81 kanaalzone
Jullie kabinet zet
een stap achteruit
Eindelijk
zicht op
rondweg
KANAALZONE
woensdag 14 september 2011
Naam: jo van der Staal
Leeftijd: 56 jaar
Woonplaats:Sas van Cent
Beroep: commandant brandweer bij Cargill in
Sas van Gent en vrijwillige brandweer gemeen
te Terneuzen
De Westkade in Sas van Gent is al
jaren een hot issue. Veel Sasse-
naren hekelen het vele vrachtver
keer dat via de Westkade de verkorte rou
te naar Zelzate en Gent verkiest boven een
omweg over de Tractaatweg (N62). Enkele
recente incidenten hebben de roep om
een omlegging van de N252 doen toene
men.
Inwoner Jo van der Staal, die woont aan
de Westkade, is blij dat er eindelijk gepraat
wordt over een rondweg. Al zegt hij geen
problemen te hebben met het vrachtver
keer dat door Sas van Gent rijdt. „Verkeer-
technisch klopt het natuurlijk niet en daar
om is het ook goed dat er nu plannen zijn
voor een wegomlegging, zodat Sas van
Gent minder hinder gaat ondervinden.
Maar tegelijkertijd is het vele vrachtver
keer een teken van een aantrekkende eco
nomie. Bovendien valt de overlast best
mee. Alleen krijgen de vrachtwagenchauf
feurs vaak ten onrechte de zwarte piet toe
gespeeld. Ik zit al 35 jaar bij de brandweer
en heb al veel ongelukken gezien. Bijna al
le ongelukken gebeuren door onachtzaam
heid en verkeerde communicatie. Ook de
ongelukken die gebeurd zijn op de Westka
de in Sas van Gent."
Rustzoekers zijn 'volgens Van der Staal pri
ma op hun plek in Zeeuws-Vlaanderen.
„Ga maar eens een dag naar Rotterdam,
dan zie je pas wat echte drukte is. Dan valt
het hier nog mee, ook al zal het de komen
de jaren-met de Kanaaltunnel bij Sluiskil
nog wel drukker worden. We moeten al
leen wel zorgen voor een goede afwikke
ling van het verkeer en dat de woonker
nen zoveel mogelijk ontzien worden."
Paul Begijn
De ondernemers in het Gentse
deel van de Kanaalzone kijken
met een schuin oog naar de
ontwikkelingen aan de andere
kant van de landsgrens. Niet uit
jaloezie, maar bovenal
hunkerend naar een hechtere
samenwerking. Want als één
gebied, kan de Kanaalzone
Europa aan, weet directeur Peter
van Severen van de Vegho zeker.
Van Severen legt gelijk maar de
vinger op de zere plek. Aan
Vlaamse zijde van de Kanaalzo
ne zijn nu al bedrijven naarstig
op zoek naar ruimte om zich te vestigen.
Met het oog op de ingebruikname van de
nieuwe grote zeesluis bij Terneuzen ergens
■rond 2020. Alleen: Gent heeft nauwelijks
nog terrein beschikbaar.
Aan de andere kant van de landsgrens ech
ter ligt nog zo'n 500 hectare voor de pak,
weet de directeur van de Vereniging van
Gentse Havengebonden Ondernemingen
(Vegho) ook. „Dus dat kan uitkomst bie
den. Maar wat gaat dan het grootste pro
bleem zijn? Mensen vinden! Omdat Den
Haag nauwelijks investeert in perifere ge
bieden als Zeeuws-Vlaanderen, trekken er
meer mensen weg dan zich er vestigen.
Terwijl de bedrijven in Terneuzen, Sluiskil
en Sas van Gent wel in de zelfde pot vis
sen als wij. Hoe gaan we dat opvangen? Ik
heb het idee dat dit probleem niet door
dringt tot in Den Haag. De vorige regering
wilde nog wel iets doen, maar onder jullie
huidige kabinet wordt een stap achteruit
gedaan. We moeten gezamenlijk campag
ne gaan voeren om hef werken en wonen
in de Kanaalzone te promoten. We moe
ten het hier met elkaar aantrekkelijk ma
ken voor schoolgaande jeugd. Dat
Zeeuws-Vlaanderen een krimpregio is, is
helemaal niet zo evident als ze het nu
doen lijken!"
De Vegho vertegenwoordigt meer dan
honderd ondernemingen in het Gentse ha
vengebied. De samenwerking tussen het
bedrijfsleven en de betrokken instanties
aan weerszijden van het Kanaal Gent-Ter-
neuzen is minimaal, ervaart Van Severen.
„Dat beperkt zich tot afstemming van ram
penplannen en beveiliging."
Het allerbeste is gewoon dat de regel- en
wetgeving gelijk worden getrokken en de
Kanaalzone tot één hechte regio wordt ver
klaard. „Vergelijk het met Amsterdam en
[Jmuiden. Dat is tegenwoordig ook één
groot havengebied. IJzersterk! Eén Kanaal
zone lijkt mij de toekomst. Dat is eigenlijk
niet eens meer een zaak van Nederland en
België, maar in het kader van het econo
misch belang veeleer een Europees traject.
De bedrijven in dit gebied zijn geen con
currenten van elkaar. Ze vullen elkaar in
het totale pakket eerder aan. Het zijn de
overheden en de beheerders van de
havengebieden die de concurrentie zoe
ken."
Het bedrijfsleven in de Gentse Kanaalzone
is goed voor zo'n zeventienduizend ar
beidsplaatsen. De opening van de huidige
Westsluis bij Terneuzen in 1968 betekende
een grote sprong voorwaarts, aldus Van Se
veren. Waar Gent jarenlang zo'n drie tot
vier ton aan goederen te verwerken kreeg,
zit het havengebied nu aan een plafond
van 20 tot 25 miljoen ton. De lang verwach
te nieuwe zeesluis bij Terneuzen kan daar
om niet snel genoeg worden gerealiseerd,
benadrukt de Vegho-directeur. „We krij
gen een nieuwe voordeur. Onze kracht is
het brede industriële netwerk, met de staal-
nijverheid en zware agrarische sector. De
verdere toekomst van dit gebied ligt bij de
doorontwikkeling van de procesindustrie,
de biobased-chemie en de bijhorende logis
tiek. Dat houdt voorlopig nog niet op."
Marcel Modde
Arcelor Mittal (Sidmar) in het Vlaamse deel van de Kanaalzone. Inzet: directeur Peter van Se
veren van Vereniging van Gentse Havengebonden Ondernemingen (Vegho)
foto Camile Schelstraete
Jo van der Staal