Laatste hobbel zeesluis kanaalzone I n 2003 2004 2004/2005 2009 2010 woensdag 14 september 2011 Het sluizencomplex van Terneuzen, met zicht op de huidige zeesluis. foto's Camile Schelstraete Het hangt nu nog op een bijdra ge van 32 miljoen euro uit de Zeeuwse regio, zeggen betrok kenen die heel dicht bij het ul tieme overleg tussen Vlaanderen en Neder land zitten. Ook de vraag of Nederland de BTW-heffing wil laten vallen speelt mee. Dit voorjaar kreeg gedeputeerde Kees van Beveren (financiën, infrastructuur) tot zijn verbijstering van minister Melanie Schultz van Haegen (verkeer én waterstaat) te ho ren dat zij vanuit de regio zeker rekende op een bijdrage van minstens 50 miljoen euro. Van Beveren was resoluut: geen den ken aan. Hij vond burgemeester Jan Lo- nink van Terneuzen aan zijn zijde. Waren ze in Den Haag nou helemaal van de rat ten besnuffeld?! Van Beveren: „Dat geld hebben we in de regio eenvoudigweg niet. Ja, misschien een bijdrage van een paar miljoen van de provincie en van het ha venschap. Maar verder valt hier niets te ha len." Lonink zegt nu, vlak voor de ultieme be sprekingen, die (hoe toevallig) ook van daag in Middelburg plaats grijpen: „Ik wees er al eerder op dat wij als duidelijk aangemerkte krimpregio het geld beter aan andere projecten kunnen besteden, zo als het maintenace valuepark bij Dow Be nelux en het internationale brandweercen trum in Terneuzen. We hebben heel veel dingen op de rails staan, die onder meer het vertrek van al die overheidsdiensten Het is wel eens 'de eeuwige strijd van Gent' genoemd. En die lijkt nu - echt waar - bijna gestreden. Precies 43 jaar nadat koningin Juliana en koning Boudewijn in het brugbedieningsgebouw in Terneuzen met een ontroerend eendrachtige druk op de knop de toen nieuwe zeesluis hadden geopend, lijkt er eindelijk overeenstemming te worden bereikt over de bouw van een volgende nieuwe zeesluis. Lijkt, want zo'n akkoord hing al vele malen eerder in de lucht. uit Zeeland moeten compenseren. Daar wordt druk voor gelobbyed. Dat levert hier en daar wel wat op, maar het lijkt er desondanks op dat Den Haag nauwelijks beseft hoe we er in Zeeland voor staan." Overigens wordt het in bestuurskringen opmerkelijk genoemd dat Schultz die bij drage eist. Bij projecten elders in het land, was daarvan nooit sprake. Ze heeft de bij drage nu wel verlaagd naar 32 miljoen. Vlaanderen en Nederland zijn het in grote lijnen eens over de kostenverdeling: Neder land zal maximaal 142 miljoen euro bijdra gen, Vlaanderen de rest. Volgens ramingen De huidige zeesluis van Terneuzen. kost de bouw van de zeesluis om en nabij de 930 miljoen euro. Inzet is nu een zee sluis voor schepen van maximaal 140.000 ton, aangelegd binnen het huidige sluizen complex in Terneuzen, naast de huidige zeesluis. De middensluis - ook alweer een eeuw oud - sneuvelt dan. De nieuwe sluis krijgt bijna de dubbele capaciteit van de huidige. De afmetingen, zoals die nu in de onderhandelingsdossiers staan: 427 meter lang, 55 meter breed en 16 meter diep. De nieuwe zeesluis zou rond 2020 in gebruik moeten worden genomen. En daarna? Dan moeten er afspraken worden gemaakt over de kostenverdeling van de volgende kanaalaanpassingen: verdieping van het vaarwater en aanpassingen van de brug gen en tunnel Zelzate. Ook dat zal een pro ject van de lange adem zal zijn. Het gaat immers om een slordig miljard. Wout Bareman Het huidige Biopark Terneu zen staat niet op zichzelf. Al in 2003 werd een begin ge smaakt met de ontwikkeling van het Valuepark Terneuzen - een samenwerkingsproject van Zeeland Seaports en Dow Benelux. Het doel van dit pro ject is om de productie en dis tributie van chemische produc ten op één plaats samen te brengen. Verder in 2003: vestiging logis tieke bedrijven Vos Logistics en Katoen Natie in Logipark Zeelpnd Seaports in de Braak manpolder ten westen van Dow. Den Haag wijst in nota Ruimte de Kanaalzone aan als concen tratiegebied voor duurzame glastuinbouw. Kort daarop werd de locatie opgenomen in het ontwerp Omgevings plan Zeeland 2006-2012. De planuitwerking om grootschali ge glastuinbouw op de beoog de locatie te realiseren is op gepakt door Zeeland Seaports in samenwerking met Warm- C02 en BioGlas. Vestiging olie-overslag en op- slagbedrijf Oiltanking in Value park op de Mosselbanken, ten westen van Dow. Het bedrijf breidt momenteel (2011) fors uit. Vestiging eerste drie kassenbe- d rijven. Opening Bio Base Pilot Plant - de proeffabriek staat in het Gentse havengebied. En bouw Bio Base Europe Training Cen ter bij Terneuzen. Verder in 2010: vestiging Mammoet op 8 hectare op Axelse Vlakte, voor Multi Purpose Terminal, nu testlocatie super- zware kranen. En in Gent: opening van het Kluizendok. Het dok heeft een diepgang van 13,5 meter. De 4,2 kilome ter lange kademuur is 18 meter diep, zodat schepen met een lading van 160.000 DWT kunnen worden ontvangen. Dit wordt mogelijk zodra de nieuwe sluis in Terneuzen is gebouwd. Nu kunnen er schepen in tot 85.000 DWT. Rond het dok ligt 400 hecta- re bedrijventerrein. Het be drijventerrein De Nest levert 160 hectare bijkomend indus triegebied, terwijl Rie- me-Noord in de toekomst goed is voor 100 hectare. Rondom het dok komt er in totaal 16 kilometer spoor.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 77