Een paar buitjes kan een snoek er na al 141 zeeland - Herstel begonnen van molen 's Gravenpolder Fietsen in de stalling graag, wanneer Middelburg oldtimers binnenhaalt Diekentoer leidt motoren polder in Volle kracht vooruit maandag 19 september 2011 OLDTIMERS Zeeland in het teken van oude auto's met Oldtimerdag op Middelburgse Markt en landelijk evenement van door Joeri Wisse Tussen de jarige 'breaks' stond ook een ambulance. a JMl r. f f gp Een kunstzinnige DS trok de aandacht van veel bezoekers. Oldtimerdag op de Markt in Middelburg. foto Izaak Verkeste 'S gravenpolder - De restauratie van stellingmolen De Korenhalm in 's Gravenpolder is begonnen. Stichting Behoud Borsele Molens, eigenaar van De Korenhalm, rea geert verheugd op het herstel. Volgens woordvoerder Dianne Dekker blijft de molen daardoor als werkend monument behouden Bovendien is het de bedoeling dat het windgemaal na de restauratie wekelijks in werking zal zijn. Het gaat om een ingrijpend herstel. Zo zullen in de molen meer dan veer tig balkkoppen worden vervangen of hersteld en wordt het muur werk opnieuw gevoegd. De stel ling wordt grondig aangepakt, evenals de raam- en deurkozijnen. Aan de buitenzijde gaat het om het vervangen of herstellen van van de staartbalk, de lange sprui ten en de draailier. Bovendien wordt het wiekenkruis doorge haald. Dat gebeurt om te controle ren of er roestvorming is op de plek waar de roeden in de as vast zitten. Tenslotte wordt ook het motorhok opgeknapt. Daarin staat de elektro motor waarmee op motorkracht gemalen kan worden. De molen was tot diens overlijden in eigendom van Piet Snoep, een bekende man in de Zeeuwse mo lenwereld. Kijk, een snoek in het wa ter", grijnst Harry Hut- jens terwijl hij naar een rode Citroen DS break kijkt die met de voorwielen diep in een grote plas water staat gepar keerd. Nee, het weer op het jaar lijkse najaarsevenement van de Citroen ID/DS club Nederland is niet denderend. Desondanks zijn er zondag honderden 'snoeken' naar het voormalige werkeiland in de Oosterschelde gekomen. „Ze la ten je niet zomaar in de steek." Elk jaar is de organisatie in han den van een andere regio. Zeeland is zo ongeveer om de tien jaar aan de beurt. Bij de vorige twee edities was Hutjens ook al betrokken. „Ik DS al sinds mijn achttiende en ben al 33 jaar actief bij het Regio team Zeeland." De editie van 2011 overtreft die van 1992 en 2003 in alle opzichten. „De eerste keer was het rond het Topshuis, in 2003 zaten we bij het paviljoen en nu hebben we het he le Deltapark afgehuurd", zegt Hut jens trots. Achter de toegangspoor ten van het attractiepark is het Citroen wat de klok slaat. Bezoe kers met een DS parkeren in een lange sliert op de hele ring rond de binnenhaven. Net voorbij de or kaanmachine zijn de gereserveer de plekken. Hier staan de bijzonde re exemplaren waar de citrofielen zich aan kunnen verlekkeren. „Omdat het de vijftigste verjaardag is van de break, de stationversie, wilden we er minimaal vijftig bij elkaar zetten. Dat is gelukt, want we hebben er nu al 66." Tussen de glimmende wagens met de opval lend grote raampartijen staat ook één van de auto's van Hutjens. „Deze is gemaakt voor de Ameri kaanse markt, ik ben hem zelf we zen halen in San Francisco. In Ne derland zijn er daar nog maar twee anderen van." De airconditio ning werkt nog perfect, niet slecht voor een auto van veertig jaar oud. Volgens de Goese edelsmid verklaart dat het succes van de klassieker. „Voor z'n tijd was het zo'n vooruitstrevende auto dat hij nu nog goed mee kan in het verkeer. Je kunt er comforta bel 150 of 160 mee rijden over de Autobahn." Toch beschouwen steeds meer DS-bezitters hun auto in de eerste plaats als een pronk stuk in plaats van een dagelijkse wagen. „Als club proberen we juist te stimuleren dat mensen zelf hun DS onderhouden en er veel mee rijden. Dan blijft hij in de beste staat." Op Neeltje Jans staan ook nog een aantal bijzondere exemplaren, va riërend van een pick-up tot een ambulance, lijkwagen en een am bulance en een DS waar een kun stenaar zich op heeft uitgeleefd. De bonte kleuren en gevaarlijk ogende haaientanden op het dak vormen een groot contrast met de modellen die juist zo origineel mo gelijk zijn gehouden, zoals de don kergroene DS-break met kenteken AA-14. „Die is van prins Bernhard geweest. Hij gebruikte 'm als jacht- auto." De auto is in meerdere op zichten praktisch. Zo kon Zijne Ko ninklijke Hoogheid in de koffer ruimte het geschoten wild kwijt, maar kon hij er ook voor kiezen om wat prinsjes op de klapstoel tjes aan weerszijden te laten plaats nemen. Ook binnen in het Delta Plaza staat alles in het te ken van de Franse oldti mers. DS-rijders kopen er nieuwe bekleding in oude stijl, onderdelen van sloopexemplaren of miniatuur tjes. „Deze man komt uit Frank rijk en heeft twee jaar gezocht naar een bedrijf wat een stof uit de jaren 56-59 kan namaken", legt Hutjens uit terwijl hij door bezoe kers en verkopers wordt gecompli menteerd over het evenement. Hutjens zelf is, na een voorberei ding van een jaar, een tevreden man. „Al die DS'en, dat is een lust voor het oog." Dat ene stortbuitje, daar hoor je aan het eind van de dag niemand meer over. En de snoeken, die zullen er na al die ja ren ook niet meer van weten. „Of ik morgen moet poetsen? Na twin tig minuten over de rijksweg is hij helemaal opgedroogd." door Henk Postma middelburg - Met de fiets de Markt op? Moet kunnen, vinden ze in Middelburg. Maar op de jaar lijkse Oldtimerdag liever even niet. Want daar stonden ze dan weer: een kleine honderd klassieke auto mobielen, keurig in het gelid. „Het zou schandalig zijn als daar een fiets tegenaan komt", maande speaker Sjaak van den Berge de kij kers en passanten, die zich met rij wiel tussen de pronkstukken voortbewogen. Want stel je voor. Je redt een antiek autowrak van de sloop, slooft je jarenlang uit om nieuwvliet-bad - Motorclub Zeeuws-Vlaanderen houdt komend weekend de 28e editie van de Diekent oer. De tocht van zo'n 200 kilometer lang gaat met name door en over rusti ge polders en dijken, en kan zowel za terdag als zondag gereden worden. Deelnemers verzamelen zich vanaf vrij dagavond bij camping Zonneweelde aan de Baanstpoldersedijk in Nieuw- vliet-Bad. Daar kan beide dagen van 9.00 tot u.30 uur ingeschreven wor den. Deelname kost 6 euro. Motorrij ders krijgen de route mee op papier, maar ook op gps of voor de tomtom. Bij terugkomst krijgt iedereen soep met brood. Wie wil, kan aan het eind van de dag ook nog meedoen aan een mosselmaaltijd op de camping. Daar voor moet apart gereserveerd worden. 'm weer glimmend, en in puike conditie de straat op te krijgen, krast er een rijwiel tegenaan. Dus: „Fietsen in de stalling graag, van daag", schalde het zaterdag in Mid delburg over de Markt, tussen de li ve muziek van d' Arrows en 't Hu- morske. Ondertussen zetten zich steeds weer nieuwe groepjes old timers in beweging voor een ron kend, pruttelend of sputterend rit je door het Walchers landschap. Om bij terugkeer nog even het po diumpje op te rijden voor het Concours d'élégance. Op het eind kon de organiserende Stichting Evenementen Middelburg een res taurantbon kwijt aan Paul Marijs uit Oost-Souburg. Want diens Fiat 500 (bouwjaar 1975) viel bij de deelnemers het meest in de smaak. Ook Albert Remijn uit 's-Heerenhoek sleepte een gratis etentje uit het vuur met het oudste voertuig, een A-Ford uit 1929. En dan was er nog de 72-jari- ge David Bliek met zijn Austin uit 1933. Samen met de 90-jarige Wim Petit vormde hij verreweg het oudste.deelnemerskoppel. Elders op Walcheren, liet zaterdag de 75-jarige brandweer van Seroos- kerke een indrukwekkende stoet antieke blusvoertuigen défiléren. KORTGENE - Op het Veerse Meer streden 32 teams zaterdag tijdens de twaalfde editie van de Veerse Meer Sloepenrace. Het damesteam van De Paardekreek (foto) eindigde uiteindelijk als elfde. Met een stevige wind kracht 4a 5 was het ideaal roeiweer. 's Avonds was de traditionele vloot- schouw met als thema 'Pirates of the Caribbean'. foto Willem Mieras

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 32