Landschap in io I uit donderdag 15 september 2011 nus Verkerke selecteerde enkele collega's uit de streek. Samen maakten zij een tentoonstelling van verrassende kwaliteit. Verras send omdat in eerdere projecten in de tuin er ook zwakkere bijdra gen waren. Nu is alles van prima niveau en vullen de werken elkaar goed aan. Het thema 'hergebruik' dat de kunstenaars meekregen is ook organisch verwerkt. Gerard Marinus Verkerke (1952) bouwde op het terrein een klok kentoren en een 'poustinia', een plek waar je tot jezelf en God kunt komen. Het is een als woonplek in gerichte tent van hout en doek, met gebruiks- en rituele voorwer pen. Door de combinatie van sloophout en ander restmateriaal met het vakmanschap en de creati viteit van Verkerke is een ingeto gen en indrukwekkende ruimte ontstaan. Je lijkt binnen te stap pen in een ander leven. Ook voor niet christelijk gelovigen als ik is het een inspirerende plek waarin leven, beleven en spiritualiteit sa menkomen. De roestige toren mar keert de locatie en is gelijk aan het dragende frame van de grote ron de tent die Verkerke elders op het terrein plaatste. Dat is een ontmoe tingsplek, met centraal een kookge legenheid. Zo schept hij een mooi evenwicht tussen alleen zijn en sa menkomen. In de tent kleine hou ten beelden en reliëfs van Bonnie Paanakker. Zij werkt al jaren van uit 'hergebruik' en laat zich leiden door wat het hout haar geeft. Het is liefdevol gedaan, maar dat is voor mij te weinig. Ik mis een vi sie op beeld en materiaal. Sabrina Hoondert (1985) heeft die visie wel. Zij beschilderde vier stoelen en een oude tafel en plaatste ze buiten op een cirkel van grind. De tafel draagt een we reldkaart in zwart wit. Het ensem ble biedt in alle eenvoud ruimte voor associaties op het terrein van ontmoeting, cultuur en diversiteit. Het is een plek voor gesprek met de wereld als onderwerp. Met als extra dimensie de idee dat de we reld het meest hergebruikte feno meen is dat we kennen. Op een onveranderlijke basis vinden we haar steeds opnieuw uit, ge- en misbruiken we haar en haar bewo ners. Onder hen ook 'De slopers' Vincent van Limbergen (1976), Werk van Gerard Marinus Verkerke landbouwwerktuigen zijn onder werp. Als tegenwicht voor wat ver loren gaat in grootschaligheid van de steeds meer op industriële leest geschoeide landbouw. Daarmee zette hij een traditie voort, waar hij ook stilistisch mee verwant was en is. Door de renovatie van de kerk verloor hij enkele jaren te rug zijn atelier. Hij vond elders in het dorp een alternatief en toont nu in de kerk een-kleine twintig werken uit de tijd dat hij er zijn atelier had. In een levendig hand schrift brengt hij zijn wereld her kenbaar tot leven, een balans zoe kend tussen naturalisme en im pressionisme. Waarbij het eerste domineert. Je ziet dat Jordans scherp kijkt: geen vorm of tint gaat aan zijn blik voorbij. Meestal weet hij de voorstellingen vrij en raak te houden, af en toe, zoals in een tafereeltje met koeien in de stal, zie ik dat de beschrijving het wint van het schilderen zelf Jor dans werkt vaak op bescheiden for maat, maar de wat grotere werken zijn zeker zo sterk. Daarin zie je de tendens die hij in zijn nieuwe ate lier als uitgangspunt heeft: het pu re schilderen. In dat atelier hangt recent werk. Op papier dat aan de elementen is blootgesteld, schil dert Jordans nog steeds landschap pen. Hij laat zich nu primair lei den door de sporen die de natuur op het papier achterliet. Dat leidt tot soms wat meer soms wat min der geabstraheerde aquarellen, waarin de expressie van het materi aal en het handschrift de hoofd zaak zijn. Het zoeken naar een nieuwe balans levert mooi werk op. Een weg die alle ruimte biedt aan verdere ontwikkeling. Allemekinders-Beveland groen projecten bestaat 25 jaar en heeft enkele Zeeuwse kunstenaars gevraagd om in de grote landschap pelijke tuin - de bunder - een beeld te maken. Het landschap is dus decor voor kunst. Gerard Mari- Wij leven in het landschap. Ook al is dat zelfs in Zee land vaak niet meer te zien. We bouwen im mers steden. Dat laatste is voor kunstenaars mede aanleiding ge weest het landschap te schilde ren. Om het beeld en de natuur ervaring vast te houden. Als her innering aan de schoonheid van de natuur die mensen innerlijke harmonie kan brengen. Deze week belicht ik zo'n schilder: Theo Jordans. Daarnaast zet ik een expositie met kunstenaars die in en met het (gecultiveer de) landschap werken. Theo Jordans (1956) streek in de ja ren '80 in Groede neer, waar hij een atelier vond in dé kerk op de Markt. Daar verwerkte hij de im pressies van zijn wandelingen en fietstochten door West-Zeeuws- Vlaanderen. Kronkelige dijken kwam hij tegen, en kreken, weidse akkers met aan de horizon een groepje bomen en een boeren schuur. Vaak werkte hij ter plekke en vaker werden ook de interieurs van oude schuren, met vee en Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft Karei van Veen Karei van Veen (1898 -1988) woon de van 1922 tot 1942 in Veere. Hij schilderde graag taferelen met cir cusartiesten en dansers en zette hen dan in een onberispelijk aca demische techniek neer als waardi ge, mooie mensen. Er spreekt een verlangen uit naar een onbekom merde wereld. T/m 18/9: Karei van VeenMuseum 'De Schotse Huizen', Kaai 25/27, Veere. Dagelijks 13.00 - 17.00 uur. Ben Kapteijns Ben Kapteijns hing in een boom gaard reuzenvruchten waaruit sprookjesachtige wezens ontsprui ten. Hij is één van de acht kunste naars die in de nabije omgeving van een oude hoeve werk plaats ten. Ondanks een enkele minder geslaagde bijdrage een mooi in de omgeving opgenomen expositie. T/m 25/9. G achttien 88, Oude Polderdijk 2, Baarland. Za. en zo. 12.00 - 17.00 uur én op afspraak. Jan Verschueren Jan Verschueren maakt inventieve assemblages van oud roest en kera miek. Ze verbeelden de ontdek kingsreis door het leven, met een steeds aanwezig besef van betrek kelijkheid. Een van de vele beeld houwers die het bezoek aan de beeldentuin in deze nazomer tot een genot maken. T/jn 30/9. Galerie Bellas Artes, Heuvelsweg 2, Kerkwerve. Do. t/m zo. 12.00-17.00 uur Jan Toorop Jan Toorop is de spil van de exposi tie 'Nieuw Lichtl'die in meer dan honderd kleine en grote werken toont de artistieke ontwikkelingen toont in de kunstenaarskolonies Katwijk, Bergen en Domburg. Er ontstond een rijk geschakeerde taal waarin kunstenaars ervarin gen konden verbeelden. T/m 6/11. Marie Tak van Poortvliet Museum, Ooststraat 10a, Domburg. Di. t/m zo. 13.00 - 17.00 uur. Truus Werners schildert strandta ferelen. Zij is één van de exposan ten op 'Contrasten', een tentoon stelling waarin diverse schilderkun stige benaderingen worden samen gebracht. Abstractie, figuratie, im pressionisme, expressionisme, ver halende, en verstilde kunst in een scala aan kleuren en materialen. T/m 31/10. Hofstede Galerie Lijn 3, Provincialeweg 1, Geersdijk. Do. t/m zo. 11.00 - 17.00 uur en op afspraak. Truus Werners Theo Jordans: Poustinia knap geassembleerd met ter plek ke verzameld oud ijzer, hout en kunststof Ze lijken uit de aarde te komen en zoeken zich dreigend een weg. Een wraakactie van de aarde zelf of symbool voor de ne gatieve krachten die als onkruid steeds weer opduiken? Ik kies voor de laatste interpretatieDie is mooi in lijn met 'Mammon' van Stefan Thelen (1981). Inventief bouwde hij uit van tevoren beschil derd plaatmateriaal een reuzenvar- ken en een vlinder op. Bijna cli chés voor de tegengestelde waar den die ze symboliseren. Door de uitvoering en de locatie echter zeer overtuigend. Tot slot con strueerde Martijn Linzell 1977 uit sloophout een tempeltje van licht. Aan de buitenkant is in de kubus vorm een menselijk gelaat zicht baar. Het is een eenvoudige in aar de en groen opgenomen ruimte

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 78