auto 3 Mini toont dadendrang met Coupé TWEEZITTER Sportief model vraagt erom eens lekker los te gaan Voortborduren vrijdag 23 september 2011 Mini wordt geassocieerd met rij plezier. Na de 'brave' modellen Clubman en Countryman beant woordt het merk met de Coupé helemaal aan de verwachtingen van de liefhebber. Snelheid, spor tiviteit en een bijzonder design gaan samen in de eerste Mi- ni-tweezitter. door Willem de Volder Tien jaar na de herlance ring van Mini komt het merk met een Coupé. Het is de vijfde carrosse rievariant en voordat de auto werd onthuld op de IAA in Frankfurt raceten wij al met een exemplaar door het Duitse land. Raceten, want de Cooper S- en de John Cooper Works-uitvoeringen etaleren alles wat je van een Mini in Coupé-outfit verwacht. De sensatie van het circuit komt tot leven op het normale wegen net. Vanaf de eerste meters gooi den we maar meteen alle registers van de JCW-versie open. Die is uit gerust met de krachtigste versie van de 1,6 liter benzinemotor, ex clusief voorbehouden aan deze va riant. Voorzien van een twin- scroll turbo en directe brandstof inspuiting mondt dit uit in 211 pk. Het koppel van 260 Nm is beschik baar over een breed toerenbereik en dat kan door de overboostfunc- tie tot 280 Nm toenemen. Een sprintje van '0 naar 100' verloopt in 6,4 seconden; het leeggewicht van 1.140 kilogram is daar mede de bet aan. Deze auto is vooral niet ge maakt om op zondagmid dag eens lekker te gaan toe ren. Hiermee moet je met je part ner of vriend juist lekker los gaan. Het gaspedaal toucheren is al vol doende om de racegevoelens aan te wakkeren. Eenmaal op stoom vliegt de Coupé met het grootste gemak naar een top van rond de 240 km/u. Maar zo hard hoeft het niet te gaan om de sensatie van karten te ervaren. Oneffenheden in het wegdek worden niet be paald zachtzinnig geëlimineerd. Het ietwat lichte stuurgedrag doet geen enkel moment afbreuk aan de wendbaarheid. Genieten is mis schien nog wel het beste state ment in combinatie met deze goed uitgebalanceerde auto. De Mini Coupé oogt opvallend. Het interieur van de Mini Coupé is in lijn met die van de Club man. Het is even wennen aan de vorm van de achterbumper van de Mini Coupé. Mini Coupé: is het een helm of een omgekeerd petje? Mini Coupé JCW: één brok agressie. Zijn helmachtige dak (of is het een omgekeerd petje?) draagt daar toe bij. Aan de voorkant is de Mi ni-look stoer aangezet en aan de achterkant is de auto voorzien van een forse bumper. De spoiler op de kofferbak is actief, bij 80 km/u komt hij tevoorschijn om de neer waartse druk op peil te brengen. Bij afremmen gaat deze onder de 60 km/u in de ruststand. Door het kleine achterruitje en de spoiler in bedrijf wordt het zicht naar achte ren sterk beperkt. Het interieur is vooral erg voorspel baar. Het dak is lager dan bij de be kende Mini-varianten en de stoe len mogen iets meer zijdelingse steun bieden. Het dashboard is één op één overgenomen van de andere Mini's. De behoorlijk zwa re achterklep, elektrische bedie ning vooralsnog geen optie, biedt toegang tot een volwaardige baga- foto's Automedia geruimte en die is vergelijkbaar met die van de Mini Clubman. Dat is een verademing in vergelij king met de krappe driedeurs, maar goed, je levert hiervoor ook twee zitplaatsen in. Kennismaken met de JCW-uitvoe- ring is eigenlijk niet meer verlan gen naar de andere Coupé-versies. Maar toch: de Cooper S Coupé is met 184 pk iets minder krachtig, maar sluit goed aan bij zijn uitstra ling. Van dat laatste moeten de turbo- loze Cooper Coupé (1.6 liter, 122 pk) en de diesel Cooper SD Coupé (2.0 liter, 143 pk) het vooral heb ben. Geen slecht woord over die twee combinaties maar sportivi1 teit gaat niet louter schuil in het design. Prijzen van de benzinever sie starten bij 24.350 euro, diesel kost minimaal 32.950 euro en de JCW is er vanaf 39.500 euro. De aanduiding John Cooper Works is subtiel aanwezig op de Mini Coupé. De diversiteit in de Mini-gelederen neemt maar toe. In 2001 zag de reïncarnatie van de oer-Mini het licht. Kort daarop volgden de Cabrio, de Clubman en de Countryman. Nu staat de Coupé op de auto show in Frankfurt en volgend jaar wordt op die basis ook een tweezitter Cabrio uitgebracht, die als concept twee jaar geleden al werd getoond. Het Mini-concept Rocketman zal er waarschijnlijk niet komen. Mini legt nu het accent op de tweezitters en op het Mini Yours-assortiment, een reeks aantrekkelijke accessoires. Wel is er een Mini-vouwfiets lever baar en die past in de koffer van de hatchback.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 95