Beantwoording e-mail 21 zeeland Kloof PZC Schouwen-Duiveland: 'Wij gaan hiermee aan de slag' De krant 6 weken voor 18 euro! BEREIKBAARHEID VIA E-MAIL Hoe snel beantwoorden Zeeuwse gemeenten vragen via de e-mail? De PZC nam de proef op de som. ■HHSSoHHHIBHHHHi Veel Zeeuwen dragen met sporten graag bij aan allerlei goede doelen De test zaterdag 24 september 2011 De kloof tussen politiek en burger. Het is een veelbesproken onder werp. Wilders zou zo succesvol zijn, omdat hij deze kloof weet te dichten. Hij zou er zijn plek als gedoogpartner van dit kabinet aan te danken hebben. Wilders zou namelijk weten wat er onder het volk, door hem gety peerd als Henk en Ingrid, leeft en hun taal spreken. Bij mij wordt de kloof met de politiek alleen maar groter. Niet in de laatste plaats door de taal die ze, en dan met na me Wilders, naar elkaar uitslaan. Als dat de taal van Henk en Ingrid is, dan ben ik blij dat ik niet naast ze woon. Maar ook iemand als mi nister Leers kan ik niet volgen. Hij houdt nu de toetreding van Bulgarije tot de paspoortvrije Schengenzone tegen. Daar kun je van alles van vinden, maar het is wel gek dat Leers dit nu als minis ter doet Diezelfde Leers kocht im mers jaren geleden in Bulgarije een vakantievilla en knoopte con tacten aan met Bulgaarse politici zodat die invloed konden uitoefe nen op de besluitvorming rond COLOFON H PZC Park Veldzigt 35, Middelburg Postbus 91,4330 AB Middelburg 0118- 43 4000 Uitgever Charles van den Oosterkamp Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.ni Centrale redactie T: 0118- 43 4010 E: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 91,4330 AB Middelburg T: 0118- 43 4050 E: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen Postbus 162,4460 AD Goes T: 0113-31 5670 E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.ni Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145,4530 AC Temeuzen T: 0115- 64 5740 E: zeeuws-vlaanderen@pzc,nl Redactie Schouwen-Duiveland Postbus 80, 4300 AB Zierikzee T: 0111-45 4650 E: schouwen-duiveland@pzc.nl Advertenties VerkoopteamZeeland Merken en Diensten, Business-to-Business/ de Ondernemer, Zorg, Onderwijs, Onroerend Goed T: 0118-434070 E: teamzeeland@bndestem-pzc.nl Familieberichten: 088- 0139 999 Personeelsadvertenties: 055- 5388 000 Kleintjes: 0900- 6743 836 Ja, ik neem dë PZC en ontvang de eerste 4 weken gratis en neem aansluitend: een doorlopend abonnement met automatische betaling van 74,65 per kwartaal (n«8) een doorlopend abonnement met betaling per accept van 77,75 per kwartaal ina28) ik neem een proefabonnement van 6 weken voor 18,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf, (ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) (P6) Stuur de bon naar: PZC, Afdeling Lezersservice, Antwoordnummer 54050,5004 VB Tilburg. Bellen kan ook: 088 - 013 9910 m/v Straat Postcode Woonplaats Telefoonnummer Emailadres Ik machtigde PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven. Rekeningnummer Handtekening De PZC gaat zorgvuldigom met persoonsgegevens. In liet colofon trcfl u nadere informatie aan. het villaprojecL Zo zou er een jachthaven aangelegd worden, zo dat de waarde van de villa's zou stijgen. Hij nodigde in dat kader zelfs de Bulgaarse minister-presi dent uit voor een bezoek aan Maastricht. Het kostte hem uitein delijk de kop als burgemeester van die stad en uitgerekend hij houdt nu als minister de Bulgaren tegen. Terecht of onterecht, het is wel bedenkelijk dat hij nu over die beslissing gaat. De Bulgaren mogen van hem het land dus niet zomaar in, en aan de andere kant moet de Angolese asielzoeker Mauro Maunuel het land uit. Die jongen kwam op zijn tiende al leen naar Nederland, woont sinds dien bij een pleeggezin in Lim burg, dat graag wil dat hij bij hen blijft, net als zijn maatjes bij de plaatselijke club, en de school waar hij naar toegaat. Maar nee, omdat hij 18 jaar is geworden, moet hij terug. Waarom? Omdat hij dan te oud is om nog als kind soldaat ingezet te worden? Kom op zeg, zo'n jongen stuur je toch niet terug! Doe eens normaal man! Voor meer columns: www.pzc.nl/columns door Cornelleke Blok Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruik maken van de vakantieservice? Abonnement opzeggen? Vul het formulier in op: www.pzc.nl/lezersservice of bel: 088- 013 9910 Toets 1: bezorgklachten (vanaf 07.00 uur) nabezorging bij melding voor 12.00 uur Toets 2: informatie over uw abonnement Toets 3: informatie over abonneevoordeel Maandag t/m vrijdag: 08.00 - 17.00 uur Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur PZC Lezersservice Postbus 3229,4800 MB Breda U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk vier weken voor het einde van de betaalperiode. U ontvangt een schriftelijke bevestiging. Abonnementsprijzen Maand 26,45 (acceptgiro n.v.t.) Kwartaal 74,65 (acceptgiro €77,75) Jaar €285,25 (acceptgiro €288,35) Auteursrechten Alie auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZ€ of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy statement op www.pzc.nl De gemeenten Schou- wen-Duiveland, Sluis en Kapelle la ten steken vallen als het gaat om hun be reikbaarheid via e-mail. Medewer kers van die gemeenten reageren in sommige gevallen helemaal niet of pas heel laat op elektronische post van burgers. Dat blijkt uit een bereikbaarheidstest van de PZC. De redactie van deze krant stuur de vijf e-mails naar de dertien Zeeuwse gemeenten. We deden ons voor als burgers (met verzon nen namen) en stelden elke keer een andere vraag. De gemeente Schouwen-Duiveland gaf slechts drie van de vijf keren antwoord, Sluis reageerde op vier van de vijf e-mails en de gemeente Kapelle be antwoordde één e-mail pas na acht werkdagen. De gemeente Terneuzen reageert het snelst op elektronische post blijkt uit de test: gemiddeld in twee uur. Ook de gemeente Veere scoort goed: die gemeente geeft ge middeld binnen 4,5 uur ant woord. Een medewerker van de gemeente Tholen was wel héél snel. Hij be antwoordde één van de vragen - zij het summier - in één minuut: het record van de bereikbaarheids test. Er lijkt een regel te bestaan voor de beantwoording van e-mails. Of je krijgt als burger snel antwoord, óf niet: nagenoeg alle e-mails werden binnen 24 uur be antwoord. Van de gemeente Ter- neuzen ontvingen we op één van de e-mails zelfs twee keer een ant woord. Alleen van de gemeenten Goes en Vlissingen kregen we een automa tische ontvangstbevestiging. Van de gemeente Tholen kregen we in één geval een officiële brief in pdf-formaat van burgemeester en wethouders toegestuurd, waarin stond dat onze vraag over de dak kapel in behandeling genomen was. In de e-mails werd om informatie gevraagd: bijvoorbeeld over een vergunning voor een dakkapel, de openingstijden van het gemeen tearchief, en de aanvraag van een nieuw paspoort. Er is een verschil in de manier waarop e-mails beantwoord wor den. In de meeste gevallen wordt een duidelijk en compleet ant woord gegeven, maar-sommige me dewerkers verwijzen in hun reac tie simpelweg naar de gemeentelij ke website, of plakken een stuk tekst van de website in de e-mail. Het slechte resultaat in de bereikbaarheidstest is voor de gemeente Schou wen-Duiveland aanleiding om het e-mailverkeer eens goed onder de loep te nemen. „Dit heeft absoluut onze aandacht. We gaan hiermee aan de slag", zegt Toon Wandel van de afdeling communicatie. Eén e-mail is volgens Wandel niet beantwoord, omdat de betreffende medewerker een tikfout maakte in het e-mailadres, toen hij een be richt terug stuurde. „We willen in de organisatie duidelijkere afspra ken maken over de beantwoor ding van e-mails. Zeker met een voudige vragen moeten burgers binnen een week reactie krijgen." Wendelmoet Lotmans, teamleider van het informatie- en servicecen trum van de gemeente Terneuzen, reageert tevreden op de goede pres tatie in de test. Een team van me dewerkers in het informatie- en servicecentrum probeert vragen die via telefoon, balie en e-mail binnen komen, zo snel mogelijk af te handelen. „Eenvoudige vragen worden meteen inhoudelijk a§e- handeld, met behulp van een ken nisbank waar 700 vragen in staan. Alleen ingewikkelde vragen wor den doorgestuurd naar een afde ling, bijvoorbeeld als iemand wil weten waarom een vergunning is afgewezen. De uitslag van de test toont aan dat het goed werkt." MIDDELBURC - Sportende Zeeuwen halen elk jaar voor tienduizenden euro's op voor goede doelen. Tij dens evenementen als de Kustma- rathon en de Marathon Zeeuws- Vlaanderen zamelen tientallen hardlopers geld in voor charitatie ve instellingen. „Tijdens één marathon wordt soms wel voor 45.000 euro opge haald", vertelt Lein Lievense, orga nisator van de Kustmarathon." Daarnaast zijn er ook nog vele par- De medewerker van de gemeente Middelburg verwijst - in reactie op de vraag over de openingstijden van het gemeentearchief - naar het Zeeuws Archief „Op internet kunt u het adres vinden", is zijn ant woord. Behoorlijk kortaf, vinden wij. Andere gemeenten bieden extra service. De archiefmedewerkster van de gemeente Reimerswaal, bij voorbeeld, stuurde in reactie op de vraag over openingstijden van het gemeentearchief een vriendelijke e-mail terug. „Morgenmiddag is het archief geopend van 13.00 tot 16.00 uur. Als je morgen van plan bent te komen, zou je nu al kun nen mailen wat je zoekt. Dan pro beer ik het gereed te leggen." Wat een service! De gemeente Noord-Beveland be steedt veel aandacht aan de beant woording van e-mails, is onze erva ring. Alhoewel we alleen naar de openingstijden van de milieustraat vroegen, stuurde de medewerkster van de gemeente Noord-Beveland een plattegrond mee, om duidelijk te maken waar we ons grof vuil kunnen brengen. Een medewerk ster van de afdeling publiekszaken legde in haar antwoord uit hoe de geboorteaangifte werkt. Ongevraag de informatie, maar zeker ge wenst. Voor deze bereikbaarheidstest zijn naar elke Zeeuwse gemeente vijf e-mails gestuurd, in de week van 12 tot en met 16 september In elke e-mail werd een andere vraag gesteld, bijvoorbeeld over het aanvragen van een paspoort, de openingstijden van het gemeen tearchief en de aanvraag van een bouwvergunning voor een dakka pel. We deden ons voor ais gewone burgers. Er werden vijf e-mailadres- sen aangemaakt met bijbehorende fictieve namen. De e-mails werden verspreid over de week verstuurd, op verschillen de tijdstippen van de dag. De e-mails zijn gestuurd naar de al gemene e-maiSadressen van de Zeeuwse gemeentes. In de wachttijd zijn weekend-da gen niet meegeteld. ticuliere initiatieven. Tijdens de ne gende editie van de Kustmara thon, die komende vrijdag begint met de Ladiesrun, wordt geld opge haald voor de stichting Palazolli, de Cliniclowns en een project op Haïti. Daarnaast vragen zo'n dertig medewerkers van het Admiraal De Ruyter Ziekenhuis met hun deel name aan de Ladiesrun aandacht voor borstkanker. zie bijlage Spectrum COLUMNS Alle columns kunt u teruglezen op onze site: www.pzc.nl/columns STUUR UW TIPS NAAR redactie@pzc.nl mt

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 2