De Nieuwe Bierkaai in uitvoering Middelburgers zien nieuwe haven in aanbouw nieuwbouw 27 Oude tijden herleven in Hulst. Nostalgie komt bo vendrijven. Het hart van de Bier kaai begint weer te kloppen. Alle maal zinsneden die aangeven dat er volop bedrijvigheid aan de gang is om een verpauperd deel van de oude vestingstad weer tot bloei te laten komen. door Henk van de Voorde HULST - Het team van archeologen, dat bezig is met het onderzoek op het terrein waar de Nieuwe Bierkaai wordt gerealiseerd, is al in een verge vorderd stadium. De Hulstenaren zijn inmiddels vertrouwd met-een steeds wisselend terrein met resten van brug gen, vloeren, kelders, riolen, putten, funderingen en van de oude haven zelf. De Nieuwe Bierkaai omvat het ge bied nabij de Vismarkt, het 's Graven hofplein en de Bierkaaistraat. De mo numentale Keldermanspoort en de op een uit de zestiende eeuw daterende kaart (van Jacob van Deventer) weer gegeven haven, vormen de basis voor een reconstructieplan van een substan tieel deel van de binnenstad van Hulst. Er komt een nieuwe haven op de plek waar er een in lang vervlogen tijden was gelegen. Wethouder Diana van Damnie zette enkele maanden ge leden de realisatie van de wanden van de haven officieel in gang. Het zijn zogenaamde 'soilmix-wanden', die ter plaatse in de grond worden ge freesd Een groot voordeel daarvan is dat er geen trillingen ontstaan. Er is gestart aan de Overdamstraat ter hoog te van de Minderbroederstraat. Ver volgens verplaatste het werk zich rich ting Vismarkt, Bierkaaistraat, Dubbe le Poort en Keldermanspoort. Het streven is om april 2012 de ha ven, bruggen en omliggende openba re ruimte in gebruik te nemen. De uit voering van het technisch complexe project vindt plaats onder auspiciën van Arcadis. Dit ingenieursbureau be schikt over kennis van alle disciplines die nodig zijn voor de integrale reali satie van dit project: engineering, in frastructuur, water, bodemsanering, archeologie en uitvoering. Waterpartij Centraal in De Nieuwe Bierkaai staat een waterpartij vanaf de Keldermans poort tot aan de Vismarkt. Het water moet een impressie geven van de oude haven van Hulst. De haven komt via een overstort in verbinding te staan met de vest die rond de bin nenstad ligt. ,,Het project omvat een belangrijk deel van de binnenstad van de historische vestingstad Hulst. De nieuwe haven wordt vooral een wa terpartij die in voorkomende gevallen ook dienst doet als regenwaterbuffer. Het project bestaat uit de (her)aanleg van de haven (met onder andere 433 meter kademuren), de realisatie van een betonnen verkeersbrug en een sta len (design-) voetgangersbrug, het ombouwen van het rioleringsstelsel naar een gescheiden systeem en de herinrichting van de straten rondom de haven tot attractief verblijfsge- bied", aldus Erik van den Bergen van InfraDEM: freelance ingenieur voor Design, Engineering en Management van infrastructurele projecten. De ge boren en getogen Hulstenaar is als projectleider Uitvoering voor Arcadis bijna dag en nacht rondom de bouw put te vinden. Met de upgrading van de Bierkaai wordt beoogd om het voor Hulst eco nomisch gezien belangrijke (koop)toe risme in dit deel van de vestingstad te herstellen. De gemeente Hulst en MVS Project realisatie uit Amersfoort hebben re centelijk overeenstemming bereikt over invulling van een ander deel van De Nieuwe Bierkaai. Centraal in de ze overeenkomst staan de bouw van een nieuwe supermarkt met 750 vier kante meter vloeroppervlakte, dertig appartementen met een ondergrondse parking en nieuwe parkeerplaatsen op het gerenoveerde 's-Gravenhofplein. MVS gaat de commerciële ruimtes in het deelgebied voor minimaal tien jaar exploiteren. Bovendien wordt, met de verhuizing van Albert Heijn in het verschiet, er naar gestreefd om begin 2012 een tijdelijke supermarkt te realiseren op het 's Gravenhof plein. Een zestigtal leden van de Middelburgse Bedrijven Club (MBC) bracht onlangs een bezoek aan de Tweede Maasvlak te in Rotterdam. Het gezelschap werd getrakteerd op een exclusie ve rondrit, dwars door het nieu we havengebied, over het nieuwe land. door Henk van de Voorde ROTTERDAM - Dichter bij een nieuw stuk Nederland en een haven in aanbouw kun je niet komen. De ondernemers van de MBC konden tij dens het uitstapje naar de Tweede Maasvlakte zelf ervaren hoe het is als golven, zand en wind het heft in han den hebben. Ze werden er bijgepraat over Maasvlakte 2, ofwel de enorme uitbreiding van de Rotterdamse ha ven. Containeroverslag, distributie en che mische industrie krijgen er alle ruim te. Met een diepte van twintig meter is de haven toegankelijk voor contai nerschepen van de toekomst, die in veel andere Europese havens niet kun nen aan- en afmeren. Rotterdam is een van de meest toegankelijke ha vens van Europa, met name door de directe ligging aan de Noordzee. Maasvlakte 2 kan daardoor binnen één tot twee uur vanaf zee worden be reikt. Door de uitbreiding van de hui dige haven tot in totaal ongeveer 12.500 hectare, verdubbelt de capaci teit voor de overslag van containers. Perfecte aansluitingen op het achter land bieden uitstekende kansen voor bedrijven die zich op de Maasvlakte 2 vestigen. Direct ten westen van het huidige ha- vaarwater. Daarmee kan de haven vanaf 2013 vooruit. De afgelopen de cennia is de haven al fors gegroeid. Om ook in de toekomst aan de stij gende vraag te voldoen en daarmee de leidende rol te blijven vervullen is uitbreiding noodzakelijk. Doet de ha ven dat niet dan is de kans groot dat rederijen Rotterdam in de toekomst links laten liggen. Duurzaamheid ver vult een leidende rol bij Maasvlakte 2. Zowel bij de aanleg als bij de selec tie van bedrijven die zich er mogen vestigen. Er wordt dus verder geke ken dan enkel het genereren van winst en financieel rendement. Ook milieuaspecten, zoals de hoeveelheid luchtvervuiling of hoe de doorvoer van containers naar het achterland wordt georganiseerd, worden meege wogen. Voor Maasvlakte 2 wordt na drukkelijk gezocht naar klanten die hun activiteiten1 duurzaam uitvoeren. De delegatie op deTweede Maasvlakte. ven- en industriegebied wordt in .de dustrie gecreëerd: Maasvlakte 2 om- Noordzce een nieuwe Europese top- vat straks netto duizend hectare be- locatie voor havenactiviteiten en in- drijfsterrein-, direct gelegen aan diep Projectleider Erik van den Bergen is bijna dag en nacht rondom de bouwput te vinden,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 163