Een paar buitjes kan een snoek er na al
141 zeeland
-
Herstel begonnen van
molen 's Gravenpolder
Fietsen in de stalling graag, wanneer
Middelburg oldtimers binnenhaalt
Diekentoer leidt
motoren polder in
Volle kracht vooruit
maandag 19 september 2011
OLDTIMERS Zeeland in het teken van oude auto's met Oldtimerdag op Middelburgse Markt en landelijk evenement van
door Joeri Wisse
Tussen de jarige 'breaks' stond ook een ambulance.
a JMl
r.
f
f
gp
Een kunstzinnige DS trok de aandacht van veel bezoekers.
Oldtimerdag op de Markt in Middelburg.
foto Izaak Verkeste
'S gravenpolder - De restauratie
van stellingmolen De Korenhalm
in 's Gravenpolder is begonnen.
Stichting Behoud Borsele Molens,
eigenaar van De Korenhalm, rea
geert verheugd op het herstel.
Volgens woordvoerder Dianne
Dekker blijft de molen daardoor
als werkend monument behouden
Bovendien is het de bedoeling dat
het windgemaal na de restauratie
wekelijks in werking zal zijn. Het
gaat om een ingrijpend herstel. Zo
zullen in de molen meer dan veer
tig balkkoppen worden vervangen
of hersteld en wordt het muur
werk opnieuw gevoegd. De stel
ling wordt grondig aangepakt,
evenals de raam- en deurkozijnen.
Aan de buitenzijde gaat het om
het vervangen of herstellen van
van de staartbalk, de lange sprui
ten en de draailier. Bovendien
wordt het wiekenkruis doorge
haald. Dat gebeurt om te controle
ren of er roestvorming is op de
plek waar de roeden in de as vast
zitten.
Tenslotte wordt ook het motorhok
opgeknapt. Daarin staat de elektro
motor waarmee op motorkracht
gemalen kan worden.
De molen was tot diens overlijden
in eigendom van Piet Snoep, een
bekende man in de Zeeuwse mo
lenwereld.
Kijk, een snoek in het wa
ter", grijnst Harry Hut-
jens terwijl hij naar een
rode Citroen DS break
kijkt die met de voorwielen diep
in een grote plas water staat gepar
keerd. Nee, het weer op het jaar
lijkse najaarsevenement van de
Citroen ID/DS club Nederland is
niet denderend. Desondanks zijn
er zondag honderden 'snoeken'
naar het voormalige werkeiland in
de Oosterschelde gekomen. „Ze la
ten je niet zomaar in de steek."
Elk jaar is de organisatie in han
den van een andere regio. Zeeland
is zo ongeveer om de tien jaar aan
de beurt. Bij de vorige twee edities
was Hutjens ook al betrokken. „Ik
DS al sinds mijn achttiende en
ben al 33 jaar actief bij het Regio
team Zeeland."
De editie van 2011 overtreft die
van 1992 en 2003 in alle opzichten.
„De eerste keer was het rond het
Topshuis, in 2003 zaten we bij het
paviljoen en nu hebben we het he
le Deltapark afgehuurd", zegt Hut
jens trots. Achter de toegangspoor
ten van het attractiepark is het
Citroen wat de klok slaat. Bezoe
kers met een DS parkeren in een
lange sliert op de hele ring rond
de binnenhaven. Net voorbij de or
kaanmachine zijn de gereserveer
de plekken. Hier staan de bijzonde
re exemplaren waar de citrofielen
zich aan kunnen verlekkeren.
„Omdat het de vijftigste verjaardag
is van de break, de stationversie,
wilden we er minimaal vijftig bij
elkaar zetten. Dat is gelukt, want
we hebben er nu al 66." Tussen de
glimmende wagens met de opval
lend grote raampartijen staat ook
één van de auto's van Hutjens.
„Deze is gemaakt voor de Ameri
kaanse markt, ik ben hem zelf we
zen halen in San Francisco. In Ne
derland zijn er daar nog maar
twee anderen van." De airconditio
ning werkt nog perfect, niet slecht
voor een auto van veertig jaar oud.
Volgens de Goese edelsmid
verklaart dat het succes
van de klassieker. „Voor z'n
tijd was het zo'n vooruitstrevende
auto dat hij nu nog goed mee kan
in het verkeer. Je kunt er comforta
bel 150 of 160 mee rijden over de
Autobahn." Toch beschouwen
steeds meer DS-bezitters hun auto
in de eerste plaats als een pronk
stuk in plaats van een dagelijkse
wagen. „Als club proberen we juist
te stimuleren dat mensen zelf hun
DS onderhouden en er veel mee
rijden. Dan blijft hij in de beste
staat."
Op Neeltje Jans staan ook nog een
aantal bijzondere exemplaren, va
riërend van een pick-up tot een
ambulance, lijkwagen en een am
bulance en een DS waar een kun
stenaar zich op heeft uitgeleefd.
De bonte kleuren en gevaarlijk
ogende haaientanden op het dak
vormen een groot contrast met de
modellen die juist zo origineel mo
gelijk zijn gehouden, zoals de don
kergroene DS-break met kenteken
AA-14. „Die is van prins Bernhard
geweest. Hij gebruikte 'm als jacht-
auto." De auto is in meerdere op
zichten praktisch. Zo kon Zijne Ko
ninklijke Hoogheid in de koffer
ruimte het geschoten wild kwijt,
maar kon hij er ook voor kiezen
om wat prinsjes op de klapstoel
tjes aan weerszijden te laten plaats
nemen.
Ook binnen in het Delta
Plaza staat alles in het te
ken van de Franse oldti
mers. DS-rijders kopen er nieuwe
bekleding in oude stijl, onderdelen
van sloopexemplaren of miniatuur
tjes. „Deze man komt uit Frank
rijk en heeft twee jaar gezocht
naar een bedrijf wat een stof uit
de jaren 56-59 kan namaken", legt
Hutjens uit terwijl hij door bezoe
kers en verkopers wordt gecompli
menteerd over het evenement.
Hutjens zelf is, na een voorberei
ding van een jaar, een tevreden
man. „Al die DS'en, dat is een lust
voor het oog." Dat ene stortbuitje,
daar hoor je aan het eind van de
dag niemand meer over. En de
snoeken, die zullen er na al die ja
ren ook niet meer van weten. „Of
ik morgen moet poetsen? Na twin
tig minuten over de rijksweg is hij
helemaal opgedroogd."
door Henk Postma
middelburg - Met de fiets de
Markt op? Moet kunnen, vinden
ze in Middelburg. Maar op de jaar
lijkse Oldtimerdag liever even niet.
Want daar stonden ze dan weer:
een kleine honderd klassieke auto
mobielen, keurig in het gelid. „Het
zou schandalig zijn als daar een
fiets tegenaan komt", maande
speaker Sjaak van den Berge de kij
kers en passanten, die zich met rij
wiel tussen de pronkstukken
voortbewogen. Want stel je voor.
Je redt een antiek autowrak van de
sloop, slooft je jarenlang uit om
nieuwvliet-bad - Motorclub
Zeeuws-Vlaanderen houdt komend
weekend de 28e editie van de Diekent
oer. De tocht van zo'n 200 kilometer
lang gaat met name door en over rusti
ge polders en dijken, en kan zowel za
terdag als zondag gereden worden.
Deelnemers verzamelen zich vanaf vrij
dagavond bij camping Zonneweelde
aan de Baanstpoldersedijk in Nieuw-
vliet-Bad. Daar kan beide dagen van
9.00 tot u.30 uur ingeschreven wor
den. Deelname kost 6 euro. Motorrij
ders krijgen de route mee op papier,
maar ook op gps of voor de tomtom.
Bij terugkomst krijgt iedereen soep
met brood. Wie wil, kan aan het eind
van de dag ook nog meedoen aan een
mosselmaaltijd op de camping. Daar
voor moet apart gereserveerd worden.
'm weer glimmend, en in puike
conditie de straat op te krijgen,
krast er een rijwiel tegenaan. Dus:
„Fietsen in de stalling graag, van
daag", schalde het zaterdag in Mid
delburg over de Markt, tussen de li
ve muziek van d' Arrows en 't Hu-
morske. Ondertussen zetten zich
steeds weer nieuwe groepjes old
timers in beweging voor een ron
kend, pruttelend of sputterend rit
je door het Walchers landschap.
Om bij terugkeer nog even het po
diumpje op te rijden voor het
Concours d'élégance. Op het eind
kon de organiserende Stichting
Evenementen Middelburg een res
taurantbon kwijt aan Paul Marijs
uit Oost-Souburg. Want diens Fiat
500 (bouwjaar 1975) viel bij de
deelnemers het meest in de
smaak. Ook Albert Remijn uit
's-Heerenhoek sleepte een gratis
etentje uit het vuur met het
oudste voertuig, een A-Ford uit
1929. En dan was er nog de 72-jari-
ge David Bliek met zijn Austin uit
1933. Samen met de 90-jarige Wim
Petit vormde hij verreweg het
oudste.deelnemerskoppel.
Elders op Walcheren, liet zaterdag
de 75-jarige brandweer van Seroos-
kerke een indrukwekkende stoet
antieke blusvoertuigen défiléren.
KORTGENE - Op het Veerse Meer streden 32 teams zaterdag tijdens de
twaalfde editie van de Veerse Meer Sloepenrace. Het damesteam van De
Paardekreek (foto) eindigde uiteindelijk als elfde. Met een stevige wind
kracht 4a 5 was het ideaal roeiweer. 's Avonds was de traditionele vloot-
schouw met als thema 'Pirates of the Caribbean'. foto Willem Mieras