Audi A6 limousineeen hoge 'Wauuw-factor'
Citroen DS4: Niet met de Franse slag
Lexus CT 200h: De stille kracht...
onderweg
Audi doet het al jaren erg
goed in zowat elke klasse
waarbinnen ze opereert. Of het
nu om de A4 gaat of om de A8,
het zijn toppers in hun genre.
Knap voor een autofabrikant die
25 jaar geléden aan de opmars
moest beginnen.
door Ad van Bladel
De recente introductie van de A6 Li
mousine en Avant laten weer eens
zien op welk hoog niveau Audi ope
reert. Uiterlijk lijken eigenlijk alle
vier-'en vijfdeurs Audi's wel wat op
elkaar zodat je al een geoefend oog
moet-hebben wil je een nieuwe A6
van een A8 kunnen onderscheiden.
Natuurlijk is een A8 nóg weer groter
dan de al bijna vijf meter metende
nieuwe A6. Met deze nieuweling
heeft Audi zwaar ingezet op gewichts
besparing hetgeen behoorlijk is ge
lukt, uitrusting, wagenformaat en mo
torkeuze in aanmerking genomen.
Zoals te doen gebruikelijk heeft het
merk uit Ingolstadt de rekken met fan
tastische motoren wijd opengezet om
de verwende clientèle een zo breed
mogelijke keus te bieden. Een van de
aller-lekkerste motoren tot nu toe is
ongetwijfeld de 3.0 TDI Quattro mo
tor met een asfaltsmeltend vermogen
van 245 pk die is gekoppeld aan een
nieuwe zeventraps S-tronic transmis
sie die werkelijk heerlijk is. Uiteraard
zijn minder vermogende motoren -
zowel benzine als diesel, ook moge
lijk.
Uiterlijk lijkt de A6 Limousine be
hoorlijk sterk op de A4 én de A8 en
datzelfde valt eigenlijk te zeggen van
de A6 Avant die nóg récenter ten
doop werd gehouden.
Een eerste blik in wat we van het inte
rieur konden verwachten was ons al
gegund bij de introductie van de A7,
die op deze nieuweling is gestoeld.
Het geheel maakt een fantastisch weel
derige indruk met veel ruimte en de
mooist denkbare materialen. Audi is
de koning van de goede afwerking en
dat zie en voel je wanneer je in deze
auto stapt.
Wie met de startknop de motor tot le
ven wekt wordt getrakteerd, ik kan
het bijna niet anders noemen, op een
prachtig diep geluid dat verder eigen
lijk steeds op de achtergrond blijft.
Mede daardoor is het in het interieur
tijdens het rijden heerlijk rustig. De
motor is alleen licht hoorbaar als het
gaspedaal tot aan het schutbord wordt
ingetrapt. De prestaties die daarmee
worden gegenereerd liegen er be
paald niet om en menig sportwagen
zal het bij een stoplichtsprint moeten
afleggen tegen deze voorbeeldige ge
zinskoets.
De beroemde Quattro vierwielaandrij-
ving waarmee deze auto kan worden
uitgerust kost wat maar geeft tegelij
kertijd een heerlijk gevoel van extra
veiligheid. Wat dat waard is merk je
waarschijnlijk pas in een extreme si
tuatie.
De nieuwe A6 is op een fantastische
manier aan te passen aan de persoonlij
ke smaak van koper of berijder. Er is
een aantal uitrustingspakketten te
koop maar daar bovenop is de lijst
met extra accessoires nog meterslang.
Je kunt het pijpktisch zo gek maken
als je zelf wilt maar met wat goede
wil kun je er nog voor makkelijk een
aardige middenklasser aan extra's op
kopen.
Audi A6 is verkrijgbaar vanaf 46.900
euro, inclusief belastingen.
Citroën doet met de gloed
nieuwe DS-lijn van zich
spreken als fabrikant van gedurf
de auto's. Weer écht Citroën. Re
gels zijn er om gebroken te wor
den en dat wordt met de nieuw
ste loot aan de DS-stam., de DS4,
volop gedaan.
door Ad van Bladel
De nieuweling oogt namelijk enigs
zins als een gespierde coupé, maar
biedt royaal ruimte voor vier perso
nen die dan ook nog eens gebruik
kunnen maken van een wat hogere in
stap als bij andere auto's in dit prijsseg
ment.
Doet de vonn van de auto in eerste in
stantie wat denken aan een Opel As-
tra, Alfa Romeo Giulietta of zelfs 'een
Seat Leon, bij nadere beschouwing
zitten er toch behoorlijke verschillen
in. De nieuwe Citroën is echt veel
aparter vormgegeven met zijn uitge
klopte wielkasten en grote verschei
denheid aan opsmuk. Waarover later.
De DS4 wordt gebouwd op het plat
form van de ook recent uitgebrachte
C4. Deze laatste is echter veel sterker
op comfort gericht. De DS4 is dooi
de bank genomen veel sportiever.
Het Franse merk heeft ervoor geko
zen de motorisering eenvoudig te
houden. Uiteraard is er keuze tussen
dieselmotoren en benzineblokken
waarbij er voor eerstgenoemde zelfs
een e-HDI spaarversie op de markt is.
Citroën had voor ons de sterkste ben
zineversie klaargezet en eufemistisch
gezegd kun je stellen: het is een pittig
wagentje. Tweehonderd paarden
krachten sleuren deze auto uit het
C-segment met groot gemak naar
hoogste illegale snelheden. Het interi
eur ziet er buitengewoon verzorgd en
apart uit en ook Citroën maakt tegen
woordig gebruik van hoogwaardige
materialen. De stoelen zitten gewel
dig en het uitzicht rondom is oké.
Rijden maar dus.
De THP 200-versie waarmee we op
pad waren blinkt uit in zaken als een
warm, zelfs sportief, geluid, souplesse
en behoorlijk wat kracht. Acceleratie
van stilstand naar 100 km/h en tussen-
sprintjes worden met groot gemak af
gerond. De auto ligt als een blok op
de weg en helt door zijn strakkere ve-
Ting en demping (dan de C4) veel
minder over.
Citroën staat bekend als een merk dat
soms innovatieve techniek gebruikt.
In het geval van de DS-lijn, die be
doeld is als paradepaardje van het
merk, is dit natuurlijk al helemaal het
geval.
Technisch is er dus heel wat mogelijk
en deze duurste uitvoering is van veel
gemakken voorzien. Zo zijn natuur
lijk een regen- en lichtsensor aanwe
zig, een achteruitkijkspiegel die niet
verblindt en een systeem dat je stoel
laat trillen als je onbedoeld wat van je
koers afwijkt en een streep over
schrijdt zonder richting aan te geven.
Prachtig is ook de lederen bekleding
die door zijn print een buitengewoon
luxe uitstraling heeft.
Instapprijzen voor de DS4 (VTi 120
Chic) starten bij 23.940 euro inclusief
belastingen.
Lexus, het luxemerk van
Toyota dat sinds 1989 in ons
land wordt gevoerd, heeft een op
merkelijke troef in handen in de
vorm van de onlangs geïntrodu
ceerde - en nu al razend populai
re - CT 200h. Met deze midden
klasser zet Lexus de toon voor hy
brideauto's.
Na een paar dagen toeren met deze
nieuweling moet gezegd worden dat
de hooggespannen verwachtingen,
Lexus maakte publiek en pers wel al
heel lang lekker met deze CT
200h-worst - ten volle worden waar
gemaakt. De nieuwste Lexus is een
voortreffelijke auto.
Als je heel kritisch bent en een nei
ging hebt tot azijnpïssen zou je kun
nen zeggen dat er eigenlijk weinig
verschil is tussen een Toyota Prius en
deze nieuwe Lexus. Qua motorise
ring en versnellingsbak is dat ook ze
ker het geval, maar verder is de CT
200h een auto die veel completer kan
worden uitgerust dan een Prius en na
tuurlijk een veel hoger verwenniveau
heeft dan laatstgenoemde.
Vanaf het moment dat Lexus werd op
gericht streefde het merk ernaar de
best mogelijke auto voor het geld te
leveren. Dat was al met de introduc
tie van de LS400 in 1989 die een
schok teweegbracht in de bovenste re
gionen. Zó stil en trillingvrij reed op
dat moment geen enkele andere auto.
De schok met de nieuwe kleinste
Lexus totnutoe zal wereldwijd wat
kleiner zijn, maar in ons land met zijn
buitengewone belastingsysteem, is het
dat in wezen wel omdat deze pre
mium middenklasser een felgroen
A-milieulabel heeft, BPM-vrij is en
een fiscale bij telling kent van maar 14
procent.
De vormgeving van de carrosserie is
eigentijds en apart tegelijk. Zo pijn
lijk voorzichtig als Toyota soms kan
zijn met de vormgeving van zijn mo
dellen, zo gedurfd is deze C-segmen-
ter. Met zijn brede C-stijl en in de zij
kant doorlopende achterruit is de CT
200h een opvallende auto. Het interi
eur doet op alle gebieden - we reden
wél de meest complete uitvoering -
weldadig aan en qua ergonomie heb
je absoluut niets meer te wensen. De
gebruikte materialen zijn van hoog ni
veau, zoals dat hoort in deze klasse.
Een stripje hout ontbreekt zelfs niet.
De motoren in deze Lexus zijn be
kend uit de Prius, een benzineblok
met een cilinderinhoud van 1,8 liter
die wordt bijgestaan door een .elektro
motor die 82 pk levert. Daarmee kan
met lage snelheid over een niet al te
lang parcours zelfs helemaal elektrisch
worden gereden, een vreemde ge
waarwording omdat je dan écht het
gevoel hebt datje zweeft. Om de CT
200h zo zuinig mogelijk te maken is
gekozen voor een CVT automatische
transmissie; niet de fijnste automaat
ooit, wel de zuinigste. Het is met de
ze auto in de praktijk mogelijk een ge
middeld brandstofverbruik van rond
120 te halen. Fantastisch voor een au
to van dit formaat.
Prestaties van deze Lexus liggen op
een aanvaardbaar niveau, maar zijn
binnen auto's in dit segment zeker
geen toppers.
Lexus CT 200h is verkrijgbaar met
een vanafprijs van 28.950 euro, inclu-
siefBTW.