6| Economie in gevarenzone 4 MILJOENENNOTA De rekenaars van het Centraal Planbureau tasten in het duister. Hoe het met de eco nomie gaat, is niet te voorspellen. Wel is duidelijk dat de kans op krimp groot is. Miljoenennota: inkomsten en uitgaven van het Rijk 244,0 Defensie Integratie Buitenlandse zaken Onderwijs Infrastructuur vrijdag 16 september 2011 INKOMSTEN (in miljarden euro) Gasbaten 12,1 door Cert van Harskamp Onzekerheid troef en grote gevaren liggen op de loer. Dat is de boodschap van het Centraal Planbureau (CPB) in de Macro Eco nomische Verkenningen (MEV) 2012. Hoewel het planbureau nog uit gaat van een groei van i procent en een inflatie van 2 procent in 2012, moet volgens de rekenmees ters weinig waarde worden ge hecht aan die voorspelling. De be groting en de economische cijfers houden namelijk geen rekening met een nieuwe financiële crisis. De kans daarop is echter 'aanzien lijk', schrijft het CPB. Een eventue le crisis gooit het hele economi sche beeld overhoop en vereist een compleet nieuwe begroting en ander beleid van het kabinet, waar schuwt het planbureau. Het CPB houdt in de MEV reke ning met een grote onzekerheids marge, waarbij Nederlanders voor al uit moeten gaan van het meest negatieve scenario. Er is eigenlijk geen reden om te veronderstellen dat de cijfers naar boven kunnen worden bijgesteld. Het CPB ziet daarentegen veel ge varen voor de Nederlandse econo mie, die afhankelijk is van de ex port. Juist de internationale han del wordt van alle kanten be dreigd, aldus het CPB. Het is daar om niet ondenkbaar dat de econo mie zelfs enkele procenten gaat krimpen. Het stilvallen van de wereldhandel kan onder andere door de Verenig de Staten worden veroorzaakt. Het land staat op de rand van een tweede recessie en met nieuwe ver kiezingen in aantocht lijkt het er niet op dat het land in staat is een adequaat economisch beleid te voe ren dat de financiële markten ge ruststelt. De economen van het CPB wijzen daarbij naar de ma nier waarop de Amerikanen tot op heden de schuldenproblema tiek hebben aangepakt. Die heeft beleggers niet kunnen overtuigen. Onzekerheid over de vraag of de Verenigde Staten wel aan hun fi nanciële verplichtingen kunnen voldoen, kan tot een daling van de wereldhandel leiden. Maar ook de staatsschulden dich ter bij huis vormen een bedreiging voor de economische ontwikke ling in Nederland. Schulden van Europese staten, banken.en consu menten staan economisch herstel in de weg. Net als in de Verenigde Staten staan ook in Europa politie ke tegenstellingen besluitvaardig heid in de weg. Een verlammend debat tussen eurosceptici en euro- fielen heeft een negatief effect op de stemming. Als meer eurolan den moeten aankloppen voor hulp, zal dat grote gaten slaan in de overheidsfinanciën van overige eurolanden. De onrust zal de hele wereldeconomie schaden. Daarnaast sluimert er gevaar uit het VerreOosten waardoor de we reldhandel op zijn gat kan komen te liggen. Japan kampt met de hon derden miljarden verslindende na weeën van de aardbeving en tsuna mi en een dure munt. In China is vastgoed zo snel in prijs gestegen dat niet is uitgesloten dat de vast goedbei knapt. In de MEV is met geen van boven staande scenario's rekening gehou den. Volgens het CPB is de kans dat de ramingen precies uitkomen daarom kleiner dan 50 procent. Voor Nederland dreigen grote ge varen. Economische krimp bete kent dat de inflatie veel hoger uit kan vallen, de werkgelegenheid on der druk komt te staan en ,de koop kracht van consumenten nog ver der zal dalen dan het reeds voor spelde procent. Het CPB wijst op de risico's van hypotheekschuld van huishou dens. Volgens het CPB blijven de huizenprijzen dalen en is de kans groot dat de bestedingsruimte van gezinnen voorlopig blijft afnemen. Dit is niet alleen een gevaar voor huishoudens, ook banken lopen een groot risico. Hoewel het kabinet structurele maatregelen als versobering van de hypotheekrenteaftrek en verho ging van de pensioenleeftijd op de lange baan heeft geschoven, ont komt de regering er volgens het CPB niet aan dit versneld aan te pakken als de economische cijfers tegenvallen. Overige indirecte belastingen 0,7 Bankbelasting 0,3 Verpakkingsbelasting 0,3 Infographic ANP bron Miljoenennota Motorrijtuigenbelasting 3,6 Belastingen op personenauto's en motorrijwielen (BPM) 2,1 Belastingen op milieugrondslag 4,4 Overdrachts- en assurantie belasting 3,7 Accijnzen 11,5 Omzetbelasting 42,3 Defensie moet de komende jaren structureel 635 miljoen euro bezui nigen, daar bovenop komt een be drag van 175 miljoen omdat er nog wat financiële skeletten in de kast hingen. In totaal moeten er zo'n zesdui zend man vertrekken. Defensie moet in 2012 573 mil joen euro bezuinigen. Dit wordt vooral bereikt door opheffing van eenheden en stilzetten materieel. De stroperige bureaucratie wordt teruggedrongen en meer ta ken uitbesteed aan bedrijven. Defensie investeert in onbeman de verkenningsvliegtuigen voor de middellange afstand en maakt 2 miljoen euro vrij voor digitale vei ligheid en cyberoperaties. Er wordt meer samengewerkt met de legers van Duitsland, de Be nelux, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk. Het woord 'boerkaverbod' valt niet in de Miljoenennota. In veel meer woorden staat in de integratiepara graaf van het ministerie van Bin nenlandse Zaken dat het dragen van gelaatsbedekkende kleding op veel plaatsen wordt verboden. Nederlanderschap kan pas wor den verkregen als afstand is gedaan 'van één of meer nationaliteiten waarvan afstand kan worden ge daan'. Als iemand binnen vijfjaar wordt veroordeeld tot twaalf jaar of meer, moet dat Nederlander schap weer worden ingeleverd. Het budget voor integratie wordt afgebouwd van 251 miljoen in 2012 tot ongeveer 88 miljoen in 2016. Inburgering wordt eigen verant woordelijkheid van nieuwkomers.- Minder subsidie voor samenwer kingsverbanden van minderheden. Maatregelen tegen huwelijks- dwang worden aangescherpt. Nederlanders die in het buitenland in de problemen komen, kunnen in de toekomst minder een beroep doen op de ambassades. Wie echt in extreme nood is, kan nog wel op hulp rekenen. Voor de rest wordt gewezen op de eigen verant woordelijkheid van reizigers, die moeten een goede reisverzekering afsluiten. De diplomaten op de ambassades zullen hun aandacht, meer dan in het verleden, richten de economi sche belangen van Nederland. Ook bewindslieden die een be zoek aan het buitenland brengen, worden ingezet voor de 'economi sche diplomatie'. De band met Israël wordt ver sterkt. Verlaging van het budget voor ontwikkelingssamenwerking. Het aantal ambassades wordt ver minderd. De kwaliteit moet omhoog, is de boodschap en dat kan worden be reikt door alle studenten te ver plichten meer uren te studeren. Op het mbo wordt een nieuwe uren- norm ingesteld. Universiteiten en hbo's krijgen meer geld wanneer ze lessen van goede kwaliteit leve ren en studenten goed afleveren. Zeer zwakke basisscholen krij gen voortaan nog maar een jaar om zichzelf te verbeteren. De loting voor lotingstudies wordt stapsgewijs afgeschaft en vervangen door selectieprocedu res. Masteropleidingen moeten deels vanuit het bedrijfsleven worden be taald. Studenten van de lerarenoplei ding worden landelijk getoetst. De overheid wil ouders meer be trekken bij de loopbaanoriëntatie en studiekeuze van hun kinderen. Het kabinet wil voor infrastructure le projecten het besluitvormings proces versnellen, de regelgeving vereenvoudigen en de plankosten verlagen. Dit moet jaarlijks 650 mil joen euro opleveren. Er wordt in 2012 nog meer geïnvesteerd in as falt en spoorverbindingen. Dit be drag loopt op van 100 miljoen tot structureel 500 miljoen per jaar. Er komt volgend jaar 190 kilome ter aan rijstroken bij, in de jaren er na nog eens ruim 600 kilometer. Op drukke verbindingen in de Randstad is 2x4 rijstroken de stan daard, buiten de Randstad 2x3. In de komende jaren wordt op een derde van de snelwegen een maximumsnelheid van 130 kilome ter per uur ingevoerd. Op drukke spoortrajecten in de Randstad, Noord-Brabant en Gel derland moet om de tien minuten een trein rijden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 6