auto 119
Infiniti slaat zijn
slag met hybride
Mercedes ML gooit
viercilinder in de strijd
Compacte elektrische
tweezitters zijn in trek
vrijdag 16 september 2011
Hybrides beginnen in de topklasse langzaam voet aan de grond te krijgen,
maar veelal tegen een Amerikaanse'achtergrond. Zo ook de Infiniti M35I1.
door Tony Vos
Nog even en Lexus bouwt alleen
nog maar hybrides. Op de Ameri
kaanse markt heeft dit topklasse-
merk onder de Toyota-paraplu
concurrentie van Infiniti. Dit is een verge
lijkbare tak, maar dan van Nissan. In Euro
pa wil het met Infiniti niet zo lukken, voor
al vanwege de specifieke vormgeving en het
feit dat de auto's qua inrichting duidelijk op
Amerikaanse leest zijn geschoeid.
De Infiniti M is sinds eind vorig jaar de te
genstrever van bijvoorbeeld de Mercedes
E-klasse, de BMW 5-serie en de Lexus GS.
In dit segment is het aanbod hybrides zeer
bescheiden, vooral omdat de Europese mer
ken ervoor kiezen ook hun krachtige moto
ren onder de loep te nemen en met meer
traditionele middelen zuiniger te maken.
Dat lukt ze aardig. Zo is de Mercedes E 350
met zijn direct ingespoten zescilinder vol
gens de cijfers zuiniger dan de Infiniti met
hybride. Een van de oorzaken daarvan vin
den we in het gewicht. De elektromotor en
extra accu's wegen al snel een goede 175 kilo
en dat moet iedere meter worden meegeno
men. Bovendien wordt ook het bagagevolu
me sterk beperkt omdat de accu's direct ach-
CONCURRENf BMW 5351
Weegt door de afwezigheid
van hybride techniek stuk
ken minder en is daardoor
vergelijkbaar in brandstofver
bruik. Bagage 520 liter.
Gewicht 1.675 kg. Benzine
3.0 I, 340 pk.
Vanaf 62.600 euro, High Executive 71.950 euro.
Plus: onderstel, bagagevolume, prestaties, prijs.
Min: niet als hybride verkrijgbaar.
Infiniti M35 Hybrid GT
Onbekend maakt onbemind. Bagage 350 liter.
Gewicht 1.830 kg. Benzine 3.5 I, 365 pk.
Evora 70.640 euro, Premium 76.740 euro.
Plus: comfort, prestaties, afwerking.
Min: bagageruimte, vormgeving.
ter de achterbank zijn geplaatst. Toch komt
de Infiniti hybride met een gemiddeld prak-
tijkverbruik van 1 op 11,5 helemaal niet
slecht voor de dag.
Het hybride systeem lijkt sterk op dat van
de Porsche Panamera. Als het gas los wordt
gelaten, slaat de motor na enkele seconden
af ongeacht de gereden snelheid. Tot zo'n
60 kilometer per uur kan volledig elektrisch
worden gereden over een korte afstand. Dat
doet de M35h overigens probleemloos.
Als basis voor de aandrijflijn dient de over
bekende 3.5 liter V6, die in zijn eentje al een
vermogen levert van 306 pk. Als de motor
loopt, doet deze dat in alle rust, ongeacht
het toerental. Vol het gas intrappen, veroor
zaakt het bijspringen van de elektromotor.
Met een opgeteld vermogen van 365 pk en
een flink extra koppel sprint de grote sedan
in slechts 5,5 seconden naar de 100 kilome
ter per uur en haalt een top van 250.
Door zijn comfort overtuigt de Japanse topklasser Inifïniti M direct.
foto's Automedia
Volgens de officiële Europese meetcyclus
komt de M35h aan een C02-uitstoot van
162 gram per kilometer en dat is fors min
der dan de gewone Infiniti M, die 235 gram
per kilometer naar buiten hoest. Maar zoals
bij iedere auto die zuinig bedoeld is, is alles
afhankelijk van de beweging van de rechter
voet. Wie oppast, kan met deze auto rede
lijk zuinig rijden. Wie constant om presta
ties vraagt, zal de invloed van de hybride
nauwelijks in zijn portemonnee merken.
De vormgeving van de Infiniti M is typisch
Japans, komt wat pompeus over en appel
leert daardoor niet bijster aan de Europese
smaak. De inrichting van het interieur is
van hoge klasse, afgezien van het feit of je
de gekozen vorm waardeert. Prachtig leer,
op traditioneel Japanse manier bewerkte
houtpanelen en een topper van een audio-
systeem van Bose. De stoelen zijn groot en
bieden veel comfort. Ook achterin is het
goed toeven in de Infiniti en daar sluit ver
volgens ook het onderstel naadloos bij aan.
Lange ritten in complete rust en bij maxi
maal comfort, daarvoor is de Infiniti ge
maakt. Het is alleen jammer dat het merk
nog steeds zo onbekend is en bij veel kopers
in het segment niet op het boodschappen
lijstje staat. Nu hoeft Infiniti zich daar met
dit specifieke model niet voor te schamen,
want ook de Lexus GS met hybride aandrijf
lijn haalt in Europa geen enorme verkoop-
aantallen.
Prijstechnisch staat de M35I1 stevig in het
segment, overigens wel met een zeer rijke
uitrusting. Voor 70.640 euro wordt de GT m
voorgereden, de GT Premium is 6.100 euro
duurder.
Mercedes E 350 BlueEfficiency
Ondanks een dikke zescilin
der een lagere C02-uitstoot
dan de Infiniti met hybride.
Voordelen in gewicht en ba
gagevolume. Bagage 540 li
ter. Gewicht 1.635 kg. Benzi
ne 3.5 I, 306 pk.
Vanaf 63.900 euro, Avantgarde 66.522 euro.
Plus: afwerking, rijgedrag, brandstofverbruik.
Min: vormgeving.
door Tony Vos
Was de eerste generatie
Mercedes ML uit 1997
nog origineel en bereikte
de tweede oplage in 2005 de vol
wassenheid, de nieuwe (derde) ge
neratie lijkt verantwoording te ne
men. Mercedes liet de vormgeving
van de auto evolueren, zodat het
model van veraf herkenbaar is ge
bleven. Wel is duidelijk dat de wat
minder verfijnde vormen vooral
inspelen op de grote groep Ameri
kaanse kopers. Ook in het interi
eur is niets verrassend, alleen een
logisch vervolg op wat er al was.
De verrassing zit vooral in de tech
niek. In de constante verlaging van
de C02-uitstoot zet Mercedes voor
het eerst in de ML een viercilinder
diesel in. Het is de bekende 2.1 li
ter, die met twee turbo's aan
boord een keurige 204 pk en een
koppel van zelfs 500 Nm haalt.
Ondanks een wagengewicht van
2.150 kilogram levert dat een top
van 210 kilometer per uur en een
acceleratie naar 100 in 9 tellen op.
De soepel schakelende zeventraps
automaat verhoogt het comfort en
de auto is gemeten op een CO2-
uitstoot van slechts 158 gram per
kilometer. Ook gezeten achter het
stuur missen we weinig, al doet
het typische viercilinder dieselge
luid ietwat aan een taxi denken.
Hoe we een passend motorgeluid
missen, blijkt als we de bestuur
dersstoel verruilen voor die van de
ML 350 CDI met 3.0 liter inhoud,
258 pk/620 Nm en een C02-uit-
stoot van 179 gram per kilometer,
aanzienlijk zuiniger dan de voor
ganger. Deze auto heeft wel dat
heerlijke geluid en meer souplesse.
Dat geldt ook voor de enige benzi
nemotor, een 3.5 liter V6 van de
nieuwste generatie, die eveneens
zuiniger met brandstof omgaat.
Die lagere C02-uitstoot over de he
le linie verklaart de prijsverlaging:
69.900 euro (was 77.600 euro!).
door Tony Vos
Zeker voor stadsgebruik is de
elektrische auto volop aan
het doorbreken, dat leren
ook de verschillende concepts van
elektrische tweezitters. De twee
jaarlijkse Internationale Automo-
bfl Ausstellung (IAA) in Frankfurt,
die inmiddels de poorten opende,
staat bol van de conceptmodellen.
Eén trend is daarbij zeker te be
speuren: Opel, Volkswagen en Au
di laten stuk voor stuk zeer com
pacte, smalle stadsauto's zien, die
elektrisch worden aangedreven.
Concepten die nog niet productie-
rijp zijn, maar die beslist in over
weging worden genomen. Renault
lanceert immers later dit jaar met
de Twizy de eerste productieversie
ML: schoner.
foto Automedia Opel One Euro Car.
foto Opel
van een soortgelijk voertuig.
Het Duitse drietal kiest, in tegen
stelling tot Renault, voor een volle
dig gesloten carrosserie en een rijk
ere interieurinrichting. Dat zal zijn
weerslag krijgen op de prijs. Toch
heeft Opel van de lage kosten zelfs
de typenaam gemaakt. Zij spreken
van de One Euro Car, waarmee
voor 1 euro aan energie 100 kilome
ter gereden kan worden. Opel kon
digt een serieuze topsnelheid aan
van 120 kilometer per uur, terwijl
ook wordt gedacht over een va
riant die 45 kilometer per uur
haalt en met een bromfietscertifi
caat mag worden bestuurd.
De Nils is de Volkswagen-verta
ling van hetzelfde concept, met
heuse vleugeldeuren, een top van
130 kilometer per uur en een be
scheiden actieradius van 65 kilo
meter. De verschillende fabrikan
ten roepen steeds kortere oplaadtij-
den, maar die gaan samen met pe-,
perdure snelladers of zelfs inductie
systemen die nog op de markt
moeten komen. In ieder geval is
duidelijk dat als de Twizy van
Renault een succes wordt, diverse
andere merken klaarstaan om op
de trend in te springen.
De IBL van Seat
toont alleen design
Hoe serieus Seats IBL conceptmo
del er ook uitziet, de vierdeurs se
dan is volgens het merk geen
voorbode van een productiemo
del. Seat wil er louter de volgende
stap in merkidentiteit mee laten
zien. Toch zou de 4,67 meter lange
sedan geen slecht figuur slaan als
opvolger van de huidige Exeo.
Eterniti Hemera blijkt r~
een gepimpte Porsche
Een nieuw Brits automerk moest
een IA A-hoogtepunt worden. De
Eterniti Hemera blijkt echter niet
meer dan een flink opgepimpte
Porsche Cayenne. Diverse nieuwe
carrosseriedelen zijn uit peperdu
re koolstofvezel gemaakt. Samen u
met meer vermogen moet dat de
hogere prijs rechtvaardigen.
Nieuwe Kia Picanto
nu ook als driedeurs
De nieuwe Kia Picanto is nu ook
als driedeurs verkrijgbaar. Daarbij
is het goed nieuws dat dit kleintje
600 euro goedkoper is dan de vijf-
deurs, die al te krijgen was. Ook
de driedeurs profiteert van belas
tingvrijstelling ongeacht motor-
keus. Prijzen vanaf 7.995 euro.
Vanaf 66.609 euro, Executive: 73.255 euro.
Lexus GS 450h
Plus: afwerking, comfort, rijgedrag.
Min: bagagevolume, opvolger staat klaar.
Gangmaker op het gebied
van hybrides in dit segment,
fraai afgewerkt en goed rij
dend, maar zwaar en niet
eens zo zuinig. Bagage 330 li
ter. Gewicht 1.840 kg. Benzi
ne 3.5 I, 296 pk.