BZW: bereikbaarheid topprioriteit
ROLLUIKEN
De zes thema's van dit* zijn
belangrijk voor Zeeland
ZOS ZONWERING
GARAGEDEUREN
verkeer
De A58, ook bij Vlissingen, moet breder. Tweemaal driebaans.
Onlangs bood de BZW mi
nister Maxime Verhagen
van Economische Zaken het prio
riteitenprogramma dit* aan. Dit*
zijn de maatregelen die nodig
zijn om de groei van de Bra
bants- Zeeuwse economie te sti
muleren, als voortrekker en aanja
ger van de hele Nederlandse eco
nomie. Want, zo vindt de BZW,
Brabant en Zeeland komen er
maar bekaaid van af bij de plan
nen van 'Den Haag'. En vooral
Zeeland. 'Dat kan beter' wil de
BZW er maar mee zeggen.
door Ron Gregoor
SAS VAN GENT - Doorpakken in
topsectoren, dat betekent dit*. Dit* is
een levend document, dat voortdu
rend wordt geactualiseerd. Duidelijke
acties in zes thema's, die we samen
met overheden en anderen willen uit
voeren, schrijft de BZW in een toe
lichting op dit*.
Dit* is een gezamenlijk programma
van Brabant en Zeeland. Maar Wies
Saman, secretaris van de Zeeuwse af
deling van BZW, wil toch vooral de
Zeeuwse aspecten benadrukken die
van essentieel belang zijn voor de ont
wikkeling in zijn provincie. "Want,"
zegt hij, "we hebben hier alles in buis
om een toppositie in te nemen. Kijk
naar de havens, we hebben aspiraties
op het gebied van biobased economy,
we staan voorop als het gaat om pro
duct- en procesinnovatie en we sco
ren hoog op gebied van alle negen
topsectoren, door het ministerie be
noemd als speerpunten voor de eco
nomie: agro en food, tuinbouw, high
tech, energie, logistiek, creatieve in
dustrie, life sciences, chemie en wa
ter."
Dit* topsectorenbeleid telt dus zes
thema's. "Eigenlijk allemaal even be
langrijk voor ons", zegt Saman,
"maar er is er toch een die we er uit
willen lichten: infrastructuur." Een
goede infrastructuur is voor een pro
vincie, die zoals Zeeland in het uiter
ste puntje van het land lijkt te zijn ver
stopt, van eminent belang. Vooral
ook omdat er nog wel het nodige aan
verbeterd kan worden.
Twee routes
Voor Zeeland zijn twee verbindingen
van groot belang: de route naar het
zuiden naar Antwerpen, Gent en Pa
rijs en de route richting Duitsland.
BZW vraagt het kabinet al jaren om
een snelle opwaardering (lees verbre
ding) van de A58 en voltooiing van
de grote ruit Eindhoven- Helmond.
Saman: "Als we het dan hebben over
de opwaardering van de A58, bedoe
len wij ook de hele A58, van Vlissin
gen tot aan Duitsland. Ook in Zee
land zou de A58 tweemaal driebaans
moeten worden. Nu misschien nog
niet nodig, maar je moet in de toe
komst kijken. Als over tien jaar blijkt
dat het wel nodig is, duurt het nog
dertig jaar voordat de weg verbreed
is. Dat kunnen we economisch ge
zien niet hebben."
Van hetzelfde belang is de verbinding
naar het zuiden. Een fatsoenlijke aan
sluiting van Goes naar knooppunt Zei-
zate, waar de verbindingen met de
grote wegen in België liggen. Op Ne
derlands grondgebied wordt de weg
Goes- Nederlandse grens overal twee
maal tweebaans. Alleen, de aanslui
ting op Zelzate is nog niet geregeld.
Dat is een beslissing die de Vlamin
gen nog moeten nemen.
In Zeeland zijn ze daarbij dus afhanke
lijk van de goodwill van de Vlamin
gen. "Ik hoop van harte dat zij de be
slissing nemen hun deel van de verbin
ding te realiseren. Maar voorlopig is
het nog niet zover. De beslissing van
staatssecretaris Bleeker om de Hedwi-
gepolder toch niet onder water te zet
ten, is door de Belgen niet in dank af-
Wies Saman.
genomen. Die zijn boos omdat Ne
derland het verdrag daarover niet na
komt en zien de verdieping van de
Westerschelde alweer in gevaar ko
men. Dat soort beslissingen komt ook
Foto: PZC
onze samenwerking in dit plan niet
ten goede."
BZW heeftzich samen niet andere
partijen in Zeeland sterk gemaakt
voor de bouw van een nieuwe zee
sluis bij Terneuzen, speciaal bedoeld
om de grote schepen tot in Gent te la
ten komen. Saman ziet de doortrek
king van de weg Goes- Zelzate op
Belgisch grondgebied nog niet als ge
lopen race. In Nederland is dat wel
het geval waar het gaat om de verdub
beling van de weg Goes-Zelzate
grens. Daar zal op het moment dat de
Sluiskiltunnel in 2015 klaar is, ook
het wegennet daadwerkelijk zijn aan
gepast. In januari beginnen ze met de
werkzaamheden.
"Aansluiting van het wegennet op uit
eindelijk de E 19 richting Parijs is
voor ons van groot belang. Net zoals
de vaarroute richting België en uitein
delijk de Seine van ons belangrijk is."
Doorpakken in topsectoren, of
tewel dit* moet de regio een
unieke kans bieden om aan de
top te komen en te blijven. Sa
menhangend, samenwerkend
en concreet. Dit* behelst de vol
gende thema's:
Q Agro en food, tuinbouw, high
tech, energie, logistiek, creatieve in
dustrie, life sciences, chemie en wa
ter.
Arbeidsmarkt en onderwijs.
Door ontgroening, vergrijzing en af
nemende belangstelling van jonge
ren voor technische beroepen ont
staat een krapte op de arbeidsmarkt.
Innovatie. Een aak van lange
adem, mag dan ook geen speelbal
zijn van wisselende kabinetten. Bra
bant en Zeeland lopen voorop als
het gaat om product- en procesinno
vatie.
Mobiliteit. Naast de verbetering
van de verkeerswegen pleit BZW
voor versnelling van aanleg van het
glasvezelnetwerk, regionale energie-
netten moeten aangepast worden
voor verduurzaming van de energie
voorziening en er zou meer geïnves
teerd moeten worden in Eindhoven
Airport en rail internationaal.
Vestigingsklimaat. Brabant en
Zeeland kunnen zonder de blijven
de komst van buitenlandse vaklie
den en kenniswerkers.- Daarom is
het essentieel om te investeren in
een internationaal vestigingsklimaat
voor studenten en medewerkers
van bedrijven en hun gezinnen.
^Het nieuwe samenwerken. Het
nationaal beleid zal voortdurend
moeten worden afgestemd op en
vertaald in regiovisies, rekening hou
dend met de aanwezige bedrijvig
heid.
DE ZOMPE 33 4353 RT SER00SKERKE
0118-594779
WWW.ZOSZONWERING.COM