81 kanaalzone Jullie kabinet zet een stap achteruit Eindelijk zicht op rondweg KANAALZONE woensdag 14 september 2011 Naam: jo van der Staal Leeftijd: 56 jaar Woonplaats:Sas van Cent Beroep: commandant brandweer bij Cargill in Sas van Gent en vrijwillige brandweer gemeen te Terneuzen De Westkade in Sas van Gent is al jaren een hot issue. Veel Sasse- naren hekelen het vele vrachtver keer dat via de Westkade de verkorte rou te naar Zelzate en Gent verkiest boven een omweg over de Tractaatweg (N62). Enkele recente incidenten hebben de roep om een omlegging van de N252 doen toene men. Inwoner Jo van der Staal, die woont aan de Westkade, is blij dat er eindelijk gepraat wordt over een rondweg. Al zegt hij geen problemen te hebben met het vrachtver keer dat door Sas van Gent rijdt. „Verkeer- technisch klopt het natuurlijk niet en daar om is het ook goed dat er nu plannen zijn voor een wegomlegging, zodat Sas van Gent minder hinder gaat ondervinden. Maar tegelijkertijd is het vele vrachtver keer een teken van een aantrekkende eco nomie. Bovendien valt de overlast best mee. Alleen krijgen de vrachtwagenchauf feurs vaak ten onrechte de zwarte piet toe gespeeld. Ik zit al 35 jaar bij de brandweer en heb al veel ongelukken gezien. Bijna al le ongelukken gebeuren door onachtzaam heid en verkeerde communicatie. Ook de ongelukken die gebeurd zijn op de Westka de in Sas van Gent." Rustzoekers zijn 'volgens Van der Staal pri ma op hun plek in Zeeuws-Vlaanderen. „Ga maar eens een dag naar Rotterdam, dan zie je pas wat echte drukte is. Dan valt het hier nog mee, ook al zal het de komen de jaren-met de Kanaaltunnel bij Sluiskil nog wel drukker worden. We moeten al leen wel zorgen voor een goede afwikke ling van het verkeer en dat de woonker nen zoveel mogelijk ontzien worden." Paul Begijn De ondernemers in het Gentse deel van de Kanaalzone kijken met een schuin oog naar de ontwikkelingen aan de andere kant van de landsgrens. Niet uit jaloezie, maar bovenal hunkerend naar een hechtere samenwerking. Want als één gebied, kan de Kanaalzone Europa aan, weet directeur Peter van Severen van de Vegho zeker. Van Severen legt gelijk maar de vinger op de zere plek. Aan Vlaamse zijde van de Kanaalzo ne zijn nu al bedrijven naarstig op zoek naar ruimte om zich te vestigen. Met het oog op de ingebruikname van de nieuwe grote zeesluis bij Terneuzen ergens ■rond 2020. Alleen: Gent heeft nauwelijks nog terrein beschikbaar. Aan de andere kant van de landsgrens ech ter ligt nog zo'n 500 hectare voor de pak, weet de directeur van de Vereniging van Gentse Havengebonden Ondernemingen (Vegho) ook. „Dus dat kan uitkomst bie den. Maar wat gaat dan het grootste pro bleem zijn? Mensen vinden! Omdat Den Haag nauwelijks investeert in perifere ge bieden als Zeeuws-Vlaanderen, trekken er meer mensen weg dan zich er vestigen. Terwijl de bedrijven in Terneuzen, Sluiskil en Sas van Gent wel in de zelfde pot vis sen als wij. Hoe gaan we dat opvangen? Ik heb het idee dat dit probleem niet door dringt tot in Den Haag. De vorige regering wilde nog wel iets doen, maar onder jullie huidige kabinet wordt een stap achteruit gedaan. We moeten gezamenlijk campag ne gaan voeren om hef werken en wonen in de Kanaalzone te promoten. We moe ten het hier met elkaar aantrekkelijk ma ken voor schoolgaande jeugd. Dat Zeeuws-Vlaanderen een krimpregio is, is helemaal niet zo evident als ze het nu doen lijken!" De Vegho vertegenwoordigt meer dan honderd ondernemingen in het Gentse ha vengebied. De samenwerking tussen het bedrijfsleven en de betrokken instanties aan weerszijden van het Kanaal Gent-Ter- neuzen is minimaal, ervaart Van Severen. „Dat beperkt zich tot afstemming van ram penplannen en beveiliging." Het allerbeste is gewoon dat de regel- en wetgeving gelijk worden getrokken en de Kanaalzone tot één hechte regio wordt ver klaard. „Vergelijk het met Amsterdam en [Jmuiden. Dat is tegenwoordig ook één groot havengebied. IJzersterk! Eén Kanaal zone lijkt mij de toekomst. Dat is eigenlijk niet eens meer een zaak van Nederland en België, maar in het kader van het econo misch belang veeleer een Europees traject. De bedrijven in dit gebied zijn geen con currenten van elkaar. Ze vullen elkaar in het totale pakket eerder aan. Het zijn de overheden en de beheerders van de havengebieden die de concurrentie zoe ken." Het bedrijfsleven in de Gentse Kanaalzone is goed voor zo'n zeventienduizend ar beidsplaatsen. De opening van de huidige Westsluis bij Terneuzen in 1968 betekende een grote sprong voorwaarts, aldus Van Se veren. Waar Gent jarenlang zo'n drie tot vier ton aan goederen te verwerken kreeg, zit het havengebied nu aan een plafond van 20 tot 25 miljoen ton. De lang verwach te nieuwe zeesluis bij Terneuzen kan daar om niet snel genoeg worden gerealiseerd, benadrukt de Vegho-directeur. „We krij gen een nieuwe voordeur. Onze kracht is het brede industriële netwerk, met de staal- nijverheid en zware agrarische sector. De verdere toekomst van dit gebied ligt bij de doorontwikkeling van de procesindustrie, de biobased-chemie en de bijhorende logis tiek. Dat houdt voorlopig nog niet op." Marcel Modde Arcelor Mittal (Sidmar) in het Vlaamse deel van de Kanaalzone. Inzet: directeur Peter van Se veren van Vereniging van Gentse Havengebonden Ondernemingen (Vegho) foto Camile Schelstraete Jo van der Staal

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 74