auto 117
IAA Frankfurt toont Duitse veerkracht
vrijdag 16 september 2011
[AA FRANKFURT Auto-ontwerpers geven een kijkje in de toekomst
Mercedes F125, de S-klasse over twee generaties. Bugatti Veyron in Delfts blauw. Citroën Kubik, originele designoefening.
Crisis of niet, de Duitse autofa
brikanten zijn er tot nu toe zon
der kleerscheuren vanaf geko
men en schrijven record na re
cord.
Dat wordt wel duidelijk op de
IAA in Frankfurt die tot en met
volgende week zondag 25 sep
tember z'n poorten voor een
miljoenenpubliek open houdt.
door Tony Vos en Willem de Volder
Het mag wat kosten,
Audi heeft op het ten
toonstellingsterrein
een eigen gebouw
neergezet alleen voor
dit evenement. Bezoekers kunnen
in de meest uiteenlopende model
len meerijden over een circuit dat
door het pand heen loopt. Maar
liefst 25 miljoen is er aan uitgege
ven, meer dan 20 euro per bezoe
ker!
Ook bij Mercedes krijgen we van
een woordvoerder een bedrag van
20 miljoen te horen voor de stand
die traditioneel is opgesteld in een
torenhoog gebouw dat door het be
drijf zestig jaar geleden al op het
terrein werd neergezet met het
recht deze plek iedere twee jaar tij
dens de autoshow te mogen ge
bruiken.
Het ontbreekt bij Mercedes niet
aan primeurs, tien stuks maar
liefst. De nieuwe B-klasse is de be
langrijkste, het ruimtewonder is
volledig nieuw gedimensioneerd,
heeft een sportiever afgestemd on
derstel en compleet nieuwe moto
ren. Van de nieuwe A-klasse kun
nen we ons alvast een beeld vor
men aan de hand van een concept
versie. Spectaculair is de Mercedes
F125 die ter gelegenheid van het
125 jarige bestaan is gemaakt. Ont
werpers blikken hiermee twee ge
neraties in de toekomst.
Volkswagen heeft de grootste
stand in de normale beurshallen
waar meer dan duizend mensen
aan hebben bijgedragen. Naast de
belangrijkste primeur, de Up,
staan de schijnwerpers daar op de
sportieve Beetle R en de Nils, een
concept van een eenzitter voor
stadsgebruik die elektrisch wordt
aangedreven. Overigens is het aar
dig om te zien hoe Volkswagen de
Up verder wil doorontwikkelen,
vooral de vijfdeurs CrossUp lijkt
zeer realistisch.
In dezelfde hal staan de dochter-
merken. Seat laat de IBL concept
zien, een traditionele sedan zon
der directe plannen voor een pro
ductieversie. De auto laat alleen de
nieuwe designrichting zien. Ook
Meerijden door de stand bij Audi.
Skoda heeft een concept van een
sedan, de MissionL, met het grote
verschil dat deze auto eind vol
gend jaar bij de dealer staat. De
vierdeurs met grote achterklep
blijft net onder de 4,5 meter leng
te en moet naast Europa ook in
China en Rusland aan de man of
vrouw worden gebracht.
De exclusieve merken van Volks
wagen trekken volop publiek. Bu
gatti met een Veyron in een unie
ke blauw/witte porselein creatie,
de nieuwe Bentley GTC converti
ble en de Lamborghini Gallardo
Super Trofeo die in 3,4 seconden
naar de 100 km/u katapulteert.
Met de nieuwe 911 zet Porsche een
icoon helemaal opnieuw neer. Gro
ter, zuiniger en weer verder geëvo
lueerd en bovendien door diverse
uiterlijke elementen echt als de
nieuwe 911 herkenbaar. Audi heeft
overigens niet alleen een indruk
wekkend pand, maar ook volop
nieuws met diverse S-versies, een
facelift van de A5, de elektrische
A2 concept en een grappige elektri
sche stadsauto voor twee, de Ur
ban concept.
Bij BMW komt het allemaal wat
meer ingetogen over. De entoura
ge van de stand lijkt op een kom-
baan met tribunes, met het ver
schil dat het publiek niet mee mag
rijden. De nadruk ligt op de nieu
we i-modellen, concepten die bin
nen afzienbare tijd realiteit moe
ten worden. De i8 is een hybride
sportwagen voor vier, terwijl de i3
een volledig uit kunststof opgetrok
ken elektrische stadsauto is. Ook
een vierdeurs met vier zitplaatsen.
BMW heeft niet gekozen voor een
aparte merknaam, maar houdt het
initiatief onder de eigen vlag.
De Fransen blazen duidelijk min
der hard met hun partij mee in
Frankfurt. Bij Peugeot heerst rust
en wordt de nadruk gelegd op de
HYbrid4 aandrijflijn. De hybride
diesel komt binnenkort op de
markt, onder meer als 508 HRX,
een extra stoere, vierwielaangedre-
ven versie van de SW. Een verge
lijkbare aandrijflijn zit in de HRi,
een echte concept van een fors be
foto's Automedia
meten crossover die de richting
aangeeft die Peugeot in de topklas
se wil volgen.
Renault beperkt zich tot de lance
ring van de Twin go in nieuwe ge
daante, waarbij zowel voör- als ach
terkant zijn aangepakt en het inte
rieur er kwalitatief en qua kleurge
bruik op vooruit is gegaan.
Citroën zet de DS5 in de schijnwer
pers en heeft een bijna aandoenlij
ke vertaling van de .vroegere HY
bestelbus in de vorm van de negen- r
persoons Kubik.
Andere primeurs op de IAA zijn
onder meer de Opel Zafira, Honda
Civic, Toyota Prius Wagon, Hyun
dai i30, Lexus GS45oh, Mazda
CX-5 en Fiat Panda.