io prinsjesdag Leden van de Staten-Generaal, I woensdag 21 september 2011 reageren? nieuwsredactie@wegener.nl De Gouden Koets arriveert bij de Ridderzaal. foto Koen Suyk/ANP foto Toussaint Kluiters/ANP Prinses Maxima PvdA-Kamerlid Jetta Klijnsma De kleine en krachtige overheid die de rege ring voor ogen staat, is van wezenlijk belang voor de versterking van het groeivermogen van Nederland. Bij een Samenleving die mensen en bedrijven stimuleert in bewe ging te komen en het beste uit zichzelf te halen, past immers niet een overheid die in de weg loopt, maar een overheid die de weg baant. Dit gebeurt bijvoorbeeld door on dernemerschap en wetenschap actief bij el kaar te brengen in tien topsectoren, die een uitstekende uitgangspositie hebben op de we reldmarkt. Dat geldt onder andere voor onze kennis op het terrein van water, energie en de hoogwaardige voedsel- en landbouwsector. Daarmee kunnen we een bijdrage leveren aan de oplossing van complexe vraagstukken zoals klimaatverandering en grondstoffenschaarste, en tegelijkertijd onze economie versterken. Een goed werkende interne Europese markt en een stabiele euro zijn essentieel voor de economische doelstellingen van het rege ringsbeleid. Bovendien moeten mensen kun nen vertrouwen op de waarde van hun spaargeld en pensioenen. Om die reden heeft de overheid de afgelopen jaren noodge dwongen fors geïnvesteerd in de stabiliteit van het Nederlandse bank- en verzekeringswezen. Nu vraagt de regering van deze sector een bijdrage in de vorm van een bankënbelas- ting vanaf 2012. Het spreekt vanzelf dat toekomstige econo mische groei nauw verbonden is met ons ver mogen om te blijven leren. Goed onderwijs is fundamenteel voor de concurrentiekracht van ons land en geeft mensen de kans hun talen ten te ontplooien. De regering wil daarom de kwaliteit van het onderwijs verbeteren. In het primair en voortgezet onderwijs wor den docenten en leerlingen gestimuleerd zich te blijven ontwikkelen en tot hogere prestaties te komen. Met dat doel worden de eisen aan de opleiding van docenten aangescherpt en worden leerlingen getoetst op basis van lande lijk geldende normen. Om goed functioneren extra te kunnen belonen, moeten de resulta ten van scholen en docenten inzichtelijk zijn. Docenten dienen zich bovenal te kunnen rich ten op lesgeven in hun vakgebied. De regering doet hiervoor voorstellen. Voor studenten in het hoger onderwijs gaat de eigen bijdrage omhoog. Met de op brengst daarvan wordt geïnvesteerd in kwalita- ns land maakt economisch moeilijke tijden door. In de afgelopen jaren zijn ondanks de cri sis massale werkloosheid en sterke toename van het aantal faillissementen voorkomen. On ze economie en arbeidsmarkt hebben veer kracht laten zien. Daaruit mogen we ver trouwen putten voor de toekomst. Maar vertrouwen alleen is niet genoeg. De uitgangspositie van Nederland is posi tief, maar door het inzakken van de wereld handel zal de economische groei volgend jaar lager zijn dan verwacht. De schuldencrisis in Europa kan ook onze economie raken. Omdat Nederland zeer afhankelijk is van de han del met het buitenland, zijn wij extra kwetsbaar. Het is begrijpelijk dat de interna tionale ontwikkelingen en de snelheid waar mee die zich voltrekken, dikwijls gevoelens van onzekerheid oproepen. Vanuit de ambitie om de toekomstige wel vaart zeker te stellen, staat de regering een aan pak voor ogen die gebaseerd is op twee met el kaar samenhangende keuzen: gezonde over heidsfinanciën en versterking van het eco nomisch groeivermogen. Die samenhang ligt ten grondslag aan alle voorstellen die u dit parlementaire jaar ter behandeling worden aangeboden. De ernstige schuldenproblematiek in som mige Europese landen toont aan dat grote en langdurige tekorten een bedreiging zijn voor de welvaart. Daarom zijn beheersing van de overheidsfinanciën en een lage staatsschuld noodzakelijk. Het jaar dat voor ons ligt, wordt dan ook een jaar van ingrijpende bezuini gingsmaatregelen, die alle Nederlanders ra ken. De regering is er echter evenzeer van doordrongen dat een solide begroting hand in hand moet gaan met hervormingen die het groeivermogen van de Nederlandse economie versterken. Vanuit deze visie wil de regering de proble men van vandaag aanpakken en de kansen voor morgen creëren. Dat doet zij in de vaste overtuiging dat de kracht van Nederland zit in de ruim 16 miljoen inwoners die ons land telt. Daarbij hoort een kleine en krachtige over heid, die burgers en bedrijven meer ruimte geeft. Om die reden komt de regering met voorstellen om het aantal overheidsregels te verminderen en procedures te vereenvoudi gen, en zo creativiteit en innovatie te stimule ren. Het terugdringen van bureaucratie biedt men se n in de publ ieke di enstverle- ning meer mogelijkheden hun vakman schap te ontplooien. Een overheid die individuen in staat stelt zich te ontwikkelen, draagt bij aan maatschap pelijke samenhang. De regering voert een im migratie- en integratiebeleid dat erop gericht is de onderlinge betrokkenheid in de samenle ving te versterken. Dat houdt in dat van mi granten wordt verwacht dat zij in hun ei gen levensonderhoud voorzien en dat zij zich rekenschap geven van de wetten van ons land en de waarden die ons binden. De bezuinigingsoperatie van 18 miljard eu ro gaat aan niemand ongemerkt voorbij. Voor vrijwel iedereen daalt in het komend jaar de koopkracht. Tal van voorzieningen wor den versoberd. Het uitgangspunt van de rege ring is dat mensen niet gebaat zijn bij afhanke lijkheid. Zij voert daarom een beleid dat finan ciële zelfstandigheid en maatschappelijke be trokkenheid stimuleert. De regering ontziet echter zo veel mogelijk degenen die bijvoor beeld door ziekte of beperking écht niet in staat zijn in hun eigen onderhoud te voorzien. Bij het invullen van de bezuinigingen kijkt de regering in de eerste plaats naar zichzelf en naar de andere overheden. Er zijn al minder ministeries en het aantal rijksambtenaren en overheidsgebouwen zal de komende ja ren aanzienlijk dalen. In de provincies en ge meenten is eenzelfde trend zichtbaar. Daar naast zijn voorstellen gedaan voor verminde ring van het aantal bestuurders op alle ni veaus. Waar dit mogelijk en nuttig is, draagt de regering taken over aan gemeenten. Voor beelden hiervan zijn de jeugdzorg en de rege ling voor sociale werkplaatsen. Zo kan beter worden ingespeeld op individuele behoeften en wordt tegelijkertijd geld bespaard. ■j

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 10