Sarah Meuleman, cultuuroptimist media 35 Rosemary's baby Over kunst wordt op tv vooral gepraat, maar Sarah Meuleman wil het laten zién. Tot in het atelier van de kunstenaar. In Sarah's barbaren laat ze hoge en lage kunst samenkomen, door Lorianne van Gelder TERUGGESPOELD fff media@wegener.nl 024-3650570 Zaterdag 17 september 2011 O ver belangstelling voor haar tv-pro- gramma Sarah's barbaren heeft ze niet te klagen. „Er is kennelijk be hoefte aan", verklaart Sarah Meule man de media-aandacht. In vier afleveringen portretteert ze telkens één kunstenaar, het is haar eigen idee. „Bij de meeste kunst programma's zitten kunstenaars aan tafel en praten over kunst. Het kunstwerk is dan al af en je haalt de kunstenaar uit zijn context. Ik wil zo dicht mogelijk bij de kunste naar komen, zo veel mogelijk bij het maakproces betrokken raken." Sarah's barbaren is vernoemd naar het boek De barbaren van Ales- sandro Baricco, een cultuurstudie die door de culturele wereld is om armd. „Baricco zegt dat hoge en la ge kunst vroeger twee gescheiden bastions waren. Voor hoge kunst moest je goed onderlegd zijn, maar sinds de popart bedienen ho ge en lage kunst elkaar. Er is nu iets nieuws aan het ontstaan. De predicaten hoge en lage kunst doen er niet meer toe. Baricco is ook een cultuuroptimist, geen pes simist. Ik kan me heel erg in die benadering vinden." Ze hoopt veel mensen te bereiken met het programma, dat woens dag van start ging, en wil laten zien hoe boeiend en leuk kunst kan zijn. Enthousiast: „Ik stap met de blik van Baricco in interviews met de kunstenaars. Juist die mix van hoge en lage kunst moet een groot publiek aanspreken." Meuleman werkte tot voor kort vooral als schrijvend journalist. Ze was een tijd chef van de kunstre dactie van Vrij Nederland. „Nu ik televisie doe, wil ik het medium ook helemaal uitbuiten. Dat is een bastion van beelden en emotie. Om de kunstenaars zo dicht moge lijk op de huid te zitten, wilde ik met de familie praten en mee naar de stamkroeg van de kunstenaar." Ze volgde de Britse Sarah Maple, de Vlaming Walter Van Beiren- donck, de Amerikaan Ed Temple- ton en het Duitse enfant terrible Sebastian Gögel. Ze lieten Meule man vier dagen toe in hun leven, alleen slapen deden ze apart. Bij Maple kwam ze zelfs zo dichtbij, dat Meuleman in het kunstwerk belandde. „Ik mocht als voetbalfan figureren in één van haar zelfpor tretten als Disneyprinses: Belle in het voetbalstadion. Dichter dan dat kun je niet komen bij een kunstwerk." Hoe dicht kun je bij de geïnter viewde komen zonder journalistie ke afstand te verliezen? Meuleman denkt na. „Ik houd van prikken, vraag altijd door. Maar het is moei lijk als je vier dagen met iemand optrekt. Je moet ook vertrouwen scheppen en het is niet makkelijk meteen te zeggen: Wat heb je nu gedaan? Waarom maak je iets wat niemand wil zien? Maar als de ver trouwensband is gesmeed, vinden ze het ook leuk dat ik kritisch ben. Ik ben ook niet alleen maar lief voor mijn vrienden. Ik denk zelfs Voor Sarah's barbaren trok Sarah Meuleman met verschillende kunstenaars op en belandde zelf ook In een kunstwerk. foto Freek van Asperen/ANP dat je met een vertrouwensband betere antwoorden krijgt." Geestdriftig spreekt ze over kunst en kunstenaars. In juni was ze nog betrokken bij de Mars der Bescha ving, het protest tegen de kunstbe zuinigingen. „Als ik als spreekbuis voor de kunstwereld word gezien, vind ik dat alleen maar geweldig." Meuleman is ook zangeres, in 1999 stond ze in de finale van de Grote Prijs van Nederland. Voor theater groep Mightysociety presenteert ze livetalkshows. Ze is niet blij In de serie Teruggespoeld staat wekelijks de spot gericht op een filmklassieker die op veel mensen een onuitwisbare indruk heeft gemaakt. De thriller/horrorfilm 'Rosemary's baby' (1968) is gebaseerd op Ira Le vins gelijknamige beststeller en vertelt het verhaal van een breek bare, jonge vrouw (Mia Farrow) die tijdens haar zwangerschap overvallen wordt door het idee dat iedereen tegen haar samen zweert. Ze denkt dat haar man (John Cassa vetes) het op een akkoordje heeft gegooid met haar buren en wat andere, oudere men sen in hun appartementencomplex. Rose mary denkt dat men haar kind iets aan wil doen. Ze is ervan overtuigd dat de samen zweerders een satanische sekte vormen. Het akelige van de film is dat de kijkers met haar meeleven en lange tijd in de door Johan van de Beek waan zijn dat ze lijdt aan prenatale depres sies en gruwelijke illusies ten gevolge van hormonale oprispingen. Het alternatiefis dat je gelooft dat de satanische sekte echt bestaat en Rosemary zwanger is van satan. Satan, duivelse sektes, rituelen: regisseur Roman Polanski pakt de recht-voor-zijn- raap horrorelementen en rangschikt ze zo danig, dat het minder horror en meer thril ler oplevert. Latere films over gruwelbaby's ('It's alive', 'The brood', 'Born') zijn expli ciet qua geweld en bloederigheid, maar 'Ro semary's baby' koerst vooral op de emotio nele instabiliteit van de moeder, schitte rend gespeeld door Mia Farrow. Alle aanwijzingen dat er iets vreselijks aan de hand is in het leven van Rosemary zijn indirect. En de beklemming van de film zit in het net van bedrog en leugens dat zich steeds vaster om haar weerloosheid trekt. De gruwel is compleet als ze na de beval ling merkt dat haar kind weg is. Ze hoort el ders in het complex een kind huilen. Gewa pend met een mes gaat ze op zoek naar de met de toon waarop nu over kunst wordt gepraat. „Kunst wordt op het matje geroepen. Waarom moet er geld naartoe? Wat voegt het toe? Onmogelijk te beantwoor den, omdat kunst zo'n vanzelfspre kend onderdeel is van het leven. Van iedereen. Mensen die zeggen niets te hebben met kunst, heb ben ook een cd-kast, dvd-collectie of een reproductie aan de muur." Ze maakt zich zorgen dat op tv weinig vrouwelijke interviewco ryfeeën te zien zijn. „Het is niet cool om te zeggen, maar welke vrouwen zijn nu gezichtsbepalend op tv?" Tegelijk is ze voorzichtig met uitspraken over vrouwen. „Ik wil niet opzij gezet worden als een feministische bitch van de oude stempel. Maar ik word er toch wel mee geconfronteerd dat het als vrouw lastiger is op televisie. Uiter lijk is nóg belangrijker. De diepte van je decolleté telt mee in hoe er naar je wordt gekeken." Ze hekelt de omroepbazen die pre sentatrices als Clairy Polak niet wil den behouden voor primetime programma's. „Jeroen Pauw mag vast tot zijn 70ste blijven presente ren, maar noem eens een vrouw die dat mag?" Ze is zich bewust van die benadering. „Stevigheid en natuurlijk overwicht worden makkelijker toegeschreven aan mannen dan aan vrouwen. In een leuk jurkje sta je al gauw 1-0 ach ter. Ik ben zeker niet gefrustreerd, ik wil het alleen aankaarten." Toch hoort een beetje kleurloos heid bij de interviewer. „Als Mat- thijs van Nieuwkerk iemand inter viewt, kan de kijker zijn eigen oor deel op hem projecteren. Hij be kent zelden kleur, geeft ook zelden interviews." Lachend: „Dus waar ben ik hier eigenlijk mee bezig?" M Sarah's barbaren. Elke woensdag, Nederland 2 om 22.55 uur. fW' Reageren? media@wegener.nl Mia Farrow speelt in Rosemary's baby erg over tuigend de emotioneel instabiele Rosemary. bron van het geluid en treedt de kamer bin nen waar de sekte is verzameld rond een zwarte wieg. Een van de satanisten zegt: 'Why don't you help us out, Rosemary? Be a real mother to Adrian. You don't have to join if you don't want to. Just be a mother to your baby'. Dat 'just be a mother to your baby' is ongeveer even eng als 'I'm afraid mother isn't quite herself today' uit Hitch cock's 'Psycho'. Als ze een blik werpt op haar kind, zien we de duivelse ogen van het kind en Rosemary's horror als ze gilt: 'wat hebben jullie met zijn ogen gedaan?' Waarna het moederinstinct het wint en de film eindigt op de tonen van een in deze context gruwelijk klinkend wiegelied. Bij het herzien van de film kwam ik erach ter dat die ogen van de baby niet in de film zitten. Ik heb die herinnering kennelijk bij mezelf geïmplanteerd, net zoals (zo leert een speurtochtje op het internet) honder den andere filmliefhebbers dat hebben ge daan. Via een wonderlijk proces hebben filmkijkers een moment uit de droomsce- ne, veel eerder in de film, geplaatst in de fi nale. Of ze hebben gewoon de scene 'inge vuld', begaan als ze zijn met Rosemary. Dat is film in zijn meest krachtige vorm.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 127