zeeland 131
kleine school simpeler
Samenwerking is
het sleutelwoord
fiïf automondo
Groeiende
onzekerheid
alternatief
Hedwige
Man ontkent diefstal
die samengaan tegengaan
vrijdag 16 september 2011
Het kabinet heeft daar dus naar ge
luisterd. Minister Van Bijsterveldt
erkent dat het geld dat kleine scho
len nu krijgen als ze samengaan
onvoldoende is. Ze onderzoekt of
schoolbesturen meer geld kunnen
krijgen om de fusie van kleine
scholen verantwoord vorm te ge
ven'. Ze kijkt daarbij ook naar de
kleine scholentoeslag.
„Dit is een behoorlijke duw in de
rug voor het behoud van kwalita
tief goed onderwijs in krimpgebie-
den", reageert Marga Vermue. De
wethouder van Borsele is ook
woordvoerder namens gemeen
ten, provincie en scholen op dit
onderwerp. „We moeten uiteraard
nog afwachten wat uit het onder
zoek komt. Maar duidelijk is wel
dat de minister het probleem on
derkent en bereid is een oplossing
te zoeken. Dat is het eerste succes
van een gezamenlijke lobby van ge
meenten, provincie en scholen
richting Den Haag. Daar ben ik
heel blij mee."
Minister Van Bijsterveldt heeft toe
gezegd de onderzoeksresultaten
voor het eind van het jaar naar de
Kamer te sturen. Dan ook zal ze
aangeven welke maatregelen het
kabinet wil nemen.
door René Schrier
middelburg - De mist rond de
vraag wat de Europese Commissie
vindt van het alternatief van staats
secretaris Henk Bleker (CDA, na
tuur) voor de ontpoldering van de
Hedwigepolder is weer wat dikker
geworden. Eurocommissaris Janez
Potonik (Milieu) heeft op vragen
uit het Europarlement over het na-
tuurherstel in de Westerschelde ge
antwoord dat de Nederlandse rege
ring is gevraagd ervoor te zorgen
dat haar voorstellen wetenschappe
lijk voldoende zijn onderbouwd.
GL-Europarlementariër Bas Eijk-
hout leidt daar uit af dat Europa
wil dat Nederland opnieuw onder
zoek doet naar het alternatieve
plan, dat onder meer uitgaat van
de ontpoldering van de Schorer
polder en een deel van het Welsin-
gegebied bij Ritthem.
Blekers woordvoerder Thijs van
Son leest Potoniks antwoord heel
anders: „Voor de zomer stond in
de Belgische krant De Standaard
een weinig lovend stuk over ons al
ternatieve plan. De commissaris
heeft gevraagd hoe we dat artikel
wogen. De staatssecretaris is er in
een uitgebreide brief op ingegaan.
Daarmee is de kous af, zowel voor
de Eurocommissaris als voor de
staatssecretaris."
Tweede Kamerlid Liesbeth van
Tongeren van GL gaat Bleker om
verduidelijking vragen.
goes - Als je Zeeland of zelfs Ne
derland op een geslaagde manier
in de markt wil zetten kan dat al
leen met samenwerking. Eén
branche of sector is daar te klein
voor. Het lukt alleen als de muren
tussen de verschillende hokjes en
sectoren worden geslecht.
Dat vertelde gistermiddag de direc
teur van het Nederlands Bureau
voor Toerisme en Congressen, ]os
Vranken. Hij hield zijn inleiding
op een lunchbijeenkomst van het
departement Zeeland van de Maat
schappij voor Nijverheid en Han
del in de Goese Golf
Aan de hand van cijfers uit een
rapport over inkomend toerisme
in Nederland maakte Vranken dui
delijk dat Zeeland het nog niet zo
slecht doet. Maar er zitten wel en
kele addertjes onder het gras, ver
telde hij. Zo is één enkele organisa
tie of zelfs een enkele provincie te
klein om zich in het buitenland
goed te positioneren. Dan moet
juist over sectorale, bestuurlijke en
geografische grenzen heen geke
ken worden.
Uit de cijfers in het rapport blijkt
dat het aantal buitenlandse toeris
ten dat de laatste jaren Zeeland be
zoekt, percentueel sneller stijgt
dan landelijk. De stijging bedroeg
2 procent de laatste jaren. Maar
een van de gevaren voor Zeeland
is dat dat de buitenlandse bezoe
kers voor het belangrijkste deel
slechts uit twee landen komen:
Duitsland (66 procent) en België
(25 procent). Slechts 2 procent van
de buitenlandse toeristen is bij
voorbeeld afkomstig uit Engeland,
terwijl dat landelijk op 14 procent
ligt.
Landelijk gezien gaat de voorkeur
van de buitenlandse toerist uit
naar verblijf in een hotel. Maar in
Zeeland nemen campings en bun
galowparken ongeveer tweederde
van het aantal overnachtingen
voor hun rekening.
Qua besteding zit de toerist vol
gens Vranken aan zijn maximum.
Wat volgens hem nog wel kan
groeien is het aantal vakanties.
Vooral korte hotelvakanties is een
fenomeen dat groeit. En daar lig
gen volgens hem ook kansen voor
Zeeland. De hotelsector moet niet
op zichzelf proberen de toerist
naar Zeeland te trekken. Daar kun
nen de slechtweervoorzieningen,
de steden en de horeca ook een
steentje aan bijdragen.
Aan het slot stond Vranken even
stil bij het initiatief Love.Hol-
land.com op internet. Zeeland le
vert daarvoor veruit de meeste fo
to's (1300) met Zuid-Holland als
tweede echter met slechts 300 fo
to's.
den haag - Een 27-jarige vrachtwa
genchauffeur uit Zaamslag ontken
de gisteren in hoger beroep dat hij
ooit met een gestolen tankpas dui
zenden liters diesel heeft getankt
bij een tankstation aan de Drie-
schouwen-Zuid in Axel. Hij wil
dan ook uit onder de zeven weken
celstraf die hem in 2010 zijn opge
legd door de rechter in Middel
burg.
De aanklager van het hof was aller
minst van plan om de verdachte te
gemoet te komen. Volgens hem
staat vast dat de vrachtwagenchauf
feur wel degelijk wist dat de tank
pas waarmee hij een kleine 2900 li
ter diesel heeft getankt toebehoor
de aan het Axelse schoonmaakbe
drijf HE Cleaning BV. Op video
beelden van het tankstation is vol
gens de aanklager te zien hoe de
verdachte niet alleen zijn vracht
wagen voltankt, maar ook twee
personenauto's.
Advocaat mr. A. Sol zegt zijn cliënt
maar éénmaal op video te herken
nen als hij diesel aan het tanken is
voor een vriend die ergens verder
op staat. Het tanken vindt plaats
in het volle daglicht en met de
naam van het bedrijf van zijn
cliënt in koeienletters op de vracht
wagen. Sol gaf verder aan dat voor
zover hij kon nagaan er in totaal
maar liefst zeventien keer is ge
tankt met de gestolen pas, moge
lijk dus ook door anderen.
wanverhouding in financiële steun
voor Middelburg en Terneuzen.
Zeeuws-Vlaanderen hoort toch bij
Zeeland?
Ton Overbeek
Churchilllaan 1060, Terneuzen
Column
De krant brengt het nieuws zoals,
het er in de wereld aan toegaat.
Over het algemeen is dat vervelend
of slecht nieuws, waar je niet vro
lijk van wordt.
Daarom ben ik blij met de co
lumns die geschreven worden
door verschillende journalisten die
deze naar waarheid of halve waar
heid hebben geschreven en natuur
lijk met een knipoog.
Zo lees ik iedere morgen de co
lumn in de krant, met een glim
lach weliswaar, want wat is er nog
mooier en leuker om te lezen over
een vriendenboekje, bedrog, Lo-
bith en nieuws?
Ik ben benieuwd waar ik morgen
ochtend weer vrolijk van word.
Elly van der Bliek
Zeemanserve 30, Vlissingen
Griekenland
Duitsland en Frankrijk doen er al
les aan om Griekenland niet failliet
te laten gaan.
Eerst MOET Griekenland mee in
de eurozone,- naar nu blijkt hebben
de toenmalige verantwoordelijken
zitten slapen.
En nu MAG Griekenland niet fail
liet gaan, ja nu moeten de politici
ten koste van de belastingbetaler
in de zogenaamde rijke landen
hun gelijk halen.
De dames en heren struikelen over
elkaar heen. Ie kunt het zo gek niet
bedenken of ze hebben er een me
ning over, ze verdienen een rede
lijk zakcentje daarmee en hoeven
verder niets te kunnen of te weten.
In de categorie veel geschreeuw,
weinig wol, komen de meeste het
best tot hun recht.
Ze willen het parlement meer
macht geven, om landen die met
hun begroting uit de pas lopen 'te
straffen' maar Duitsland en Frank
rijk hebben zich nog nooit ergens
iets van aangetrokken, dus dat zul
len ze nu ook niet doen.
A. de Waele
H. Dunantstraat 20, Koewacht
ALLEEN IN SEPTEMBER:
PANDA ACTIVE ITALIA 8.945,
AUTOMONDO ACTIEPRIJS €7.490,-
Gemiddeld brandstofverbruik: 4.8 1/100 km (1 op 20.8). C02:110 g/km.
Fiat. De laagste gemiddelde C02-urtstoot van Europa.'
Prijs incl. BTW. excl. afleveringskosten en verwijderingsbijdrage. Actie loopt lol en met 30 september 2011 (uiterste registratie
datum 31 december 2011Niet in combinatie met financieringsacties De afgebeelde auto kan afwijken van de daadwerkelijke
uitvoering Vraag naar de voorwaarden Voordeel is gebaseerd op Active Italia 150 pakket Bron JAT0 Dynamics Gebaseerd op
de volumegerelateerde gemiddelde C02-uitstoot (g/km) van de best verkochte Europese automerken in 2010.
www.automondo.nl
makers overhandigde die aan direc- voor de verdubbeling van de zuidelij-
teur Eric de Ruijsscher van H4A. het ke tunnelweg. De nieuwe vierbaans-
was de laatste schakel in het tunnel- weg moet voor de zomer volgend
wegenstelsel en ook het startsein jaar gereed zijn. foto Mark Neelemans