II 'Een webwinkel is al snel 25 euro kwijt om een klant te lokken en te laten bestellen' 'Winkelen veel te inefficiënt' 'je kunt heel wat besparen' 'Naar de bank en de bieb' 'Burenlevering' directeur Michiel Alting von Geusau van verzendbedrijf Docdata zaterdag 24 september 2011 2005 2006 2007 20082009 2010 2011 Zo'n 150 euro per maand geeft Yuri Kamies uit aan online aankopen. Hij koopt voornamelijk stripboeken. „Batman, Superman, ik spaar die oude comics. In ternet is ideaal: alles wat je nog moet hebben kun je er vinden. Kleding koop ik ook online. Als het niet past, kun je het gratis te rugsturen." Sterker nog, als het zou kunnen zou de 25-jarige leraar alles op internet kopen. Van 'fysiek' winkelen houdt hij helemaal niet. „Veel te ineffi ciënt." Waar Kamies ook niet zo van houdt, is koken. Regel matig surft hij op zijn telefoon naar thuisbezor- gen.nl om een pizza te bestellen. „Dat doe ik al als ik na mijn werk in de trein naar huis zit. Betalen kan met iDeal of contant aan de deur." Zodat hij precies tegelijk thuiskomt met zijn avondeten. zie onze website:binnenland Waarom de verkoop van levens middelen via internet achterblijft De 63-jarige Wilma Hes koopt regelmatig spullen op het internet. Van vakan ties, boeken, cd's, en dvd's tot de inrichting van haar badkamer. „Het is gemak kelijk en het scheelt tijd. Ik tik gewoon in Google wat ik zoek. En in plaats van met die drukte naar de Drie Dwaze Dagen in de Bij enkorf te gaan, shop ik met korting op de website. Je kunt heel wat geld besparen, zeker op de grotere aankopen. Ideaal." Het internet is ook handig om 'vooronderzoek' te doen, vindt Hes. „Wat is er te koop, wat zijn de prij zen? Daarna ga ik alsnog naar de winkel, ook al is die twee uur reizen. Maar soms ontdek je op inter net ook leuke winkels in de buurt." Hes heeft eigenlijk alleen maar goede ervaringen met online winkelen. Nog nooit is een bestelling niet geleverd. Winkelen in de stad doet ze ook nog steeds. „Rondslenteren, ergens gezellig koffie drin ken, dat is toch anders." Hij is wellicht een van de weinigen, maar Ron Dors- horst heeft geen computer, en dus ook geen internet. Online winkelen heeft hij A nog nooit gedaan. „Dat is een bewuste keuze. De computer is een handig hulpmiddel, maar het is nu te veel een verplichting ge worden. Ik kan alles doen zónder, het is zelfs een sport geworden om zonder te kunnen. Bankzaken doe ik bij de bank, als ik in formatie nodig heb ga ik naar de bieb en voor een vakantie ga ik naar het reisbureau." De 44-jarige sportparkbeheerder vindt het leuk om 'stad en land af te zoeken' naar actiefiguren uit films van de ja ren tachtig en negentig, die hij spaart. Ook verza melt hij import-dvd's uit de VS. „Daarvoor ga ik ook wel eens naar winkels in Den Bosch of Amster dam. Het hoort een beetje bij de hobby." Het succes van webshops valt of staat met betrouwbare levering. PostNL is de meest gebruikte be zorgdienst. Mochten consumen ten niet thuis zijn, dan is de kans groot dat de bezorger aan belt bij buren. Dat gaat bijna al tijd goed, zegt woordvoerder Hanne Kluck. „We horen van klanten dat zij het prettig vin den als pakketjes bij buren wor den afgeleverd. Veel winkeliers hebben een contract met een be zorgdienst. Zij kunnen dan aan geven of ze gediend zijn van 'bu renlevering', of ze een handteke ning voor ontvangst eisen." Consumenten die weten dat ze niet thuis zijn, doen er volgens PostNL verstandig aan om aan de webshop hun werkadres door te geven, of dat van een fa milielid dat wel thuis is. „Ze kunnen de afzender ook vragen 'alleen huisadres' op het pakket te vermelden. Daarmee voor kom je burenlevering." Mocht het na burenlevering toch voorkomen dat buren ont kennen iets te hebben gekregen, dan is er een probleem, beseft Kluck. „Als niet te bewijzen valt dat wij een fout hebben ge maakt, wordt het een kwestie tussen afzender en klant. Het is de taak van de afzender om de klant tevreden te stellen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 11