auto 3
Mini toont dadendrang met Coupé
TWEEZITTER Sportief model vraagt erom eens lekker los te gaan
Voortborduren
vrijdag 23 september 2011
Mini wordt geassocieerd met rij
plezier. Na de 'brave' modellen
Clubman en Countryman beant
woordt het merk met de Coupé
helemaal aan de verwachtingen
van de liefhebber. Snelheid, spor
tiviteit en een bijzonder design
gaan samen in de eerste Mi-
ni-tweezitter.
door Willem de Volder
Tien jaar na de herlance
ring van Mini komt het
merk met een Coupé.
Het is de vijfde carrosse
rievariant en voordat de
auto werd onthuld op de IAA in
Frankfurt raceten wij al met een
exemplaar door het Duitse land.
Raceten, want de Cooper S- en de
John Cooper Works-uitvoeringen
etaleren alles wat je van een Mini
in Coupé-outfit verwacht.
De sensatie van het circuit komt
tot leven op het normale wegen
net. Vanaf de eerste meters gooi
den we maar meteen alle registers
van de JCW-versie open. Die is uit
gerust met de krachtigste versie
van de 1,6 liter benzinemotor, ex
clusief voorbehouden aan deze va
riant. Voorzien van een twin-
scroll turbo en directe brandstof
inspuiting mondt dit uit in 211 pk.
Het koppel van 260 Nm is beschik
baar over een breed toerenbereik
en dat kan door de overboostfunc-
tie tot 280 Nm toenemen. Een
sprintje van '0 naar 100' verloopt
in 6,4 seconden; het leeggewicht
van 1.140 kilogram is daar mede de
bet aan.
Deze auto is vooral niet ge
maakt om op zondagmid
dag eens lekker te gaan toe
ren. Hiermee moet je met je part
ner of vriend juist lekker los gaan.
Het gaspedaal toucheren is al vol
doende om de racegevoelens aan
te wakkeren. Eenmaal op stoom
vliegt de Coupé met het grootste
gemak naar een top van rond de
240 km/u. Maar zo hard hoeft het
niet te gaan om de sensatie van
karten te ervaren. Oneffenheden
in het wegdek worden niet be
paald zachtzinnig geëlimineerd.
Het ietwat lichte stuurgedrag doet
geen enkel moment afbreuk aan
de wendbaarheid. Genieten is mis
schien nog wel het beste state
ment in combinatie met deze
goed uitgebalanceerde auto.
De Mini Coupé oogt opvallend.
Het interieur van de Mini Coupé is in lijn met die van de Club
man.
Het is even wennen aan de vorm van de achterbumper van de
Mini Coupé.
Mini Coupé: is het een helm of een omgekeerd petje?
Mini Coupé JCW: één brok agressie.
Zijn helmachtige dak (of is het een
omgekeerd petje?) draagt daar toe
bij. Aan de voorkant is de Mi
ni-look stoer aangezet en aan de
achterkant is de auto voorzien van
een forse bumper. De spoiler op
de kofferbak is actief, bij 80 km/u
komt hij tevoorschijn om de neer
waartse druk op peil te brengen.
Bij afremmen gaat deze onder de
60 km/u in de ruststand. Door het
kleine achterruitje en de spoiler in
bedrijf wordt het zicht naar achte
ren sterk beperkt.
Het interieur is vooral erg voorspel
baar. Het dak is lager dan bij de be
kende Mini-varianten en de stoe
len mogen iets meer zijdelingse
steun bieden. Het dashboard is
één op één overgenomen van de
andere Mini's. De behoorlijk zwa
re achterklep, elektrische bedie
ning vooralsnog geen optie, biedt
toegang tot een volwaardige baga-
foto's Automedia
geruimte en die is vergelijkbaar
met die van de Mini Clubman.
Dat is een verademing in vergelij
king met de krappe driedeurs,
maar goed, je levert hiervoor ook
twee zitplaatsen in.
Kennismaken met de JCW-uitvoe-
ring is eigenlijk niet meer verlan
gen naar de andere Coupé-versies.
Maar toch: de Cooper S Coupé is
met 184 pk iets minder krachtig,
maar sluit goed aan bij zijn uitstra
ling.
Van dat laatste moeten de turbo-
loze Cooper Coupé (1.6 liter, 122
pk) en de diesel Cooper SD Coupé
(2.0 liter, 143 pk) het vooral heb
ben. Geen slecht woord over die
twee combinaties maar sportivi1
teit gaat niet louter schuil in het
design. Prijzen van de benzinever
sie starten bij 24.350 euro, diesel
kost minimaal 32.950 euro en de
JCW is er vanaf 39.500 euro.
De aanduiding John Cooper Works is subtiel aanwezig op de Mini Coupé.
De diversiteit in de Mini-gelederen neemt maar toe. In 2001 zag de
reïncarnatie van de oer-Mini het licht. Kort daarop volgden de
Cabrio, de Clubman en de Countryman. Nu staat de Coupé op de auto
show in Frankfurt en volgend jaar wordt op die basis ook een tweezitter
Cabrio uitgebracht, die als concept twee jaar geleden al werd getoond.
Het Mini-concept Rocketman zal er waarschijnlijk niet komen. Mini
legt nu het accent op de tweezitters en op het Mini Yours-assortiment,
een reeks aantrekkelijke accessoires. Wel is er een Mini-vouwfiets lever
baar en die past in de koffer van de hatchback.