Anno nu
'Dokwerker niet meer fier op z'n job'
PZC
221 zeeland
Ontdek het
Portaal van
Vlaanderen
feÉliillSSI5
De Gentse haven
verkennen
met de 'Jacob'
De provincie Zeeland en de PZC houden vandaag een debat
over de kracht van de Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone. De PZC
en de Gentenaar leggen de havenwerkers onder de loep.
pzc.nl/webwinkel
X
Aan de Zeevaartweg 11 in
Terneuzen, met uitzicht
over het siuizencomplex
van de Terneuzense haven, ligt het
Portaal van Vlaanderen. Dit infor
matiecentrum over de haven van
Terneuzen trekt jaarlijks duizen
den bezoekers.
In het centrum is een permanente
interactieve expositie ingericht,
waar bezoekers op speelse wijze
geïnformeerd worden over het rei
len en zeilen in en rond de haven.
Ze reizen als het ware mee met
een schip dat de passage door het
Portaal maakt.
Bezoekers kunnen ook in het echt
mee met een tochtje door de ha
ven, of met een gids over het siui
zencomplex lopen en het mecha
niek bewonderen waarmee de slui
zen bediend worden. Bij het Fiets-
café van het Portaal van Vlaande
ren zijn oplaadpunten voor elektri
sche fietsen. Fietsers kunnen er
hun bidon vullen en banden plak
ken zonder verplichte consumptie.
www.portaalvanvlaanderen.nl
door Ondine van der Vleuten
Aan de muur in het ge
bouw van Verbrugge
Terminals in Terneu
zen hangt een postei;
van een havenwer
ker. Een potige kerel is het, vol ta
toeages, een kluwen scheepstouw
over zijn gespierde arm. „Wedden
dat hij in zijn broekzak een pakje
zware shag heeft?", zegt havenwer
ker Arjen Heeringa. „Maar wat je
daar ziet, is niet de havenwerker
van nu. Van dat beeld moeten we
af Die man is geselecteerd op
spierkracht en stamt uit de tijd dat
er in de haven veel handwerk
was." Havenwerk is nog steeds fy
siek werk, maar zonder hersens
kom je er niet meer. Heeringa is
woensdag 14 september 2011
Schade hagelbui toopt hoog op
door Marieke Van Pee
Binnen een paar maan
den gaat dokwerker
Jean Hutsebout met
pensioen. „Ik heb mijn
knieën en schouders
volledig kapot gewerkt."
Hutsebout is een potige ketel van
56, die eruitziet zoals je het van
een dokwerker verwacht: stevig,
besnord én met een groot litteken
op zijn hals 'van door de ruit van
mijn bulldozer te vliegen'. Als fore
man zet hij 'zijn mannen' aan het
werk. Dat doet hij met een kwink
slag, maar ook met een zekere vast
beradenheid, waardoor geen mens
het in zijn hoofd haalt om 'tegen
zijn kar te rijden'. Al 35 jaar werkt
Jean in de Gentse haven, net als
zijn vader vroeger. Jean kwam bij
zijn pa Raoul op de dokken te
recht bij het bedrijf CBM, dat nu
Sëa-Invest heet.
In het begin moest hij nog luiste
ren naar zijn vader, maar door zijn
talent om mensen aan te sturen,
werd hij een jaar of twintig gele
den foreman. Vanaf dat moment
luisterde zijn vader naar hem.
„Hij heeft dat altijd aanvaard, al
moet het wel vreemd geweest zijn
voor hem om gecommandeerd te
worden door zijn eigen zoon."
Tijdens zijn loopbaan op de dok
ken heeft Jean veel zien verande
ren. „Het werk is fysiek veel min
der zwaar geworden", zegt hij.
„Nu gebruiken we rolbanden om
schepen te laden en te lossen,
maar vroeger bestond dat allemaal
niet. Toen was het echt nog hele
dagen trekken en sleuren." De ar
beidsomstandigheden mogen dan
al verbeterd zijn, volgens Jean
geldt dat niet voor de sfeer. „Vroe
ger werd je dokwerker van vader
op zoon, anders kwam je er niet
in. Daardoor had het beroep iets
speciaals. Iedereen was trots om
dokwerker te zijn. Maar die fier
heid zit er bij de jongere genera
ties toch niet meer zo in. Zij zien
het gewoon als hun job. Vroeger
hingen de dokwerkers ook beter
aan elkaar doordat ze na het werk
samen een pint gingen pakken. Al
le cafés aan de Muide zaten na het
werk stampvol. Maar dat is alle
maal voorbij." Binnen een paar
maanden zit het er ook voor jean
zelf op, want dan gaat hij op pen
sioen. Hij is daar niet rouwig om.
„Vijfendertig jaar zwoegen in weer
en wind heeft zijn tol geëist. Mijn
knieën en schouders zijn helemaal
kapot gewerkt, dus mijn lichaam
kan wel wat rust gebruiken."
Toch zal hij vooral de sfeer op de
dokken missen én de collega's met
wie hij het goed kan vinden. „Zo
als De Dikke daar", zegt Jean, ter
wijl hij naar een collega wijst die
verderop een boot met talk aan
het laden is. „Iedereen die hier
werkt, heeft een bijnaam." Op de
vraag wat zijn bijnaam is, wordt
Jean een beetje rood. 'De Pinne'
(gierigaard, red.), zegt hij al la
chend. „Mijn vader was De Grote
Pinne en ik ben De Kleine Pinne.
Maar ik ben niet gierig hoor", knip
oogt hij.
KANAALZONE
„ledereen die hier werkt, heeft een bijnaam", zegt de Vlaamse dokwerker Jean Hutsebout, alias 'De Kleine Pinne'.
Op de achtergrond 'D'n Dikke'. foto Frederiek Vande Velde
De haven is onbekend ter
rein voor de meeste Gen
tenaars. Alleen wie er
werkt of doorrijdt via de R4 krijgt
er een stukje van te zien. Om dat.
euvel te verhelpen, organiseert het
Havenbedrijf vanaf november
twee zaterdagen per maand rond
vaarten door het gebied met de Ja
cob Van Artevelde. Gratis en voor
niets. Het enige wat geïnteresseer
den moeten doen, is zich op voor
hand inschrijven. Verenigingen
die willen meevaren, moeten wel
de gids betalen die meevaart. Die
kost 70 euro. Aan boord is er een
bar waar iedereen tijdens de twee
uur durende rondvaart een drank
je kan bestellen. En verenigingen
die ook graag iets achter de kiezen
steken terwijl ze de haven ontdek
ken, kunnen een beroep doen op
een cateraar.
Inschrijven voor de rondvaarten
kan via www.havengent.be/rond-
vaarten of 09-251.05.50. Verenigin
gen nemen best contact op via
pr@havengent.be
SS88^^88S8ÖS?aC3Gg^6SSS8Saes^KBSSg^SS6!SmSiaCBEggagSiS^BZ8BeE^S
#WEBWINKEl SIn Europa serie 2
categorie dvd's en games
Naar het boek van Geert Mak
In 35 afleveringen reist de VPRO in het voetspoor van Mak door
het Europa van de vorige eeuw. Per aflevering staan een locatie en
een jaar centraal.
Meeslepende verhalen van ooggetuigen en direct betrokkenen
voor wie de geschiedenis vaak nog actueel is: In Europa geeft ze
een gezicht.
Serie 2 bestaat uit de laatste 17 afleveringen (1944 -1992).
Speelduur: 643 minuten, Nederlands gesproken.
Adviesprijs 24,95
Lezersprijs 17,95*
exclusief verzendkosten.
BON IN EUROPA-SERIE 2
Hierbij bestel ik x 'IN EUROPA - SERIE 2' 17,95* per set
exclusief verzendkosten van 2,95. Levertijd met bon 10 werkdagen. Levertijd webwinkel
5 werkdagen. Klantenservice: 0900 - 2021352 0,45 p.g.) Het is helaas niet mogelijk uw
bestelling telefonisch of per mail door te geven.
VOORLETTERS
VOORNAAM
OM OV
GEBOORTEDATUM
Hierbij machtig ik Buckeroo Payment Service om i.o.v. Wegener NieuwsMedia BV
eenmalig het verschuldigde bedrag af te schrijven.
BANK-/GIROREKENING
1 HANDTEKENING
Stuur de volledig, in blokletters ingevulde, bon in een envelop naar Webwinkel,
o.v.v. 'in EUROPA-SERIE 2', Postbus 1090,5004 BB Tilburg.
De PZC gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens. Op alle informatie die u aan ons verstrekt is
de Wet Bescherming Persoonsgegevens van toepassing, in het colofon van de krant en op
www.pzc.nl treft u nadere informatie aan.