4l
Ve He&v vast Kruüwi^en
dinsdag 27 september 2011
„Op het moment dat mijn
vader het schip kocht, zat
ik vast met mijn studie
geschiedenis aan de Rijks
universiteit Groningen. In
het najaar van 2008 ben ik
begonnen met het opknappen van dit schip,
dat we de Heer van Kruiningen hebben ge
noemd. Een verwijzing naar onze stamboom."
Een titanenklus was en is het, want de restau
ratie is nog niet helemaal af! Van den Boom
gaard hield in het voorjaar van 2010 even een
tussenstop en pakte de draad medio van dat
jaar weer op. „Het voordek is nog niet klaar,
maar er was even geen geld meer", verzucht
hij.
Er moest wat gebeuren om aan middelen te
komen. Gaandeweg het klussen begonnen al
lerlei ideeën bij hem op te borrelen voor de ex
ploitatie van het schip. „In eerste instantie was
ik van plan de kotter aan te bieden als ludieke
logeeraccommodatie. Daar heb ik hem ook
geschikt voor gemaakt; mensen kunnen er in
slapen. Leuk, maar als de gasten zijn vertrok
ken maak je het schip schoon en krijg je weer
nieuwe mensen. En dat was het dan. Eigenlijk
was ik inmiddels zover dat ik van de Heer
van Kruiningen mijn beroep wilde maken. Ik
hoorde over het toerismebeleid van de provin
cie, dat ze willen insteken op kleinschaligheid,
traditie, cultuur en streekgerechten en dacht:
wacht eens, dat heb ik hier allemaal."
Zo ontstond langzaam het plan om rondvaar
ten voor kleine groepen tot maximaal 12 per
sonen te verzorgen. „Deze schelpenkotter is
historisch erfgoed, als geschiedenisstudent kan
ik een en ander vertellen. Er is hier een keuken
waarin we voor onze gasten streekgerechten,
zoals mosselmaaltijden of Oosterschelde-
kreeft, kunnen bereiden. Op het water, ja."
De eigenaren van het Yersekse bedrijf Skadoc
Submersible Vehicles hoorden van de jon
geman die in de haven de renovatie van de
voormalige YE-68 onder handen had, liepen
langs voor een babbeltje en raakten enthou
siast over de plannen. En zo gebeurde het dat
er een onderwatercamera aan boord kwam.
„Zeker voor de kinderen is dat fantastisch. Die
zeesterren zijn een plaag voor de mosseltelers,
maar kinderen vinden die gewéldig."
In april van dit jaar werd de eerste vaartocht
gehouden. „De opbrengst daarvan heb ik
gebruikt voor het drukken van foldermateriaal
en betalen van andere onkosten." Sindsdien
kwamen de boekingen binnen. „Bijna allemaal
mond-tot-mondreclame of mensen die een
foldertje zagen liggen bij de VW."
Het basisconcept voor de Heer van Kruiningen
ligt er, maar het avontuur is nog lang niet af
Van den Boomgaard hoopt van de winter de
rest van de restauratie op te pakken. En daar
naast zijn er plannen om samen te werken met
andere ondernemers in de toeristische sector.
„Duikers zijn geïnteresseerd om op plekken te
komen die niet vanaf de kant te bereiken zijn.
Met een man die mountainbike-clinics geeft
heb ik al samengewerkt. Dat was een perso-
neelsfeestje. Gingen ze eerst fietsen door de
Yerseke Moer en rond Wemeldinge, kwamen
ze later hier aan boord. Die mensen waren
wild enthousiast. En we zouden zo kunnen
aanmeren bij restaurant Katseveer bij Wilhel-
minadorp of De Heerenkeet bij Kerkwerve.
Meer informatie: www.heeruankruiningen.nl
Lilian Dominicus
Eigenlijk komt het door zijn vader, Jan van den Booi
„Die woont nu in Wemeldinge, maar komt uit Yerse
is arts, maar had altijd mosselvisser willen worden. I
kocht hij puur uit liefhebberij de YE-68 op, een vern
oesterkotter", zegt zoon Steven van den Boomgaard
stuurhut van het gerenoveerde schip.
De Heer van Kruiningen met Steven van den Boomgaard en Ilja Kuipers.
Colofon
Buiten Binnen: verschijnt elke dinsdag
als bijlage bij de PZC en BN/DeStem
Buiten Binnen is een bijlage over leven en
bewegen in Zeeland
U kunt ons informeren:
e-mail: buiten@pzc.nl
website: www.pzc.nl
postadres: PZC o.v.v. Buiten
Postbus 91,4330 AB Middelburg
telefoon: 0118 434010
Coördinatie:
Jan van Damme
telefoon: 0118 434014
mobiel: 06 542 671 57
e-mail: J.vandamme@pzc.nl
Vormgeving:
Kees Lammers
Advertenties:
Verkoopteam Zeeland
telefoon: 0118 434070
teamzeeland@bndestem-pzc.nl
Modernste tecbuek
Tegenwoordig is de Heer van Kruiningen uitgerust
met de modernste techniek. Hieronder vallen de
nieuwste zeekaarten, een GPS- en SRC systeem,
marifoon, dieptemeter en een laptop met windows-XP
besturingssyteem.
De dieselmotor is een Caterpillar 250 PK. Onder deze
motor bevinden zich twee lenspompen om vervuild
water en olie af te pompen. Het dieselaggregaat dient voor
elektrische energie en wordt gestart middels een kleine
startaccu. Naast deze startaccu is er een batterij lichtaccu's
en een batterij startaccu's, waarvan de laaste dienen om de
dieselmotor te starten. Via walstroom is er elektriciteit aan
boord, wat het gebruik van het dieselaggregaat overbodig
maakt. Door gebruik te maken van een omvormer wordt
de walstroom omgezet naar accustroom.