auto 119 Infiniti slaat zijn slag met hybride Mercedes ML gooit viercilinder in de strijd Compacte elektrische tweezitters zijn in trek vrijdag 16 september 2011 Hybrides beginnen in de topklasse langzaam voet aan de grond te krijgen, maar veelal tegen een Amerikaanse'achtergrond. Zo ook de Infiniti M35I1. door Tony Vos Nog even en Lexus bouwt alleen nog maar hybrides. Op de Ameri kaanse markt heeft dit topklasse- merk onder de Toyota-paraplu concurrentie van Infiniti. Dit is een verge lijkbare tak, maar dan van Nissan. In Euro pa wil het met Infiniti niet zo lukken, voor al vanwege de specifieke vormgeving en het feit dat de auto's qua inrichting duidelijk op Amerikaanse leest zijn geschoeid. De Infiniti M is sinds eind vorig jaar de te genstrever van bijvoorbeeld de Mercedes E-klasse, de BMW 5-serie en de Lexus GS. In dit segment is het aanbod hybrides zeer bescheiden, vooral omdat de Europese mer ken ervoor kiezen ook hun krachtige moto ren onder de loep te nemen en met meer traditionele middelen zuiniger te maken. Dat lukt ze aardig. Zo is de Mercedes E 350 met zijn direct ingespoten zescilinder vol gens de cijfers zuiniger dan de Infiniti met hybride. Een van de oorzaken daarvan vin den we in het gewicht. De elektromotor en extra accu's wegen al snel een goede 175 kilo en dat moet iedere meter worden meegeno men. Bovendien wordt ook het bagagevolu me sterk beperkt omdat de accu's direct ach- CONCURRENf BMW 5351 Weegt door de afwezigheid van hybride techniek stuk ken minder en is daardoor vergelijkbaar in brandstofver bruik. Bagage 520 liter. Gewicht 1.675 kg. Benzine 3.0 I, 340 pk. Vanaf 62.600 euro, High Executive 71.950 euro. Plus: onderstel, bagagevolume, prestaties, prijs. Min: niet als hybride verkrijgbaar. Infiniti M35 Hybrid GT Onbekend maakt onbemind. Bagage 350 liter. Gewicht 1.830 kg. Benzine 3.5 I, 365 pk. Evora 70.640 euro, Premium 76.740 euro. Plus: comfort, prestaties, afwerking. Min: bagageruimte, vormgeving. ter de achterbank zijn geplaatst. Toch komt de Infiniti hybride met een gemiddeld prak- tijkverbruik van 1 op 11,5 helemaal niet slecht voor de dag. Het hybride systeem lijkt sterk op dat van de Porsche Panamera. Als het gas los wordt gelaten, slaat de motor na enkele seconden af ongeacht de gereden snelheid. Tot zo'n 60 kilometer per uur kan volledig elektrisch worden gereden over een korte afstand. Dat doet de M35h overigens probleemloos. Als basis voor de aandrijflijn dient de over bekende 3.5 liter V6, die in zijn eentje al een vermogen levert van 306 pk. Als de motor loopt, doet deze dat in alle rust, ongeacht het toerental. Vol het gas intrappen, veroor zaakt het bijspringen van de elektromotor. Met een opgeteld vermogen van 365 pk en een flink extra koppel sprint de grote sedan in slechts 5,5 seconden naar de 100 kilome ter per uur en haalt een top van 250. Door zijn comfort overtuigt de Japanse topklasser Inifïniti M direct. foto's Automedia Volgens de officiële Europese meetcyclus komt de M35h aan een C02-uitstoot van 162 gram per kilometer en dat is fors min der dan de gewone Infiniti M, die 235 gram per kilometer naar buiten hoest. Maar zoals bij iedere auto die zuinig bedoeld is, is alles afhankelijk van de beweging van de rechter voet. Wie oppast, kan met deze auto rede lijk zuinig rijden. Wie constant om presta ties vraagt, zal de invloed van de hybride nauwelijks in zijn portemonnee merken. De vormgeving van de Infiniti M is typisch Japans, komt wat pompeus over en appel leert daardoor niet bijster aan de Europese smaak. De inrichting van het interieur is van hoge klasse, afgezien van het feit of je de gekozen vorm waardeert. Prachtig leer, op traditioneel Japanse manier bewerkte houtpanelen en een topper van een audio- systeem van Bose. De stoelen zijn groot en bieden veel comfort. Ook achterin is het goed toeven in de Infiniti en daar sluit ver volgens ook het onderstel naadloos bij aan. Lange ritten in complete rust en bij maxi maal comfort, daarvoor is de Infiniti ge maakt. Het is alleen jammer dat het merk nog steeds zo onbekend is en bij veel kopers in het segment niet op het boodschappen lijstje staat. Nu hoeft Infiniti zich daar met dit specifieke model niet voor te schamen, want ook de Lexus GS met hybride aandrijf lijn haalt in Europa geen enorme verkoop- aantallen. Prijstechnisch staat de M35I1 stevig in het segment, overigens wel met een zeer rijke uitrusting. Voor 70.640 euro wordt de GT m voorgereden, de GT Premium is 6.100 euro duurder. Mercedes E 350 BlueEfficiency Ondanks een dikke zescilin der een lagere C02-uitstoot dan de Infiniti met hybride. Voordelen in gewicht en ba gagevolume. Bagage 540 li ter. Gewicht 1.635 kg. Benzi ne 3.5 I, 306 pk. Vanaf 63.900 euro, Avantgarde 66.522 euro. Plus: afwerking, rijgedrag, brandstofverbruik. Min: vormgeving. door Tony Vos Was de eerste generatie Mercedes ML uit 1997 nog origineel en bereikte de tweede oplage in 2005 de vol wassenheid, de nieuwe (derde) ge neratie lijkt verantwoording te ne men. Mercedes liet de vormgeving van de auto evolueren, zodat het model van veraf herkenbaar is ge bleven. Wel is duidelijk dat de wat minder verfijnde vormen vooral inspelen op de grote groep Ameri kaanse kopers. Ook in het interi eur is niets verrassend, alleen een logisch vervolg op wat er al was. De verrassing zit vooral in de tech niek. In de constante verlaging van de C02-uitstoot zet Mercedes voor het eerst in de ML een viercilinder diesel in. Het is de bekende 2.1 li ter, die met twee turbo's aan boord een keurige 204 pk en een koppel van zelfs 500 Nm haalt. Ondanks een wagengewicht van 2.150 kilogram levert dat een top van 210 kilometer per uur en een acceleratie naar 100 in 9 tellen op. De soepel schakelende zeventraps automaat verhoogt het comfort en de auto is gemeten op een CO2- uitstoot van slechts 158 gram per kilometer. Ook gezeten achter het stuur missen we weinig, al doet het typische viercilinder dieselge luid ietwat aan een taxi denken. Hoe we een passend motorgeluid missen, blijkt als we de bestuur dersstoel verruilen voor die van de ML 350 CDI met 3.0 liter inhoud, 258 pk/620 Nm en een C02-uit- stoot van 179 gram per kilometer, aanzienlijk zuiniger dan de voor ganger. Deze auto heeft wel dat heerlijke geluid en meer souplesse. Dat geldt ook voor de enige benzi nemotor, een 3.5 liter V6 van de nieuwste generatie, die eveneens zuiniger met brandstof omgaat. Die lagere C02-uitstoot over de he le linie verklaart de prijsverlaging: 69.900 euro (was 77.600 euro!). door Tony Vos Zeker voor stadsgebruik is de elektrische auto volop aan het doorbreken, dat leren ook de verschillende concepts van elektrische tweezitters. De twee jaarlijkse Internationale Automo- bfl Ausstellung (IAA) in Frankfurt, die inmiddels de poorten opende, staat bol van de conceptmodellen. Eén trend is daarbij zeker te be speuren: Opel, Volkswagen en Au di laten stuk voor stuk zeer com pacte, smalle stadsauto's zien, die elektrisch worden aangedreven. Concepten die nog niet productie- rijp zijn, maar die beslist in over weging worden genomen. Renault lanceert immers later dit jaar met de Twizy de eerste productieversie ML: schoner. foto Automedia Opel One Euro Car. foto Opel van een soortgelijk voertuig. Het Duitse drietal kiest, in tegen stelling tot Renault, voor een volle dig gesloten carrosserie en een rijk ere interieurinrichting. Dat zal zijn weerslag krijgen op de prijs. Toch heeft Opel van de lage kosten zelfs de typenaam gemaakt. Zij spreken van de One Euro Car, waarmee voor 1 euro aan energie 100 kilome ter gereden kan worden. Opel kon digt een serieuze topsnelheid aan van 120 kilometer per uur, terwijl ook wordt gedacht over een va riant die 45 kilometer per uur haalt en met een bromfietscertifi caat mag worden bestuurd. De Nils is de Volkswagen-verta ling van hetzelfde concept, met heuse vleugeldeuren, een top van 130 kilometer per uur en een be scheiden actieradius van 65 kilo meter. De verschillende fabrikan ten roepen steeds kortere oplaadtij- den, maar die gaan samen met pe-, perdure snelladers of zelfs inductie systemen die nog op de markt moeten komen. In ieder geval is duidelijk dat als de Twizy van Renault een succes wordt, diverse andere merken klaarstaan om op de trend in te springen. De IBL van Seat toont alleen design Hoe serieus Seats IBL conceptmo del er ook uitziet, de vierdeurs se dan is volgens het merk geen voorbode van een productiemo del. Seat wil er louter de volgende stap in merkidentiteit mee laten zien. Toch zou de 4,67 meter lange sedan geen slecht figuur slaan als opvolger van de huidige Exeo. Eterniti Hemera blijkt r~ een gepimpte Porsche Een nieuw Brits automerk moest een IA A-hoogtepunt worden. De Eterniti Hemera blijkt echter niet meer dan een flink opgepimpte Porsche Cayenne. Diverse nieuwe carrosseriedelen zijn uit peperdu re koolstofvezel gemaakt. Samen u met meer vermogen moet dat de hogere prijs rechtvaardigen. Nieuwe Kia Picanto nu ook als driedeurs De nieuwe Kia Picanto is nu ook als driedeurs verkrijgbaar. Daarbij is het goed nieuws dat dit kleintje 600 euro goedkoper is dan de vijf- deurs, die al te krijgen was. Ook de driedeurs profiteert van belas tingvrijstelling ongeacht motor- keus. Prijzen vanaf 7.995 euro. Vanaf 66.609 euro, Executive: 73.255 euro. Lexus GS 450h Plus: afwerking, comfort, rijgedrag. Min: bagagevolume, opvolger staat klaar. Gangmaker op het gebied van hybrides in dit segment, fraai afgewerkt en goed rij dend, maar zwaar en niet eens zo zuinig. Bagage 330 li ter. Gewicht 1.840 kg. Benzi ne 3.5 I, 296 pk.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 19