Typetjes nemen de week door kijktip kijken luisteren doen alsof de slavernij vergeten is. door Monique Brandt Zeeuws zilver in de familie r Na De oorlog belicht de NTR nu slavernij in al zijn facetten. Televisieserie, een juniorversie, een boek: Nederlanders kunnen niet meer zaterdag, 21.45 uur Ik werd onmiddellijk door bemanningsleden beetge pakt en heen en weer ge schud om te zien of ik ge zond was. Ik was bang dat we zouden worden opgege ten door de blanke mannen met hun vreselijke uiterlijk, hun rode gezichten en losse haren', zo werd in 1789 opgetekend uit de mond van Olauduh Equiano, een man uit Nigeria die als slaaf naar Virgi nia (VS) werd gebracht. Zijn ver haal komt aan bod in het multime diale project De slavernij, dat mor gen (zondag) op tv van start gaat. Op de dag van de presentatie er van kwam het bericht dat op een woonwagenkamp in Engeland 24 mannen waren bevrijd die er als slaven in erbarmelijke omstandig heden vastzaten. Voor Carel Kuyl, hoofd informatieve programma's van de NTR, het beste bewijs dat de boodschap achter de serie De slavernij goed is: „Dat het iets is van vroeger, maar ook van nu." De NTR is druk de bouwstenen te leggen voor een mooie traditie: de geschiedenis in multimediale pro jecten tot leven brengen voor jong en oud. In 2009 was dat De oorlog en er wordt al gewerkt aan een project over de gouden eeuw. Maar eerst de slavernij, een hoofd stuk dat Nederlanders wilden ver geten. „Maar het heeft tot nu ver- strekkende gevolgen", zegt eindre dacteur Carla Boos. Ruim drie jaar lang werd er aan de serie gewerkt. Kuyl: „Zowel inhoudelijk als finan cieel had het nogal wat om het lijf Het is duur, omdat er geen beeld materiaal is, moet je alternatieven bedenken. En die zijn duur." De opzet is geslaagd. De slavernij - net als De oorlog bestaande uit een tv-serie voor volwassenen, een kin derversie en een boek - maakt de problematiek door de slimme op zet werkelijk voelbaar. Slavernij is maar twee oma's geleden, is de te rechte conclusie van de makers. Daphne Bunskoek presenteert in de vijf afleveringen de grote lijnen van de geschiedenis, terwijl het persoonlijke verhaal van de Suri naamse komediant Roué Verveer er kundig doorheen is geweven. In de serie begint hij in het kielzog van Bunskoek, die met gespeciali seerde historici over de wereld uit waaiert, een zoektocht naar zijn ei gen wortels. Via DNA-onderzoek ontdekt hij dat hij afstamt van een Ashanti-stam in Ghana, waar we hem niet lang na de start van zijn zoektocht licht verbijsterd zien rondlopen, volledig uitgedost als de net gekroonde 'hulp-chief van het dorp. De man uit het verre land wordt er opgenomen in de ge meenschap alsof hij nooit is wegge weest. De emoties blijven niet uit. Hij bezoekt ook het slavenschip waarmee zijn voorvaderen in bar baarse omstandigheden naar Suri name werden vervoerd en de plan tage waar ze werkten. Daar vindt hij in eeuwenoude archieven de namen van zijn voorouders terug. Soms is hij duidelijk aangedaan. „Ik zei altijd: ik kom uit Suriname. Maar nu ben ik een Ghanees." Intussen bekijkt Bunskoek hoe sla vernij kon ontstaan en hoe Neder land betrokken raakte bij de pas in 1863 verboden handel in goedkope arbeiders. De handel bestond al in de vijftiende en zestiende eeuw, toen Noord-Afrikaanse kapers blanke christenslaven verhandel den. In het midden van de zeven tiende eeuw, toen de suikerteelt in het Caribisch gebied tot ontwikke ling kwam, nam de handel in zwarte slaven explosief toe. „Sui ker was het nieuwe goud", weet Bunskoek. Tegen 1700 werden er al 50.000 dwangarbeiders per jaar getransporteerd. De keuze voor de kopers was zeer uitgebreid, zo blijkt uit een huiveringwekkend prijslijstje uit die tijd: 'Trobe, op- pertimmerman, r.500 gulden. Sam sam, kok, oud, 150 gulden. Allida, huismeid, 720 gulden. Cateijn, zwanger, 400 gulden. Fortune, ziek en van geen dienst, 0 gulden. De zuigelingen Rebecca en Potie Maffina, ieder 50 gulden.' Miljoenen slaven uit Afrika deden drie eeuwen lang dwangarbeid op de plantages en in de huizen van de blanke overheersers. Naar schat ting een miljoen mensen stierf tij dens de helse overtocht van Afrika naar Amerika, op tot de nok toe volgestouwde schepen. In de parallel lopende jeugdserie De slavernij junior, gepresenteerd door Lisa Wade, wordt belicht hoe in Nederland nog lang daarna kin deren werden uitgebuit, met lijf straffen bij ongehoorzaamheid. De slavernij. Vanaf morgen (zon dag) wekelijks op Nederland 2 om 20.10 uur. De slavernij junior. Vanaf morgen (zondag) wekelijks op Nederland 3 om 18.15 uur. Carla Boos - De slavernij, mensen handel van de koloniale tijd tot nu. Uitgeverij Balans, 24,95 euro. Reageren? media@wegener.nl De derde aflevering (2 oktober) biedt een hoofdrol aan het Zeeuw se slavernijverleden. Middelburg ontwikkelde zich in de r8e eeuw tot het centrum van de Nederlandse slavenhandel. In het Zeeuws Archief ligt de complete boekhouding van de Middelburgsche Commer cie Compagnie. Dat archief werd eerder dit jaar op de werelderfgoedlijst van de Unesco geplaatst. In deze aflevering gaat het over de driehoeks- handel - vanuit Zeeland en Holland via de Afrikaanse westkust (om sla ven in te kopen) naar Zuid-Amerika en terug met suiker en cacao. Wat waren dat voor mensen die kapitaal vergaarden met de handel in men sen? Werden alleen slaven gebrandmerkt, of was de hele maatschappij van geweld doortrokken? Daphne Bunskoek ontmoet een achter-achter- kleindochter van een Zeeuwse kapitein van een slavenschip. Zij laat het zilver zien, dat dankzij dé slavenhandel in de familie kwam. In het door Daphne Bunskoek gepresenteerde De slavernij ontdekt de Surinaamse komediant Roué Verveer via DNA-onderzoek dat hij afstamt van een Ghanese Ashanti-stam. foto Lilian van Rooij

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 125