Audi A6 limousineeen hoge 'Wauuw-factor' Citroen DS4: Niet met de Franse slag Lexus CT 200h: De stille kracht... onderweg Audi doet het al jaren erg goed in zowat elke klasse waarbinnen ze opereert. Of het nu om de A4 gaat of om de A8, het zijn toppers in hun genre. Knap voor een autofabrikant die 25 jaar geléden aan de opmars moest beginnen. door Ad van Bladel De recente introductie van de A6 Li mousine en Avant laten weer eens zien op welk hoog niveau Audi ope reert. Uiterlijk lijken eigenlijk alle vier-'en vijfdeurs Audi's wel wat op elkaar zodat je al een geoefend oog moet-hebben wil je een nieuwe A6 van een A8 kunnen onderscheiden. Natuurlijk is een A8 nóg weer groter dan de al bijna vijf meter metende nieuwe A6. Met deze nieuweling heeft Audi zwaar ingezet op gewichts besparing hetgeen behoorlijk is ge lukt, uitrusting, wagenformaat en mo torkeuze in aanmerking genomen. Zoals te doen gebruikelijk heeft het merk uit Ingolstadt de rekken met fan tastische motoren wijd opengezet om de verwende clientèle een zo breed mogelijke keus te bieden. Een van de aller-lekkerste motoren tot nu toe is ongetwijfeld de 3.0 TDI Quattro mo tor met een asfaltsmeltend vermogen van 245 pk die is gekoppeld aan een nieuwe zeventraps S-tronic transmis sie die werkelijk heerlijk is. Uiteraard zijn minder vermogende motoren - zowel benzine als diesel, ook moge lijk. Uiterlijk lijkt de A6 Limousine be hoorlijk sterk op de A4 én de A8 en datzelfde valt eigenlijk te zeggen van de A6 Avant die nóg récenter ten doop werd gehouden. Een eerste blik in wat we van het inte rieur konden verwachten was ons al gegund bij de introductie van de A7, die op deze nieuweling is gestoeld. Het geheel maakt een fantastisch weel derige indruk met veel ruimte en de mooist denkbare materialen. Audi is de koning van de goede afwerking en dat zie en voel je wanneer je in deze auto stapt. Wie met de startknop de motor tot le ven wekt wordt getrakteerd, ik kan het bijna niet anders noemen, op een prachtig diep geluid dat verder eigen lijk steeds op de achtergrond blijft. Mede daardoor is het in het interieur tijdens het rijden heerlijk rustig. De motor is alleen licht hoorbaar als het gaspedaal tot aan het schutbord wordt ingetrapt. De prestaties die daarmee worden gegenereerd liegen er be paald niet om en menig sportwagen zal het bij een stoplichtsprint moeten afleggen tegen deze voorbeeldige ge zinskoets. De beroemde Quattro vierwielaandrij- ving waarmee deze auto kan worden uitgerust kost wat maar geeft tegelij kertijd een heerlijk gevoel van extra veiligheid. Wat dat waard is merk je waarschijnlijk pas in een extreme si tuatie. De nieuwe A6 is op een fantastische manier aan te passen aan de persoonlij ke smaak van koper of berijder. Er is een aantal uitrustingspakketten te koop maar daar bovenop is de lijst met extra accessoires nog meterslang. Je kunt het pijpktisch zo gek maken als je zelf wilt maar met wat goede wil kun je er nog voor makkelijk een aardige middenklasser aan extra's op kopen. Audi A6 is verkrijgbaar vanaf 46.900 euro, inclusief belastingen. Citroën doet met de gloed nieuwe DS-lijn van zich spreken als fabrikant van gedurf de auto's. Weer écht Citroën. Re gels zijn er om gebroken te wor den en dat wordt met de nieuw ste loot aan de DS-stam., de DS4, volop gedaan. door Ad van Bladel De nieuweling oogt namelijk enigs zins als een gespierde coupé, maar biedt royaal ruimte voor vier perso nen die dan ook nog eens gebruik kunnen maken van een wat hogere in stap als bij andere auto's in dit prijsseg ment. Doet de vonn van de auto in eerste in stantie wat denken aan een Opel As- tra, Alfa Romeo Giulietta of zelfs 'een Seat Leon, bij nadere beschouwing zitten er toch behoorlijke verschillen in. De nieuwe Citroën is echt veel aparter vormgegeven met zijn uitge klopte wielkasten en grote verschei denheid aan opsmuk. Waarover later. De DS4 wordt gebouwd op het plat form van de ook recent uitgebrachte C4. Deze laatste is echter veel sterker op comfort gericht. De DS4 is dooi de bank genomen veel sportiever. Het Franse merk heeft ervoor geko zen de motorisering eenvoudig te houden. Uiteraard is er keuze tussen dieselmotoren en benzineblokken waarbij er voor eerstgenoemde zelfs een e-HDI spaarversie op de markt is. Citroën had voor ons de sterkste ben zineversie klaargezet en eufemistisch gezegd kun je stellen: het is een pittig wagentje. Tweehonderd paarden krachten sleuren deze auto uit het C-segment met groot gemak naar hoogste illegale snelheden. Het interi eur ziet er buitengewoon verzorgd en apart uit en ook Citroën maakt tegen woordig gebruik van hoogwaardige materialen. De stoelen zitten gewel dig en het uitzicht rondom is oké. Rijden maar dus. De THP 200-versie waarmee we op pad waren blinkt uit in zaken als een warm, zelfs sportief, geluid, souplesse en behoorlijk wat kracht. Acceleratie van stilstand naar 100 km/h en tussen- sprintjes worden met groot gemak af gerond. De auto ligt als een blok op de weg en helt door zijn strakkere ve- Ting en demping (dan de C4) veel minder over. Citroën staat bekend als een merk dat soms innovatieve techniek gebruikt. In het geval van de DS-lijn, die be doeld is als paradepaardje van het merk, is dit natuurlijk al helemaal het geval. Technisch is er dus heel wat mogelijk en deze duurste uitvoering is van veel gemakken voorzien. Zo zijn natuur lijk een regen- en lichtsensor aanwe zig, een achteruitkijkspiegel die niet verblindt en een systeem dat je stoel laat trillen als je onbedoeld wat van je koers afwijkt en een streep over schrijdt zonder richting aan te geven. Prachtig is ook de lederen bekleding die door zijn print een buitengewoon luxe uitstraling heeft. Instapprijzen voor de DS4 (VTi 120 Chic) starten bij 23.940 euro inclusief belastingen. Lexus, het luxemerk van Toyota dat sinds 1989 in ons land wordt gevoerd, heeft een op merkelijke troef in handen in de vorm van de onlangs geïntrodu ceerde - en nu al razend populai re - CT 200h. Met deze midden klasser zet Lexus de toon voor hy brideauto's. Na een paar dagen toeren met deze nieuweling moet gezegd worden dat de hooggespannen verwachtingen, Lexus maakte publiek en pers wel al heel lang lekker met deze CT 200h-worst - ten volle worden waar gemaakt. De nieuwste Lexus is een voortreffelijke auto. Als je heel kritisch bent en een nei ging hebt tot azijnpïssen zou je kun nen zeggen dat er eigenlijk weinig verschil is tussen een Toyota Prius en deze nieuwe Lexus. Qua motorise ring en versnellingsbak is dat ook ze ker het geval, maar verder is de CT 200h een auto die veel completer kan worden uitgerust dan een Prius en na tuurlijk een veel hoger verwenniveau heeft dan laatstgenoemde. Vanaf het moment dat Lexus werd op gericht streefde het merk ernaar de best mogelijke auto voor het geld te leveren. Dat was al met de introduc tie van de LS400 in 1989 die een schok teweegbracht in de bovenste re gionen. Zó stil en trillingvrij reed op dat moment geen enkele andere auto. De schok met de nieuwe kleinste Lexus totnutoe zal wereldwijd wat kleiner zijn, maar in ons land met zijn buitengewone belastingsysteem, is het dat in wezen wel omdat deze pre mium middenklasser een felgroen A-milieulabel heeft, BPM-vrij is en een fiscale bij telling kent van maar 14 procent. De vormgeving van de carrosserie is eigentijds en apart tegelijk. Zo pijn lijk voorzichtig als Toyota soms kan zijn met de vormgeving van zijn mo dellen, zo gedurfd is deze C-segmen- ter. Met zijn brede C-stijl en in de zij kant doorlopende achterruit is de CT 200h een opvallende auto. Het interi eur doet op alle gebieden - we reden wél de meest complete uitvoering - weldadig aan en qua ergonomie heb je absoluut niets meer te wensen. De gebruikte materialen zijn van hoog ni veau, zoals dat hoort in deze klasse. Een stripje hout ontbreekt zelfs niet. De motoren in deze Lexus zijn be kend uit de Prius, een benzineblok met een cilinderinhoud van 1,8 liter die wordt bijgestaan door een .elektro motor die 82 pk levert. Daarmee kan met lage snelheid over een niet al te lang parcours zelfs helemaal elektrisch worden gereden, een vreemde ge waarwording omdat je dan écht het gevoel hebt datje zweeft. Om de CT 200h zo zuinig mogelijk te maken is gekozen voor een CVT automatische transmissie; niet de fijnste automaat ooit, wel de zuinigste. Het is met de ze auto in de praktijk mogelijk een ge middeld brandstofverbruik van rond 120 te halen. Fantastisch voor een au to van dit formaat. Prestaties van deze Lexus liggen op een aanvaardbaar niveau, maar zijn binnen auto's in dit segment zeker geen toppers. Lexus CT 200h is verkrijgbaar met een vanafprijs van 28.950 euro, inclu- siefBTW.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 169