Biufcettêi
Buumi
De vcilicjste (cat. 0+)
ortewi
De allrmuider
(cat. 1,2,3)
De -meest jlexibele (cat. 1
De spietste
(cat. 1)
Vcror de kieèwstem
(cat. 0)
dinsdag 27 september 2011
Sinds ze verplicht zijn voor
Skinderen onder 1,35 meter
is de keuze aan autostoeltjes
enorm. £r zijn verschillende
'gewichtsklassen' waaruit je moet kiezen
en hoewel de stoeltjes aan strenge
veiligheidseisen dienen te voldoen, kan het
ook geen kwaad om op internet bijvoorbeeld
de ANWB-test op te zoeken. Er is nu
eenmaal kwaliteitsverschil. Tja, en dan
heb je natuurlijk ook nog de 'modefactor'.
De ene fabrikant maakt zijn zetel dan ook
nog hipper dan de ander. Kortom: willen
de kleine hoogheidjes prinsheerlijk in hun
troon op de achterbank kunnen zitten,
dan moeten papa en mama eerst flink op
onderzoek uit.
De ANWB test samen met de Europese zusterclubs
elk jaar uitvoerig autostoeltjes. In de laatste test was er
maar één stoeltje dat het eindoordeel 'zeer goed' kreeg:
de Baby-Safe Plus IISHR van Römer. Ook dit stoeltje is
geschikt voor Isofix. De kuip heeft een lange rugleuning
met geïntegreerde hoofdsteun die in zeven standen te'
verstellen is. Bovendien heeft de Römer Baby-Safe Plus
II SHR een geïntegreerde adapter waarmee de autostoel
eenvoudig op alle buggy's van Britax bevestigd kan wor
den. Het autostoeltje kost 189 euro.
Zie ook www.britax-roemer.nl.
0 tot 10 kilo, tot 9 maanden
0+ tot 13 kilo, tot 18 maanden
1 van 9 tot 19 kilo,
van 9 maanden tot 3 jaar
2 van 15 tot 25 kilo van 3 tot 6 jaar
3 van 22 tot 36 kilo, van 6 tot 10
jaar (zittingverhoger)
Dennis Rijsbergen
Terwijl je kind van baby tot kleuter groeit, verslijt je heel wat
autostoeltjes. Want de stoeltjes zijn veelal geschikt voor een
bepaalde leeftijdscategorie of gewichtsklasse. De Kiddy Comfort
Pro heeft aan die indeling eigenlijk maling. Oké, het stoeltje is niet
geschikt voor baby's, maar vanaf 9 kilo kan een kind zijn plekje in
de Kiddy Comfort Pro innemen en mag hij daarin blijven zitten tot
ie groot genoeg is om stoeltjesloos op de achterbank plaats te mogen
nemen. Dit autostoeltje heeft een eenvoudig verstelmechanisme
waarmee je de stoel kunt aanpassen op lichaamslengte. Deze
allrounder kost 249 euro. Info: www.kiddy.de
Het is soms een heel gedoe om een kind in een autostoeltje te hijsen of
voor een kind in zo'n stoeltje te klimmen. Maxi Cosi kwam dit jaar met
een oplossing: de Axiss 2011. De zitting van dit autostoeltje is 90 graden
draaibaar. Til je kind zonder het oplopen van een rugblessure in het
stoeltje en draai het weer in de goede stand. Voor dit extra stukje gemak
betaal je natuurlijk wel wat meer:
349,99 euro. Meer info: www.maxi-cosi.nl
Dit stoeltje misstaat niet in een
blitse bak. Dit stoeltje is voor de
Michael Schumacher in wording.
Het moge duidelijk zijn dat de
Ferrari Cosmo SP Luxe Furia
vooral appelleert aan de 'need
for speed' van papa. Gelukkig
voor de kroost is het Ferrari-
stoeltje een volwaardig en veilig
autostoeltje met extra zijwaartse
bescherming. In het stoeltje
zit zelfs een alarmsignaal voor
de vergeetachtige papa die er
vandoor wil scheuren terwijl het
tuigje van de autostoel nog los
zit. De Ferrari Cosmo SP Luxe
Furia kost 139 euro en is te koop in
babyspeciaalzaken en via internet.
De Recaro Young Profi plus is zo'n
beetje de kleinste autostoel die je kunt
vinden. Deze stoel is geschikt voor
baby's tot een maand of negen. Het
stoeltje is licht en sterk en de extra
hoge zijkanten zorgen voor opti
male veiligheid bij een zijdelingse
impact. De Recaro Young Profi plus
is geschikt voor Isofix, een systeem
waarmee je de stoel op de achter
bank kunt klikken en dat alleen in de
nieuwere auto's is te vinden. O ja, de
stoel kan blijkbaar tegen een stootje, want
in Duitsland kwam hij bij een crashtest als
winnaar uit de bus. De Recaro kost 169 euro.
Meer info: www.recaro.com