Grand Cherokee mikt op sentiment auto 15 Nieuwe Honda Civic Maserati Kubang zit heel is beter gestroomlijnd dicht bij de werkelijkheid Volkswagen Up wordt betaalbaar Opel Zafira Tourer biedt een stuk meer Citroen DS5 gaat voor de 20 procent bijtelling vrijdag 23 september 2011 Willifh BB^ABntwro'giiaggafmaEgswsasssasa^^HWIMi ■UIM!li'.m')WliM<HIWIIWilJIIHllilli[l De historie speelt Jeep in de kaart, maar alleen daarop kan een merk niet draaien. Kwaliteitsverbetering is de sleutel bij de nieuwe Grand Cherokee. door Tony Vos Als één autofabrikant de SUV heeft uitgevonden, is het wel leep. Al in de jaren zestig beschikte het merk over luxueuze, tetreinwaardige voertuigen. Maar Jeep verzaakte de positie stevig vast te houden, zeker toen merken als BMW en Mercedes in de sterk groeiende markt voor dit soort voertuigen doken. In de jaren negentig was de Grand Cherokee een groot succes, vooral vanwege de voor terreinwagens gunstige regeling rond het grijze kenteken. Een paar generaties verder, en voortaan onder de vlag van Fiat, moet Jeep zich met de Grand Cherokee weer op nieuw bewijzen. De nieuwe Grand Cherokee wordt op de bo- demgroep van de inmiddels vorige Merce des ML gebouwd. Dat betekent een forse verbetering ten opzichte van zijn voorgan ger. Uiteraard heeft Jeep zijn enorme kennis in dit product verwerkt en is de uitkomst een hoogwaardige, Amerikaanse 4x4. De ty pische uiterlijke kenmerken zijn er allemaal, zoals de hoekige uitsnede van de spatbor den en een chromen grille met zeven uitspa ringen. Hoewel de auto nieuw is, zorgt de uitstraling voor een vertrouwd gevoel. Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD Een flinke kwaliteitsstap. Bagage 780-1.555 liter. Ce- wicht 2.247 kg. Diesel 3.0 I, 241 pk. Laredo 60.990 euro, Overland 88.990 euro. Plus: uitrusting, krachtige diesel, betere afwerking. Min: verbruik, gewicht. Dat de Overland de meest complete uitvoe ring is, blijkt wel uit het overvloedig ge bruik van chroom en de standaard 20 inch wielen. De luchtvering zorgt niet alleen voor een uitermate comfortabel rijgedrag, maar past ook de wagenhoogte aan de om standigheden aan. Met één druk op de knop kan de koets zakken. En dat is weer ge makkelijk bij het uitstappen. Tussen de voorstoelen zit bij de pook een aantal knop pen waarmee diverse rijprogramma's kun nen worden ingesteld. Deze komen zowel op de verharde weg als in het terrein van pas. In het interieur wordt direct duidelijk dat de Jeep met de Grand Cherokee op het ge bied van kwaliteit een forse inhaalslag heeft gemaakt. Niet alleen zijn de materialen veel fraaier, ook de afwerking is naar een veel ho ger niveau getild en dat was bittere nood De typische Jeep-kenmerken gelden ook voor de nieuwe Grand Cherokee. foto's Automedia zaak. Hout, leer, fraai tapijt, mooie stiksels op het dashboard, aluminium en fraaie kleurstellingen geven een passend beeld. Ge lukkig hebben de Amerikanen niet hun Eu ropese voorbeelden gekopieerd. Een Jeep moet wel een echte Jeep blijven. Ruimte biedt de auto voldoende voor passa giers en bagage. Ook achterin kunnen vol wassenen royaal zitten, al zou de zitting van de achterbank wat langer en iets hoger ge plaatst mogen zijn. Het bagagevolume vol doet prima, maar de Grand Cherokee is ze ker niet de grootste in het segment. Is het onderstel nog van de oude partner Mercedes, de motor is van Italiaanse komaf. VM Motori, inmiddels volledig in handen van Fiat, heeft een 3.0 liter V6 diesel ontwik keld, die in de Grand Cherokee in twee ver mogensvarianten (190 en 241 pk) wordt gele verd. Met het koppel van 550 Nm in de krachtigste versie is weinig mis. Vlot preste ren is dan ook kinderspel: 0-100 in 8,2 se conden en een top van 202 kilometer per uur. Het is alleen zo jammer dat de motor is gekoppeld aan een vijftraps automaat, ter wijl de norm inmiddels zeven of acht ver snellingen voorschrijft. Daarom blijft de Grand Cherokee duidelijk achter in brand stofverbruik. Gemiddeld 1 op 9,5 en dat is ook voor een auto van dit formaat inmid dels wel aan de hoge kant. Maar een Jeep is en blijft een auto die niet alleen op koude cijfers, maar juist vanuit sentiment wordt gekocht. Op dat vlak biedt de Grand Cherokee aanzienlijk meer dan voorheen. De 190 pk diesel begint bij 60.990 euro en de 241 pk Overland is de duurste, voor 88.990 euro. door Willem de Volder Honda heeft bij de ontwikke ling van de nieuwe Europe se Civic vooral één'aspect centraal gesteld: de auto moet zich- meer gestroomlijnd door het ver keer bewegen. Eind januari 2012 wordt de nieuweling verwacht. Het vinden van de juiste verhou dingen was volgens de designers de grootste uitdaging tijdens de ontwikkeling van de nieuwe Hon da Civic. De vliegtuigindustrie diende daarbij als inspiratiebron. De langere en bredere carrosserie heeft.als resultaat een voor een middenklasser zeer gunstige lucht- weerstandscoëfficiënt van 0,27. Goed voor een positieve weerslag op het brandstofverbruik bij hoge re snelheden. Ook het interieur ontkomt niet aan invloeden uit ge noemde industrie. Er is een cock- pitgevoel gecreëerd door het dash board op de bestuurder te richten. Het zijn niet de enige stappen die door Honda zijn gezet. De Civic is iets langer en breder dan zijn voor ganger, wat resulteert in een leng te van 4,30 meter en een breedte van 1,77 meter. De vijfdëurs carros serie is ten opzichte van zijn voor ganger 2 centimeter lager. De wiel basis nam enkele centimeters af tot 2,595 meter. Kwaliteit is de rode draad, Honda is immers een Japans merk. Meer dan ooit straalt de carrosserie dat uit. Ook materiaalgebruik en func tionaliteit (de veelzijdige manier waarop de stoelen zijn te plaatsen) zijn op een hoger niveau gebracht. De bagageruimte is, volgens Hon da, de grootste in zijn klasse. Honda biedt keuze uit drie beken de motoren: 1.4 (100 pk) en 1.8 li ter (142 pk) benzine en een ver nieuwde 2.2 liter diesel (150 pk). Een kleinere diesel komt over een jaar, maar een hybrideversie zit voorlopig niet in de planning. De prijzen zijn nog niet bekend. Honda Civic. foto WdeV door Willem de Volder Maserati liep al in 2003 rond met het idee voor een SUV. De conceptcar Kubang, die het merk op de IAA in Frankfurt laat zien, heeft een hoge realiteitswaarde. Terwijl de SUV in het algemeen minder in zwang lijkt, blijven exclusieve mer ken de wereld ermee bestoken. Maserati opent met de Kubang de aanval op de segmentgenoten in combinatie met zusterbedrijf Jeep. Zo zal de achttraps automaat waar over wordt gesproken afkomstig zijn van de Amerikaanse tak van de firma. Er wordt een beetje schimmig gedaan over welke tech nieken worden gebruikt, terwijl De Italianen niet geheimzinnig Maserati Kubang. foto WdeV doet over het feit dat de Kubang bij Jeep in Amerika zal worden ge bouwd. Juist, op de productieband van de Grand Cherokee. Vooral van de nieuwe Grand Cherokee SRT8 zal het nodige worden 'ge leend'. Uiteraard zijn de meeste elementen specifiek door Maserati afgestemd en dat moet een totaal andere rijbeleving opleveren. Zo le pelen de Italianen een nieuwe ge neratie Maserati-motoren in het vooronder. Die zijn ontworpen door het Maserati Powertrain Department en worden geprodu- ceerd door Ferrari in Maranello. Elegantie en sportiviteit gaan sa men in de Kubang, die ontworpen is in het Maserati Style Centre in Modena door Paolo Martinelli. Ook zonder de drietand is de voor kant een Maserati pur sang. De achtersteven wordt gekenmerkt door ronde lijnen en is zeer fors. Gezien de proporties kunnen er genoeg golftassen mee. Met de stijl en het comfort van de Maserati twee- en vierzitters op het net vlies zullen ook de inzittenden van de Kubang geen reden tot kla gen hebben. Wanneer hij komt? Dat geeft Maserati nog niet prijs. De kleine VW Up komt tegen het einde van dit jaar beschikbaar, voor een prijs vanaf 8.490 euro. Het betreft dan de 60 pk Take Up met meegespoten bumpers, neer- klapbare achterbank, drie airbags en dagrijverlichting. De duurste is de High Up met 75 pk. Die uitvoe ring gaat 11.030 euro kosten. De nieuwe Opel Zafïra draagt in de naam de toevoeging Tourer. Opel Nederland concentreert zich op de nieuweling, die dit najaar vanaf 28.595 euro start. De auto heeft dan de 120 pk sterke 1.4 liter turbo, dezelfde motor komt er ook met 140 pk vanaf 29.495 euro. Diesels zijn er vanaf 31.795 euro. Citroën besluit de DS-reeks voor lopig met de DS5: met 1.6 liter tur bomotor (155 en 200 pk), zuinige e-HDI en de HYbrid4 hybride aan- drijflijn met 2.0 diesel. Beide die sels krijgen 20 procent bijtelling. De instapper kost 34.550 euro (de 1.6 THP), de 1.6 diesel 34.690 euro. Vanaf 78.915 euro, High Executive 92.630 euro. CONCURRENT® BMW X5 xDrive 30d Plus: afwerking, onderstel, interieurruimte. Min: verbruik, prijsstelling. Hoogwaardig gebouwde en grote SUV met van BMW be kende rijkwaliteit en krachti ge diesel die wat zuiniger mag. Bagage 620-1.750 li ter. Gewicht 2.050 kg. Diesel 3.0 I, 245 pk. Vanaf 69.000 euro, Executive 85.391 euro. Plus: afwerking, vormgeving, geluidsniveau, verbruik. Min: alleen zuinig als er zuinig gereden wordt. CONCURRENT #Lexus RX 450b Is alleen maar verkrijgbaar als benzine of hybride, maar is plezierig zuinig. Spant wel de kroon op geluidscomfort. Bagage 496-1.570 liter. Gewicht 2.085 kg. Hybride 3.5 I, 299 pk. ML 250 69.900 euro, ML 350 79.900 euro. CONCURRENT#Mercedes BlueTEC 4Matic Nieuwe derde generatie met op zuinigheid gebouwde mo toren. Veel binnenruimte en hoogwaardige kwaliteit. Bagage 690-2.010 liter. Ge wicht 2.075 kg. Diesel 3.0 I, 258 pk. Plus: prijs, binnenruimte, brandstofverbruik. Min: op de Amerikaanse leest geschoeid.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 97