Het is immers
ioluit
donderdag 29 september 2011
Nico Out gaat elke week op
zoek naar het beste wat
Zeeland op het gebied van
beeldende kunst
te bieden heeft.
In 1964 was Neil Young 19
jaar en schreef hij het liedje
'Sugar Mountain'. Daarin
beschrijft hij de onmogelijk
heid om 20 te zijn op de 'suiker
berg'. De tekst leent zich voor
veel interpretaties die in alle ge
vallen iets zich dragen van de
spanning tussen wat is en wat
(geweest) zou kunnen zijn. Gale
rie van den Berge gaf zes kunste
naars de titel mee als inspiratie
voor een werk en vroeg hen een
collega uit te nodigen. Clary Stol-
te vroeg zelfs er zelfs vijftien.
De expositie is een mooie staal
kaart van de kunst die de galerie
brengt: werk dat oog en geest tege
lijk verleidt en uitdaagt, dat inven
tief en vaak elegant op zoek gaat
naar de grenzen van de kunst. Het
verleidelijke komt sterk naar voren
in de wand van Clary Stolte. lan
van der Ploeg maakte op haar ver
zoek de 'Wallpainting nr 322 (un
titled 2011)' waarop zij en haar ge
nodigden een feest voor de kunst
organiseerden. De aansluiting bij
thema en titel is niet rigide, maar
vaak gaat het over verrassen en
over illusie tegenover werkelijk
heid. Zo laat Henriëtte van 't
Hoog je geloven dat je een driedi
mensionale doos ziet, terwijl er fei
telijk iets anders aan de hand is.
En lijken de suikerkorrels op de
print van Iemke van Dijk zich vol
gens geheimzinnige wetten te groe
peren rond een cirkel, terwijl je na
wat denken beseft dat ze uitge
strooid zijn rond een cirkelvorm
die later is weggenomen. Opval
lend is ook de bijdrage van Peter
Luining. Hij deprogrammeerde
een Ipod tot een scherm waarop
steeds andere cirkelpatronen ver
schijnen, die je wel kunt beïnvloe
den maar niet kunt sturen.
Verwijzend naar het liedje van
Young toont Peter Morrens door
de ruimte verspreid geluidsboxen
die bij nader inzien niet meer zijn
dan tekeningen. Hij verwerkte ze
ook in twee ruimtelijke opstellin
gen waarin hij een cover van Su
gar Mountain laat horen die muzi
kant Bram Devens op afgedankte
instrumenten speelt. Zo zet hij de
thematiek neer van de vervagende
en vertekende droom, het verlan
gen naar de utopie en het besef
dat die onbereikbaar is omdat elke
verwezenlijking hem zowel dich
terbij brengt als verder weg. Het is
immers nooit zoals je dacht en als
het dat wel is, is het al weer ver
dwenen voordat je het weet Prach
tig gaat ook Maurice van Tellingen
daarop in met zijn muurobject
van een rijtjeshuis met daarin een
slaapkamerraam waarvan de gor
dijnen zijn gesloten. Ie kijkt als het
ware mee met Van Tellingen naar
zijn eigen jeugd, waarin hij veilig
achter het gordijn in bed zijn dro
men droomde. Het knappe is dat
het perfect uitgevoerde object
door de spanning tussen twee- en
drie dimensies de inhoud ver
sterkt. Het is een object dat het
tastbare met het ongrijpbare com
bineert.
Je wordt op 'Sugar Mountain' van
de ene verbazing naar de andere
geleid. Je kunt zelf door beschikba
re kauwgom na gebruik op een
doekje te plakken een bijdrage le
veren aan een schilderij. Je kunt je
verbazen over wat er onder die
grote grauwe deken ligt die als een
berg voorwerpen van belofte en
vergankelijkheid bedekt, waarvan
nog net een glimp is te zien. Je
kunt genieten van het schilderij
tjes van Dave Meijer en de tekenin
gen van Monika Sauwer die hij
van een achtergrond voorzag. Er
zijn boeiende teksten én een ont
luisterende foto van Hans Wil
schut. Hij zet de verloren droom
op scherp door 'Billboard', een op-
natne van een grote lichtbak waar
van de bedekking die ooit een aan
sprekende verleiding zal hebben
gedragen. Nu die is verdwenen
blijkt dat er een knutselwerk van
warrig gemonteerde TL-buizen
achter zat. Ook door de rommelig
tropische setting is dit beeld schrij
nend. Een bezoek aan de los van
Sugar Mountain staande 'project
ruimte', een kamer met een over
zicht van het werk van Regine
Schumann is een mooi contrast.
Haar driedimensionale objecten
van fluorescerende materialen bie
den spannende en subtiele kleur-
sensaties en een rijk palet aan
waarnemingen die het oog scher
pen. Je bent weer even in kunstlui-
lekkerland.
In presentatieruimte Caesuur in
Middelburg exposeert nog tot en
met zaterdag Giel Louws. Hij
noemde zijn tentoonstelling 'Slow
motion no motion'. In de etalage
toont hij in frames van dunne lat
jes geplaatste kleine schilderijtjes
van vogels, afgewisseld met mense
lijke koppen die meestal de indruk
wekken nadenkend te kijken hoe
wel er ook één is die de ogen heeft
gesloten en dus mogelijk 'naar bin
nen kijkt'. De vogels zijn altijd al
leen afgebeeld. Zo benadrukt
Louws hun individualiteit en hun
pretentieloze schoonheid. Hij tast
liefdevol af wat hij ziet en zet dat
om in rake toetsen die zowel snel
als bedachtzaam ogen. Zo komt de
intensiteit van waarnemen en bele
ven sterk tot zijn recht. Binnen, in
de kamers en hokjes van de kunst
machine van Johan de Koning, zet
Louws zijn zoektocht naar het in
tens ervaren voort door de innerlij
ke wereld binnen te stappen. Hier
staan de schilderijtjes op tegen de
wanden geschroefde latjes en to
nen ze vooral koppen met geslo
ten ogen. Ze verwijzen naar de
slaap, de staat van kwetsbaarheid,
waarin het onderbewuste uit erva
ringen dromen schept. Als herin
neringen en context voor leven en
beleven zijn naast de koppen schil
derijtjes van een huis, een land
schap of kamerplanten geplaatst.
Maar ik zag ook verlaten kooien. Is
de slaap de staat waarin je loskomt
van wat je bindt? En brengt dat je
vrijheid of dreiging? Zeker is dat
Louws een sterk visueel pleidooi
neerzet voor de waarde van het
kleine, waarin alles besloten ligt.
Sugar Mountain: Galerie Van den
Berge, Westwol 45, Goes. T/m 15/10.
Do. t/m zo. 12 -17 u en op afspraak:
Giel Louws: Presentatieruimte Caesuur,
Lange Noordstraat 67, Middelburg.
T/m 1/10. Vr. en za. 14 -11 uur.
Giel Louws: Slow motion/no motion
Het IK-eiland
Het IK-eiland opende twee nieu
we paviljoens waar kunstenaars
kunnen werken en exposeren. In
het bestaande paviljoen is werk te
zien van Nicolas Baeyens (B), Luk
Berghe (B), Koos Dalstra (NL), Sef
Peeters (NL) en Bernd Hennig
(D).
T/m 2/10: lk-eiland, Vlissingsestraat
239A, Oost-Souburg. Za. en zo. 12.00
-17.00 uur en op afspraak.
Ben joppe
Ben Joppe (1915-2007) heeft zijn
kunstenaarschap altijd gecombi
neerd met andere functies, met na
me in de muziekwereld. Zijn
meestal abstracte schilderijen gra
fiek zijn sterk georiënteerd op Zen
en Japan, waar hij in de jaren '50
woonde.
T/m 22/10: Zeeuwse Bibliotheek,
Kousteensedijk, Middelburg. Di t/m vr
10.00 - 21.00 uur, za. 10 -16 uur
Sigrid Calon
Sigrid Calon spande gele draden
door de Bewaerschole. Ze vangen
het licht en voegen een bijzondere
beleving toe aan de ruimte. De gro
te tekeningen van Kim Habets
transformeren wanden tot kaarten
die verwijzen naar onbekende
landschappen.
T/m 23/10: Bewaerschole, Weststraat
18, Burgh Haamstede. Wo. t/m zo.
14.00 - 17.00 uur en op afspraak
Tamara Dees
Tamara Dees ziet water in het alge
meen en de zee in het bijzonder
als metafoor voor een persoonlijke
reis door heden en verleden met
als doel te ontdekken wie en wat
je als mens bent. In fotografie, vi
deo en installaties doet zij verslag
van haar reizen door realiteit en
verbeelding.
T/m 28/10: Kunstuitleen Terneuzen,
Bellamystraat 26a. Di. t/m vrij. 13.00
- 17.00 uur, za. 10.00 -14.00 uur.
Els van Baarle
Els van Baarle is één van de expo
santen op 'Tussen kunst en regels'.
Met textiel als drager maakt zij
composities. Met Marleen Breen
(sieraden), Adrie Geelhoed (schil
derijen), Leendert Houtekamer
(beelden), Ton Lamper (grafiek)
en Hans Dingemanse (poëzie).
T/m 29 oktober: Boerderijgalerie de
Osseberg, Singelwegll, Grijpskerke.
Do. t/m za. 14-17 uur en op afspraak.