kanaalzone 15 hier beter en rijker van 1827 1830-1839 183 9 1841 1869 1870 1871 1881 woensdag 14 september 2011 foto Camile Schelstraete Opening van het kanaal van Terneuzen naar Gent. Van 1815 tot 1830 waren Neder land en het huidige België één natie onder Koning Willem I. Het kanaal was zijn eerste grensoverschreidende project. Het Journal de Gand van 21 november 1827 schreef: „Als een opmerkelijke omstandig heid bij deze Vaderlandsche plegtigheid, moge men reke nen, die vereeniging der voor naamste autoriteiten van de beide naburige provinciën, eer tijds misschien mededing sters, maar die nu, te oordee- len naar de volmaaktste over eenstemming welke bij hare vertegenwoordigsters heersch- te, het bewijs opleveren, dat er geen scheidsmuur tusschen het zuiden en het noorden des Koningrijks bestaat." Kanaal gesloten door Bel gische Opstand. De Belgische generaal Niellon plaatste bij Zelzate palen in het water, om te voorkomen dat Neder landse schepen naar Gent zou den varen. Het kanaal verzand de. Ben de Reu naalzone in het bijzonder hebben op het gebied van die bio based economy. Als pro vincie zullen we moeten waarmaken dat hierover niet alleen mooie woorden zijn opgeschreven in het coalitieprogramma, maar dat ook wij bijvoorbeeld vlot met ver gunningen kunnen zijn. De ZMf vervult de rol van luis in de pels. Die moet de an dere partners scherp houden." Wat gaat Zeeland ervan merken als straks de handtekeningen onder de uitvoerings overeenkomst zijn gezet? De Reu somt op: „Meer hoogwaardige werkgelegenheid in een economie die veelzijdiger is dan we nu hebben. In een aantrekkelijke leefomge ving bovendien, waar het behalve werken ook goed wonen en ontspannen is. Dit biedt oplossingen voor de krimp en de ver grijzing van de bevolking. Zeeland wordt hier beter en rijker van." Het grijpt allemaal in elkaar. Bedrijven die nieuwe dingen willen doen, hebben werk nemers nodig die nieuwe dingen kunnen. Daar moet het middelbaar beroepsonder wijs grotendeels in voorzien." In het kader van het onderwijsplan Kerend Tij zijn daar over afspraken gemaakt, maar volgens De Reu is er meer nodig. „Er moeten banen worden ingevuld in een sector die onbe kend en onvoldoende uitdagend is. Kinde ren willen vandaag de dag hiphopper wor den of soapster, geen operator bij Dow. Dat is een anoniem beroep. Wanneer we werkgelegenheid willen ontwikkelen met dit soort banen zullen we die anonimiteit ook moeten opheffen. Knelpunt is dat de meeste leraren alfa's zijn. De wereld van de techniek komt daardoor onvoldoende het onderwijs binnen. Het bijna voltooide trainings- annex bezoekerscentrum van Bio Base Europe in Terneuzen kan daar een rol in spelen." Het strategisch plan en de afspraken over de uitvoering ervan beperken zich tot het Nederlandse deel van de kanaalzone. Bio Base Europe richt zich nadrukkelijk op de hele strook tussen Terneuzen en Gent Commissaris van de koningin Karla Peijs en haar Oost-Vlaamse ambtgenoot André Denys hebben zich de afgelopen jaren sterk ingezet voor de grenzeloze samen werking, maar daarbij zijn ook de belem meringen aan het licht gekomen die zich daarbij nog steeds voordoen. De Reu noemt er een paar: geldigheid van diplo ma's aan de andere kant van de grens, ver schillen in sociale regelgeving en het feit dat de overheid ten zuiden van de Neder lands-Belgische grens makkelijker de porte monnee trekt om bedrijventerreinen te helpen aanleggen, havens te graven of de grondprijs concurrerender te maken. Ondanks die knelpunten uit Gent al jaren lang de vurige wens de samenwerking in de kanaalzone aan beide zijden van de grens echt gestalte te geven door van beide havenbedrijven in het gebied één grens overschrijdende onderneming te maken. Dat heeft tot nu toe alleen tot plechtige woorden geleid en tot sierlijke handteke ningen onder fraai geformuleerde maar tot niets verplichtende convenanten. De Reu vertelt dat de directeuren van de havenbedrijven van Zeeland, Gent en ook Zeebmgge nu de opdracht hebben gekre gen serieus te bekijken wat de mogelijkhe den voor samenwerking zijn. „Dat hoeft niet per se tot een fusie te leiden. Je kunt ook aan een joint venture denken. Ik weet dat in de havenwereld voortdurend Strate- go-spelletjes worden gespeeld. Daar moe ten we misschien maar eens van af Je moet niet altijd het vaandel van de ander willen veroveren." Ben lansen Nederland en België van el kaar gescheiden Kanaal weer in bedrijf na flink uitgebaggerd te zijn. Ingebruikname van het spoor Cent-Terneuzen. De spoorlijn gaf Terneuzen als overslagha ven een impuls. Vanaf 1870 werd het kanaal Terneuzen-Gent verdiept en verbreed. Hinderlijke boch ten bij Langerbrugge, Rie- me, Rodenhuize en Zelza te werden weggewerkt Bij Zelzate werd het kanaal verlegd via een nieuwe kanaal- arm. Op Belgisch grondgebied werden bruggen ge- en her bouwd. Ingebruikname spoorlijn Mechelen-Terneuzen. In Nederland werd in 1881 be gonnen met de kanaalverbe tering. In Sas van Gent werd een derde kanaalarm gegra ven met een nieuwe sluis. De afmetingen van het kanaal na de werken: 6,5 meter diep, 17 meter breed op de bodem, 68 meter breed aan de waterspie gel.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 71