io prinsjesdag
Leden van de Staten-Generaal,
I
woensdag 21 september 2011
reageren?
nieuwsredactie@wegener.nl
De Gouden Koets arriveert bij de Ridderzaal.
foto Koen Suyk/ANP
foto Toussaint Kluiters/ANP
Prinses Maxima PvdA-Kamerlid Jetta Klijnsma
De kleine en krachtige overheid die de rege
ring voor ogen staat, is van wezenlijk belang
voor de versterking van het groeivermogen
van Nederland. Bij een Samenleving die
mensen en bedrijven stimuleert in bewe
ging te komen en het beste uit zichzelf te
halen, past immers niet een overheid die
in de weg loopt, maar een overheid die de
weg baant. Dit gebeurt bijvoorbeeld door on
dernemerschap en wetenschap actief bij el
kaar te brengen in tien topsectoren, die een
uitstekende uitgangspositie hebben op de we
reldmarkt. Dat geldt onder andere voor onze
kennis op het terrein van water, energie en de
hoogwaardige voedsel- en landbouwsector.
Daarmee kunnen we een bijdrage leveren aan
de oplossing van complexe vraagstukken zoals
klimaatverandering en grondstoffenschaarste,
en tegelijkertijd onze economie versterken.
Een goed werkende interne Europese
markt en een stabiele euro zijn essentieel voor
de economische doelstellingen van het rege
ringsbeleid. Bovendien moeten mensen kun
nen vertrouwen op de waarde van hun
spaargeld en pensioenen. Om die reden
heeft de overheid de afgelopen jaren noodge
dwongen fors geïnvesteerd in de stabiliteit van
het Nederlandse bank- en verzekeringswezen.
Nu vraagt de regering van deze sector een
bijdrage in de vorm van een bankënbelas-
ting vanaf 2012.
Het spreekt vanzelf dat toekomstige econo
mische groei nauw verbonden is met ons ver
mogen om te blijven leren. Goed onderwijs is
fundamenteel voor de concurrentiekracht van
ons land en geeft mensen de kans hun talen
ten te ontplooien. De regering wil daarom
de kwaliteit van het onderwijs verbeteren.
In het primair en voortgezet onderwijs wor
den docenten en leerlingen gestimuleerd zich
te blijven ontwikkelen en tot hogere prestaties
te komen. Met dat doel worden de eisen aan
de opleiding van docenten aangescherpt en
worden leerlingen getoetst op basis van lande
lijk geldende normen. Om goed functioneren
extra te kunnen belonen, moeten de resulta
ten van scholen en docenten inzichtelijk zijn.
Docenten dienen zich bovenal te kunnen rich
ten op lesgeven in hun vakgebied. De regering
doet hiervoor voorstellen.
Voor studenten in het hoger onderwijs
gaat de eigen bijdrage omhoog. Met de op
brengst daarvan wordt geïnvesteerd in kwalita-
ns land maakt economisch moeilijke tijden
door. In de afgelopen jaren zijn ondanks de cri
sis massale werkloosheid en sterke toename
van het aantal faillissementen voorkomen. On
ze economie en arbeidsmarkt hebben veer
kracht laten zien. Daaruit mogen we ver
trouwen putten voor de toekomst. Maar
vertrouwen alleen is niet genoeg.
De uitgangspositie van Nederland is posi
tief, maar door het inzakken van de wereld
handel zal de economische groei volgend jaar
lager zijn dan verwacht. De schuldencrisis in
Europa kan ook onze economie raken. Omdat
Nederland zeer afhankelijk is van de han
del met het buitenland, zijn wij extra
kwetsbaar. Het is begrijpelijk dat de interna
tionale ontwikkelingen en de snelheid waar
mee die zich voltrekken, dikwijls gevoelens
van onzekerheid oproepen.
Vanuit de ambitie om de toekomstige wel
vaart zeker te stellen, staat de regering een aan
pak voor ogen die gebaseerd is op twee met el
kaar samenhangende keuzen: gezonde over
heidsfinanciën en versterking van het eco
nomisch groeivermogen. Die samenhang
ligt ten grondslag aan alle voorstellen die u dit
parlementaire jaar ter behandeling worden
aangeboden.
De ernstige schuldenproblematiek in som
mige Europese landen toont aan dat grote en
langdurige tekorten een bedreiging zijn voor
de welvaart. Daarom zijn beheersing van de
overheidsfinanciën en een lage staatsschuld
noodzakelijk. Het jaar dat voor ons ligt, wordt
dan ook een jaar van ingrijpende bezuini
gingsmaatregelen, die alle Nederlanders ra
ken. De regering is er echter evenzeer van
doordrongen dat een solide begroting hand in
hand moet gaan met hervormingen die het
groeivermogen van de Nederlandse economie
versterken.
Vanuit deze visie wil de regering de proble
men van vandaag aanpakken en de kansen
voor morgen creëren. Dat doet zij in de vaste
overtuiging dat de kracht van Nederland zit in
de ruim 16 miljoen inwoners die ons land telt.
Daarbij hoort een kleine en krachtige over
heid, die burgers en bedrijven meer ruimte
geeft. Om die reden komt de regering met
voorstellen om het aantal overheidsregels te
verminderen en procedures te vereenvoudi
gen, en zo creativiteit en innovatie te stimule
ren. Het terugdringen van bureaucratie
biedt men se n in de publ ieke di enstverle-
ning meer mogelijkheden hun vakman
schap te ontplooien.
Een overheid die individuen in staat stelt
zich te ontwikkelen, draagt bij aan maatschap
pelijke samenhang. De regering voert een im
migratie- en integratiebeleid dat erop gericht
is de onderlinge betrokkenheid in de samenle
ving te versterken. Dat houdt in dat van mi
granten wordt verwacht dat zij in hun ei
gen levensonderhoud voorzien en dat zij
zich rekenschap geven van de wetten van ons
land en de waarden die ons binden.
De bezuinigingsoperatie van 18 miljard eu
ro gaat aan niemand ongemerkt voorbij. Voor
vrijwel iedereen daalt in het komend jaar
de koopkracht. Tal van voorzieningen wor
den versoberd. Het uitgangspunt van de rege
ring is dat mensen niet gebaat zijn bij afhanke
lijkheid. Zij voert daarom een beleid dat finan
ciële zelfstandigheid en maatschappelijke be
trokkenheid stimuleert. De regering ontziet
echter zo veel mogelijk degenen die bijvoor
beeld door ziekte of beperking écht niet in
staat zijn in hun eigen onderhoud te voorzien.
Bij het invullen van de bezuinigingen kijkt
de regering in de eerste plaats naar zichzelf en
naar de andere overheden. Er zijn al minder
ministeries en het aantal rijksambtenaren
en overheidsgebouwen zal de komende ja
ren aanzienlijk dalen. In de provincies en ge
meenten is eenzelfde trend zichtbaar. Daar
naast zijn voorstellen gedaan voor verminde
ring van het aantal bestuurders op alle ni
veaus. Waar dit mogelijk en nuttig is, draagt
de regering taken over aan gemeenten. Voor
beelden hiervan zijn de jeugdzorg en de rege
ling voor sociale werkplaatsen. Zo kan beter
worden ingespeeld op individuele behoeften
en wordt tegelijkertijd geld bespaard.
■j