Politici zoeken naar he twitter Politici hebben Twitter omarmd, maar proberen allemaal de meerwaarde van het medium te ont dekken. Want het is maar zeer de vraag of veel twitteren ook meer stemmen oplevert. reageren? nieuwsredactie@wegener.nl door Frits Bloemendaal en Herwin Thole Lieve schat, ik moet nu lang naar Gerda luisteren. Mijn gedachten dwalen af naar jou. Liefs en dik ke kus, Pieter.' Met deze tweet (een twitter- bericht) probeerde CDA-Kamer- lid Pieter Omzigt vorig jaar zijn verveling in een bijeenkomst met fractiegenoot Gerda Verburg te verdrijven. Door een vergissing (hij had nog maar net een nieuwe iPhone) was de tweet niet al leen te zien voor zijn vrouw, maar ook voor al zijn volgers. Het tekent hoe politici soms nog moeten wennen aan Twitter, het medium waarbij berichten van maximaal 140 tekens via inter net worden verspreid. Een foutje is zo ge maakt. Maar het is voor politici ook nog zoe ken en tasten om de meerwaarde van Twit ter te ontdekken. Daarbij laten ze volop kan sen liggen, weet Maurice Vergeer. Vergeer, media-onderzoeker aan de Rad boud Universiteit in Nijmegen, heeft het twittergedrag van Nederlandse politici on derzocht tijdens de Europese verkiezingen van 2009 en de Tweede Kamerverkiezingen, van 2010. Belangrijkste conclusie: Twitter wordt nau welijks anders ingezet dan traditionele mas samedia, zoals televisie en kranten. „Het is oude wijn in nieuwe zakken", zegt Vergeer. Politici gebruiken Twitter voornamelijk om te zenden: ze geven hun mening en melden wat ze aan het doen zijn. Ze gebruiken Twitter veel minder om naar de kiezer te luisteren, laat staan ermee te dis cussiëren. En dat terwijl sociale media als Twitter (maar ook Hyves en Facebook) po tentie hebben om andersoortige contacten met kiezers aan te gaan. Door het persoonlij kere contact (via internet) kunnen sociale media, althans volgens sommige weten schappers, helpen de kloof tussen kiezers en gekozenen verkleinen. Met die laatste conclusie is Chris Aalberts 'Via Twitter bereik je nauwelijks mensen uit de volkswijken of Wilders-stemmers' het grondig oneens. Aalberts is co-auteur van het boek Veel gekwetter, weinig wol over het gebruik van sociale media door over heid, politiek en burgers in Nederland. „Dat twitteren de kloof met de burger kan overbruggen is een mythe", zegt Aalberts. „Politici moeten zich bewust zijn met wie ze twitteren. Dat zijn mensen die al politiek actief of geïnteresseerd zijn. Grote groepen Nederlanders horen daar niet bij. Via Twit ter bereik je nauwelijks mensen-uit de volks wijken of Wilders-stemmers." Twitter is een 'niche' volgens Aalberts. De kloof tussen politiek en burger valt alleen te overbruggen door een beeld te krijgen van de problemen die spelen in het land. „Dat doe je bijvoorbeeld door op werkbezoek te gaan. Dan komen politici in aanraking met andere lagen van de bevolking", zegt Aal berts. Een voordeel van sociale media zou kunnen zijn dat contact met mensen elk moment kan plaatsvinden en niet tot verkie zingscampagnes hoeft te worden beperkt. „Twitter leent zich bij uitstek voor een per manente campagne", zegt Vergeer. „Maar het gebruik concentreert zich nog steeds rond verkiezingen." Uit zijn onderzoek naar het twittergedrag

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 10