Vlissingse kapitein gooit het 341 sport TRIATLON Martin Baten schrijft boek over Ironman in Nieuw-Zeeland Lange adem zaterdag 17 september 2011 door Maurice Steketee Martin Baten volbracht begin dit jaar de Challenge Wanaka, een hele triatlon in Nieuw-Zeeland. Tijdens het trainen voor deze Ironman maakte de Vlissinger zo veel dingen mee dat hij besloot die op papier te zetten. Vorige maand kwam zijn boek uit, een 'Handboek Triatlon voor de Zee man'. Het verhaal van een kapi tein, die vond dat het roer om moest. Als zevenjarig jochie maakt Martin Baten voor het eerst kennis met zwemmen in open water. Hij wordt zonder gedegen voorberei ding door zijn moeder in het die pe gegooid. Het is een harde leer school en van een gelukkig huwe lijk lijkt geen sprake. „Het was m'n eerste zwemwedstrijd, in het Ka naal door Walcheren. Ik kan het me nog goed herinneren. Het was één doffe ellende. Met tranen in m'n ogen bereikte ik de finish. Het was een tocht van een kilometer, aardig wat voor een broekie als ik. Terwijl iedereen al aan het douchen was, moest ik nog vijf honderd meter. Ik denk zelfs dat m'n moeder al op weg naar huis was." Het zwemmen is in de loop der jaren het favoriete onderdeel van Martin Baten tijdens de triatlon geworden. Met deze anekdote is de toon in het 'Handboek Triatlon voor de Zeeman' meteen gezet. Baten is geen natuurtalent als het om spor ten gaat. Hij noemt zichzelf een 'bejaarde middenmotor', maar dat wil niet zeggen dat hij er tijdens trainingen niet alles uit perst om progressie te boeken. De geboren en getogen Vlissinger heeft echter één groot nadeel. Hij zit soms weken op zee, sporten schiet er daardoor nog wel eens bij in. Als kapitein van zijn eigen schip, een kruiplijncoaster met 'Vlissingen op de kont', maakt hij vele uren aan boord. „Het is hard werken, er is weinig tijd voor ont spanning." Op een lopende band rent Baten af en toe wel eens hard, maar de si tuatie is verre van ideaal. Boven dien houdt hij er een redelijk onge zonde levensstijl op na. (Passage uit boek) 'Aan boord rookte ik een soort van gedroogde kleren, sigaretten voor 5 euro per slof, dat kan niet veel goeds betekenen. Plotseling realiseerde ik me dat het pure waanzin is om iede re dag met pijn in je strot wakker te worden. Da's niet echt genieten meer. Baten beseft dat het roer om moet. Hij stopt met roken en begint met het lopen van marathons. „Op reis nam ik zwemkleding en hardloop schoenen mee. Als we ergens aan land gingen, probeerde ik altijd te lopen. Ik zocht leuke routes uit, maar dat viel niet mee op haven terreinen. Aan boord had ik wel een spinbike. Daar zat ik soms Het parkoers in Wanaka was geen moment vlak. uren op, te zweten in een klein hokje. Er was geen reet aan. Maar voor de rest heb je nauwelijks trai ningsmogelijkheden, dus ik moest wel." 'De meeste havens die we aandeden, leenden zich echt niet voor hardlo pen. Industrieterreinen, het was er hardlopen met je paspoort of zee mansboekje in je klauwen, hardlo pen met een helm op of een lichtge vend hesje aan.' In 2008 verkoopt Baten zijn ei gen schip, net voordat de eco nomische crisis losbarst. „Ik had een bedrijf samen met m'n va der. Ik was de kapitein/eigenaar. Vijftien jaar lang heb ik met ons schip gevaren. De jaren voor de cri sis waren de prijzen voor vracht, nieuwe en tweedehands schepen nog hoog dus ideaal om het schip te verkopen. Anders hadden we er nu nog mee gezeten en zouden we het aan de straatstenen niet meer kwijt zijn geraakt. Dan had ik er op moeten blijven werken tot het ding in elkaar zou storten. T\vee weken na de verkoop wer den de eerste tekenen van de crisis al zichtbaar. Het ging daarna al leen maar bergafwaarts met zowel de vracht als de vrachtprijzen." Toch blijft het varen Martin Baten in het bloed zitten. Hij gaat voor verschillende bedrijven in de scheepvaart werken, maar de Vlis singer voelt zich er nooit echt thuis. Intussen verlegt hij zijn inte resse van de marathon naar de triatlon. 'Als zeevarende vergt het te veel tijd om te trainen voor de Moederloop. In 2007 heb ik me voor het eerst inge schreven voor een olympische triat lon (l.s kilometer zwemmen, 40 kilo meter fietsen en 10 kilometer lopen). Gewoon kijken hoe dat bevalt. Het leek me een leuke vervanger van de Martin Baten komt juichend over de finish. marathon, omdat de trainingen geva rieerder zijn.' Aan een Ironman (3,8 km zwem men 180 km fietsen, 42,195 km hardlopen) moet Baten op dat mo ment niet denken. „Nooit, ik ben niet voor niets gestopt met mara thons!" Maar van het een komt al snel het ander. De trainingen verlopen naar wens en door zijn nieuwe baan heeft hij meer vrije tijd. Zijn eerste kennismaking met triat lons staat hem nog helder voor de geest. „In open water zwemmen is heel anders dan in het zwembad. Ik raakte soms in paniek en had de neiging om de kano's die mee voeren vast te grijpen. Het water was vaak koud en ik voelde me soms ongemakkelijk. In het begin was m'n ademhaling ook niet goed, maar dat is wel beter gewor den in de loop der jaren. Bij de start is het altijd dringen geblazen. ]e moet zorgen dat je voorin zit, zodat je geen klappen krijgt of je bril wordt afgeslagen. Zwemmen is uiteindelijk wel m'n beste onder deel geworden." En dat ondanks zijn bijna traumatische ervaring uit zijn jeugd. Baten vindt het dan tijd voor het grotere werk. Op internet stuit hij op de Challenge Wanaka, een Iron man in Nieuw-Zeeland. „Als je het doet, moet je het gelijk goed doen. Hoelang ik er over doe, maakte me niet uit, dus koos ik voor deze pitti ge in een schitterende omgeving." 'Er zat totaal niets achter. Ik was niet op zoek naar mezelf ik hoefde niets aan niemand te bewijzen. Het ging gewoon om hel testen of ik het aan kon. Ik had me toen al ingeschre ven voor de Kustmarathon van 2010. Dat was vooral een training.' Door de Kustmarathon keert Ba ten terug op vertrouwd terrein.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 34