De Nieuwe Bierkaai in uitvoering
Middelburgers zien nieuwe haven in aanbouw
nieuwbouw
27
Oude tijden herleven in
Hulst. Nostalgie komt bo
vendrijven. Het hart van de Bier
kaai begint weer te kloppen. Alle
maal zinsneden die aangeven dat
er volop bedrijvigheid aan de
gang is om een verpauperd deel
van de oude vestingstad weer tot
bloei te laten komen.
door Henk van de Voorde
HULST - Het team van archeologen,
dat bezig is met het onderzoek op het
terrein waar de Nieuwe Bierkaai
wordt gerealiseerd, is al in een verge
vorderd stadium. De Hulstenaren zijn
inmiddels vertrouwd met-een steeds
wisselend terrein met resten van brug
gen, vloeren, kelders, riolen, putten,
funderingen en van de oude haven
zelf.
De Nieuwe Bierkaai omvat het ge
bied nabij de Vismarkt, het 's Graven
hofplein en de Bierkaaistraat. De mo
numentale Keldermanspoort en de op
een uit de zestiende eeuw daterende
kaart (van Jacob van Deventer) weer
gegeven haven, vormen de basis voor
een reconstructieplan van een substan
tieel deel van de binnenstad van
Hulst. Er komt een nieuwe haven op
de plek waar er een in lang vervlogen
tijden was gelegen. Wethouder Diana
van Damnie zette enkele maanden ge
leden de realisatie van de wanden van
de haven officieel in gang. Het zijn
zogenaamde 'soilmix-wanden', die
ter plaatse in de grond worden ge
freesd Een groot voordeel daarvan is
dat er geen trillingen ontstaan. Er is
gestart aan de Overdamstraat ter hoog
te van de Minderbroederstraat. Ver
volgens verplaatste het werk zich rich
ting Vismarkt, Bierkaaistraat, Dubbe
le Poort en Keldermanspoort.
Het streven is om april 2012 de ha
ven, bruggen en omliggende openba
re ruimte in gebruik te nemen. De uit
voering van het technisch complexe
project vindt plaats onder auspiciën
van Arcadis. Dit ingenieursbureau be
schikt over kennis van alle disciplines
die nodig zijn voor de integrale reali
satie van dit project: engineering, in
frastructuur, water, bodemsanering,
archeologie en uitvoering.
Waterpartij
Centraal in De Nieuwe Bierkaai staat
een waterpartij vanaf de Keldermans
poort tot aan de Vismarkt. Het water
moet een impressie geven van de
oude haven van Hulst. De haven
komt via een overstort in verbinding
te staan met de vest die rond de bin
nenstad ligt. ,,Het project omvat een
belangrijk deel van de binnenstad van
de historische vestingstad Hulst. De
nieuwe haven wordt vooral een wa
terpartij die in voorkomende gevallen
ook dienst doet als regenwaterbuffer.
Het project bestaat uit de (her)aanleg
van de haven (met onder andere 433
meter kademuren), de realisatie van
een betonnen verkeersbrug en een sta
len (design-) voetgangersbrug, het
ombouwen van het rioleringsstelsel
naar een gescheiden systeem en de
herinrichting van de straten rondom
de haven tot attractief verblijfsge-
bied", aldus Erik van den Bergen van
InfraDEM: freelance ingenieur voor
Design, Engineering en Management
van infrastructurele projecten. De ge
boren en getogen Hulstenaar is als
projectleider Uitvoering voor Arcadis
bijna dag en nacht rondom de bouw
put te vinden.
Met de upgrading van de Bierkaai
wordt beoogd om het voor Hulst eco
nomisch gezien belangrijke (koop)toe
risme in dit deel van de vestingstad te
herstellen.
De gemeente Hulst en MVS Project
realisatie uit Amersfoort hebben re
centelijk overeenstemming bereikt
over invulling van een ander deel van
De Nieuwe Bierkaai. Centraal in de
ze overeenkomst staan de bouw van
een nieuwe supermarkt met 750 vier
kante meter vloeroppervlakte, dertig
appartementen met een ondergrondse
parking en nieuwe parkeerplaatsen op
het gerenoveerde 's-Gravenhofplein.
MVS gaat de commerciële ruimtes in
het deelgebied voor minimaal tien
jaar exploiteren. Bovendien wordt,
met de verhuizing van Albert Heijn
in het verschiet, er naar gestreefd om
begin 2012 een tijdelijke supermarkt
te realiseren op het 's Gravenhof
plein.
Een zestigtal leden van de
Middelburgse Bedrijven
Club (MBC) bracht onlangs een
bezoek aan de Tweede Maasvlak
te in Rotterdam. Het gezelschap
werd getrakteerd op een exclusie
ve rondrit, dwars door het nieu
we havengebied, over het nieuwe
land.
door Henk van de Voorde
ROTTERDAM - Dichter bij een
nieuw stuk Nederland en een haven
in aanbouw kun je niet komen. De
ondernemers van de MBC konden tij
dens het uitstapje naar de Tweede
Maasvlakte zelf ervaren hoe het is als
golven, zand en wind het heft in han
den hebben. Ze werden er bijgepraat
over Maasvlakte 2, ofwel de enorme
uitbreiding van de Rotterdamse ha
ven.
Containeroverslag, distributie en che
mische industrie krijgen er alle ruim
te. Met een diepte van twintig meter
is de haven toegankelijk voor contai
nerschepen van de toekomst, die in
veel andere Europese havens niet kun
nen aan- en afmeren. Rotterdam is
een van de meest toegankelijke ha
vens van Europa, met name door de
directe ligging aan de Noordzee.
Maasvlakte 2 kan daardoor binnen
één tot twee uur vanaf zee worden be
reikt. Door de uitbreiding van de hui
dige haven tot in totaal ongeveer
12.500 hectare, verdubbelt de capaci
teit voor de overslag van containers.
Perfecte aansluitingen op het achter
land bieden uitstekende kansen voor
bedrijven die zich op de Maasvlakte 2
vestigen.
Direct ten westen van het huidige ha-
vaarwater. Daarmee kan de haven
vanaf 2013 vooruit. De afgelopen de
cennia is de haven al fors gegroeid.
Om ook in de toekomst aan de stij
gende vraag te voldoen en daarmee
de leidende rol te blijven vervullen is
uitbreiding noodzakelijk. Doet de ha
ven dat niet dan is de kans groot dat
rederijen Rotterdam in de toekomst
links laten liggen. Duurzaamheid ver
vult een leidende rol bij Maasvlakte
2. Zowel bij de aanleg als bij de selec
tie van bedrijven die zich er mogen
vestigen. Er wordt dus verder geke
ken dan enkel het genereren van
winst en financieel rendement. Ook
milieuaspecten, zoals de hoeveelheid
luchtvervuiling of hoe de doorvoer
van containers naar het achterland
wordt georganiseerd, worden meege
wogen. Voor Maasvlakte 2 wordt na
drukkelijk gezocht naar klanten die
hun activiteiten1 duurzaam uitvoeren.
De delegatie op deTweede Maasvlakte.
ven- en industriegebied wordt in .de dustrie gecreëerd: Maasvlakte 2 om-
Noordzce een nieuwe Europese top- vat straks netto duizend hectare be-
locatie voor havenactiviteiten en in- drijfsterrein-, direct gelegen aan diep
Projectleider Erik van den Bergen is bijna dag en nacht rondom de bouwput te vinden,