4l Ve He&v vast Kruüwi^en dinsdag 27 september 2011 „Op het moment dat mijn vader het schip kocht, zat ik vast met mijn studie geschiedenis aan de Rijks universiteit Groningen. In het najaar van 2008 ben ik begonnen met het opknappen van dit schip, dat we de Heer van Kruiningen hebben ge noemd. Een verwijzing naar onze stamboom." Een titanenklus was en is het, want de restau ratie is nog niet helemaal af! Van den Boom gaard hield in het voorjaar van 2010 even een tussenstop en pakte de draad medio van dat jaar weer op. „Het voordek is nog niet klaar, maar er was even geen geld meer", verzucht hij. Er moest wat gebeuren om aan middelen te komen. Gaandeweg het klussen begonnen al lerlei ideeën bij hem op te borrelen voor de ex ploitatie van het schip. „In eerste instantie was ik van plan de kotter aan te bieden als ludieke logeeraccommodatie. Daar heb ik hem ook geschikt voor gemaakt; mensen kunnen er in slapen. Leuk, maar als de gasten zijn vertrok ken maak je het schip schoon en krijg je weer nieuwe mensen. En dat was het dan. Eigenlijk was ik inmiddels zover dat ik van de Heer van Kruiningen mijn beroep wilde maken. Ik hoorde over het toerismebeleid van de provin cie, dat ze willen insteken op kleinschaligheid, traditie, cultuur en streekgerechten en dacht: wacht eens, dat heb ik hier allemaal." Zo ontstond langzaam het plan om rondvaar ten voor kleine groepen tot maximaal 12 per sonen te verzorgen. „Deze schelpenkotter is historisch erfgoed, als geschiedenisstudent kan ik een en ander vertellen. Er is hier een keuken waarin we voor onze gasten streekgerechten, zoals mosselmaaltijden of Oosterschelde- kreeft, kunnen bereiden. Op het water, ja." De eigenaren van het Yersekse bedrijf Skadoc Submersible Vehicles hoorden van de jon geman die in de haven de renovatie van de voormalige YE-68 onder handen had, liepen langs voor een babbeltje en raakten enthou siast over de plannen. En zo gebeurde het dat er een onderwatercamera aan boord kwam. „Zeker voor de kinderen is dat fantastisch. Die zeesterren zijn een plaag voor de mosseltelers, maar kinderen vinden die gewéldig." In april van dit jaar werd de eerste vaartocht gehouden. „De opbrengst daarvan heb ik gebruikt voor het drukken van foldermateriaal en betalen van andere onkosten." Sindsdien kwamen de boekingen binnen. „Bijna allemaal mond-tot-mondreclame of mensen die een foldertje zagen liggen bij de VW." Het basisconcept voor de Heer van Kruiningen ligt er, maar het avontuur is nog lang niet af Van den Boomgaard hoopt van de winter de rest van de restauratie op te pakken. En daar naast zijn er plannen om samen te werken met andere ondernemers in de toeristische sector. „Duikers zijn geïnteresseerd om op plekken te komen die niet vanaf de kant te bereiken zijn. Met een man die mountainbike-clinics geeft heb ik al samengewerkt. Dat was een perso- neelsfeestje. Gingen ze eerst fietsen door de Yerseke Moer en rond Wemeldinge, kwamen ze later hier aan boord. Die mensen waren wild enthousiast. En we zouden zo kunnen aanmeren bij restaurant Katseveer bij Wilhel- minadorp of De Heerenkeet bij Kerkwerve. Meer informatie: www.heeruankruiningen.nl Lilian Dominicus Eigenlijk komt het door zijn vader, Jan van den Booi „Die woont nu in Wemeldinge, maar komt uit Yerse is arts, maar had altijd mosselvisser willen worden. I kocht hij puur uit liefhebberij de YE-68 op, een vern oesterkotter", zegt zoon Steven van den Boomgaard stuurhut van het gerenoveerde schip. De Heer van Kruiningen met Steven van den Boomgaard en Ilja Kuipers. Colofon Buiten Binnen: verschijnt elke dinsdag als bijlage bij de PZC en BN/DeStem Buiten Binnen is een bijlage over leven en bewegen in Zeeland U kunt ons informeren: e-mail: buiten@pzc.nl website: www.pzc.nl postadres: PZC o.v.v. Buiten Postbus 91,4330 AB Middelburg telefoon: 0118 434010 Coördinatie: Jan van Damme telefoon: 0118 434014 mobiel: 06 542 671 57 e-mail: J.vandamme@pzc.nl Vormgeving: Kees Lammers Advertenties: Verkoopteam Zeeland telefoon: 0118 434070 teamzeeland@bndestem-pzc.nl Modernste tecbuek Tegenwoordig is de Heer van Kruiningen uitgerust met de modernste techniek. Hieronder vallen de nieuwste zeekaarten, een GPS- en SRC systeem, marifoon, dieptemeter en een laptop met windows-XP besturingssyteem. De dieselmotor is een Caterpillar 250 PK. Onder deze motor bevinden zich twee lenspompen om vervuild water en olie af te pompen. Het dieselaggregaat dient voor elektrische energie en wordt gestart middels een kleine startaccu. Naast deze startaccu is er een batterij lichtaccu's en een batterij startaccu's, waarvan de laaste dienen om de dieselmotor te starten. Via walstroom is er elektriciteit aan boord, wat het gebruik van het dieselaggregaat overbodig maakt. Door gebruik te maken van een omvormer wordt de walstroom omgezet naar accustroom.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 60