Grand Cherokee
mikt op sentiment
auto 15
Nieuwe Honda Civic Maserati Kubang zit heel
is beter gestroomlijnd dicht bij de werkelijkheid
Volkswagen Up
wordt betaalbaar
Opel Zafira Tourer
biedt een stuk meer
Citroen DS5 gaat voor
de 20 procent bijtelling
vrijdag 23 september 2011
Willifh BB^ABntwro'giiaggafmaEgswsasssasa^^HWIMi
■UIM!li'.m')WliM<HIWIIWilJIIHllilli[l
De historie speelt Jeep in de kaart, maar alleen daarop kan een merk niet
draaien. Kwaliteitsverbetering is de sleutel bij de nieuwe Grand Cherokee.
door Tony Vos
Als één autofabrikant de SUV heeft
uitgevonden, is het wel leep. Al in
de jaren zestig beschikte het merk
over luxueuze, tetreinwaardige
voertuigen. Maar Jeep verzaakte de positie
stevig vast te houden, zeker toen merken als
BMW en Mercedes in de sterk groeiende
markt voor dit soort voertuigen doken. In
de jaren negentig was de Grand Cherokee
een groot succes, vooral vanwege de voor
terreinwagens gunstige regeling rond het
grijze kenteken. Een paar generaties verder,
en voortaan onder de vlag van Fiat, moet
Jeep zich met de Grand Cherokee weer op
nieuw bewijzen.
De nieuwe Grand Cherokee wordt op de bo-
demgroep van de inmiddels vorige Merce
des ML gebouwd. Dat betekent een forse
verbetering ten opzichte van zijn voorgan
ger. Uiteraard heeft Jeep zijn enorme kennis
in dit product verwerkt en is de uitkomst
een hoogwaardige, Amerikaanse 4x4. De ty
pische uiterlijke kenmerken zijn er allemaal,
zoals de hoekige uitsnede van de spatbor
den en een chromen grille met zeven uitspa
ringen. Hoewel de auto nieuw is, zorgt de
uitstraling voor een vertrouwd gevoel.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD
Een flinke kwaliteitsstap. Bagage 780-1.555 liter. Ce-
wicht 2.247 kg. Diesel 3.0 I, 241 pk.
Laredo 60.990 euro, Overland 88.990 euro.
Plus: uitrusting, krachtige diesel, betere afwerking.
Min: verbruik, gewicht.
Dat de Overland de meest complete uitvoe
ring is, blijkt wel uit het overvloedig ge
bruik van chroom en de standaard 20 inch
wielen. De luchtvering zorgt niet alleen
voor een uitermate comfortabel rijgedrag,
maar past ook de wagenhoogte aan de om
standigheden aan. Met één druk op de
knop kan de koets zakken. En dat is weer ge
makkelijk bij het uitstappen. Tussen de
voorstoelen zit bij de pook een aantal knop
pen waarmee diverse rijprogramma's kun
nen worden ingesteld. Deze komen zowel
op de verharde weg als in het terrein van
pas.
In het interieur wordt direct duidelijk dat
de Jeep met de Grand Cherokee op het ge
bied van kwaliteit een forse inhaalslag heeft
gemaakt. Niet alleen zijn de materialen veel
fraaier, ook de afwerking is naar een veel ho
ger niveau getild en dat was bittere nood
De typische Jeep-kenmerken gelden ook voor de nieuwe Grand Cherokee. foto's Automedia
zaak. Hout, leer, fraai tapijt, mooie stiksels
op het dashboard, aluminium en fraaie
kleurstellingen geven een passend beeld. Ge
lukkig hebben de Amerikanen niet hun Eu
ropese voorbeelden gekopieerd. Een Jeep
moet wel een echte Jeep blijven.
Ruimte biedt de auto voldoende voor passa
giers en bagage. Ook achterin kunnen vol
wassenen royaal zitten, al zou de zitting van
de achterbank wat langer en iets hoger ge
plaatst mogen zijn. Het bagagevolume vol
doet prima, maar de Grand Cherokee is ze
ker niet de grootste in het segment.
Is het onderstel nog van de oude partner
Mercedes, de motor is van Italiaanse komaf.
VM Motori, inmiddels volledig in handen
van Fiat, heeft een 3.0 liter V6 diesel ontwik
keld, die in de Grand Cherokee in twee ver
mogensvarianten (190 en 241 pk) wordt gele
verd. Met het koppel van 550 Nm in de
krachtigste versie is weinig mis. Vlot preste
ren is dan ook kinderspel: 0-100 in 8,2 se
conden en een top van 202 kilometer per
uur. Het is alleen zo jammer dat de motor is
gekoppeld aan een vijftraps automaat, ter
wijl de norm inmiddels zeven of acht ver
snellingen voorschrijft. Daarom blijft de
Grand Cherokee duidelijk achter in brand
stofverbruik. Gemiddeld 1 op 9,5 en dat is
ook voor een auto van dit formaat inmid
dels wel aan de hoge kant.
Maar een Jeep is en blijft een auto die niet
alleen op koude cijfers, maar juist vanuit
sentiment wordt gekocht. Op dat vlak biedt
de Grand Cherokee aanzienlijk meer dan
voorheen. De 190 pk diesel begint bij
60.990 euro en de 241 pk Overland is de
duurste, voor 88.990 euro.
door Willem de Volder
Honda heeft bij de ontwikke
ling van de nieuwe Europe
se Civic vooral één'aspect
centraal gesteld: de auto moet zich-
meer gestroomlijnd door het ver
keer bewegen. Eind januari 2012
wordt de nieuweling verwacht.
Het vinden van de juiste verhou
dingen was volgens de designers
de grootste uitdaging tijdens de
ontwikkeling van de nieuwe Hon
da Civic. De vliegtuigindustrie
diende daarbij als inspiratiebron.
De langere en bredere carrosserie
heeft.als resultaat een voor een
middenklasser zeer gunstige lucht-
weerstandscoëfficiënt van 0,27.
Goed voor een positieve weerslag
op het brandstofverbruik bij hoge
re snelheden. Ook het interieur
ontkomt niet aan invloeden uit ge
noemde industrie. Er is een cock-
pitgevoel gecreëerd door het dash
board op de bestuurder te richten.
Het zijn niet de enige stappen die
door Honda zijn gezet. De Civic is
iets langer en breder dan zijn voor
ganger, wat resulteert in een leng
te van 4,30 meter en een breedte
van 1,77 meter. De vijfdëurs carros
serie is ten opzichte van zijn voor
ganger 2 centimeter lager. De wiel
basis nam enkele centimeters af
tot 2,595 meter.
Kwaliteit is de rode draad, Honda
is immers een Japans merk. Meer
dan ooit straalt de carrosserie dat
uit. Ook materiaalgebruik en func
tionaliteit (de veelzijdige manier
waarop de stoelen zijn te plaatsen)
zijn op een hoger niveau gebracht.
De bagageruimte is, volgens Hon
da, de grootste in zijn klasse.
Honda biedt keuze uit drie beken
de motoren: 1.4 (100 pk) en 1.8 li
ter (142 pk) benzine en een ver
nieuwde 2.2 liter diesel (150 pk).
Een kleinere diesel komt over een
jaar, maar een hybrideversie zit
voorlopig niet in de planning. De
prijzen zijn nog niet bekend.
Honda Civic. foto WdeV
door Willem de Volder
Maserati liep al in 2003
rond met het idee voor
een SUV. De conceptcar
Kubang, die het merk op de IAA
in Frankfurt laat zien, heeft een
hoge realiteitswaarde. Terwijl de
SUV in het algemeen minder in
zwang lijkt, blijven exclusieve mer
ken de wereld ermee bestoken.
Maserati opent met de Kubang de
aanval op de segmentgenoten in
combinatie met zusterbedrijf Jeep.
Zo zal de achttraps automaat waar
over wordt gesproken afkomstig
zijn van de Amerikaanse tak van
de firma. Er wordt een beetje
schimmig gedaan over welke tech
nieken worden gebruikt, terwijl
De Italianen niet geheimzinnig
Maserati Kubang. foto WdeV
doet over het feit dat de Kubang
bij Jeep in Amerika zal worden ge
bouwd. Juist, op de productieband
van de Grand Cherokee. Vooral
van de nieuwe Grand Cherokee
SRT8 zal het nodige worden 'ge
leend'. Uiteraard zijn de meeste
elementen specifiek door Maserati
afgestemd en dat moet een totaal
andere rijbeleving opleveren. Zo le
pelen de Italianen een nieuwe ge
neratie Maserati-motoren in het
vooronder. Die zijn ontworpen
door het Maserati Powertrain
Department en worden geprodu-
ceerd door Ferrari in Maranello.
Elegantie en sportiviteit gaan sa
men in de Kubang, die ontworpen
is in het Maserati Style Centre in
Modena door Paolo Martinelli.
Ook zonder de drietand is de voor
kant een Maserati pur sang. De
achtersteven wordt gekenmerkt
door ronde lijnen en is zeer fors.
Gezien de proporties kunnen er
genoeg golftassen mee. Met de stijl
en het comfort van de Maserati
twee- en vierzitters op het net
vlies zullen ook de inzittenden
van de Kubang geen reden tot kla
gen hebben. Wanneer hij komt?
Dat geeft Maserati nog niet prijs.
De kleine VW Up komt tegen het
einde van dit jaar beschikbaar,
voor een prijs vanaf 8.490 euro.
Het betreft dan de 60 pk Take Up
met meegespoten bumpers, neer-
klapbare achterbank, drie airbags
en dagrijverlichting. De duurste is
de High Up met 75 pk. Die uitvoe
ring gaat 11.030 euro kosten.
De nieuwe Opel Zafïra draagt in
de naam de toevoeging Tourer.
Opel Nederland concentreert zich
op de nieuweling, die dit najaar
vanaf 28.595 euro start. De auto
heeft dan de 120 pk sterke 1.4 liter
turbo, dezelfde motor komt er
ook met 140 pk vanaf 29.495 euro.
Diesels zijn er vanaf 31.795 euro.
Citroën besluit de DS-reeks voor
lopig met de DS5: met 1.6 liter tur
bomotor (155 en 200 pk), zuinige
e-HDI en de HYbrid4 hybride aan-
drijflijn met 2.0 diesel. Beide die
sels krijgen 20 procent bijtelling.
De instapper kost 34.550 euro (de
1.6 THP), de 1.6 diesel 34.690 euro.
Vanaf 78.915 euro, High Executive 92.630 euro.
CONCURRENT® BMW X5 xDrive 30d
Plus: afwerking, onderstel, interieurruimte.
Min: verbruik, prijsstelling.
Hoogwaardig gebouwde en
grote SUV met van BMW be
kende rijkwaliteit en krachti
ge diesel die wat zuiniger
mag. Bagage 620-1.750 li
ter. Gewicht 2.050 kg.
Diesel 3.0 I, 245 pk.
Vanaf 69.000 euro, Executive 85.391 euro.
Plus: afwerking, vormgeving, geluidsniveau, verbruik.
Min: alleen zuinig als er zuinig gereden wordt.
CONCURRENT #Lexus RX 450b
Is alleen maar verkrijgbaar
als benzine of hybride, maar
is plezierig zuinig. Spant wel
de kroon op geluidscomfort.
Bagage 496-1.570 liter.
Gewicht 2.085 kg. Hybride
3.5 I, 299 pk.
ML 250 69.900 euro, ML 350 79.900 euro.
CONCURRENT#Mercedes BlueTEC 4Matic
Nieuwe derde generatie met
op zuinigheid gebouwde mo
toren. Veel binnenruimte en
hoogwaardige kwaliteit.
Bagage 690-2.010 liter. Ge
wicht 2.075 kg. Diesel 3.0 I,
258 pk.
Plus: prijs, binnenruimte, brandstofverbruik.
Min: op de Amerikaanse leest geschoeid.