Vettel krijgt snel zijn tweede bolide
3 61 spo
Met een beetje geluk kan Sebastian
Vettel dit weekeinde in Singapore al
zijn titelfeestje in de Formule vieren.
Alonso gooit de handdoek
vrijdag 23 september 2011
FORMULE 1
Hoewel Fernando Alonso in theorie nog niet is uitge
schakeld, is zijn antwoord op de vraag of hij de wereld
titel heeft opgegeven duidelijk: Ja". „Vettel rijdt fan
tastisch. Hij heeft dit jaar nauwelijks fouten ge
maakt.", aldus de wereldkampioen van 2005 en 2006.
foto Stephen Morrison/EPA
De vraag is niet óf Sebastian Vettel wereldkampioen wordt, maar wannéér.
door Johan Stobbe
SINGAPORE - Een kwestie van tijd,
meer is het niet. Of dit weekeinde,
of tijdens de volgende race in Ja
pan en misschien moet hij zelfs
nog wachten tot de Grote Prijs van
Korea. Maar Sebastian Vettel
wordt dit seizoen wereldkampi
oen in de Formule 1. De dominan
tie van de Duitser doet terugden
ken aan het begin van deze eeuw,
toen Vettels landgenoot Michael
Schumacher de Formule 1 in zijn
Ferrari een ijzeren greep had.
Dus Sebastian Vettel wordt in zijn
Red Buil dit weekeinde op 24-jari-
ge leeftijd de jongste tweevoudig
wereldkampioen ooit? Het kan,
maar dat heeft hij (nog) niet in ei
gen hand. Er zijn verschillende sce
nario's die de Duitser zijn tweede
kroon bezorgen. Hij heeft zes races
voor het einde 112 punten meer
dan nummer twee Fernanda Alon-
'jo en hoeft er nog maar 13 meer
dan re Spanjaard te veroveren om
hem definitief voor te blijven. Als
Vettel in Singapore wint, Fernan
do Alonso buiten de top vier rijdt
en Mark Webber en Jenson But
ton het podium missen, is Vettel
kampioen.
Het feestje barst ook los als Vettel
tweede wordt, Alonso buiten de
top acht rijdt en Webber en But
ton zevende of lager eindigen. Le
wis Hamilton mag in dat geval de
race niet winnen. Bij een derde
plaats van Vettel, moet Alonso ne
gende of lager eindigen, Webber
en Button buiten de top zeven zit
ten en Hamilton mag in dat geval
geen podiumplaats opeisen. Bij
die laatste twee scenario's is wel
een flinke portie geluk nodig.
Vettel kan dus vijf races voor het
einde al wereldkampioen zijn. Dat
doet verdacht veel denken aan de
dominantie van Michael Schuma
cher. Sinds de alleenheerschappij
van Schumacher aan het begin
van deze eeuw is niemand er
meer in geslaagd zo snel in het sei
zoen wereldkampioen te worden.
Zeven keer pakte Schumacher de
titel en de komende jaren zou Vet
tel die prestatie wel eens kunnen
benaderen. Maar hij heeft nog een
lange weg te gaan. De titel van dit
seizoen wordt pas zijn tweede en
bovendien komen de overwinnin
gen hem minder gemakkelijk aan
waaien dan Schumacher in zijn
topperiode.
In 2004 won Schumacher twaalf
van de eerste dertien races en was
er nauwelijks spanning. De num
mer twee finishte meestal op een
halve minuut of meer. Vettel moet
er meer voor werken. In Spanje fi
nishte Hamilton binnen een secon
de, in Monaco was Alonso slechts
een tel trager.
Geen saai seizoen dus? Nee, eigen
lijk niet. Vettel wint dan wel veel,
acht GP's inmiddels, maar er ge
beurt van alles op de baan. Dat
heeft ook alles te maken met de re
gelgeving. In Schumachers tijd
perk was bijtanken nog toege
staan. Daar paste Ferrari de tactiek
altijd op aan.
Na de eerste stop lag Schumacher
steevast op kop en zag niemand
hem meer terug. En als er al eens
een ander leidde, was het de twee
de Ferrari, die vervolgens opdracht
kreeg om uit de weg te gaan. De ra
ces waren voorspelbaar. Vettel
moet nog wel eens inhaalacties
maken om de zege te claimen.
Bovendien is het achter Vettel ook
spectaculair. Door DRS, de vleugel
verstellen op de lange rechte stuk
ken-voor meer snelheid, en KERS,
een extra snelheidsboost, zijn er
overal inhaalacties op de circuits.
Ook de banden van Pirelli dragen
bij aan spektakel. De GP van Duits
land was geweldig, die van China
enerverend en de Canadese GP
was zelfs een van de spectaculair
ste races in jaren. Met crashes, re
gen en uitvallers.
Kan dat misschien het kampioen
schap nog spannend maken? Ook
Vettel is een mens en zijn wagen
kan toch technische problemen
krijgen? Geen kans. Vettel en zijn
Red Buil zijn een uiterst betrouw
bare combinatie. Zelden is de Duit
ser op eén slippertje te betrappen.
En de auto heeft weliswaar proble
men gekend met KERS, de be
trouwbaarheid is verder enorm.
Vettel finishte in alle races. Hij
won er acht, werd vier keer twee
de en eindigde alleen in Duitsland
(vierde) naast het podium. Nee,
Vettel wordt wereldkampioen, de
concurrentie heeft de titelhoop al
lang opgegeven en strijdt alleen
voor plaats twee. Dit weekeinde of
later, maar het gebeurt. Dan krijgt
Vettel van zijn werkgever als belo
ning voor zijn tweede wereldtitel
wederom een Formule t-bolide
voor in zijn eigen garage.
Stand en kalender
Stand na 13 races:
1Sebastian Vettel (Dui) 284
2. Fernando Alonso (Spa) 172
3. Jenson Button (GBr) 167
4. Mark Webber (Aus) 167
5. Lewis Hamilton (GBr) 158
6. Felipe Massa (Bra) 82
7. Nico Rosberg (Dui) 56
8. Michael Schumacher (Dui) 52
9. Vitaly Petrov (Rus) 34
10. Nick Heidfeld (Dui) 34
Resterend programma:
25 september: Singapore
9 oktober: Japan
16 oktober: Zuid-Körea
30 oktober: India
13 november: Abu Dhabi
27 november: Brazilië