haven in zicht zeeland seaports o natuur? natuurlijk! o verbrugge terminals investeert in zeeland én in mensen o zeeland seaports voor een duurzame haven vierdejaargang - nummer 17 De havens van Borsele, Vlissingen en Terneuzen vormen samen het derde havengebied van Nederland. Met zijn bijdrage aan de Zeeuwse werkgelegenheid en economie mag dit gebied met recht het kloppend hart van de Zeeuwse economie genoemd worden. Zeeland Seaports is een overheids-NV met als aandeel houders de Provincie Zeeland en de gemeentes Borsele, Vlissingen en Terneuzen. Als havenbedrijf is het verantwoordelijk voor de economische ontwikkeling, het beheer, onderhoud en de exploitatie van de Zeeuwse havens. Bij Zeeland Seaports werken circa 80 mensen die samen verantwoordelijk zijn voor: Het aantrekken van nieuwe bedrijven en de uitgifte van grond; Aanleg, beheer en onderhoud van alle infrastructuur; Zorgen voor veiligheid in het algemeen en voor een veilig scheepvaartverkeer in het bijzonder. Zeeland Seaports zorgt op een toegewijde én respect volle maniervoorde duurzame ontwikkeling van de logistiek en industrie in de Zeeuwse zeehavens. Zo luidt onze missie. De kernwaarden die we daarbij hanteren zijn: betrouwbaar, resultaatgericht, samen, respect en toewijding Met de Haven in Zicht wil Zeeland Seaports uitleg geven over het belang van de Zeeuwse havens en de rol van het havenbedrijf hierin. Zeeland Seaports heeft als doelstelling de komende jaren te groeien in overslag, werkgelegenheid en toegevoegde waarde. Dit moet gerealiseerd worden door de groei van de economische activiteit bij bestaande bedrijven, en door het aantrekken van nieuwe. Bij deze groei probeert Zeeland Seaports daar waar mogelijk, rekening te houden met haar omgeving en - het milieu. Hiervoor ontwikkelt ze diverse initiatieven waarover ook in de Haven in Zicht regelmatig wordt geschreven. Maar ook de bedrijven die gevestigd zijn in het havengebied proberen bij hun activiteiten steeds duurzamer te werk te gaan. Zo onderzoeken Martens Cleaning en Total Raffinaderij Nederland of het haalbaar is om restwarmte van de raffinaderij uit te wisselen voor het bedrijfsproces van Martens. De restwarmte die in de productie bij Total vrijkomt, wordt voor een deel door Total hergebruikt maar wordt ook voor een deel afgevoerd naar de buitenlucht. Martens kan de restwarmte in hun bedrijfsproces gebruiken, bijvoorbeeld bij het schoonmaken van schepen. Door de restwarmte van Total via een pijpleiding aan Martens te leveren wordt er op verschillende manieren geprofiteerd. Door dit project zal Martens voor het opwekken van warmte minder aardgas gebruiken wat resulteert in de verlaging van de uitstoot van broeikas gassen. Berekend is dat Martens ongeveer 1 miljoen kuub aardgas kan besparen. Dat is op de lange termijn financieel aantrekkelijk maar natuurlijk heeft ook het mileu veel baat bij zo'n besparing. Zo'n 250 bedrijven werken samen met Zeeland Seaports continu aan de ontwikkeling van de Zeeuwse zeehavens. Industrie, logistiek en dienstverlening, alles heeft zijn rol in een wereld die 24 uur per dag, 7 dagen op 7, doorgaat. Maar welke bedrijven zijn dit? En wat doen ze eigenlijk? In een serie portretten leest u meer over de bedrijven in het Zeeuwse havengebied. Op 9 november opende Koningin Beatrix de nieuwe Scaldiahaven in Vlissingen en gaf daarmee het startschot voor een flinke uitbreiding van Verbrugge Terminals. Directeur Martin Verbrugge: 'Voor ons bedrijf was het bezoek van de Koningin fantastisch, het geeft toch maar aan dat Zeeland belangrijk is voor Nederland.' Verbrugge is één van de grootste werk gevers in de Zeeuwse havens. Op de drie terminals zijn dagelijks bijna achthonderd mensen aan het werk. Zij lossen vooral papier, houtpqlp. cellulose (de grondstof voor papier), verschillende metalen en bulkgoederen. Als het nodig is worden de producten ook bewerkt en verpakt. In het transport werken nog eens driehonderd mensen. Verbrugge is duidelijk trots op zijn medewerkers: 'Ze zijn de succesfactor van ons bedrijf samen met onze unieke locatie die.direct aan zee ligt én bereikbaar is voor de binnenvaart.' Na de economische dip van 2008 heeft het bedrijf de weg naar boven weer gevonden. 'Dit jaar investeren we in Vlissingen veertig miljoen euro in nieuwe loodsen voor papier en metaal. Aan de Scaldiahaven zijn de eerste vier zo goed als af. De laatste drie eind oktober. Op de Zeeland Terminal bouwen we er ook nog vijf. Volgend jaar is Terneuzen aan de beurt, daar gaan we fors investeren in de-bulkterminal waar we met name grondstoffen voor de kunstmest- en glasindustrie overslaan. Er komen drie nieuwe loodsen, drie tanks voor vloeibare stoffen en extra verpakkingscapaciteit.' De nieuwe loodsen moeten zeker veertig jaar mee. 'Dat is ook het boeiende aan ons vak. Het is allemaal lange termijn. Je moet je verdiepen in de markt, zestig jaar vooruit kunnen kijken. Dat is spectaculair.' Inmiddels handelt Verbrugge jaarlijks ook 80.000 containers af. Met de aanleg van een eigen containerterminal wil het bedrijf doorgroeien naar 1,8 miljoen. 'Onze containerterminal is in ontwikkeling. We hebben bouwvergunning voor een nieuwe kade. We zijn nu op zoek naar klanten. Eén hebben we binnen, met een tweede zijn we nog bezig. Dat kunnen we niet helemaal alleen, daar hebben we ook elkaar voor nodig. Het is niet alleen Verbrugge, het is niet alleen Zeeland Seaports, het is ook de hele gemeenschap die gelooft in onze havens, die bedrijven welkom heet. Vanaf de boulevard zie je de schepen gaan, dan is het toch leuk om te weten dat het schip naar ons komt in plaats van dat het door vaart naar Antwerpen of Gent.' Naast het aantrekken van nieuwe bedrijven, zet Zeeland Seaports zich ook in voor het beheer van het havengebied. Dit betekent bijvoorbeeld het onderhouden van de wegen en natuur. En natuur komt meer voor dan je in eerste instantie verwacht bij een havenbedrijf. Een van de meest recente projecten is het aanleggen van de Ecologische Hoofdstructuur (EHS). De EHS is een netwerk van bestaande en ^nog te ontwikkelen natuurgebieden in -'Nederland. Samen vormen ze een lang lint ,/T van natuur door Nederland, en daarmee de basis voor het Nederlandse natuurbeleid. Ter compensatie van de ontwikkeling van het Glastuinbouwgebied bij Westdorpe, legt Zeeland Seaports om dit gebied heen een stuk natuur aan dat aansluit in deze EHS. De werkzaamheden zijn begin september gestart en duren naar verwachting tot het einde van dit jaar. Zeeland Seaports vindt het belangrijk dat naast de economie de leefbaarheid in Zeeland gewaarborgd blijft. Een goede relatie met de omgeving en waar mogelijk duurzaam ondernemen uitvoeren of stimuleren staan daarom hoog in het vaandel. Met de aanleg van de EHS zien we een goede ontwikkeling voor de leef omgeving, die past bij de missie da.t we op een toegewijde en respectvolle manier zorgen voor de duurzame ontwikkeling van de logistiek en industrie in de Zeeuwse zeeTiavens. De aanleg van de EHS wordt meegefinan- cieerd door de overheid. Sinds dit jaër zijn er bezuinigingen op deze financiële middelen. Zeeland Seaports heeft echter gekozen de aanleg van de natuur alsnog uit .te voeren. Bewoners en belangstellenden kunnen naast de Groene Knoop, een wandel en recreatiegebied, in 2012 genieten van de natuuraanleg in Westdorpe. Voor meer informatie over de EHS, kunt u kijken op de website van de provincie Zeeland, of het ministerie van Infrastruc tuur en Milieu. schelpenpad 2 O p.o. box 132 O 4530 AC terneuzen O the netherlands O port@zeelandseaports.com O www.zeelandseaports.com O P 0031 (0)115 647400 O F 0031 (0)115 647500

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 64