221 zeeland 'De Mortiere trekt 2,5 miljoen ijfautomondo Beleid kleinschalig kamperen blijft gemoederen Veerse raad verhitten Vandaag start de officiële bouw van het horecapaviljoen op woningboulevard De Mortiere in Middelburg. Het is het laatste gebouw dat daar gebouwd wordt. Van Zierikzee via De Mortiere naar Terneuzen Bij Mediamarkt kijken naar een nieuwe tablet www.automondo.nl vrijdag 23 september 2011 DE MORTIERE Met in zijn armen een terraskachel stapte Erik de Voogd uit Zierikzee gisteren in zijn auto. Op weg naar een klus in Terneuzen was hij 'even omgereden' naar De Mortie re bij Middelburg voor een paar aankopen. Een tv-serie op dvd, Si lent Witness, had hij bij de ene zaak gekocht en bij de buurman de terraskachel. Hij gaf toe dat een dergelijke kachel ook wel in Goes, Terneuzen of zijn eigen woon plaats te vinden is. „Maar hier is meer keus en zit alles bij elkaar." Hij had ook gehoopt op wat afge prijsde tuinmeubels. Die waren er wel, maar niet die meubels dié* op zijn overdekt terras passen. Ondanks de afstand gaat hij vaker naar De Mortiere, zo vertelde hij. De combinatie van zaken spreekt hem aan. „Het aanbod is hier be ter dan in mijn eigen woonplaats of in Goes." De nieuwe tablet van Samsung had een grote aantrekkingskracht op Rudie Groen uit Vlissingen. Hij was gisteren in de Mediamarkt bij Middelburg te vinden om te 'voe len' hoe zo'n apparaat in zijn han den ligt. Volgens de Vlissinger is de elektronicazaak bij De Mortiere de zaak om zulke apparatuur te 'bekijken en besnuffelen'. Hij komt daar vaak, zo vertelde de 41-jarige Vlissinger. Soms koopt hij er wat. Veel hangt af van de prijs want via internet kan hij meestal toch wat goedkoper zijn slag slaan. Soms zijn de aanbiedin gen echter zo goed dat hij daar koopt. Zijn vrouw vergezelde hem gisteren niet. Soms doet ze dat wel en 'shopt ze hier of in een andere winkel' aldus de Vlissinger. Wat hij nog mist op De Mortiere? „Een grand café met internetverbinding en een mooie leestafel." door Emile Calon Nu nog een badkamer speciaalzaak, dat zou heel mooi zijn, zo zegt Jurrien Kruid hof „Dan hebben we een compleet pakket." Het be stuurslid van de ondernemersvere niging van woonboulevard De Mortiere bij Middelburg stelt zon der enige terughoudendheid dat het 'geweldig' gaat met de woon boulevard. „Wij zijn de beste van Zeeland." Gezien de cijfers kan hij daar wel eens gelijk in hebben, want op jaar basis komen tussen de 2 en 2,5 mil joen mensen naar de groep win kels aan de zuidelijke rand van Middelburg. Binnenkort wordt weer een nieuwe winkel geopend: een Blokker Tuin. Als dat winkel pand is ingevuld, staat er nog één leeg. Kruidhof heeft er echter ver trouwen in dat het lukt om dat ook te vullen. Een makelaar is op zoek naar een geschikte kandidaat. Hij hoopt dus op een zaak waar mensen terecht kunnen die een nieuwe badkamer willen of van plan zijn hun sanitair te vernieu wen. Vandaag begint de bouw van het horecapaviljoen op De Mortiere. Als dat gebouw in maart 2012 wordt geopend, is de woonboule vard klaar. Dan telt het 22 winkels die elkaar versterken, aldus de Mid delburgse beleidsambtenaar Jack Doorns. Ook hij is zeer tevreden over De Mortiere. De start van-de Woonboulevard was moeizaam. In eerste instantie dacht de ge meente met de Franse woonwin kel Leroy Merlin een trekker van jewelste te hebben binnengehaald. Dat bedrijf wilde via Middelburg de Nederlandse markt veroveren, maar haakte op het allerlaatste mo ment af Daarna bleef het lang stil, tot het lukte de Mediamarkt als be langrijke trekker naar Middelburg te halen. Dat bedrijf is nu goed voor zo'n 700.000 bezoekers op jaarbasis, aldus Kruidhof. Daar mee is het de topper als gekeken wordt naar het aantal bezoekers bij de afzonderlijke bedrijven, ge volgd door Groenrijk met zo'n 400.000 tot 500.000 per jaar. Het bestuurslid stelt echter dat het suc ces van De Mortiere niet alleen is te danken aan de grote zaken als Mediamarkt en Groenrijk. „De combinatie van winkels en de lig ging aan de A58 en de Schroeweg maken De Mortiere tot een succes. En natuurlijk niet te vergeten het gratis parkeren." Doorns geeft ook aan dat de bediening van een breed segment van de markt ook Een winkel in aanbouw is nog te huur. In de andere komt Blokker Tuin. een factor is bij het succes van de woonboulevard. Hij wijst naar de laatste twee zaken die erbij zijn ge komen: Jysk en Trendhome. Dat zijn zaken die zich richten op men sen met een wat ruimer budget. Het merendeel van de bezoekers van de woonboulevard komt van Walcheren. Maar er zijn ook elke dag Zeeuws-Vlamingen en Bevel anders te vinden. En zelfs inwo ners van Bergen op Zoom en direc te omstreken komen aan de rand van Middelburg winkelen, weet Kruidhof Doorns: „We hebben het hele scala; van prijsstunters tot de betere winkels." Tot vorig jaar reed een pendelbus van De Mortie re naar de binnenstad. Con- nexxion zal vanaf 11 december de woonboulevard (en het Zep) weer aandoen. Kritiek vanuit de binnen stad krijgt Doorns niet meer. „Het blijkt namelijk dat de woonboule vard de winkels in het centrum geen concurrentie aandoet." Duizend gratis parkeerplaatsen dicht bij de A58 en trekkers als Mediamarkt en Groenrijk dragen bij aan het succes van Woonboulevard De Mortiere. ALLEEN IN SEPTEMBER: i 8.945,- AUTOMONDO ACTIEPRIJS €7.490,- VOORDEEL 1.455," 1 BELASTINGVRIJ! Gemiddeld brandstofverbruik: 4,81/100 km (1 op 20,8). C02:110 g/km. Fiat. De laagste gemiddelde C02-uitstoot van Europa.* Prijs incl. BTW, excl aflevermgskosten en verwijderingsbijdrage Actie loopt tot en met 30 september 2011 (uiterste registratie: datum 31 december 2011). Niet in combinatie met financieringsacties De afgebeelde auto kan afwijken van de daadwerkelijke uitvoering. Vraag naar de voorwaarden. Voordeel is gebaseerd op Active Italia 150 pakket. Bron: JATO Dynamics Gebaseerd op dc volumegerelateerde gemiddelde C02-ultstoot (g/km) van de best verkochte Europese automerken in 2010. f www.automondo.nl door Annemarie Zevenbergen DOMBURG - Het evaluatierapport Kleinschalig Kamperen in de ge meente Veere zorgde gisteravond voor pittige discussies in de Veerse gemeenteraad waarbij de emoties af en toe behoorlijk, opliepen. Het rapport werd uiteindelijk ter kennisname aangenomen en niet vastgesteld zoals de bedoeling was. De kanttekeningen en kritiek van de diverse raadsfracties gaven dui delijk aan dat de raad zich niet ach ter het rapport wilde scharen. Met name de WD-fractie, bij monde van raadslid Kees Roelse trok fel van leer: „Er is onverstan dig beleid gevoerd en de raad heeft in 2008 geen goed besluit geno men. Wij hebben ons daar des tijds kansloos tegen verzet, net als tegen die quotering. Ook missen wij een financiële paragraaf in het rapport. Het heeft de gemeente honderdduizenden euro's gekost aan procedures. Niemand wil dit nog eens mee maken." De PvdA-groenlinks fractie zette vraagtekens bij de norm van 450 extra plaatsen en in hoeverre dat aantal essentieel is geweest in het beleid. DTV-fractielid Wim Bar- tels vond dat dit rapport het woord evaluatie niet verdiende. „Er is alleen maar grofweg geke ken naar de uitvoering van het be leid." Piet de Visser van de SGP/Christen Unie toonde zich overigens oprecht boos over de procedure die gevolgd is om te ko men tot de samenstelling van het rapport: „Alleen de gemeenteraad maakt nieuw beleid en niet exter ne (markt)partijen. Wethouder René Molenaar gaf dat er in het nieuwe beleid 'eenduidi ge en duidelijk criteria moeten ko men, waarop alleen een ja of een nee geantwoord kan worden'. Over de wensen van Veerse kam- peerboeren werd overigens niet ge sproken. Het nieuwe beleid moet volgend voorjaar vorm krijgen. :k±-,\ ■•y.'-rrl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 22