Biufcettêi Buumi De vcilicjste (cat. 0+) ortewi De allrmuider (cat. 1,2,3) De -meest jlexibele (cat. 1 De spietste (cat. 1) Vcror de kieèwstem (cat. 0) dinsdag 27 september 2011 Sinds ze verplicht zijn voor Skinderen onder 1,35 meter is de keuze aan autostoeltjes enorm. £r zijn verschillende 'gewichtsklassen' waaruit je moet kiezen en hoewel de stoeltjes aan strenge veiligheidseisen dienen te voldoen, kan het ook geen kwaad om op internet bijvoorbeeld de ANWB-test op te zoeken. Er is nu eenmaal kwaliteitsverschil. Tja, en dan heb je natuurlijk ook nog de 'modefactor'. De ene fabrikant maakt zijn zetel dan ook nog hipper dan de ander. Kortom: willen de kleine hoogheidjes prinsheerlijk in hun troon op de achterbank kunnen zitten, dan moeten papa en mama eerst flink op onderzoek uit. De ANWB test samen met de Europese zusterclubs elk jaar uitvoerig autostoeltjes. In de laatste test was er maar één stoeltje dat het eindoordeel 'zeer goed' kreeg: de Baby-Safe Plus IISHR van Römer. Ook dit stoeltje is geschikt voor Isofix. De kuip heeft een lange rugleuning met geïntegreerde hoofdsteun die in zeven standen te' verstellen is. Bovendien heeft de Römer Baby-Safe Plus II SHR een geïntegreerde adapter waarmee de autostoel eenvoudig op alle buggy's van Britax bevestigd kan wor den. Het autostoeltje kost 189 euro. Zie ook www.britax-roemer.nl. 0 tot 10 kilo, tot 9 maanden 0+ tot 13 kilo, tot 18 maanden 1 van 9 tot 19 kilo, van 9 maanden tot 3 jaar 2 van 15 tot 25 kilo van 3 tot 6 jaar 3 van 22 tot 36 kilo, van 6 tot 10 jaar (zittingverhoger) Dennis Rijsbergen Terwijl je kind van baby tot kleuter groeit, verslijt je heel wat autostoeltjes. Want de stoeltjes zijn veelal geschikt voor een bepaalde leeftijdscategorie of gewichtsklasse. De Kiddy Comfort Pro heeft aan die indeling eigenlijk maling. Oké, het stoeltje is niet geschikt voor baby's, maar vanaf 9 kilo kan een kind zijn plekje in de Kiddy Comfort Pro innemen en mag hij daarin blijven zitten tot ie groot genoeg is om stoeltjesloos op de achterbank plaats te mogen nemen. Dit autostoeltje heeft een eenvoudig verstelmechanisme waarmee je de stoel kunt aanpassen op lichaamslengte. Deze allrounder kost 249 euro. Info: www.kiddy.de Het is soms een heel gedoe om een kind in een autostoeltje te hijsen of voor een kind in zo'n stoeltje te klimmen. Maxi Cosi kwam dit jaar met een oplossing: de Axiss 2011. De zitting van dit autostoeltje is 90 graden draaibaar. Til je kind zonder het oplopen van een rugblessure in het stoeltje en draai het weer in de goede stand. Voor dit extra stukje gemak betaal je natuurlijk wel wat meer: 349,99 euro. Meer info: www.maxi-cosi.nl Dit stoeltje misstaat niet in een blitse bak. Dit stoeltje is voor de Michael Schumacher in wording. Het moge duidelijk zijn dat de Ferrari Cosmo SP Luxe Furia vooral appelleert aan de 'need for speed' van papa. Gelukkig voor de kroost is het Ferrari- stoeltje een volwaardig en veilig autostoeltje met extra zijwaartse bescherming. In het stoeltje zit zelfs een alarmsignaal voor de vergeetachtige papa die er vandoor wil scheuren terwijl het tuigje van de autostoel nog los zit. De Ferrari Cosmo SP Luxe Furia kost 139 euro en is te koop in babyspeciaalzaken en via internet. De Recaro Young Profi plus is zo'n beetje de kleinste autostoel die je kunt vinden. Deze stoel is geschikt voor baby's tot een maand of negen. Het stoeltje is licht en sterk en de extra hoge zijkanten zorgen voor opti male veiligheid bij een zijdelingse impact. De Recaro Young Profi plus is geschikt voor Isofix, een systeem waarmee je de stoel op de achter bank kunt klikken en dat alleen in de nieuwere auto's is te vinden. O ja, de stoel kan blijkbaar tegen een stootje, want in Duitsland kwam hij bij een crashtest als winnaar uit de bus. De Recaro kost 169 euro. Meer info: www.recaro.com

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 62