kanaalzone 15
hier beter en rijker van
1827
1830-1839
183 9
1841
1869
1870
1871
1881
woensdag 14 september 2011
foto Camile Schelstraete
Opening van het kanaal van
Terneuzen naar Gent. Van
1815 tot 1830 waren Neder
land en het huidige België één
natie onder Koning Willem I.
Het kanaal was zijn eerste
grensoverschreidende project.
Het Journal de Gand van 21
november 1827 schreef: „Als
een opmerkelijke omstandig
heid bij deze Vaderlandsche
plegtigheid, moge men reke
nen, die vereeniging der voor
naamste autoriteiten van de
beide naburige provinciën, eer
tijds misschien mededing
sters, maar die nu, te oordee-
len naar de volmaaktste over
eenstemming welke bij hare
vertegenwoordigsters heersch-
te, het bewijs opleveren, dat
er geen scheidsmuur tusschen
het zuiden en het noorden
des Koningrijks bestaat."
Kanaal gesloten door Bel
gische Opstand. De Belgische
generaal Niellon plaatste bij
Zelzate palen in het water,
om te voorkomen dat Neder
landse schepen naar Gent zou
den varen. Het kanaal verzand
de.
Ben de Reu
naalzone in het bijzonder hebben op het
gebied van die bio based economy. Als pro
vincie zullen we moeten waarmaken dat
hierover niet alleen mooie woorden zijn
opgeschreven in het coalitieprogramma,
maar dat ook wij bijvoorbeeld vlot met ver
gunningen kunnen zijn. De ZMf vervult
de rol van luis in de pels. Die moet de an
dere partners scherp houden."
Wat gaat Zeeland ervan merken als straks
de handtekeningen onder de uitvoerings
overeenkomst zijn gezet? De Reu somt op:
„Meer hoogwaardige werkgelegenheid in
een economie die veelzijdiger is dan we
nu hebben. In een aantrekkelijke leefomge
ving bovendien, waar het behalve werken
ook goed wonen en ontspannen is. Dit
biedt oplossingen voor de krimp en de ver
grijzing van de bevolking. Zeeland wordt
hier beter en rijker van."
Het grijpt allemaal in elkaar. Bedrijven die
nieuwe dingen willen doen, hebben werk
nemers nodig die nieuwe dingen kunnen.
Daar moet het middelbaar beroepsonder
wijs grotendeels in voorzien." In het kader
van het onderwijsplan Kerend Tij zijn daar
over afspraken gemaakt, maar volgens De
Reu is er meer nodig. „Er moeten banen
worden ingevuld in een sector die onbe
kend en onvoldoende uitdagend is. Kinde
ren willen vandaag de dag hiphopper wor
den of soapster, geen operator bij Dow.
Dat is een anoniem beroep. Wanneer we
werkgelegenheid willen ontwikkelen met
dit soort banen zullen we die anonimiteit
ook moeten opheffen. Knelpunt is dat de
meeste leraren alfa's zijn. De wereld van
de techniek komt daardoor onvoldoende
het onderwijs binnen. Het bijna voltooide
trainings- annex bezoekerscentrum van
Bio Base Europe in Terneuzen kan daar
een rol in spelen."
Het strategisch plan en de afspraken over
de uitvoering ervan beperken zich tot het
Nederlandse deel van de kanaalzone. Bio
Base Europe richt zich nadrukkelijk op de
hele strook tussen Terneuzen en Gent
Commissaris van de koningin Karla Peijs
en haar Oost-Vlaamse ambtgenoot André
Denys hebben zich de afgelopen jaren
sterk ingezet voor de grenzeloze samen
werking, maar daarbij zijn ook de belem
meringen aan het licht gekomen die zich
daarbij nog steeds voordoen. De Reu
noemt er een paar: geldigheid van diplo
ma's aan de andere kant van de grens, ver
schillen in sociale regelgeving en het feit
dat de overheid ten zuiden van de Neder
lands-Belgische grens makkelijker de porte
monnee trekt om bedrijventerreinen te
helpen aanleggen, havens te graven of de
grondprijs concurrerender te maken.
Ondanks die knelpunten uit Gent al jaren
lang de vurige wens de samenwerking in
de kanaalzone aan beide zijden van de
grens echt gestalte te geven door van beide
havenbedrijven in het gebied één grens
overschrijdende onderneming te maken.
Dat heeft tot nu toe alleen tot plechtige
woorden geleid en tot sierlijke handteke
ningen onder fraai geformuleerde maar tot
niets verplichtende convenanten.
De Reu vertelt dat de directeuren van de
havenbedrijven van Zeeland, Gent en ook
Zeebmgge nu de opdracht hebben gekre
gen serieus te bekijken wat de mogelijkhe
den voor samenwerking zijn. „Dat hoeft
niet per se tot een fusie te leiden. Je kunt
ook aan een joint venture denken. Ik weet
dat in de havenwereld voortdurend Strate-
go-spelletjes worden gespeeld. Daar moe
ten we misschien maar eens van af Je
moet niet altijd het vaandel van de ander
willen veroveren."
Ben lansen
Nederland en België van el
kaar gescheiden
Kanaal weer in bedrijf na flink
uitgebaggerd te zijn.
Ingebruikname van het spoor
Cent-Terneuzen. De spoorlijn
gaf Terneuzen als overslagha
ven een impuls.
Vanaf 1870 werd het kanaal
Terneuzen-Gent verdiept en
verbreed. Hinderlijke boch
ten bij Langerbrugge, Rie-
me, Rodenhuize en Zelza
te werden weggewerkt
Bij Zelzate werd het
kanaal verlegd via
een nieuwe kanaal-
arm. Op Belgisch
grondgebied werden
bruggen ge- en her
bouwd.
Ingebruikname spoorlijn
Mechelen-Terneuzen.
In Nederland werd in 1881 be
gonnen met de kanaalverbe
tering. In Sas van Gent werd
een derde kanaalarm gegra
ven met een nieuwe sluis. De
afmetingen van het kanaal na
de werken: 6,5 meter diep, 17
meter breed op de bodem, 68
meter breed aan de waterspie
gel.