'Zorgen over toekomst Schelde' is havenwerk hersenwerk Iets drukker voor ID-kaart l/jÖr3F J 23Si zeeland 123 dnï £j£>adi woensdag 14 september 2011 door Jeffrey Kutterink Aan een havenwerker zonder hersens heb je weinig. Arjen Heeringa van Verbrugge Terminals: „Als je een foutje maakt met de lading, kan dat zomaar 10.000 euro kosten." foto Mechteld Jansen een typisch voorbeeld van de mo derne havenwerker. „Ik ben overal inzetbaar. Ik werk op verschillen de locaties en doe van alles. Vaste werknemers hebben bij Verbrugge tussen de vier en de zes functies; het is daardoor heel afwisselend werk." Heeringa zelf is controleur en rijdt op allerlei soorten voertui gen, zoals terminaltrekkers, een rietstekker (containerstapelaar), al lerlei soorten heftrucks en een loader. „En dan ben ik ook nog ne gen jaar kraanmachinist geweest. Vroeger werd je in de 'put' gezet, zoals het ruim genoemd werd, dan werden de pallets aan boord gebracht en moest je met de hand alles versjouwen. Veel carrièreper spectief had je niet; je kon even tueel heftruck gaan rijden of con troller worden, maar er zijn er ge noeg die zo hun hele leven zakken zijn blijven sjouwen. Na een jaar of 25 waren die mannen dan óp. In 1995 is er schoon schip mee ge maakt, vooral in Rotterdam zijn toen veel van die ouwe havenwer kers vertrokken. Wat overbleef was de nieuwe generatie havenwer kers." En die zijn allemaal 'gecerti ficeerd'. „De verantwoordelijkheid is groot. Je moet er constant je kop bij houden en geconcentreerd zijn. Ik heb allerlei diploma's en cerfiti- caten moeten halen om te doen wat ik doe. Veiligheid is daarbij ontzettend belangrijk. Roken is op het hele terrein nu ten strengste verboden, alcohol mag je niet eens in je auto hebben liggen." Hij wijst naar de poster van de oude havenwerker. „Dat is nog een oude kade, van klinkers, met putten en gaten. Niet bepaald ar- bo-proof. Tegenwoordig worden kades van asfalt gemaakt. Werkne mers moeten nu wel meer dan veertig jaar mee kunnen. Vandaar ook dat helmen verplicht zijn, net als reflecterende zichtbaarheidskle- ding en natuurlijk veiligheids schoenen. Bij handarbeid moet je handschoenen dragen, bij lawaai boven de 80 decibel oorbescher mers en als het werk erom vraagt een mondkapje en een veiligheids- bril." De risico's, benadrukt Heer inga, zijn in feite op alle gebieden afgenomen. „Maar dat bereik je al leen door als havenwerker altijd alert en voorzichtig te zijn. Haven werk is nu hersenwerk." middelburg - De Zeeuwse ge meenten houden zich netjes aan de landelijke richtlijnen als het gaat om de identiteitskaart. Schou- wen-Duiveland volgt de richtlijn van de VNG. Mensen die na 29 juli een ID-kaart hebben aangeschaft krij gen hun geld terug. Dat geldt ook voor de negen mensen die voor die datum een bezwaarschrift heb ben ingediend tegen de kosten van de kaart. Mensen die geen be zwaar hebben ingediend, krijgen hun geld niet terug. Voor Schou- wen-Duiveland gaat het om 312 burgers die hun geld terug krijgen. Kinderen tot 14 jaar krijgen geen geld terug. Het kost de gemeente grofweg 75.000 euro aan leges. Als in Middelburg mensen be zwaar aantekenen tegen betaling binnen zes weken na verstrekking van de kaart, krijgen ze hun geld terug. Ook mensen die kaart al lan ger geleden hebben gekocht en toen bezwaar maakten, krijgen nu alsnog hun geld terug. Mensen die destijds geen bezwaar hebben gemaakt, krijgen hun geld niet terug. Kinderen tot 14 jaar moeten blijven betalen, omdat de kaart voor hen nog niet verplicht is. De gemeente raadt aan be zwaar te maken; omdat de discus sie hierover nog loopt en het dus gratis kan worden. Zo handelen Vlissingen en Veere ook, al is de kaart voor kinderen in Vlissingen ook gratis. den haag - De vakbonden FNV Bondgenoten en CNV Vakmensen maken zich zorgen over de werkge legenheid bij Schelde Marinebouw in Vlissingen. De directie van het bedrijf spreekt van 'onnodige pa- niekzaaierij'. Damen Schelde Naval Shipbuil ding heeft nog zes schepen in aan bouw; ofwel werk tot 2013. „On danks dat Schelde Marinebouw veel offertes heeft uitstaan, komen er nog geen nieuwe opdrachten binnen", zegt Piet Verburg van CNV Vakmensen. „De situatie is dubbel. Het bedrijf maakt volop omzet en winst. Maar zolang offer tes geen orders worden, is de werk gelegenheid op langere termijn niet zeker." De Schelde moet het, gezien bezui nigingen op de Marine, de komen de jaren vooral hebben van export- orders, weet Verburg. Door het vooralsnog uitblijven van nieuwe opdrachten maken mensen op de werkvloer zich zorgen, stelt' Koos de Meij van FNV Bondgenoten. „De productiehallen van Schelde Marinebouw beginnen behoorlijk leeg te raken. We willen als vak bonden helderheid over wat er met de werf in Vlissingen gaat ge beuren. Ook als er geen nieuwe or ders komen. De directie stelt dat de afdeling engineering altijd werk houdt. Maar hoe zit het dan met productie? De Schelde - is ons ver teld - is en blijft een doe-werf." Directeur Hein van Ameijden vindt dat de bonden onnodig pa niek zaaien. „Het probleem be perkt zich alleen tot de productie. We hebben niet genoeg werk om iedereen aan de slag te houden." De enkele tientallen mensen wor den uitgeleend, bij voorkeur bin nen de Damen Groep. „Of we vra gen mensen vakantie op te ne men, of ze volgen een training of ze doen onderhoudswerk." Volgens Van Ameijden is het een beheersbaar probleem. „Al kun nen we dit natuurlijk ook geen ja ren volhouden. De orderportefeuil le zit nog 2,5 jaar vol. Er zijn veel bedrijven die dat niet kunnen zeg gen. We hebben nog nooit zoveel kansen op de markt gehad als nu. Simpel omdat er zoveel offertes uit staan. Niet alle offertes zullen or ders worden, maar er zullen heus weer orders binnenkomen. Dit soort paniekverhalen is niet dien stig. Vakbonden moeten beseffen wanneer ze wat voor soort signa len naar buiten brengen." Schelde Marinebouw werkt tot in 2013 aan zes schepen. Eenvoudig gezegd heeft de ene afdeling het druk, terwijl de ander nauwelijks werk heeft. „In de afgelopen elf jaar dat we deel uitmaken van Da men Shipyards is het niet anders geweest. Natuurlijk is het voor de mensen die het betreft vervelend. We zullen zeker tot eind van het jaar en waarschijnlijk ook begin volgend jaar nog met het pro bleem zitten. Want oobal krijgen we snel orders, dan is er eerst een half tot driekwart jaar werk voor de afdeling engineering. De pro ductie volgt pas daarna." Volgens Van Ameijden is de Schel de nog in de race voor de order aan Oman. We hebben de offerte net weer verlengd. Maar de gebeur tenissen in de regio hebben het proces niet bespoedigd." Schelde Marinebouw concentreert de werkzaamheden nu op het Ei land in Vlissingen en op de Da- men-werf in Roemenië. De werf in Vlissingen-Oost is niet in ge bruik voor de bouw van marine schepen. De gemeente Sluis heeft nog geen besluit genomen over wat te doen met de ID-kaart. De andere twee Zeeuws-Vlaamse gemeenten vol gen de landelijke richtlijn. De gemeente Borsele heeft niet meer aanvragen dan anders. Ze achterhaalt zelf aanvragers, stuurt ze een brief en stort geld terug. In Goes, Tholen en Kapelle en bij de gemeente Noord-Beveland was het iets drukker aan de balie op maandag. Vanaf maandag 12 september hoe ven mensen aan de balie niet meer te betalen voor de aanvraag van een identiteitskaart. Gemeente Reimerswaal is druk be zig te inventariseren wat de gevol gen zijn. De oplevering van het laatste korvet voor Indonesië door Damen Ship yards. foto Lex de Meester A Mensen met vloerisolatie in huis ervaren dagelijks het warmtecomfort ervan. Dat voelt goed en scheelt zo'n 175 euro verwarmingskosten per jaar. Poe- hed iS op maat op w^.milieWB+vaal.nl/iSole^^vloer on waak op ^rïti? viocrfcola+ie-! Centraal

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 63