Laatste hobbel zeesluis
kanaalzone I n
2003
2004
2004/2005
2009
2010
woensdag 14 september 2011
Het sluizencomplex van Terneuzen, met zicht op de huidige zeesluis.
foto's Camile Schelstraete
Het hangt nu nog op een bijdra
ge van 32 miljoen euro uit de
Zeeuwse regio, zeggen betrok
kenen die heel dicht bij het ul
tieme overleg tussen Vlaanderen en Neder
land zitten. Ook de vraag of Nederland de
BTW-heffing wil laten vallen speelt mee.
Dit voorjaar kreeg gedeputeerde Kees van
Beveren (financiën, infrastructuur) tot zijn
verbijstering van minister Melanie Schultz
van Haegen (verkeer én waterstaat) te ho
ren dat zij vanuit de regio zeker rekende
op een bijdrage van minstens 50 miljoen
euro. Van Beveren was resoluut: geen den
ken aan. Hij vond burgemeester Jan Lo-
nink van Terneuzen aan zijn zijde. Waren
ze in Den Haag nou helemaal van de rat
ten besnuffeld?! Van Beveren: „Dat geld
hebben we in de regio eenvoudigweg niet.
Ja, misschien een bijdrage van een paar
miljoen van de provincie en van het ha
venschap. Maar verder valt hier niets te ha
len."
Lonink zegt nu, vlak voor de ultieme be
sprekingen, die (hoe toevallig) ook van
daag in Middelburg plaats grijpen: „Ik
wees er al eerder op dat wij als duidelijk
aangemerkte krimpregio het geld beter
aan andere projecten kunnen besteden, zo
als het maintenace valuepark bij Dow Be
nelux en het internationale brandweercen
trum in Terneuzen. We hebben heel veel
dingen op de rails staan, die onder meer
het vertrek van al die overheidsdiensten
Het is wel eens 'de eeuwige strijd
van Gent' genoemd. En die lijkt
nu - echt waar - bijna gestreden.
Precies 43 jaar nadat koningin
Juliana en koning Boudewijn in
het brugbedieningsgebouw in
Terneuzen met een ontroerend
eendrachtige druk op de knop de
toen nieuwe zeesluis hadden
geopend, lijkt er eindelijk
overeenstemming te worden
bereikt over de bouw van een
volgende nieuwe zeesluis. Lijkt,
want zo'n akkoord hing al vele
malen eerder in de lucht.
uit Zeeland moeten compenseren. Daar
wordt druk voor gelobbyed. Dat levert
hier en daar wel wat op, maar het lijkt er
desondanks op dat Den Haag nauwelijks
beseft hoe we er in Zeeland voor staan."
Overigens wordt het in bestuurskringen
opmerkelijk genoemd dat Schultz die bij
drage eist. Bij projecten elders in het land,
was daarvan nooit sprake. Ze heeft de bij
drage nu wel verlaagd naar 32 miljoen.
Vlaanderen en Nederland zijn het in grote
lijnen eens over de kostenverdeling: Neder
land zal maximaal 142 miljoen euro bijdra
gen, Vlaanderen de rest. Volgens ramingen
De huidige zeesluis van Terneuzen.
kost de bouw van de zeesluis om en nabij
de 930 miljoen euro. Inzet is nu een zee
sluis voor schepen van maximaal 140.000
ton, aangelegd binnen het huidige sluizen
complex in Terneuzen, naast de huidige
zeesluis. De middensluis - ook alweer een
eeuw oud - sneuvelt dan. De nieuwe sluis
krijgt bijna de dubbele capaciteit van de
huidige. De afmetingen, zoals die nu in de
onderhandelingsdossiers staan: 427 meter
lang, 55 meter breed en 16 meter diep. De
nieuwe zeesluis zou rond 2020 in gebruik
moeten worden genomen. En daarna?
Dan moeten er afspraken worden gemaakt
over de kostenverdeling van de volgende
kanaalaanpassingen: verdieping van het
vaarwater en aanpassingen van de brug
gen en tunnel Zelzate. Ook dat zal een pro
ject van de lange adem zal zijn. Het gaat
immers om een slordig miljard.
Wout Bareman
Het huidige Biopark Terneu
zen staat niet op zichzelf. Al
in 2003 werd een begin ge
smaakt met de ontwikkeling
van het Valuepark Terneuzen -
een samenwerkingsproject
van Zeeland Seaports en Dow
Benelux. Het doel van dit pro
ject is om de productie en dis
tributie van chemische produc
ten op één plaats samen te
brengen.
Verder in 2003: vestiging logis
tieke bedrijven Vos Logistics
en Katoen Natie in Logipark
Zeelpnd Seaports in de Braak
manpolder ten westen van
Dow.
Den Haag wijst in nota Ruimte
de Kanaalzone aan als concen
tratiegebied voor duurzame
glastuinbouw. Kort daarop
werd de locatie opgenomen
in het ontwerp Omgevings
plan Zeeland 2006-2012. De
planuitwerking om grootschali
ge glastuinbouw op de beoog
de locatie te realiseren is op
gepakt door Zeeland Seaports
in samenwerking met Warm-
C02 en BioGlas.
Vestiging olie-overslag en op-
slagbedrijf Oiltanking in Value
park op de Mosselbanken, ten
westen van Dow. Het bedrijf
breidt momenteel (2011) fors
uit.
Vestiging eerste drie kassenbe-
d rijven.
Opening Bio Base Pilot Plant -
de proeffabriek staat in het
Gentse havengebied. En bouw
Bio Base Europe Training Cen
ter bij Terneuzen.
Verder in 2010: vestiging
Mammoet op 8 hectare
op Axelse Vlakte, voor
Multi Purpose Terminal,
nu testlocatie super-
zware kranen.
En in Gent: opening
van het Kluizendok.
Het dok heeft een
diepgang van 13,5
meter. De 4,2 kilome
ter lange kademuur is
18 meter diep, zodat
schepen met een lading
van 160.000 DWT kunnen
worden ontvangen. Dit
wordt mogelijk zodra de
nieuwe sluis in Terneuzen is
gebouwd. Nu kunnen er
schepen in tot 85.000 DWT.
Rond het dok ligt 400 hecta-
re bedrijventerrein. Het be
drijventerrein De Nest levert
160 hectare bijkomend indus
triegebied, terwijl Rie-
me-Noord in de toekomst
goed is voor 100 hectare.
Rondom het dok komt er in
totaal 16 kilometer spoor.