auto 12i 'Het plastic zit er nog op' Een klein maar fijn Japannertje Alternatief: Toyota Aygo 1.0 Plus Alternatief: Volkswagen Fox 1.2 Trendlinë vrijdag 16 september 2011 KLASSIEKER Hans van leperen en zijn Renault 5 door Lucas Boot Hans van Ieperen uit Breda en zijn twee zoons zijn gek van Renaults. De collectie van het trio laat zich inmiddels op enkele handen tellen. Van Ieperen heeft al eens in deze rubriek gestaan met een Renault 25 Baccara. Nu praat hij honderduit over zijn Renault 5 uit 1984, een van de meest bijzondere oldtimers uit de familieverzameling. Waarom? Het Franse lunchtrommeltje heeft sinds zijn geboortejaar nog geen 9.000 kilometer gelopen. „Het afdekplastic uit de fabriek zit zelfs nog over de achterbank. Daar heeft volgens mij nooit iemand gezeten." Voor de lage kilometerstand en het plastic heeft de Bredanaar geen sluitende verklaring. „De geschie denis van de auto ken ik niet. Misschien dat de Renault van een oud vrouwtje is geweest, die 'm jaren lang in de garage heeft laten staan." Nog iets opmerkelijks. Dit type was destijds de basisuitvoering van de Renault 5, de allergoedkoopste dus. En toch is dit een vierdeursversie, waarvoor je destijds een meerprijs moest betalen. Ie zou zeggen dat je een vierdeurs neemt om makkelijk achterin in te stappen. Maar daar heeft zeer waarschijnlijk dus nooit een mens gezeten. „Ik snap er ook niets van. Ik doe mijn best om het verhaal van deze auto te achterhalen." De eigenaar weet alleen dat zijn '5' uit Frankrijk komt, geïmporteerd door een lid van de Renault Klassiek-club (Club d'Anciennes Renault des Pays-Bas). Toen hij 'm kocht, stond er slechts 7.500 kilometeT op de teller. „De auto verkeerde in topconditie; alsof hij net uit de fabriek kwam rollen. Ongelofelijk. Het enige wat ik vernieuwd heb, zijn de banden. Die waren verdroogd na vele jaren stilstaan." Van Ieperen noemt zijn Renault Doornroosje. Lachend: „Ze heeft jarenlang geslapen net als Doornroosje en werd op een dag door een mooie prins wakker gekust." Op de vraag of hij het niet zonde vindt om in zijn Doornroosje te rijden - om de lage kilometerstand te behouden- antwoordt hij droog: „Dan had ze maar geen auto moeten worden." Heeft u ook een bijzondere auto? Laat het ons weten en vul het contactformu lier van de lezersredactie in op onze web site. Hans van leperen met zijn Doornroosje uit 1984. OCCASION Daihatsu Cuore 1.0 Premium Elke week testen we een occa sion. Hoe goed rijdt'ie nog? Wat zit er allemaal op en aan? En wat is er voor ongeveer hetzelfde be drag nog meer te koop? We zoe ken het voor u uit. Deze week een Daihatsu Cuore. door Lucas Boot Op de dag dat we de Cuore oppikken bij de dealer J.W de Voogd in Vlissingen waaien de flappen bijna uit onze portemonnee, zo hard gaat de wind tekeer. We vre zen voor een zwabberende testrit die meer te maken heeft met te gensturen dan met op het gemak rechtdoor tuffen. Gelukkig zijn de A-segmentauto's van de laatste jaren stukken koers vaster dan voorheen. Het is niette min opvallend hoe solide de-Cuo- re rechtuit blijft gaan, ondanks de soms beukende rukwinden die het Japannertje te verduren krijgt. Hadden we niet verwacht. Ook niet het gemak waarmee de Dai hatsu met 130, 140 kilometer per uur over het asfalt gaat. Dankzij een lange overbrenging van de vijf de versnelling draait het driecilin dertje onder de kap opvallend wei nig toeren. Zo'n 3.400 per minuut bij 130 kilomter per uur. En dat is een waarde die we wederom niet verwachtten bij een wagen van dit formaat. Nog zo'n verassing: de afwerking en het ontwerp van het dash board. Je hebt een prettig dik stuur in handen en je kijkt uit op een volwassen instrumentarium met verchroomde randjes. Deze Cuore is dan ook de Premium-uit voering. En dat betekent dat ook zaken als een airconditioning, elek trische ramen en spiegels, centrale deurvergrendeling met afstandsbe diening en een in hoogte verstelba re bestuurdersstoel standaard zijn. De vorige - tevens enige - eigenaar koos destijds voor de optionele parkeersensoren achter, jawel. Nu is het niet heel moeilijk om zo'n Cuore keurig netjes in een parkeer vak te zetten, maar voor wie daar Een prima rijdende, ruime en complete auto in het A-segment, de Daihatsu Cuore. geen ster in is, zijn de sensoren welkome hulpverleners. Ander handigheidje tot slot is de verstel bare achterbank. In de achterste stand - dus met de minste bagage ruimte - kunnen wij (1.88 meter lang) prima zitten. Beter zelfs dan in sommige modellen uit een paar segmenten hoger. De Cuore heeft ons kortom in po sitieve zin verrast. Voor een auto van dit kaliber biedt de Japanner meer dan we in eerste instantie dachten. Wie zoekt naar een pri ma rijdende, ruime en complete auto in het A-segment, raden we een proefrit in deze Daihatsu Cuo re beslist aan. Cuore 1.0 Premium Prijs: 6995 euro m Bouwjaar: 8-2007 Km-stand: 52.357 (NAP) Transmissie: handgeschakelde vijf- bak Motor: 1,0 liter driecilinder, benzi ne Vermogen: 69 pk, 94 Nm 0-100 km/u: 11,1 sec* Topsnelheid: 160 km/h* Gecombineerd verbruik: 1 op 22,7* Afleverkosten: 350 euro, incl. APK, beurt volgens schema en 12 maan den (mobiliteits)garantie. Bijzonderheden: parkeersensoren, dealeronderhouden, airco Verkooppunt: Daihatsu J.W. de Voogd, Vlissingen Website: www.jwdevoogd.nl Historie: De eerste Daihatsu Cuo- res worden vanaf 1977 in Europa verkocht. Op de wereldmarkt gaat het Japannertje sindsdien onder verschillende namen door het le ven, zoals de Mira of Domino. Op de Autosalon van Genève 2007 toont Daihatsu de zevende genera tie Cuore. Dit type wordt in Neder land louter als vijfdeurs verkocht. *fabrieksopgave Prijs: 7195 euro; Bouwjaar: 4-2008; Km-stand: 23.060 (NAP); Motor: 1,0 li ter driecilinder, benzine; Vermogen: 67 pk, 93 Nm; Transmissie: handgescha kelde vijfbak; Afleverkosten: 395 euro, incl. onderhoudsbeurt, 12 maanden mobiliteitsgarantie en 6 maanden Bovag- garantie; Bijzonderheden: wegenbe lastingvrij, auto van eerste eigenaar; Verkooppunt: Toyota Wierikx, Bergen op Zoom; Website: www.vandorst.nl Prijs: 7395 euro; Bouwjaar: 2-2009; Km-stand: 35.882 (NAP); Motor: 1,2 li ter driecilinder, benzine; Vermogen: 50 pk, 106 Nm; Transmissie: handge- schakelde vijfbak; Afleverkosten: 495 euro, incl. onderhoudsbeurt en 12 maanden (mobiliteits)garantie; Bijzonderheden: airconditioning, auto van eer ste eigenaar; Verkooppunt: Volkswagen Van Tilburg-Bastianen, Etten-Leur Website: www.tb-occasioncenter.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 21