zeeland 123
'Zorgen over
toekomst Schelde'
is havenwerk hersenwerk
Iets drukker voor ID-kaart
woensdag 14 september 2011
door Jeffrey Kutterink
een typisch voorbeeld van de mo
derne havenwerker. „Ik ben overal
inzetbaar. Ik werk op verschillen
de locaties en doe van alles. Vaste
werknemers hebben bij Verbrugge
tussen de vier en de zes functies;
het is daardoor heel afwisselend
werk." Heeringa zelf is controleur
en rijdt op allerlei soorten voertui
gen, zoals terminaltrekkers, een
rietstekker (containerstapelaar), al
lerlei soorten heftrucks en een
loader. „En dan ben ik ook nog ne
gen jaar kraanmachinist geweest.
Vroeger werd je in de 'put' gezet,
zoals het ruim genoemd werd,
dan werden de pallets" aan boord
gebracht en moest je met de hand
alles versjouwen. Veel carrièreper
spectief had je niet; je kon even
tueel heftruck gaan rijden of con
troller worden, maar er zijn er ge
noeg die zo hun hele leven zakken
zijn blijven sjouwen. Na een jaar
of 25 waren die mannen dan óp.
In 1995 is er schoon schip mee ge
maakt, vooral in Rotterdam zijn
toen veel van die ouwe havenwer
kers vertrokken. Wat overbleef
was de nieuwe generatie havenwer
kers." En die zijn allemaal 'gecerti
ficeerd'. „De verantwoordelijkheid
is groot. Je moet er constant je kop
bij houden en geconcentreerd zijn.
Ik heb allerlei diploma's en cerfiti-
caten moeten halen om te doen
wat ik doe. Veiligheid is daarbij
ontzettend belangrijk. Roken is op
het hele terrein nu ten strengste
verboden, alcohol mag je niet eens
in je auto hebben liggen."
Hij wijst naar de poster van de
oude havenwerker. „Dat is nog
een oude kade, van klinkers, met
putten en gaten. Niet bepaald ar-
bo-proof Tegenwoordig worden
kades van asfalt gemaakt. Werkne
mers moeten nu wel meer dan
veertig jaar mee kunnen. Vandaar
ook dat helmen verplicht zijn, net
als reflecterende zichtbaarheidskle-
ding en natuurlijk veiligheids
schoenen. Bij handarbeid moet je
handschoenen dragen, bij lawaai
boven de 80 decibel oorbescher
mers en als het werk erom vraagt
een mondkapje en een veiligheids-
bril." De risico's, benadrukt Heer-
inga, zijn in feite op alle gebieden
afgenomen. „Maar dat bereik je al
leen door als havenwerker altijd
alert en voorzichtig te zijn. Haven
werk is nu hersenwerk."
MIDDELBURG - De Zeeuwse ge
meenten houden zich netjes aan
de landelijke richtlijnen als het
gaat om de identiteitskaart. Schou-
wen-Duiveland volgt de richtlijn
van de VNG.
Mensen die na 29 juli een
ID-kaart hebben aangeschaft krij
gen hun geld terug. Dat geldt ook
voor de negen mensen die voor
die datum een bezwaarschrift heb
ben ingediend tegen de kosten
van de kaart. Mensen die geen be
zwaar hebben ingediend, krijgen
hun geld niet terug. Voor Schou-
wen-Duiveland gaat het om 322
burgers die hun geld terug krijgen.
Kinderen tot 14 jaar krijgen geen
geld terug. Het kost de gemeente
grofweg 75.000 euro aan leges.
Als in Middelburg mensen be
zwaar aantekenen tegen betaling
binnen zes weken na verstrekking
van de kaart, krijgen ze hun geld
terug. Ook mensen die kaart al lan
ger geleden hebben gekocht en
toen bezwaar maakten, krijgen nu
alsnog hun geld terug.
Mensen die destijds geen bezwaar
hebben gemaakt, krijgen hun geld
niet terug. Kinderen tot 14 jaar
moeten blijven betalen, omdat de
kaart voor hen nog niet verplicht
is. De gemeente raadt aan be
zwaar te maken, omdat de discus
sie hierover nog loopt en het dus
gratis kan worden. Zo handelen
Vlissingen en Veere ook, al is de
kaart voor kinderen in Vlissingen
ook gratis.
DEN HAAG - De vakbonden FNV
Bondgenoten en CNV Vakmensen
maken zich zorgen over de werkge
legenheid bij Schelde Marinebouw
in Vlissingen. De directie van het
bedrijf spreekt van 'onnodige pa-
niekzaaierij'.
Damen Schelde Naval Shipbuil
ding heeft nog zes schepen in aan
bouw; ofwel werk«tot 2013. „On
danks dat Schelde Marinebouw
veel offertes heeft uitstaan, komen
er nog geen nieuwe opdrachten
binnen", zégt Piet Verburg van
CNV Vakmensen. „De situatie is
dubbel. Het bedrijf maakt volop
omzet en winst. Maar zolang offer
tes geen orders worden, is de werk
gelegenheid op langere termijn
niet zeker."
De Schelde moet het, gezien bezui
nigingen op de Marine, de komen
de jaren vooral hebben van export
orders, weet Verburg. Door het
vooralsnog uitblijven van nieuwe
opdrachten maken mensen op de
werkvloer zich zorgen, stelt Koos
de Meij van FNV Bondgenoten.
„De productiehallen van Schelde
Marinebouw beginnen behoorlijk
leeg te raken. We willen als vak
bonden helderheid over wat er
met de werf in Vlissingen gaat ge
beuren. Ook als er geen nieuwe or
ders komen. De directie stelt dat
de afdeling engineering altijd werk
houdt. Maar hoe zit het dan met
productie? De Schelde - is ons ver
teld - is en blijft een doe-werf"
Directeur Hein van Ameijden
vindt dat de bonden onnodig pa
niek zaaien. „Het probleem be
perkt zich alleen tot de productie.
We hebben niet genoeg werk om
iedereen aan de slag te houden."
De enkele tientallen mensen wor
den uitgeleend, bij voorkeur bin
nen de Damen Groep. „Of we vra
gen mensen vakantie op te ne
men, of ze volgen een training of
ze doen onderhoudswerk."
Volgens Van Ameijden is het een
beheersbaar probleem. „Al kun
nen we dit natuurlijk ook geen ja
ren volhouden. De orderportefeuil
le zit nog 2,5 jaar vol. Er zijn veel
bedrijven die dat niet kunnen zeg
gen. We hebben nog nooit zoveel
kansen op de markt gehad als nu.
Simpel omdat er zoveel offertes uit
staan. Niet alle offertes zullen or
ders worden, maar er zullen heus
weer orders binnenkomen. Dit
soort paniekverhalen is niet dien
stig. Vakbonden moeten beseffen
wanneer ze wat voor soort signa
len naar buiten brengen."
Schelde Marinebouw werkt tot in
2013 aan zes schepen. Eenvoudig
gezegd heeft de ene afdeling het
druk, terwijl de ander nauwelijks
werk heeft. „In de afgelopen elf
jaar dat we deel uitmaken van Da
men Shipyards is het niet anders
geweest. Natuurlijk is het voor de
mensen die het betreft vervelend.
We zullen zeker tot eind van het
jaar en waarschijnlijk ook begin
volgend jaar nog met het pro
bleem zitten. Want ook al krijgen
we snel orders, dan is er eerst een
half tot driekwart jaar werk voor
de afdeling engineering. De pro
ductie volgt pas daarna."
Volgens Van Ameijden is de Schel
de nog in de race voor de order
aan Oman. We hebben de offerte
net weer verlengd. Maar de gebeur
tenissen in de regio hebben het
proces niet bespoedigd."
Schelde Marinebouw concentreert
de werkzaamheden nu op het Ei
land in Vlissingen en op de Da-
men-werf in Roemenië. De werf
in Vlissingen-Oost is niet in ge
bruik voor de bouw van marine
schepen.
De gemeente Sluis heeft nog geen
besluit genomen over wat te doen
met de ID-kaart. De andere twee
Zeeuws-Vlaamse gemeenten vol
gen de landelijke richtlijn.
De gemeente Borsele heeft niet
meer aanvragen dan anders. Ze
achterhaalt zelf aanvragers, stuurt
ze een brief en stort geld terug.
In Goes, Tholen en Kapelle en bij
de gemeente Noord-Beveland was
het iets drukker aan de balie op
maandag.
Vanaf maandag 12 september hoe
ven mensen aan de balie niet
meer te betalen voor de aanvraag
van een identiteitskaart.
Gemeente Reimerswaal is druk be
zig te inventariseren wat de gevol
gen zijn.
De oplevering van het laatste korvet voor Indonesië door Damen Ship
yards. foto Lex de Meester
Aan een havenwerker zonder hersens heb je weinig. Arjen Heeringa van Verbrugge Terminals: „Als je een foutje
maakt met de lading, kan dat zomaar 10.000 euro kosten." - foto Mechteld Jansen
poe. he-f ara+te Advie< op waat op
MAW.ryiili^ee-nfvaal.nl/kole^Qe.v'loe.K
e-n rwaak- fcanS op
avafte vloerMatte-! ITIIIiCU
vf} centraal
Mensen met vloerisolatie in huis ervaren
dagelijks het warmtecomfort ervan.
Dat voelt goed en scheelt zo'n 175 euro
verwarmingskosten per jaar.