141 cultuur filfifösea Een echte winnaar onderscheidt zich van de rest Schellebelle 1919 is mix talent en 'goesting' Molukse roep om excuses blijft Een naslagwerk om tips en meningen in te noteren Van 'Orla, de Kikkerslikker' naar 'Bende van 4' donderdag 15 september 2011 r,.m festival Ruurd Wolterbeek De mooiste film tot nu toe vind ik The music never stopped. Vooral om dat de vader-zoon relatie daarin zo mooi wordt neergezet. Verder blijf ik Norwegian Wood mooi vinden. Gelukkig staat die in de PZC- top5. Ik ben hem nu weer gaan be kijken. Ik ben zelf vaak in Japan ge weest en herken de sfeer in deze film." Wolterbeek heeft meerdere aanraders: „The help, geeft een heel mooi tijdsbeeld, wel een uitgemol ken thema en typisch Amerikaans. Verder Circumstances, die film laat zien hoe vrouwen en meisjes in het hedendaagse Iran leven." Wat viel tegen? „Habemus Papam, over een pausverkiezing. Die was zo langdradig." VLISSINGEN - De kindermiddag tijdens Film by the Sea leverde gistermiddag in Cinecity in Vlissingen weer ver tederende tafereeltjes op. Veel kinderen maken van de ze vrolijke filmmiddag ook een mooi verkleedfestijn. Zo bezochten Indianen, Spaanse schonen, een Chinese da me, een clowntje met blauwe krullen, een kikker, cow boys en prinsessen de film Orla, de Kikkerslikker. Aanslui tend was er een concert van 'De Bende van 4'De band bracht liedjes over een ruziënd bestek, grapjes van opa en Zo Boos met stampvoetenwerk, foto Lex de Meester Dagelijks geven bezoekers van Film by the Sea hun mening over film die ze hebben gezien. Ruurd Wolterbeek uit Vlis singen probeert elk jaar voor FbtS een week vrij te nemen. „Helaas niet helemaal ge lukt dit keer. Vrijdag en zaterdag heb ik een middagdienst", zegt Wolterbeek, die wacht-ingenieur is bij de kerncentrale in Borssele. Samen met zijn vrouw Liesbeth ziet hij minstens vijf en soms zes films per dag. „Zondag waren het er zelfs zeven, want die Zeeuwse documentaires wilden we ook graag zien. Twee Levens over het echtpaar Visser, dat al 25 jaar hun verdwenen zoon zoekt, vond ik heel indrukwekkend." Wolterbeek heeft een documenta tiemap bij zich. „In dit naslagwerk noteer ik ook tips en meningen. Twaalf competitiefilms maken kans lip de prijzen van Film by the Sea. AU Pankow zag ze allemaal en scheidt het kaf van het koren. door Ali Pankow vlissingen - Drie awards zijn er toe te kennen in de Film Litera tuurcompetitie: door de vakjury, de jongerenjury én door het pu bliek. De eerste award, van de jon gerenjury wordt vanavond uitge- reikt tijdens het Film Beatz festijn in het Arsenaaltheater in Vlissin gen. En de winnaar is...? The match maker van Avi Nesher, zou ik zeg gen. Waarom? Meerdere redenen: een award ken je niet zomaar toe aan een 'leuke film'. Een winnaar on derscheidt zich van de rest. The Matchmaker is een zeer verrassen de internationaal getinte film van Israëlische origine, gebaseerd op het boek When heroes fly van Amir Gutffeund. Het verhaal speelt zich af in de jaren zestig. Meerdere the ma's zitten er bijna vanzelfspre kend in verweven: worsteling met de puberteit, vader-zoon relatie, troost en schoonheid van de kunst en onder dat alles trilt heel subtiel de tragiek van de holocaust tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het zware verdriet ligt er niet als een zompige deken overheen. Juist door de terughoudendheid word je als toeschouwer het verhaal inge zogen en wekt het af en toe een huivering op. Het verhaal biedt universele, vooral voor jongeren herkenbare emoties. Een film ook met mooie beelden en perfect pas sende muziekEen film die raakt en doet lachen en die je onder huids af en toe een rilling bezorgt. Zo'n film is een award waard. Mis schien zelfs twee. Maar van mij mag de debuutfilm Oliver Sherman van Ryan Redford ook best meede len in de prijzen. Ook deze film zet de toeschouwer aan het den ken over 'oorlog'. Een ongenoem de oorlog in de film, die gebaseerd is op het korte verhaal Veterans van Rachel Ingalss. In deze film ontbreekt de lichtheid zoals in The Matchmaker, maar de spanning houdt je van het treffende begin beeld tot het bizarre einde in z'n greep. Oliver Sherman gaat over Sherman Oliver. Zo heet de man oorspronkelijk, maar na een opera tie hing in het ziekenhuis een kaartje met daarop zijn voor- en achternaam omgedraaid aan zijn bed. „Het lijkt erop, maar het is het niet helemaal", was zijn reactie daarop en hij liet het zo. Die reac tie lijkt ook voor zijn leven te gel den sinds hij als oorlogsveteraan weer in de 'gewone wereld' ver keert. Het lukt hem niet meer de draad op te pakken. Dit is wat oor log soms met mensen doet, vroe ger en zeker ook nu. Rest nog de publieksprijs. Kans hebbers op basis van de tot nu toe uitgebrachte stemmen zijn: The music never stopped, The Matchma ker, Oranges and Sunshine en The Help. „Help, als het maar niet The Help wordt", zou ik willen zeggen. Waarom niet? Omdat dit een film is die vooral uit commercieel oog punt is gemaakt. Heel Amerikaans met een thema dat de toeschou wer door de strot wordt geduwd. Met mooie beelden, goed spel en pittige muziek. Dat wel, maar erg vet allemaal. Niks mis met een bestseller, want dat wordt The Help wellicht wel, maar zo'n best seller kan best zonder award. door Ali Pankow vlissingen - „Talent is goesting en als dat eraf druipt is alles te ma ken", zei scenarioschrijver en regis seur Johan Heldenbergh over de Vlaamse film Schellebelle 1919, die gisteravond bij Film by the Sea werd vertoond. ■De film betreft: een droom van amateurtoneelvereniging OKA Schellebelle. „Een droom moet je waar maken. Ik had al te vaak men sen aan de toog horen zeiken over wat ze eigenlijk zouden willen. Bij OKA wilden ze dit echt en toen is het begonnen",zegt Heldenbergh. Schellebelle 1919 vertelt het verhaal van de Vlaamse Coralie Van De x Velde, die als 16 jarig meisje tij dens de Eerste Wereldoorlog 25 oorlogswezen in huis heeft geno men. De ex-burgemeester heeft echter andere plannen met de boerderij en het land van de fami lie Van De Velde en doet een po ging de boel op geweldadige wijze te ontruimen. Het is een groots opgezet sociaal project geworden waar honderden dorpsbewoners aan hebben meege- werk. De film draait nu enkele we ken in België en oogst veel succes. „Dit is het mooiste project, dat ik ooit heb gedaan. Ik ben er van overtuigd dat Schellebelle door de ze film een beetje anders is gewor den. Door met elkaar zo intens aan iets te werken, kun je de zuur- tegraad in de samenleving terug brengen naar meer neutrale waar de", zegt de regisseur. Hij is trots maar vindt het 'eigenlijk een beet je absurd' dat hij nu met een deel van de crew op een Hollands film festival staat. „Dit was alleen maar bedoeld als dorpsproject. Schellebelle 1919; Za. 17/9,10.45 uur en zon. 18/9m 13.45 uur. door Rolf Bosboom vlissingen - Ook (precies) zestig jaar na dato blijft het voor de Mo lukse gemeenschap van cruciaal belang dat de Nederlandse rege ring haar excuses aanbiedt. Dat bleek gisteravond tijdens een Mo lukse avond op Film by the Sea, waar onder meer een debat was onder leiding van Freek de Jonge. Hoezeer de Molukkers inmiddels zijn geworteld in Nederland, de wijze waarop ze in 1951 naar Ne derland zijn gekomen en aan hun lot werden overgelaten, doet nog altijd pijn. „Excuses zijn wel het minste", zei Sylvia Pessireron, sce nariste van de film De Punt (over de treinkaping van 1977), die 's middags werd vertoond. „Je wordt vanzelf boos als je opgroeit met frustratie, met verdriet." Freek de Jonge vroeg zich af of de Molukkers zelf wel genoeg aan dacht vragen voor de zo gehoopte genoegdoening. „Ik merk dat veel Nederlanders volstrekt niet de op Freek de Jonge leidt de discussie. de hoogte zijn van de Molukse ge schiedenis." Een deel van de aan wezigen erkende dat. „We hebben het zelf laten gebeuren." Voorafgaand aan het debat werd de documentaire Maju terus van Dieter Bartels (over de historie foto Lex de Meester van de Molukkers in Nederland) vertoond. Na afloop was Blauwe oesters van Grace Bernardus te zien, over haar vader van Ambon, die duikt in zijn verleden als mari nier en op zoek gaat naar een Goe- se collega-matroos van destijds.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 14