auto 12i
'Het plastic zit er nog op'
Een klein maar fijn Japannertje
Alternatief: Toyota Aygo 1.0 Plus
Alternatief: Volkswagen Fox 1.2 Trendlinë
vrijdag 16 september 2011
KLASSIEKER Hans van leperen en zijn Renault 5
door Lucas Boot
Hans van Ieperen uit
Breda en zijn twee zoons
zijn gek van Renaults.
De collectie van het trio
laat zich inmiddels op enkele
handen tellen. Van Ieperen heeft al
eens in deze rubriek gestaan met
een Renault 25 Baccara. Nu praat
hij honderduit over zijn Renault 5
uit 1984, een van de meest
bijzondere oldtimers uit de
familieverzameling. Waarom? Het
Franse lunchtrommeltje heeft sinds
zijn geboortejaar nog geen 9.000
kilometer gelopen. „Het
afdekplastic uit de fabriek zit zelfs
nog over de achterbank. Daar heeft
volgens mij nooit iemand gezeten."
Voor de lage kilometerstand en het
plastic heeft de Bredanaar geen
sluitende verklaring. „De geschie
denis van de auto ken ik niet.
Misschien dat de Renault van een
oud vrouwtje is geweest, die 'm
jaren lang in de garage heeft laten
staan."
Nog iets opmerkelijks. Dit type was
destijds de basisuitvoering van de
Renault 5, de allergoedkoopste dus.
En toch is dit een vierdeursversie,
waarvoor je destijds een meerprijs
moest betalen. Ie zou zeggen dat je
een vierdeurs neemt om makkelijk
achterin in te stappen. Maar daar
heeft zeer waarschijnlijk dus nooit
een mens gezeten. „Ik snap er ook
niets van. Ik doe mijn best om het
verhaal van deze auto te
achterhalen." De eigenaar weet
alleen dat zijn '5' uit Frankrijk
komt, geïmporteerd door een lid
van de Renault Klassiek-club (Club
d'Anciennes Renault des Pays-Bas).
Toen hij 'm kocht, stond er slechts
7.500 kilometeT op de teller. „De
auto verkeerde in topconditie; alsof
hij net uit de fabriek kwam rollen.
Ongelofelijk. Het enige wat ik
vernieuwd heb, zijn de banden. Die
waren verdroogd na vele jaren
stilstaan." Van Ieperen noemt zijn
Renault Doornroosje. Lachend: „Ze
heeft jarenlang geslapen net als
Doornroosje en werd op een dag
door een mooie prins wakker
gekust."
Op de vraag of hij het niet zonde
vindt om in zijn Doornroosje te
rijden - om de lage kilometerstand
te behouden- antwoordt hij droog:
„Dan had ze maar geen auto
moeten worden."
Heeft u ook een bijzondere auto? Laat
het ons weten en vul het contactformu
lier van de lezersredactie in op onze web
site.
Hans van leperen met zijn Doornroosje uit 1984.
OCCASION Daihatsu Cuore 1.0 Premium
Elke week testen we een occa
sion. Hoe goed rijdt'ie nog? Wat
zit er allemaal op en aan? En wat
is er voor ongeveer hetzelfde be
drag nog meer te koop? We zoe
ken het voor u uit. Deze week
een Daihatsu Cuore.
door Lucas Boot
Op de dag dat we de
Cuore oppikken bij
de dealer J.W de
Voogd in Vlissingen
waaien de flappen
bijna uit onze portemonnee, zo
hard gaat de wind tekeer. We vre
zen voor een zwabberende testrit
die meer te maken heeft met te
gensturen dan met op het gemak
rechtdoor tuffen.
Gelukkig zijn de A-segmentauto's
van de laatste jaren stukken koers
vaster dan voorheen. Het is niette
min opvallend hoe solide de-Cuo-
re rechtuit blijft gaan, ondanks de
soms beukende rukwinden die
het Japannertje te verduren krijgt.
Hadden we niet verwacht. Ook
niet het gemak waarmee de Dai
hatsu met 130, 140 kilometer per
uur over het asfalt gaat. Dankzij
een lange overbrenging van de vijf
de versnelling draait het driecilin
dertje onder de kap opvallend wei
nig toeren. Zo'n 3.400 per minuut
bij 130 kilomter per uur. En dat is
een waarde die we wederom niet
verwachtten bij een wagen van dit
formaat.
Nog zo'n verassing: de afwerking
en het ontwerp van het dash
board. Je hebt een prettig dik
stuur in handen en je kijkt uit op
een volwassen instrumentarium
met verchroomde randjes. Deze
Cuore is dan ook de Premium-uit
voering. En dat betekent dat ook
zaken als een airconditioning, elek
trische ramen en spiegels, centrale
deurvergrendeling met afstandsbe
diening en een in hoogte verstelba
re bestuurdersstoel standaard zijn.
De vorige - tevens enige - eigenaar
koos destijds voor de optionele
parkeersensoren achter, jawel. Nu
is het niet heel moeilijk om zo'n
Cuore keurig netjes in een parkeer
vak te zetten, maar voor wie daar
Een prima rijdende, ruime en complete auto in het A-segment, de Daihatsu Cuore.
geen ster in is, zijn de sensoren
welkome hulpverleners. Ander
handigheidje tot slot is de verstel
bare achterbank. In de achterste
stand - dus met de minste bagage
ruimte - kunnen wij (1.88 meter
lang) prima zitten. Beter zelfs dan
in sommige modellen uit een paar
segmenten hoger.
De Cuore heeft ons kortom in po
sitieve zin verrast. Voor een auto
van dit kaliber biedt de Japanner
meer dan we in eerste instantie
dachten. Wie zoekt naar een pri
ma rijdende, ruime en complete
auto in het A-segment, raden we
een proefrit in deze Daihatsu Cuo
re beslist aan.
Cuore 1.0 Premium
Prijs: 6995 euro m
Bouwjaar: 8-2007
Km-stand: 52.357 (NAP)
Transmissie: handgeschakelde vijf-
bak
Motor: 1,0 liter driecilinder, benzi
ne
Vermogen: 69 pk, 94 Nm
0-100 km/u: 11,1 sec*
Topsnelheid: 160 km/h*
Gecombineerd verbruik: 1 op
22,7*
Afleverkosten: 350 euro, incl. APK,
beurt volgens schema en 12 maan
den (mobiliteits)garantie.
Bijzonderheden: parkeersensoren,
dealeronderhouden, airco
Verkooppunt: Daihatsu J.W. de
Voogd, Vlissingen
Website: www.jwdevoogd.nl
Historie: De eerste Daihatsu Cuo-
res worden vanaf 1977 in Europa
verkocht. Op de wereldmarkt gaat
het Japannertje sindsdien onder
verschillende namen door het le
ven, zoals de Mira of Domino. Op
de Autosalon van Genève 2007
toont Daihatsu de zevende genera
tie Cuore. Dit type wordt in Neder
land louter als vijfdeurs verkocht.
*fabrieksopgave
Prijs: 7195 euro; Bouwjaar: 4-2008; Km-stand: 23.060 (NAP); Motor: 1,0 li
ter driecilinder, benzine; Vermogen: 67 pk, 93 Nm; Transmissie: handgescha
kelde vijfbak; Afleverkosten: 395 euro, incl. onderhoudsbeurt, 12 maanden
mobiliteitsgarantie en 6 maanden Bovag- garantie; Bijzonderheden: wegenbe
lastingvrij, auto van eerste eigenaar; Verkooppunt: Toyota Wierikx, Bergen op
Zoom; Website: www.vandorst.nl
Prijs: 7395 euro; Bouwjaar: 2-2009; Km-stand: 35.882 (NAP); Motor: 1,2 li
ter driecilinder, benzine; Vermogen: 50 pk, 106 Nm; Transmissie: handge-
schakelde vijfbak; Afleverkosten: 495 euro, incl. onderhoudsbeurt en 12
maanden (mobiliteits)garantie; Bijzonderheden: airconditioning, auto van eer
ste eigenaar; Verkooppunt: Volkswagen Van Tilburg-Bastianen, Etten-Leur
Website: www.tb-occasioncenter.nl