auto 117 IAA Frankfurt toont Duitse veerkracht vrijdag 16 september 2011 [AA FRANKFURT Auto-ontwerpers geven een kijkje in de toekomst Mercedes F125, de S-klasse over twee generaties. Bugatti Veyron in Delfts blauw. Citroën Kubik, originele designoefening. Crisis of niet, de Duitse autofa brikanten zijn er tot nu toe zon der kleerscheuren vanaf geko men en schrijven record na re cord. Dat wordt wel duidelijk op de IAA in Frankfurt die tot en met volgende week zondag 25 sep tember z'n poorten voor een miljoenenpubliek open houdt. door Tony Vos en Willem de Volder Het mag wat kosten, Audi heeft op het ten toonstellingsterrein een eigen gebouw neergezet alleen voor dit evenement. Bezoekers kunnen in de meest uiteenlopende model len meerijden over een circuit dat door het pand heen loopt. Maar liefst 25 miljoen is er aan uitgege ven, meer dan 20 euro per bezoe ker! Ook bij Mercedes krijgen we van een woordvoerder een bedrag van 20 miljoen te horen voor de stand die traditioneel is opgesteld in een torenhoog gebouw dat door het be drijf zestig jaar geleden al op het terrein werd neergezet met het recht deze plek iedere twee jaar tij dens de autoshow te mogen ge bruiken. Het ontbreekt bij Mercedes niet aan primeurs, tien stuks maar liefst. De nieuwe B-klasse is de be langrijkste, het ruimtewonder is volledig nieuw gedimensioneerd, heeft een sportiever afgestemd on derstel en compleet nieuwe moto ren. Van de nieuwe A-klasse kun nen we ons alvast een beeld vor men aan de hand van een concept versie. Spectaculair is de Mercedes F125 die ter gelegenheid van het 125 jarige bestaan is gemaakt. Ont werpers blikken hiermee twee ge neraties in de toekomst. Volkswagen heeft de grootste stand in de normale beurshallen waar meer dan duizend mensen aan hebben bijgedragen. Naast de belangrijkste primeur, de Up, staan de schijnwerpers daar op de sportieve Beetle R en de Nils, een concept van een eenzitter voor stadsgebruik die elektrisch wordt aangedreven. Overigens is het aar dig om te zien hoe Volkswagen de Up verder wil doorontwikkelen, vooral de vijfdeurs CrossUp lijkt zeer realistisch. In dezelfde hal staan de dochter- merken. Seat laat de IBL concept zien, een traditionele sedan zon der directe plannen voor een pro ductieversie. De auto laat alleen de nieuwe designrichting zien. Ook Meerijden door de stand bij Audi. Skoda heeft een concept van een sedan, de MissionL, met het grote verschil dat deze auto eind vol gend jaar bij de dealer staat. De vierdeurs met grote achterklep blijft net onder de 4,5 meter leng te en moet naast Europa ook in China en Rusland aan de man of vrouw worden gebracht. De exclusieve merken van Volks wagen trekken volop publiek. Bu gatti met een Veyron in een unie ke blauw/witte porselein creatie, de nieuwe Bentley GTC converti ble en de Lamborghini Gallardo Super Trofeo die in 3,4 seconden naar de 100 km/u katapulteert. Met de nieuwe 911 zet Porsche een icoon helemaal opnieuw neer. Gro ter, zuiniger en weer verder geëvo lueerd en bovendien door diverse uiterlijke elementen echt als de nieuwe 911 herkenbaar. Audi heeft overigens niet alleen een indruk wekkend pand, maar ook volop nieuws met diverse S-versies, een facelift van de A5, de elektrische A2 concept en een grappige elektri sche stadsauto voor twee, de Ur ban concept. Bij BMW komt het allemaal wat meer ingetogen over. De entoura ge van de stand lijkt op een kom- baan met tribunes, met het ver schil dat het publiek niet mee mag rijden. De nadruk ligt op de nieu we i-modellen, concepten die bin nen afzienbare tijd realiteit moe ten worden. De i8 is een hybride sportwagen voor vier, terwijl de i3 een volledig uit kunststof opgetrok ken elektrische stadsauto is. Ook een vierdeurs met vier zitplaatsen. BMW heeft niet gekozen voor een aparte merknaam, maar houdt het initiatief onder de eigen vlag. De Fransen blazen duidelijk min der hard met hun partij mee in Frankfurt. Bij Peugeot heerst rust en wordt de nadruk gelegd op de HYbrid4 aandrijflijn. De hybride diesel komt binnenkort op de markt, onder meer als 508 HRX, een extra stoere, vierwielaangedre- ven versie van de SW. Een verge lijkbare aandrijflijn zit in de HRi, een echte concept van een fors be foto's Automedia meten crossover die de richting aangeeft die Peugeot in de topklas se wil volgen. Renault beperkt zich tot de lance ring van de Twin go in nieuwe ge daante, waarbij zowel voör- als ach terkant zijn aangepakt en het inte rieur er kwalitatief en qua kleurge bruik op vooruit is gegaan. Citroën zet de DS5 in de schijnwer pers en heeft een bijna aandoenlij ke vertaling van de .vroegere HY bestelbus in de vorm van de negen- r persoons Kubik. Andere primeurs op de IAA zijn onder meer de Opel Zafira, Honda Civic, Toyota Prius Wagon, Hyun dai i30, Lexus GS45oh, Mazda CX-5 en Fiat Panda.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 17