Naar de volgende verdieping van de Westerschelde Het is een drama met de garnalen fffautomondo zeeland 23 PZC Nazomer thrillerpakket www.automondo.nl pzc.nl/webwinkel /voensdag21 september 2011 tiënten kunnen overal ter wereld hun dossier inkijken, ze krijgen een wachtwoord mee." De cardiologen die in het centrum werken, komen van ziekenhuis Zorg- saam in Terneuzen; de polikliniek is een vooruitgeschoven post van het dottercentrum in Terneuzen. Voorlo pig zijn de spreekuren op dinsdag en donderdag; als zich meer men sen melden, wordt dat uitgebreid. foto Marcelle Davidse Vlaanderen was eind vorig jaar in zijn nopjes na de vol tooiing van de derde verdie ping. Inmiddels is de vierde al ter sprake gebracht. Er is nog een lange weg te gaan. Net voor de kerstdagen vorig jaar was het weer eens feest in Antwer pen. De derde verdie ping van de vaargeul in de Wester schelde zat er op. De kurken knal den. De tijd van het jaar speelde mogelijk ook een rol, maar in de mensen heerste echt een welbeha gen. Niemand had bij die feestelijke bij eenkomst in het havengebied al be hoefte vooruit te kijken. „Vierde verdieping?" wezen de Vlamingen op suggesties in die richting van de hand. „Daar willen we hele maal nog niet aan denken. Eerst hier maar eens van genieten." Negen maanden later genieten ze in Antwerpen nog steeds van de betere bereikbaarheid van de ha ven voor grote containerschepen, maar inmiddels kijken ze ook al weer vooruit. Binnenkort komen nóg grotere containerreuzen in de vaart en die wil Antwerpen ook graag ontvangen. De Antwerpse havendirecteur Ed dy Bruyninckx vermeed vorige week op de Scheldeconferentie door Ben Jansen zorgvuldig al te uitdrukkelijk te zijn, maar zijn boodschap was dui delijk: hij wil een volgende aanpas sing van de vaargeul. De bood schap is in elk geval overgekomen bij economiegedeputeerde Ben de Reu. Die had het maandag tijdens het Prinsjesdagdebat over 'onder handelen over een nieuwe verdie ping van de Westerschelde'. Op naar de vierde verdieping dus. Het is misschien een tikkeltje voor barig zo kort na de voltooiing van het baggerkarwei al over een verde re verdieping van de vaarroute over de Westerschelde te spreken. De haast van Antwerpen is even wel verklaarbaar. Nederland munt niet uit in snelheid wanneer het om beslissingen gaat over het Schelde-estuarium. Je kunt er maar beter vroeg bij zijn, denken ze in Vlaanderen. Het kan inderdaad nog wel even duren totdat de zandzuigers aan de slag kunnen om de vaargeul in de Westerschelde geschikt te ma ken voor nog dieper stekende sche pen. Aan de derde verdieping ging een lang traject vooraf met een lan- getermijnvisie en een ontwikke- lingsschets, waarin werd getracht de toegankelijkheid, de veiligheid en de natuurlijkheid van de Wes terschelde met elkaar in evenwicht te brengen. Dat hoefde voor ons niet, laat Vlaanderen te pas en te onpas weten, maar het is niet waarschijnlijk dat een eventuele volgende verdieping los van een sa menhang met andere aspecten zal worden gezien. Commissaris van de koningin Kar- la Peijs wil in elk geval wel een nieuwe toekomstvisie die in een rondetafelconferentie van Neder land, België, Zeeland, Vlaanderen en de Europese Commissie tot stand zou moeten komen. Ze is van plan daarbij een interessant punt aan de orde te stellen. In het Scheidingsverdrag tussen Neder land en België uit 1939 staat welis waar dat beide landen 'de bevaar bare zeegaten van de Schelde en van hare monden' moeten behou den. Maar, voerde Peijs aan, ner gens staat dat Zeeland omwille van de groei van de haven van Ant werpen letterlijk steeds kleiner moet worden. Want dat is het re sultaat: steeds maar verdiepen be tekent steeds maar ontpolderen. Op die redenering valt wel iets af te dingen. Sinds het ondertekenen van het Scheidingsverdrag is de Westerschelde door inpolderingen in een steeds strakker korset ge snoerd. Over de rechtmatigheid daarvan staat in het verdrag even min iets te lezen. VERKOOP BIJ EXECUTIE Op donderdag 22 september 2011 om 14.00 uur zal op het adres Zweedijkseweg 47 te Yerseke ten'laste van M. El Oualkadi, een personenauto van het merk AUDI, type A8, met kenteken: HD-493Z in het openbaar worden verkocht. De verkoop wordt gehouden bij opbod en de toewijzing zal geschieden aan de meestbiedende en tegen gerede betaling, zonder opgeld en zonder BTW. (Bezichtiging Va uur voor de verkoop) GGN Zeeland Dam 2 Westsingel 132 4331 GJ Middelburg 4461 DR Goes 0118-633008 0113-250925 door René Schrier breskens - „Het is een drama. Vol gens de handel is er te veel aan voer om te kunnen verwerken. Daarom gaat de prijs van de garna len omlaag. Maar in de winkel merken de mensen er niets van", zegt Johan Baaij van de Tholen 10. Hij is een van de 21 vissers in Zee land met een garnalenvergunning. Daarvan vist er slechts een handje vol het hele jaar rond op garnalen. De rest kan op andere vangsten omschakelen als daar aanleiding toe is. De garnalen worden vooral aangeboden op de vismijnen van Breskens en Stellendam. In het noorden vist een hondertal vissers het hele jaar door op garnalen. Vier grote handelaren maken in Nederland de dienst uit als het gaat om de garnalenprijs. Baaij heeft zo zijn twijfels over de vraag of er te veel aanvoer is om te ver werken. Maar de vissers kunnen er weinig tegen doen. In het voor jaar was de prijs ook laag, tot wel 1,29 euro per kilo. Toen besloten de garnalenvissers hun schepen stil te leggen, want het Landbouw Economisch Instituut heeft bere kend dat de garnalenvisser pas wat oplevert als de prijs voor een kilo rond de 3 euro ligt. Maar toen in het voorjaar weer 2,50 euro werd geboden ging een aantal vissers toch weer overstag en werden de netten uitgegooid. Momenteel ligt de garnalenprijs rond de 2 euro de kilo, maar in het noorden zijn al garnalen verkocht voor 1,60 euro. In de winkels moet tegen de 15 euro betaald worden voor een kilo gepelde garnalen. Voorzitter van de Producenten Or ganisatie Delta Zuid is Jaap Henne- keij. Dat is de organisatie van Zeeuwse vissers. Hij legt uit dat het de vissers slechts in beschei den mate toegestaan is om het aan bod op de markt af te stemmen. Gaat dat te ver dan is er sprake van prijsafspraken en grijpt de Neder landse Mededingingsautoriteit in. En Johan Baaij vist voorlopig met de pulskor op platvis. Hij ziet het nog even aan. Het seizoen (het na jaar) voor de garnalen staat name lijk op het punt te beginnen. ALLEEN IN SEPTEMBER: PANDA ACTIVE ITALIA 8.945,' AUTOMONDO ACTIEPRIJS 7.490, UW VOORDEEL 1.455,' EN PIJ BELASTINGVRIJ! Gemiddeld brandstofverbruik: 4,81/100 km (1 op 20,8). C02:110 g/km. Flat. De laagste gemiddelde C02-uitstoot van Europa.' Prijs incl. BTW, excl. afleveringskosten en verwijderingsbijdrage. Actie loopt tot en met 30 september 2011 (uiterste registratie- datum 31 december 2011). Niet In combinatie met financieringsacties. De algebeelde auto kan afwijken van de daadwerkelijke uitvoering. Vraag naar de voorwaarden. Voordeel is gebaseerd op Active Italia 150 pakket. Bron: JATO Dynamics. Gebaseerd op de volumegerêlateerde gemiddelde C02-uitstoot (g/km) van de best verkochte Europese automerken in 2010 VJ forza. www.automondo.nl categorie boeken Lekker nagenieten! Een prachtige selectie van 6 polderthrillers om van de nazomer te genieten: - Wat doen we met Fred? (Tineke Beishuizen) - Villa Serena (Marion Pauw) -Vrij (Martine Kamphuis) - Zoet (Yoyo van Gemerde) - Kond-Zuid (Ariane Meijer) - Zusters in het kwaad (Kortsmit Lotz) Geniet van deze fantastische set thrillers! Meer informatie vindt u in de webwinkel. Lezersprijs €29,95* Exclusief verzendkosten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 63