beter als ik spontaan moet improviseren'
uit 3
podium
donderdag 15 september 2011
DONDERDAG 15 SEPTEMBER
Domburg
Jazz by the Sea: optreden Royal Dutch
Jazzband.
Hof Domburg/De Parel, 19.00-23.00 uur
Hoogelande
Matthew Broderick verzorgt op uitno
diging van Avonduren een concert op
een bijzondere locatie.
Kapel van Hoogelande, 20.00 uur
Middelburg
Miniconcert Trequartone. Ze spelen
voornamelijk muziek uit Renaissance en
Barok, maar maken van tijd tot tijd ook
graag een uitstapje naar meer eigentijdse
muziek.
Koorkerk, 15.00 uur
Oostkapelle
Jazz by the Sea: Optreden The Blue
Rhythm Three.
Hotel Grandcafé Restaurant Anno Nu,
20.30-22.30 uur
Zoutelande
Jazz by the Sea: Optreden Storyville
Jassband.
Eetcafé Royal, 21.00-24.00 uur
VRIJDAG 16 SEPTEMBER
Cadzand
Stone Dust vervangt de Australische
band The Sunpilots, die heeft afgezegd.
In het voorprogramma: Souljacker.
Sporthal, 22.00 uur
Domburg
Jazz by the Sea.
Diverse locaties, vanaf 14.00 uur
Bluesbox.
Grandcafé MarktZes. 21.30 uur.
Goes
Astral Motors speelt Indierock.La Stra-
da Eric's Bar, 22.00 uur.
Kapelle
Op het Batz-Witte orgel speelt orgel-
virtuoze Petra Veenswijk symfonische mu
ziek van Franse bodem.
Hervormde Kerk, 20.00 uur.
Kortgene
Optreden Zeeuwse band Surrender.
Bar de Loods, 20.30 uur
Middelburg
Finale Zeeuwse Belofte.
De Spot, 20.00 uur
Terneuzen
Porgy en Bess opent het nieuwe sei
zoen met Simin Tander en haar kwartet.
Porgy en Bess, 20.30 uur
Vlissingen
De Molukse Diaspora: muzikaal twee
luik over 60 jaar Molukkers in Zeeland
door DeltaDua.
Arsenaaltheater, 20.00 uur
Dj/producer Jahua - een van de drijven
de krachten achter Hybrid - wordt 25 jaar
en viert dit met een Hybrid-avond, met
Kanji Kinetic, Ruwedata en llan.
De Piek, 20.30 uur
ZATERDAG 17 SEPTEMBER
Domburg e.o.
Jazz by the Sea.
Diverse locaties, 11.00 uur
Optreden Twenty-"Sicks.
Grandcafé MarktZes, 21.30 uur
Groede
Adrie Oosterling speelt 'Oop' is net as
hos'. Laatste voorstelling zomerseizoen.
De Twee Duiven, 21.00 uur
Middelburg
De Zweedse eenmansband Library
Tapes geeft concert.
De Drvkkery, 15.00 uur
Concert band Kensington. In het voor
programma: The Secret Love Parade.
De Spot, 21.00 uur (zaal open)
Terneuzen
12,5 years Musketeer of Death Fest,
met Meclassica, Kutschurft, Conquest of
Steel, Leng Tch'e, Insanity Reigns Supre
me, War All The Time, Gorgasm, Supre
me Pain, Starve, Leptotrichia en Endless
Cycle.
De Pit, 14.00 uur
Vlissingen
Monkey: zeskoppige high-energy
ska/reggae-band.
De Piek, 21.30 uur.
ZONDAG 18 SEPTEMBER
Domburg e.o.
Jazz by the Sea.
Diverse locaties, 11.00 uur
Goes
Muziekvereniging Euphonia uit Goes
o.l.v. Yves Wuijts geeft concert.
Manhuistuin, 12.00 uur
De Mannen van Papier treden op.
De Koperen Tuin, 14.00 uur
Muis en Leeuw. Benefietvoorstelling
voor St. Jayden.
Theater de Mythe, 14.00 uur
Middelburg
Debussy Piano Marathon.
Zeeuwse Concertzaal, 15.30 uur
Concert Mu Bubba Mi, drie dames
uit Zweden, IJsland en Denemarken met
harmonieuze samenzang.
De Spot, 20.00 uur (zaal open)
Nieuw- en Sint Joosland
Optreden cabaretier Lebbis.
De Wegwijzer, 21.00 uur
Vlissingen
Jazzkerkdienst ikv Jazz by the Sea.
Sint Jacobskerk, 12.00 uur
Karma to Burn, stonermetal band.
De Piek, 19.30 uur
WOENSDAG 21 SEPTEMBER
Wemeldinge
Fragile speelt oude en recente hits.
De Wemel, 20.00 uur
Slachtoffers van de pest worden weggedragen. foto's Dirk-jan Gjeltema
bij die oproep tot verzet van haar
geliefde Stijn, een meester metse
laar uit Mechelen.
„Leuke rollen, die spelmatig veel
ruimte bieden", vinden Yvonne
van de Velde (Marieke) en Marcel
Modde (Stijn). Beiden waren al bij
vijf producties van de HISP betrok
ken. „Zo'n massale productie vergt
veel discipline. Ook wie niet na
drukkelijk bij een scène betrokken
is, dient daar op de achtergrond
wel een bijdrage aan te leveren. Je
bent dus zeer afhankelijk van el
kaar. Samen zo'n voorstelling ma
ken geeft heel veel voldoening.
Dat betreft niet alleen de opvoerin
gen. Ook na de repetities kom ik al
tijd weer opgeladen thuis", zegt
Modde. Hij heeft zich voor de rol
van Stijn een sappig soort Vlaams
moeten eigen maken.
„Het staat grotendeels uitgeschre
ven in mijn tekst en ter ondersteu
ning luisterde ik de laatste tijd wat
vaker naar Radio Brussel."
Ook van de Velde is blij met haar
rol. „Ik kan er alles in kwijt: aardig
zijn, boos worden, ik loop zelfs
nog een dreun op en ik word ver
liefd,.op Stijn dus."
De tussentijdse regisseurswisse
ling bij deze productie omschrij
ven beiden als een 'pijnlijke, maar
noodzakelijke ingreep'. De klik tus
sen spelers en regisseur zat er niet
en dus werd er na drie maanden
drastisch ingegrepen. „Na vele ja
ren aristieke leiding van Cees en
Elly Möhlmann waren we als cast
gewend strak geleid te worden. Nu
werd er plots veel meer inbreng
van onszelf verwacht. Dat werkte
niet zo", volgens Modde
Met de komst van André van Hest
als (her)nieuwde opvolger van 'de
Möhlmannen' is er een nieuwe
wind gaan waaien binnen de
groep. „Hij is echt een professional
en heeft op theatergebied overal
verstand van. We zijn allemaal ge
groeid in ons spel", vindt Van de
Velde. De Vrouwe van de Toren
onderscheidt zich in vormgeving
behoorlijk van voorgaande produc
ties. In plaats van getrouw nage
bouwde decors wordt er dit keer
gewerkt met 3D-projectie. Volgens
Van de Velde en Modde zal dat
het publiek een heel bijzondere er
varing opleveren. Daar de beelden
echter van achter de tribune wor
den geprojecteerd op de Nieuwe
Kerk, is er geen overkapping op de
tribune, zodat alle toeschouwers
de beelden optimaal kunnen zien.
„Het zou zonde zijn als een deel
van de mensen tegen het dak aan
zou moeten kijken", aldus de spe
lers. Iedereen van de HISP hoopt
uiteraard dat het weer dan wel een
beetje wil meewerken.
staan en mijn zingen met mensen
te delen. Ik was bang voor kritiek
van buiten en tegelijk kon ik deze
angst meteen loslaten als ik op een
podium mocht staan. Men noem
de mij een podiumbeest."
Voor wat haar stem betreft was ze
altijd al nieuwsgierig en creatief
Zo imiteerde ze als kind het geluid
van een wasmachine en deed
graag stemmen na. Het zingen be
gon bij Whitney Houston, soulmu
ziek en pas later als puber ontdek
te ze Al Jarreau. „Waarschijnlijk
raakte ik gewoon gefascineerd
door de creatieve, speelse manier
waarmee hij met zijn stem om
gaat. Zonder dat ik het door had
zong ik zijn improvisatie in het
nummer Spain mee op de achter
bank in de auto bij mijn moeder.
Improviseren met de stem sluit ge
woon heel goed aan bij wie ik
ben. Ik hou van de vrijheid en het
avontuur en functioneer vaak be
ter als ik spontaan moet improvise
ren dan wanneer ik iets heel pre
cies moet voorbereiden, ook in het
dagelijks leven."
Met zanglessen begon ze pas op
haar negentiende. In eerste instan
tie klassieke lessen, voor de zang
techniek. „Ik wist: ik wil zingen,
maar niet hoe ik het moest aanpak
ken. Een jaar voordat ik mijn stu
die aan het conservatorium begon
zong ik in een bandje en kreeg les
sen in jazzzang, muziektheorie en
piano. Het kreeg langzaam struc
tuur. Ik zong wel nog standards
maar eigenlijk was het voor mij al
duidelijk dat ik mij in vrijere bena
deringen van de jazz, gecombi
neerd met andere stijlen beter
thuis voel. Door veel uit te probe
ren, te luisteren en ook door goe
de techniek- en improvisatielessen
- van Frans Vermeerssen - heb ik
mijn stem ontwikkeld en leren
kennen. Uiteindelijk was ik steeds
meer in staat om dat uit te druk
ken wat in mij zit."
Ze wil daarbij de vrijere vorm van
improvisatie, het grensovertreden-
de en het zingen van simpele, ech
te songs tot één geheel smeden.
Voorlopig is Tander nog even in
Nederland. „Maar ik ga met mijn
kwartet naar China. Mijn 'Azië-de-
buut'. Erg spannend en leuk."
Simin Tander Kwartet, morgen, Porgy
en Bess, Terneuzen, 20.30 uur.
Simin Tander opent het seizoen van Porgy en Bess, foto Robert M. Fiille