beter als ik spontaan moet improviseren' uit 3 podium donderdag 15 september 2011 DONDERDAG 15 SEPTEMBER Domburg Jazz by the Sea: optreden Royal Dutch Jazzband. Hof Domburg/De Parel, 19.00-23.00 uur Hoogelande Matthew Broderick verzorgt op uitno diging van Avonduren een concert op een bijzondere locatie. Kapel van Hoogelande, 20.00 uur Middelburg Miniconcert Trequartone. Ze spelen voornamelijk muziek uit Renaissance en Barok, maar maken van tijd tot tijd ook graag een uitstapje naar meer eigentijdse muziek. Koorkerk, 15.00 uur Oostkapelle Jazz by the Sea: Optreden The Blue Rhythm Three. Hotel Grandcafé Restaurant Anno Nu, 20.30-22.30 uur Zoutelande Jazz by the Sea: Optreden Storyville Jassband. Eetcafé Royal, 21.00-24.00 uur VRIJDAG 16 SEPTEMBER Cadzand Stone Dust vervangt de Australische band The Sunpilots, die heeft afgezegd. In het voorprogramma: Souljacker. Sporthal, 22.00 uur Domburg Jazz by the Sea. Diverse locaties, vanaf 14.00 uur Bluesbox. Grandcafé MarktZes. 21.30 uur. Goes Astral Motors speelt Indierock.La Stra- da Eric's Bar, 22.00 uur. Kapelle Op het Batz-Witte orgel speelt orgel- virtuoze Petra Veenswijk symfonische mu ziek van Franse bodem. Hervormde Kerk, 20.00 uur. Kortgene Optreden Zeeuwse band Surrender. Bar de Loods, 20.30 uur Middelburg Finale Zeeuwse Belofte. De Spot, 20.00 uur Terneuzen Porgy en Bess opent het nieuwe sei zoen met Simin Tander en haar kwartet. Porgy en Bess, 20.30 uur Vlissingen De Molukse Diaspora: muzikaal twee luik over 60 jaar Molukkers in Zeeland door DeltaDua. Arsenaaltheater, 20.00 uur Dj/producer Jahua - een van de drijven de krachten achter Hybrid - wordt 25 jaar en viert dit met een Hybrid-avond, met Kanji Kinetic, Ruwedata en llan. De Piek, 20.30 uur ZATERDAG 17 SEPTEMBER Domburg e.o. Jazz by the Sea. Diverse locaties, 11.00 uur Optreden Twenty-"Sicks. Grandcafé MarktZes, 21.30 uur Groede Adrie Oosterling speelt 'Oop' is net as hos'. Laatste voorstelling zomerseizoen. De Twee Duiven, 21.00 uur Middelburg De Zweedse eenmansband Library Tapes geeft concert. De Drvkkery, 15.00 uur Concert band Kensington. In het voor programma: The Secret Love Parade. De Spot, 21.00 uur (zaal open) Terneuzen 12,5 years Musketeer of Death Fest, met Meclassica, Kutschurft, Conquest of Steel, Leng Tch'e, Insanity Reigns Supre me, War All The Time, Gorgasm, Supre me Pain, Starve, Leptotrichia en Endless Cycle. De Pit, 14.00 uur Vlissingen Monkey: zeskoppige high-energy ska/reggae-band. De Piek, 21.30 uur. ZONDAG 18 SEPTEMBER Domburg e.o. Jazz by the Sea. Diverse locaties, 11.00 uur Goes Muziekvereniging Euphonia uit Goes o.l.v. Yves Wuijts geeft concert. Manhuistuin, 12.00 uur De Mannen van Papier treden op. De Koperen Tuin, 14.00 uur Muis en Leeuw. Benefietvoorstelling voor St. Jayden. Theater de Mythe, 14.00 uur Middelburg Debussy Piano Marathon. Zeeuwse Concertzaal, 15.30 uur Concert Mu Bubba Mi, drie dames uit Zweden, IJsland en Denemarken met harmonieuze samenzang. De Spot, 20.00 uur (zaal open) Nieuw- en Sint Joosland Optreden cabaretier Lebbis. De Wegwijzer, 21.00 uur Vlissingen Jazzkerkdienst ikv Jazz by the Sea. Sint Jacobskerk, 12.00 uur Karma to Burn, stonermetal band. De Piek, 19.30 uur WOENSDAG 21 SEPTEMBER Wemeldinge Fragile speelt oude en recente hits. De Wemel, 20.00 uur Slachtoffers van de pest worden weggedragen. foto's Dirk-jan Gjeltema bij die oproep tot verzet van haar geliefde Stijn, een meester metse laar uit Mechelen. „Leuke rollen, die spelmatig veel ruimte bieden", vinden Yvonne van de Velde (Marieke) en Marcel Modde (Stijn). Beiden waren al bij vijf producties van de HISP betrok ken. „Zo'n massale productie vergt veel discipline. Ook wie niet na drukkelijk bij een scène betrokken is, dient daar op de achtergrond wel een bijdrage aan te leveren. Je bent dus zeer afhankelijk van el kaar. Samen zo'n voorstelling ma ken geeft heel veel voldoening. Dat betreft niet alleen de opvoerin gen. Ook na de repetities kom ik al tijd weer opgeladen thuis", zegt Modde. Hij heeft zich voor de rol van Stijn een sappig soort Vlaams moeten eigen maken. „Het staat grotendeels uitgeschre ven in mijn tekst en ter ondersteu ning luisterde ik de laatste tijd wat vaker naar Radio Brussel." Ook van de Velde is blij met haar rol. „Ik kan er alles in kwijt: aardig zijn, boos worden, ik loop zelfs nog een dreun op en ik word ver liefd,.op Stijn dus." De tussentijdse regisseurswisse ling bij deze productie omschrij ven beiden als een 'pijnlijke, maar noodzakelijke ingreep'. De klik tus sen spelers en regisseur zat er niet en dus werd er na drie maanden drastisch ingegrepen. „Na vele ja ren aristieke leiding van Cees en Elly Möhlmann waren we als cast gewend strak geleid te worden. Nu werd er plots veel meer inbreng van onszelf verwacht. Dat werkte niet zo", volgens Modde Met de komst van André van Hest als (her)nieuwde opvolger van 'de Möhlmannen' is er een nieuwe wind gaan waaien binnen de groep. „Hij is echt een professional en heeft op theatergebied overal verstand van. We zijn allemaal ge groeid in ons spel", vindt Van de Velde. De Vrouwe van de Toren onderscheidt zich in vormgeving behoorlijk van voorgaande produc ties. In plaats van getrouw nage bouwde decors wordt er dit keer gewerkt met 3D-projectie. Volgens Van de Velde en Modde zal dat het publiek een heel bijzondere er varing opleveren. Daar de beelden echter van achter de tribune wor den geprojecteerd op de Nieuwe Kerk, is er geen overkapping op de tribune, zodat alle toeschouwers de beelden optimaal kunnen zien. „Het zou zonde zijn als een deel van de mensen tegen het dak aan zou moeten kijken", aldus de spe lers. Iedereen van de HISP hoopt uiteraard dat het weer dan wel een beetje wil meewerken. staan en mijn zingen met mensen te delen. Ik was bang voor kritiek van buiten en tegelijk kon ik deze angst meteen loslaten als ik op een podium mocht staan. Men noem de mij een podiumbeest." Voor wat haar stem betreft was ze altijd al nieuwsgierig en creatief Zo imiteerde ze als kind het geluid van een wasmachine en deed graag stemmen na. Het zingen be gon bij Whitney Houston, soulmu ziek en pas later als puber ontdek te ze Al Jarreau. „Waarschijnlijk raakte ik gewoon gefascineerd door de creatieve, speelse manier waarmee hij met zijn stem om gaat. Zonder dat ik het door had zong ik zijn improvisatie in het nummer Spain mee op de achter bank in de auto bij mijn moeder. Improviseren met de stem sluit ge woon heel goed aan bij wie ik ben. Ik hou van de vrijheid en het avontuur en functioneer vaak be ter als ik spontaan moet improvise ren dan wanneer ik iets heel pre cies moet voorbereiden, ook in het dagelijks leven." Met zanglessen begon ze pas op haar negentiende. In eerste instan tie klassieke lessen, voor de zang techniek. „Ik wist: ik wil zingen, maar niet hoe ik het moest aanpak ken. Een jaar voordat ik mijn stu die aan het conservatorium begon zong ik in een bandje en kreeg les sen in jazzzang, muziektheorie en piano. Het kreeg langzaam struc tuur. Ik zong wel nog standards maar eigenlijk was het voor mij al duidelijk dat ik mij in vrijere bena deringen van de jazz, gecombi neerd met andere stijlen beter thuis voel. Door veel uit te probe ren, te luisteren en ook door goe de techniek- en improvisatielessen - van Frans Vermeerssen - heb ik mijn stem ontwikkeld en leren kennen. Uiteindelijk was ik steeds meer in staat om dat uit te druk ken wat in mij zit." Ze wil daarbij de vrijere vorm van improvisatie, het grensovertreden- de en het zingen van simpele, ech te songs tot één geheel smeden. Voorlopig is Tander nog even in Nederland. „Maar ik ga met mijn kwartet naar China. Mijn 'Azië-de- buut'. Erg spannend en leuk." Simin Tander Kwartet, morgen, Porgy en Bess, Terneuzen, 20.30 uur. Simin Tander opent het seizoen van Porgy en Bess, foto Robert M. Fiille

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 71