Zeeland
PZC
BBZ wil limiet van 15 km in Zierikzee
SCHOUWEN-DUIVELAND
22 en 23
24 en 25
Bestuurder rijdt op parkeerplaats
Nieuwerkerk tegen auto en vlucht
almanak
Dansen
TRILLINGSONDERZOEK 'Hinderbeleving is stadbreed en structureel'
Opnamen voor film
Novib met tientallen
Zeeuwse figuranten
21
Karakter van Zierikzees
Havenkwartier is
onvergankelijk
ns veroorzaken trillingen en daarmee hinder voor de bewoners van de binnenstad van Zierikzee.
foto Dirk-Jan Cjeltema
NIEUWERKERK - Op de parkeer
plaats van de Ciooo op de Stolp-
weg in Nieuwerkerk is de auto van
een 26-jarige vrouw uit de gemeen
te Schouwen-Duiveland aangere
den door een donkerkleurige auto.
Dit gebeurde afgelopen maandag
rond 17.00 uur. De bestuurder van
de donkerkleurige auto reed ach
teruit tegen de achterkant van de
auto van de vrouw en is vervol-*
gens ten hoogte van garage Mol
rechtsaf geslagen. Een man die
kwam aangereden in een zwarte
auto waarin ook een kind zat, zou
de aanrijding hebben zien gebeu
ren. De politie wil graag met deze
man in contact wil komen. Ande
re getuigen worden ook gevraagd
zich bij de politie te melden.
LAATSTE KAARTEN
THEATERCONCERT
KANE
vrijdag 30 september 20.00 uur
stadschouwburg middelburg
www.theaterverkoopzeeland.nl
Tip? redactie@pzc.nl
Stijldansen is topsport. Zeker voor
wie hoog niveau nastreeft. En ande
ren doen het vooral ook voor hun ple
zier. Lekker ontspannen avondje uit.
Maar niemand die bij stijldansen
denkt aan direct gevaar voor lijf en
leden. Dan kom je meer in de buurt
van voetbal kans op een kopstoot),
wielrennen (overstekend prikkel
draad) of duiken (stekende rog). En
toch is ook stijldansen niet helemaal
zonder risico, ervoer onlangs dat pu-
berpaar uit Zierikzee. Bij gebrek aan
kandidaten moest het wedstrijdkop
pel meedansen met de zichtbaar iets
minder strakgevelde 40-plus groep.
„Nooit meer!", briesten ze na afoop.
„Weet je hoe link! We moesten con
stant onder van die kipfilets door dui
ken!"
Donderdag 29 september 2011
Tip? schouwen-duiveland@pzc.nl
door Piet Kleemans
ZIERIKZEE - De verkeershinder in
het eeuwenoude centrum van Zie
rikzee is 'stadbreed en structureel'.
Dat is een van de belangrijkste con
clusies van het door ingenieursbu
reau Fugro in 'opdracht van vereni
ging Bewonersbelangen Binnen
stad Zierikzee (BBZ) uitgevoerde
onderzoek. BBZ bepleit een snel
heidslimiet van 15 km per uur.
BBZ doet al jaren verwoede pogin
gen om de overlast en schade ver
oorzaakt door (zwaar) verkeer in
de historische binnenstad van Zie
rikzee hoog op de politieke agenda
te krijgen. De oproep aan het ge
meentebestuur om onderzoek te
laten doen naar schadelijke en hin
derlijke trillingen was echter ver
geefs. Daarom koos BBZ er voor
zelf een ingenieursbureau in de
arm te nemen. „Maar het is natuur
lijk van de gekke dat wij dat als
BBZ moeten doen. De gemeente
had dit onderzoek moeten laten
uitvoeren", stelt BBZ-voorzitter
Wouter Teunissen. Fugro deed on
derzoek op tien verschillende loca
ties in de binnenstad. Uit dat on
derzoek is gebleken dat op alle
tien locaties de norm met betrek
king tot 'hinder voor personen'
overschreden wordt. Voor wat be
treft daadwerkelijke schade aan ge
bouwen is het al niet veel beter.
Op vier van de tien locaties is vol
gens Fugro sprake van overschrij
ding' van de normen, waarvan
twee keer sporadisch. Sporadisch,
maar wel structureel. En dat
maakt de kans op schade ten ge
volgde van trillingen veroorzaakt
door (zwaar) verkeer groot vol
gens BBZ. De in door de gemeente
ingestelde lengtebeperking van
vrachtwagens is in de visie van
BBZ vanwege het grote aantal ont
heffingen een wassen neus. Om
de trillingen terug te dringen pleit
BBZ voor een pakket aan maatrege
len. Zo wil de belangenvereniging
invoering van een snelheidslimiet
van 15 kilometer per uur in het his
torisch centrum van Zierikzee in
combinatie met het plaatsen van
'wegmeubilair'. Zwaar verkeer
dient in de visie van BBZ geweerd
te worden. Bestelbusjes of kleine
vrachtwagens kunnen een alterna
tief zijn voor de grote vrachtwa
gens. Op straattechnisch gebied
zijn bij toekomstige projecten ook
mogelijkheden. Een dikkere funde
ring van straten kan in combinatie
met het egaliseren van het wegop-
pervlak en het aanbrengen van
een trillingsscherm soelaas bieden.