijdrage van Peter Luining. Hij deprogrammeerde een Ipod tot een scherm waarop steeds andere cirkelpatronen ver schijnen, die je wel kunt beïnvloe den maar niet kunt sturen. Verwijzend naar het liedje van Young toont Peter Morrens door de ruimte verspreid geluidsboxen die bij nader inzien niet meer zijn dan tekeningen. Hij verwerkte ze ook in twee ruimtelijke opstellin gen waarin hij een cover van Su gar Mountain laat horen die muzi kant Bram Devens op afgedankte instrumenten speelt. Zo zet hij de thematiek neer van de vervagende en vertekende droom, het verlan gen naar de utopie en het besef dat die onbereikbaar is omdat elke verwezenlijking hem zowel dich terbij brengt als verder weg. Het is immers nooit zoals je dacht en als het dat wel is, is het al weer ver dwenen voordat je het weet Prach tig gaat ook Maurice van Tellingen daarop in met zijn muurobject van een rijtjeshuis met daarin een slaapkamerraam waarvan de gor dijnen zijn gesloten. Ie kijkt als het ware mee met Van Tellingen naar zijn eigen jeugd, waarin hij veilig achter het gordijn in bed zijn dro men droomde. Het knappe is dat het perfect uitgevoerde object door de spanning tussen twee- en drie dimensies de inhoud ver sterkt. Het is een object dat het tastbare met het ongrijpbare com bineert. Je wordt op 'Sugar Mountain' van de ene verbazing naar de andere geleid. Je kunt zelf door beschikba re kauwgom na gebruik op een doekje te plakken een bijdrage le veren aan een schilderij. Je kunt je verbazen over wat er onder die grote grauwe deken ligt die als een berg voorwerpen van belofte en vergankelijkheid bedekt, waarvan nog net een glimp is te zien. Je kunt genieten van het schilderij tjes van Dave Meijer en de tekenin gen van Monika Sauwer die hij van een achtergrond voorzag. Er zijn boeiende teksten én een ont luisterende foto van Hans Wil schut. Hij zet de verloren droom op scherp door 'Billboard', een op- natne van een grote lichtbak waar van de bedekking die ooit een aan sprekende verleiding zal hebben gedragen. Nu die is verdwenen blijkt dat er een knutselwerk van warrig gemonteerde TL-buizen achter zat. Ook door de rommelig tropische setting is dit beeld schrij nend. Een bezoek aan de los van Sugar Mountain staande 'project ruimte', een kamer met een over zicht van het werk van Regine Schumann is een mooi contrast. Haar driedimensionale objecten van fluorescerende materialen bie den spannende en subtiele kleur- sensaties en een rijk palet aan waarnemingen die het oog scher pen. Je bent weer even in kunstlui- lekkerland. In presentatieruimte Caesuur in Middelburg exposeert nog tot en met zaterdag Giel Louws. Hij noemde zijn tentoonstelling 'Slow motion no motion'. In de etalage toont hij in frames van dunne lat jes geplaatste kleine schilderijtjes van vogels, afgewisseld met mense lijke koppen die meestal de indruk wekken nadenkend te kijken hoe wel er ook één is die de ogen heeft gesloten en dus mogelijk 'naar bin nen kijkt'. De vogels zijn altijd al leen afgebeeld. Zo benadrukt Louws hun individualiteit en hun pretentieloze schoonheid. Hij tast liefdevol af wat hij ziet en zet dat om in rake toetsen die zowel snel als bedachtzaam ogen. Zo komt de intensiteit van waarnemen en bele ven sterk tot zijn recht. Binnen, in de kamers en hokjes van de kunst machine van Johan de Koning, zet Louws zijn zoektocht naar het in tens ervaren voort door de innerlij ke wereld binnen te stappen. Hier staan de schilderijtjes op tegen de wanden geschroefde latjes en to nen ze vooral koppen met geslo ten ogen. Ze verwijzen naar de slaap, de staat van kwetsbaarheid, waarin het onderbewuste uit erva ringen dromen schept. Als herin neringen en context voor leven en beleven zijn naast de koppen schil derijtjes van een huis, een land schap of kamerplanten geplaatst. Maar ik zag ook verlaten kooien. Is de slaap de staat waarin je loskomt van wat je bindt? En brengt dat je vrijheid of dreiging? Zeker is dat Louws een sterk visueel pleidooi neerzet voor de waarde van het kleine, waarin alles besloten ligt. Sugar Mountain: Galerie Van den Berge, Westwol 45, Goes. T/m 15/10. Do. t/m zo. 12 -17 u en op afspraak: Giel Louws: Presentatieruimte Caesuur, Lange Noordstraat 67, Middelburg. T/m 1/10. Vr. en za. 14 -11 uur. Giel Louws: Slow motion/no motion Het IK-eiland Het IK-eiland opende twee nieu we paviljoens waar kunstenaars kunnen werken en exposeren. In het bestaande paviljoen is werk te zien van Nicolas Baeyens (B), Luk Berghe (B), Koos Dalstra (NL), Sef Peeters (NL) en Bernd Hennig (D). T/m 2/10: lk-eiland, Vlissingsestraat 239A, Oost-Souburg. Za. en zo. 12.00 -17.00 uur en op afspraak. Ben joppe Ben Joppe (1915-2007) heeft zijn kunstenaarschap altijd gecombi neerd met andere functies, met na me in de muziekwereld. Zijn meestal abstracte schilderijen gra fiek zijn sterk georiënteerd op Zen en Japan, waar hij in de jaren '50 woonde. T/m 22/10: Zeeuwse Bibliotheek, Kousteensedijk, Middelburg. Di t/m vr 10.00 - 21.00 uur, za. 10 -16 uur Sigrid Calon Sigrid Calon spande gele draden door de Bewaerschole. Ze vangen het licht en voegen een bijzondere beleving toe aan de ruimte. De gro te tekeningen van Kim Habets transformeren wanden tot kaarten die verwijzen naar onbekende landschappen. T/m 23/10: Bewaerschole, Weststraat 18, Burgh Haamstede. Wo. t/m zo. 14.00 - 17.00 uur en op afspraak Tamara Dees Tamara Dees ziet water in het alge meen en de zee in het bijzonder als metafoor voor een persoonlijke reis door heden en verleden met als doel te ontdekken wie en wat je als mens bent. In fotografie, vi deo en installaties doet zij verslag van haar reizen door realiteit en verbeelding. T/m 28/10: Kunstuitleen Terneuzen, Bellamystraat 26a. Di. t/m vrij. 13.00 - 17.00 uur, za. 10.00 -14.00 uur. Els van Baarle Els van Baarle is één van de expo santen op 'Tussen kunst en regels'. Met textiel als drager maakt zij composities. Met Marleen Breen (sieraden), Adrie Geelhoed (schil derijen), Leendert Houtekamer (beelden), Ton Lamper (grafiek) en Hans Dingemanse (poëzie). T/m 29 oktober: Boerderijgalerie de Osseberg, Singelwegll, Grijpskerke. Do. t/m za. 14-17 uur en op afspraak.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 90