Top business event in Terneuzen Organisatiebloei «congres 10 Terneuzen is op vrijdag 30 september en zondag 1 ok tober 'the place to be' voor het landelijke Jong Management Con gres. Met als sprekers onder meer minister van financiën jan Kees de Jager en Wubbo Ockels. Plaats van handeling: het Scheldethea- ter. door Henk van de Voorde TERNEUZEN - Er is een dus ijzer- sterk programma geformeerd rondom het thema 'Grenzeloos Ondernemen, aantrekkelijk voor het regionale zake lijke bedrijfsleven en de landelijke le den van Jong Management. „Vrijdag 30 september openen we het JM Con gres met een groots opgezet regionaal netwerkevent, waar we al vele aan meldingen voor hebben. Zaterdag 1 oktober is de centrale congresdag in het Scheldetheater met sprekers van formaat. Ook voor deze dag bestaat veel belangstelling", aldus Lieneke de Wolf, voorzitter van de congrescom missie 2011. Een commissie van tien leden vanuit Jong Management Zeeuws-Vlaanderen - een dynami sche club van jonge ondernemers en managers die regelmatig bedrijfsbezoe ken, lezingen en netwerkbijeenkom sten organiseert - is voor het landelij ke JM congres maanden in de weer met de organisatie en het wei-ven van sponsoren. 'Grenzeloos ondernemen' moet zowel letterlijk als figuurlijk worden gezien. Ook Zeeuwse onder nemingen spreiden steeds meer de vleugels uit en opereren in toenemen de mate internationaal. Daarnaast be vat het congresthema ook een wezen lijke figuurlijke variant, met onder an dere aandacht voor sociale en techno logische innovaties, out-of-the-box denken en nieuwe media. Uitdaging De organiserende commissie heeft er zin in. „Het is een uitdaging om bin nen korte tijd een eenmalig evene ment van deze omvang neer te zetten in Zeeuws-Vlaanderen. Om die re den vinden we het ook heel belang rijk om het regionale zakenleven hier zoveel mogelijk bij te betrekken. Dit uit zich gelukkig in veel steun in de vorm van sponsoring van regionale ondernemers en bedrijven, en inschrij vingen voor vrijdag en zaterdag. Als tegenprestatie bieden wij ze een plat form om in contact te komen met een interessante doelgroep van lande lijke, regionale en lokale onderne mers en managers uit heel uiteenlo pende branches. Daarnaast klinkt het programma als een klok; een kaart voor vrijdag en/of zaterdag is daarom een mooie geste richting zakenrela ties. Inmiddels "hebben we in ABN Amro de hoofdsponsor voor het JM Congres gevonden; haar betrokken heid, waar we heel blij mee zijn, zal op vele manieren naar voren ko men." Gemeenten en Provincie Ook Gemeenten en Provincie laten zich met onbetuigd, zo blijkt onder andere uit deelname van Karla Peijs en Burgemeester Jan Lonink van Ter neuzen. „Samen met alle partijen zul len we tijdens het JM Congres Zeeuws-Vlaanderen en Zeeland zo goed mogelijk promoten; een uitgele zen kans nu er zoveel mensen uit den lande worden verwacht." De afgelo pen maanden zijn er via www.jmcon- gres.nl al vele aanmeldingen binnen gekomen voor de opening in combi natie met het netwerkevent op vrij dag 30 september. „Op vrijdag ligt de nadruk op elkaar informeel ontmoe ten, contacten leggen en onderhou den, waarbij onze gasten niets tekort zullen komen op culinair gebied. La ter op de avond zorgen we voor muzi kaal entertainment uit de regio; we maken er een mooi openingsfeestje van. Gezien de prachtige nieuwe ruimte die we daarvoor in Brasserie Westbeer tot onze beschikking heb ben, met uitzicht op de Westerschel- de, gaat dat zeker lukken." Serieuze werk Zaterdag 1 oktober is het tijd voor het serieuze werk in het Scheldethea ter. De foyer wordt voor deze gele genheid in Zeeuwse sferen gehuld; de sponsoren kunnen zich er prima pre senteren met stands, acties en dergelij ke. Rond 10.30 uur begint het offi ciële programma niet de visie van de uit Kapelle afkomstige minister van Fi nanciën Jan Kees de Jager op het the ma Grenzeloos Ondernemen. „Ge zien, alle ontwikkelingen in diverse eu ro landen verwachten we een aanspre kend, interessant verhaal waar onge twijfeld prikkelende vragen over ge steld gaan worden" zégt De Wolf. Na een smakelijke lunch wordt het pro gramma voortgezet met een onderne mersdiscussie. „Naast Maurits Tichel man van Intel en Coco Vroon van de gelijknamige internationaal opereren de rederij, heeft ook Hans Hanegraaf, landelijk directeur Bedrijven van ABN Amro,- zijn deelname toege- zegd." Wubbo Ockels Als laatste spreker betreedt Wubbo Ockels het podium. Afgelopen tijd is deze oud-astronaut, tegenwoordig fer vent voorstander van duurzaamheid en innovatie, veel in de publiciteit met projecten als de superbus en zijn* duurzame jacht. Hij heeft een uitge sproken mening over Grenzeloos On dernemen en staat bekend als inspire rend spreker. Het dagprogramma wordt afgesloten met een aangeklede borrel'. Voor JM leden en partners volgt er 's avonds nog een feestavond. De congrescommissie maakt volop ge bruik van social media en de meest re cente ontwikkelingen van het unieke congres zijn onder meer te volgen op Twitter (@jmcongres), Facebook en Linkedln. Ook tijdens het congres zal een belangrijke rol zijn weggelegd voor social media om de interactie tus sen publiek en sprekers zo groot mo gelijk te maken. Iufo en. tickets.uw www.jmcongres.nl Lieneke de Wolf, voorzitter van de congrescommissie. Foto: Mark Neelemans Jeroen van Oyen KAO Bureau voor organisatiebloei Molenwater 105 4331 SG Middelburg T. 0118 615048 E. kairos@kao.nl www.kao.nl Da's leuk en aardig, maar wat doe je nu precies? Goed dan. Ik 'doe' aan organisatiebloei. Organisatiebloei betekent jezelf laten zien, je gepaste trots uitstralen, mogelijkheden benutten, nieuwe kansen grijpen, diepere wensen tot wasdom laten komen, de markt actief bewerken, van je laten horen, leren luisteren, je organisatie en kosten kritisch beschouwen, verbeteringen doorvoeren, nog mooiere producten en diensten produceren, enzovoorts. Kort gezegd: ik begeleid organisaties die voor zichzelf een nieuwe toekomst zien en daar werk van willen maken. Dat begint soms 'bovenaan' met gesprekken over trends en visie. En soms natuurlijk ook gewoon 'onderaan' als de folder, campagne of website nu toch echt heel anders moet worden. En alles daartussen. Zo'n breed werkveld is een bewuste keuze. In de eerste plaats vragen de moderne vraagstukken voor organisaties een brede afweging. Ten tweede biedt een brede blik de beste garantie op wakker en scherp blijven. En ten derde leert breed blijven je de kracht van bescheidenheid. Breed is beter. Precies ja. "Wat doe je nu precies?" is een terugkerende vraag voor zakelijke dienstverleners zoals ik. Dat lijkt een onschuldig en eenvoudig verzoek. Maar dat is het niet. Het is vergelijkbaar met iemand die een showroom binnenloopt en vraagt wat een auto kost U begrijpt dat het antwoord het resultaat is van een actieve dialoog. Vrager en bevraagde gaan in gesprek en gaandeweg vormt zich een antwoord. Of beter gezegd: aan het einde van het gesprek is de vraag pas duidelijk. En alleen een precieze vraag kent een precies antwoord.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 146