Zeeland PZC BBZ wil limiet van 15 km in Zierikzee SCHOUWEN-DUIVELAND 22 en 23 24 en 25 Bestuurder rijdt op parkeerplaats Nieuwerkerk tegen auto en vlucht almanak Dansen TRILLINGSONDERZOEK 'Hinderbeleving is stadbreed en structureel' Opnamen voor film Novib met tientallen Zeeuwse figuranten 21 Karakter van Zierikzees Havenkwartier is onvergankelijk ns veroorzaken trillingen en daarmee hinder voor de bewoners van de binnenstad van Zierikzee. foto Dirk-Jan Cjeltema NIEUWERKERK - Op de parkeer plaats van de Ciooo op de Stolp- weg in Nieuwerkerk is de auto van een 26-jarige vrouw uit de gemeen te Schouwen-Duiveland aangere den door een donkerkleurige auto. Dit gebeurde afgelopen maandag rond 17.00 uur. De bestuurder van de donkerkleurige auto reed ach teruit tegen de achterkant van de auto van de vrouw en is vervol-* gens ten hoogte van garage Mol rechtsaf geslagen. Een man die kwam aangereden in een zwarte auto waarin ook een kind zat, zou de aanrijding hebben zien gebeu ren. De politie wil graag met deze man in contact wil komen. Ande re getuigen worden ook gevraagd zich bij de politie te melden. LAATSTE KAARTEN THEATERCONCERT KANE vrijdag 30 september 20.00 uur stadschouwburg middelburg www.theaterverkoopzeeland.nl Tip? redactie@pzc.nl Stijldansen is topsport. Zeker voor wie hoog niveau nastreeft. En ande ren doen het vooral ook voor hun ple zier. Lekker ontspannen avondje uit. Maar niemand die bij stijldansen denkt aan direct gevaar voor lijf en leden. Dan kom je meer in de buurt van voetbal kans op een kopstoot), wielrennen (overstekend prikkel draad) of duiken (stekende rog). En toch is ook stijldansen niet helemaal zonder risico, ervoer onlangs dat pu- berpaar uit Zierikzee. Bij gebrek aan kandidaten moest het wedstrijdkop pel meedansen met de zichtbaar iets minder strakgevelde 40-plus groep. „Nooit meer!", briesten ze na afoop. „Weet je hoe link! We moesten con stant onder van die kipfilets door dui ken!" Donderdag 29 september 2011 Tip? schouwen-duiveland@pzc.nl door Piet Kleemans ZIERIKZEE - De verkeershinder in het eeuwenoude centrum van Zie rikzee is 'stadbreed en structureel'. Dat is een van de belangrijkste con clusies van het door ingenieursbu reau Fugro in 'opdracht van vereni ging Bewonersbelangen Binnen stad Zierikzee (BBZ) uitgevoerde onderzoek. BBZ bepleit een snel heidslimiet van 15 km per uur. BBZ doet al jaren verwoede pogin gen om de overlast en schade ver oorzaakt door (zwaar) verkeer in de historische binnenstad van Zie rikzee hoog op de politieke agenda te krijgen. De oproep aan het ge meentebestuur om onderzoek te laten doen naar schadelijke en hin derlijke trillingen was echter ver geefs. Daarom koos BBZ er voor zelf een ingenieursbureau in de arm te nemen. „Maar het is natuur lijk van de gekke dat wij dat als BBZ moeten doen. De gemeente had dit onderzoek moeten laten uitvoeren", stelt BBZ-voorzitter Wouter Teunissen. Fugro deed on derzoek op tien verschillende loca ties in de binnenstad. Uit dat on derzoek is gebleken dat op alle tien locaties de norm met betrek king tot 'hinder voor personen' overschreden wordt. Voor wat be treft daadwerkelijke schade aan ge bouwen is het al niet veel beter. Op vier van de tien locaties is vol gens Fugro sprake van overschrij ding' van de normen, waarvan twee keer sporadisch. Sporadisch, maar wel structureel. En dat maakt de kans op schade ten ge volgde van trillingen veroorzaakt door (zwaar) verkeer groot vol gens BBZ. De in door de gemeente ingestelde lengtebeperking van vrachtwagens is in de visie van BBZ vanwege het grote aantal ont heffingen een wassen neus. Om de trillingen terug te dringen pleit BBZ voor een pakket aan maatrege len. Zo wil de belangenvereniging invoering van een snelheidslimiet van 15 kilometer per uur in het his torisch centrum van Zierikzee in combinatie met het plaatsen van 'wegmeubilair'. Zwaar verkeer dient in de visie van BBZ geweerd te worden. Bestelbusjes of kleine vrachtwagens kunnen een alterna tief zijn voor de grote vrachtwa gens. Op straattechnisch gebied zijn bij toekomstige projecten ook mogelijkheden. Een dikkere funde ring van straten kan in combinatie met het egaliseren van het wegop- pervlak en het aanbrengen van een trillingsscherm soelaas bieden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 45