Het is een drama met de garnalen
Naar de volgende verdieping
van de Westerschelde
fnïautomondo
zeeland 23
PZC
Nazomer thrillerpakket
www.automondo.nl
pzc.nl/webwinkel
woensdag 21 september 2011
VERKOOP BIJ EXECUTIE
Op donderdag 22 september 2011
om 14.00 uur zal op het adres
Zweedijkseweg 47 te Yerseke
ten laste van M. El Oualkadi, een
personenauto van het merk AUDI,
type A8, met kenteken: HD-493Z in
het openbaar worden verkocht. De
verkoop wordt gehouden bij opbod
en de toewijzing zal geschieden aan
de meestbiedende en tegen gerede
betaling, zonder opgeld en zonder
BTW. (Bezichtiging uur voor'de
verkoop)
GGN Zeeland
Dam 2 Westsingel 132
4331 GJ Middelburg 4461 DR Goes
0118-633008 0113-250925
door René Schrier
breskens - „Het is een drama. Vol
gens de handel is er te veel aan
voer om te kunnen verwerken.
Daarom gaat de prijs van de garna
len omlaag. Maar in de winkel
merken de mensen er niets van",
zegt Johan Baaij van de Tholen 10.
Hij is een van de 21 vissers in Zee
land met een garnalenvergunning.
Daarvan vist er slechts een handje
vol het hele jaar rond op garnalen.
De rest kan op andere vangsten
omschakelen als daar aanleiding
toe is. De garnalen worden vooral
aangeboden op de vismijnen van
Breskens en Stellendam. In het
noorden vist een hondertal vissers
het hele jaar door op garnalen.
Vier grote handelaren maken in
Nederland de dienst uit als het
gaat om de garnalenprijs. Baaij
heeft zo zijn twijfels over de vraag
of er te veel aanvoer is om te ver
werken. Maar de vissers kunnen
er weinig tegen doen. In het voor
jaar was de prijs ook laag, tot wel
1,29 euro per kilo. Toen besloten
de garnalenvissers hun schepen
stil te leggen, want het Landbouw
Economisch Instituut heeft bere
kend dat de garnalenvisser pas wat
oplevert als de prijs voor een kilo
rond de 3 euro ligt. Maar toen in
het voorjaar weer 2,50 euro werd
geboden ging een aantal vissers
toch weer overstag en werden de
netten uitgegooid.
Momenteel ligt de garnalenprijs
rond de 2 euro de kilo, maar in het
noorden zijn al garnalen verkocht
voor 1,60 euro. In de winkels moet
tegen de 15 euro betaald worden
voor een kilo gepelde garnalen.
Voorzitter van de Producenten Or
ganisatie Delta Zuid is Jaap Henne-
lceij. Dat is de organisatie van
Zeeuwse vissers. Hij legt uit dat
het de vissers slechts in beschei
den mate toegestaan is om het aan
bod op de markt af te stemmen.
Gaat dat te ver dan is er sprake van
prijsafspraken en grijpt de Neder
landse Mededingingsautoriteit in.
En Johan Baaij vist voorlopig met
de pulskor op platvis. Hij ziet het
nog even aan. Het seizoen (het na
jaar) voor de garnalen staat name
lijk op het punt te beginnen.
tiënten kunnen overal ter wereld
hun dossier inkijken, ze krijgen een
wachtwoord mee."
De cardiologen die in hét centrum
werken, komen van ziekenhuis Zorg-
saam in Terneuzen; de polikliniek is
een vooruitgeschoven post van het
dottercentrum in Terneuzen. Voorlo
pig zijn de spreekuren op dinsdag
en donderdag; als zich meer men
sen melden, wordt dat uitgebreid.
foto Marcelle Davidse
getermijnvisie en een ontwikke-
lingsschets, waarin werd getracht
de toegankelijkheid, de veiligheid
en de natuurlijkheid van de Wes
terschelde met elkaar in evenwicht
te brengen. Dat hoefde voor ons
niet, laat Vlaanderen te pas en te
onpas weten, maar het is niet
waarschijnlijk dat een eventuele
volgende verdieping los van een sa
menhang met andere aspecten zal
worden gezien.
Commissaris van de koningin Kar-
la Peijs wil in elk geval wel een
nieuwe toekomstvisie die in een
rondetafelconferentie van Neder
land, België, Zeeland, Vlaanderen
en de Europese Commissie tot
stand zou moeten komen. Ze is
van plan daarbij een interessant
punt aan de orde te stellen. In het
Scheidingsverdrag tussen Neder
land en België uit 1939 staat welis
waar dat beide landen 'de bevaar
bare zeegaten van de Schelde en
van hare monden' moeten behou
den. Maar, voerde Peijs aan, ner
gens staat dat Zeeland omwille
van de groei van de haven van Ant
werpen letterlijk steeds kleiner
moet worden. Want dat is het re
sultaat: steeds maar verdiepen be
tekent steeds maar ontpolderen.
Op die redenering valt wel iets af
te dingen. Sinds het ondertekenen
van het Scheidingsverdrag is de
Westerschelde door inpolderingen
in een steeds strakker korset ge
snoerd. Over de rechtmatigheid
daarvan staat in het verdrag even
min iets te lezen.
Vlaanderen was eind vorig
jaar in zijn nopjes na de vol
tooiing van de derdè verdie
ping. Inmiddels is de vierde
al ter sprake gebracht. Er is
nog een lange weg te gaan.
Net voor de kerstdagen
vorig jaar was het weer
eens feest in Antwer
pen. De derde verdie
ping van de vaargeul in de Wester
schelde zat er op. De kurken knal
den. De tijd van het jaar speelde
mogelijk ook een rol, maar in de
mensen heerste echt een welbeha
gen.
Niemand had bij die feestelijke bij
eenkomst in het havengebied al be
hoefte vooruit te kijken. „Vierde
verdieping?" wezen de Vlamingen
op suggesties in die richting van
de hand. „Daar willen we hele
maal nog niet aan denken. Eerst
hier maar eens van genieten."
Negen maanden later genieten ze
in Antwerpen nog steeds van de
betere bereikbaarheid van de ha
ven voor grote containerschepen,
maar inmiddels kijken ze ook al
weer vooruit. Binnenkort komen
nóg grotere containerreuzen in de
vaart en die wil Antwerpen ook
graag ontvangen.
De Antwerpse havendirecteur Ed
dy Bruyninckx vermeed vorige
week op de Scheldeconferentie
zorgvuldig al te uitdrukkelijk te
zijn, maar zijn boodschap was dui
delijk: hij wil een volgende aanpas
sing van de vaargeul. De bood
schap is in elk geval overgekomen
bij economiegedeputeerde Ben de
Reu. Die had het maandag tijdens
het Prinsjesdagdebat over 'onder
handelen over een nieuwe verdie
ping van de Westerschelde'. Op
naar de vierde verdieping dus.
Het is misschien een tikkeltje voor
barig zo kort na de voltooiing van
het baggerkarwei al over een verde
re verdieping van de vaarroute
over de Westerschelde te spreken.
De haast van Antwerpen is even
wel verklaarbaar. Nederland munt
niet uit in snelheid wanneer het
om beslissingen gaat over het
Schelde-estuarium. Je kunt er
maar beter vroeg bij zijn, denken
ze in Vlaanderen.
Het kan inderdaad nog wel even
duren totdat de zandzuigers aan
de slag kunnen om de vaargeul in
de Westerschelde geschikt te ma
ken voor nog dieper stekende sche
pen. Aan de derde verdieping ging
een lang traject vooraf met een lan-
door Ben Jansen
mmmmm&mwtsmmmsmaai
ALLEEN IN SEPTEMBER:
i 8.945,-
UW VOORDEEL 1.455,"
EN »u BELASTINGVRIJ!
k
Gemiddeld brandstofverbruik. 4,81/100 km (1 op 20,8). C02:110 g/km.
Fiat. De laagste gemiddelde C02-uitstoot van Europa.'
Prijs incl BTW, excl afleveringskosten en verwijderingsbijdrage. Actie loopt tot en met 30 september 2011 (uiterste re.
datum 31 december 2011). Niet in combinatie met financieringsacties. De algebeelde auto kan afwijken van de daadwerkelijke
uitvoering. Vraag naar de voorwaarden Voordeel is gebaseerd op Active Italia 150 pakket. Bron: JATO Dynamics Gebaseerd op
de volumegerelateerde gemiddelde C02-uitstoot (g/km) van de best verkochte Europese automerken In 2010.
j www.automondo.nl
categorie boeken
Lekker nagenieten!
Een prachtige selectie van 6 polderthrillers om van
de nazomer te genieten:
-Wat doen we met Fred? (Tineke Beishuizen)
-Villa Serena (Marion Pauw)
-Vrij (Martine Kamphuis)
- Zoet (Yoyo van Gemerde)
- Koud-Zuid (Ariane Meijer)
-Zusters in het kwaad (Kortsmit Lotz)
Geniet van deze fantastische set thrillers!
Meer informatie vindt u in de webwinkel.
Lezersprijs 29,95*
Exclusief verzendkosten-.