BZW: bereikbaarheid topprioriteit ROLLUIKEN De zes thema's van dit* zijn belangrijk voor Zeeland ZOS ZONWERING GARAGEDEUREN verkeer De A58, ook bij Vlissingen, moet breder. Tweemaal driebaans. Onlangs bood de BZW mi nister Maxime Verhagen van Economische Zaken het prio riteitenprogramma dit* aan. Dit* zijn de maatregelen die nodig zijn om de groei van de Bra bants- Zeeuwse economie te sti muleren, als voortrekker en aanja ger van de hele Nederlandse eco nomie. Want, zo vindt de BZW, Brabant en Zeeland komen er maar bekaaid van af bij de plan nen van 'Den Haag'. En vooral Zeeland. 'Dat kan beter' wil de BZW er maar mee zeggen. door Ron Gregoor SAS VAN GENT - Doorpakken in topsectoren, dat betekent dit*. Dit* is een levend document, dat voortdu rend wordt geactualiseerd. Duidelijke acties in zes thema's, die we samen met overheden en anderen willen uit voeren, schrijft de BZW in een toe lichting op dit*. Dit* is een gezamenlijk programma van Brabant en Zeeland. Maar Wies Saman, secretaris van de Zeeuwse af deling van BZW, wil toch vooral de Zeeuwse aspecten benadrukken die van essentieel belang zijn voor de ont wikkeling in zijn provincie. "Want," zegt hij, "we hebben hier alles in buis om een toppositie in te nemen. Kijk naar de havens, we hebben aspiraties op het gebied van biobased economy, we staan voorop als het gaat om pro duct- en procesinnovatie en we sco ren hoog op gebied van alle negen topsectoren, door het ministerie be noemd als speerpunten voor de eco nomie: agro en food, tuinbouw, high tech, energie, logistiek, creatieve in dustrie, life sciences, chemie en wa ter." Dit* topsectorenbeleid telt dus zes thema's. "Eigenlijk allemaal even be langrijk voor ons", zegt Saman, "maar er is er toch een die we er uit willen lichten: infrastructuur." Een goede infrastructuur is voor een pro vincie, die zoals Zeeland in het uiter ste puntje van het land lijkt te zijn ver stopt, van eminent belang. Vooral ook omdat er nog wel het nodige aan verbeterd kan worden. Twee routes Voor Zeeland zijn twee verbindingen van groot belang: de route naar het zuiden naar Antwerpen, Gent en Pa rijs en de route richting Duitsland. BZW vraagt het kabinet al jaren om een snelle opwaardering (lees verbre ding) van de A58 en voltooiing van de grote ruit Eindhoven- Helmond. Saman: "Als we het dan hebben over de opwaardering van de A58, bedoe len wij ook de hele A58, van Vlissin gen tot aan Duitsland. Ook in Zee land zou de A58 tweemaal driebaans moeten worden. Nu misschien nog niet nodig, maar je moet in de toe komst kijken. Als over tien jaar blijkt dat het wel nodig is, duurt het nog dertig jaar voordat de weg verbreed is. Dat kunnen we economisch ge zien niet hebben." Van hetzelfde belang is de verbinding naar het zuiden. Een fatsoenlijke aan sluiting van Goes naar knooppunt Zei- zate, waar de verbindingen met de grote wegen in België liggen. Op Ne derlands grondgebied wordt de weg Goes- Nederlandse grens overal twee maal tweebaans. Alleen, de aanslui ting op Zelzate is nog niet geregeld. Dat is een beslissing die de Vlamin gen nog moeten nemen. In Zeeland zijn ze daarbij dus afhanke lijk van de goodwill van de Vlamin gen. "Ik hoop van harte dat zij de be slissing nemen hun deel van de verbin ding te realiseren. Maar voorlopig is het nog niet zover. De beslissing van staatssecretaris Bleeker om de Hedwi- gepolder toch niet onder water te zet ten, is door de Belgen niet in dank af- Wies Saman. genomen. Die zijn boos omdat Ne derland het verdrag daarover niet na komt en zien de verdieping van de Westerschelde alweer in gevaar ko men. Dat soort beslissingen komt ook Foto: PZC onze samenwerking in dit plan niet ten goede." BZW heeftzich samen niet andere partijen in Zeeland sterk gemaakt voor de bouw van een nieuwe zee sluis bij Terneuzen, speciaal bedoeld om de grote schepen tot in Gent te la ten komen. Saman ziet de doortrek king van de weg Goes- Zelzate op Belgisch grondgebied nog niet als ge lopen race. In Nederland is dat wel het geval waar het gaat om de verdub beling van de weg Goes-Zelzate grens. Daar zal op het moment dat de Sluiskiltunnel in 2015 klaar is, ook het wegennet daadwerkelijk zijn aan gepast. In januari beginnen ze met de werkzaamheden. "Aansluiting van het wegennet op uit eindelijk de E 19 richting Parijs is voor ons van groot belang. Net zoals de vaarroute richting België en uitein delijk de Seine van ons belangrijk is." Doorpakken in topsectoren, of tewel dit* moet de regio een unieke kans bieden om aan de top te komen en te blijven. Sa menhangend, samenwerkend en concreet. Dit* behelst de vol gende thema's: Q Agro en food, tuinbouw, high tech, energie, logistiek, creatieve in dustrie, life sciences, chemie en wa ter. Arbeidsmarkt en onderwijs. Door ontgroening, vergrijzing en af nemende belangstelling van jonge ren voor technische beroepen ont staat een krapte op de arbeidsmarkt. Innovatie. Een aak van lange adem, mag dan ook geen speelbal zijn van wisselende kabinetten. Bra bant en Zeeland lopen voorop als het gaat om product- en procesinno vatie. Mobiliteit. Naast de verbetering van de verkeerswegen pleit BZW voor versnelling van aanleg van het glasvezelnetwerk, regionale energie- netten moeten aangepast worden voor verduurzaming van de energie voorziening en er zou meer geïnves teerd moeten worden in Eindhoven Airport en rail internationaal. Vestigingsklimaat. Brabant en Zeeland kunnen zonder de blijven de komst van buitenlandse vaklie den en kenniswerkers.- Daarom is het essentieel om te investeren in een internationaal vestigingsklimaat voor studenten en medewerkers van bedrijven en hun gezinnen. ^Het nieuwe samenwerken. Het nationaal beleid zal voortdurend moeten worden afgestemd op en vertaald in regiovisies, rekening hou dend met de aanwezige bedrijvig heid. DE ZOMPE 33 4353 RT SER00SKERKE 0118-594779 WWW.ZOSZONWERING.COM

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 141