'Ambtenaren lijken geen rem te hebben' 'Een oma vroeg mij waarom haar kleinkind steeds 'like' zegt als die woensdag 14 september 2011 iets leuk vindt' II proactief stakeholder synergetisch effect win-win- situatie core- business üuf-of-lfie- box hands-on handen en voeten geven de organisatie kantelen top down approach best een zelfsturend team bilateraaitje transparant bench marking uitrollen implemen teren de manager als coach innovatief aandachts veld borgen aanvliegen in de lead zijn target ÜSP* Vaagtaalprijs 2011 Arjen Ligtvoet, tekstschrijver en auteur van Vaagt aal *unïqué selling point De manager is jong, dynamisch en proactief. Zijn babbel is zo snel als zijn cabrio. Als hij spreekt hoor je een professional aan het werk. Althans, dat lijkt zo. Wie goed luistert, hoort alleen nietszeggend gebrabbel. Het is louter lege taal. Neem de bingokaarten mee naar een vergadering en kruis het vakje aan als het betreffende woord of zinsdeel wordt gebruikt. De rechterkaart is geschikt voor een managementsbijeenkomst en de linker voor een onderwijs- vergadering. Als een rijtje van vijf - horizontaal, verticaal of diagonaal - compleet is, roep dan luid en duidelijk: Bingo! De aanwezigen weten dan direct dat ze nogal vaag bezig zijn. Bron: vaagtaal.nl zingen, nota's, officiële brieven en dergelijke door de ontvanger niet goed worden begrepen. „Op het gebied van instructieve teksten doet Nederland het overigens be hoorlijk beter dan de meeste ons omringende landen. Maar verbete ringen blijven noodzakelijk." Want nog steeds zijn veel teksten moeilijk te begrijpen. „Vergeleken met twintig jaar geleden kunnen apparaten steeds meer en moet er dus ook steeds meer worden uitge legd. En hetzelfde geldt voor for mulieren van de overheid. Veel re gelingen waar die formulieren bij horen, zijn complexer geworden omdat de samenleving nu een maal minder eenduidig is dan vroeger. Vijftig jaar geleden be stond de samenleving bij wijze van spreken bijna alleen uit gezin nen, tegenwoordig is dat heel an ders. Met hoe meer leefvormen je rekening moet houden, hoe inge wikkelder je regelingen worden en hoe lastiger het wordt om er goed over te communiceren." Ligtvoet is het daarmee eens, maar hij vindt ook dat vaagtaal bijna al tijd te vermijden is. Ook heel inge wikkelde zaken kun je concreet uit leggen. „Een advocaat vroeg mij de tekst van de huwelijkse voorwaar den te herschrijven. Ik heb toen de intentie van de wet uitgelegd, die paste op een half A4'tje. De juridi sche uitwerking voegt de notaris bij als toelichting." Jargon en kromme zinnen zullen altijd blijven bestaan. Wel is er steeds meer aandacht voor de aan pak van wollige woorden en kleve rige clichés. „Overheden en het be drijfsleven merken dat duidelijk- zijn goed is voor de klantenbin ding. Het levert dus geld op." Maar de bestrijding van vaagtaal begint volgens Ligtvoet allereerst bij de taalgebruikers zelf In zijn boek noemt hij handige tips: laat geen kans onbenut om je gespreks partners tot duidelijk taal te dwin gen; sta open voor commentaar op jouw taalgebruik en neem de tijd om een tekst te schrijven. Ligt- voet: „Zo kun je een flinke vaccina tie tegen vaagtaal geven." Voor het vierde jaar houdt Arjen Ligtvoet de Vaagtaalverkiezing. Onder de genomineerden, met tus sen haakjes een toelichting van Ligtvoet: - decontextualiseren (Ruttiaans voor 'uit zijn verband gehaald') - functionele zuivel (onfunctione le manier om 'melk' te zeggen) - het heeft mijn aandacht (ik ga er dus echt nooit iets mee doen) - misschien wel de beste... van Nederland (maar misschien ook wel niet) - ambitieniveau (moet altijd ho ger, maar wel met een kleiner bud- get) - lifestyle-event (bijeenkomst voor gelijkgestemden, maar dan wel Heel Hip) Deelnemers mogen ook zelf een woord of uitdrukking nomineren. Stemmen kan tot 1 november via www.vaagtaal.nl Bijsluiters van medicij nen en hypotheekof fertes moeten duide lijk zijn. Dat is bij wet vastgelegd. In de prak tijk komt daar weinig van terecht. In de hele Europese Unie is de wet sinds 1998 van kracht: bijsluiters van medi cijnen moeten 'begrijpelijk' zijn. Maar wat is de definitie van dat woord? „Die is niet dui delijk", zegt communicatiewe tenschapper Leo Lentz, kersver se hoogleraar Tekstontwerp en Communicatie aan de Universi teit Utrecht. „Soms verwart de wetgever 'duidelijkheid' met 'volledigheid'. Ambtenaren lij ken dan geen rem meer te heb ben." In zijn oratie nam Lentz vier onderwerpen onder de loep waarvoor de wet voor schrijft dat ze begrijpelijk moe ten worden uitgelegd: naast bijs luiters zijn dat hypotheken, pen sioenen en toelichtingen bij we tenschappelijk medisch onder zoek. Vooral voor hypotheken is de si tuatie slecht. „Slechts 5 tot 21 procent van de proefpersonen blijkt de juiste informatie te vin den in het pakket dat banken aan nieuwe klanten verstrek ken", zegt Lentz. „Het percenta ge dat een passage kan vinden én goed begrijpt is nog veel la ger. Toezichthouder AMF con cludeerde vorig jaar dat meer dan de helft van de 'startbrie- ven' die mensen krijgen zodra ze voor hun pensioen beginnen te sparen, niet voldoende begrij pelijk was." Een wet is volgens de hoogle raar niet het juiste middel om deze teksten duidelijker te ma ken. „In een wet wordt een stan daard vastgelegd, die daardoor heel moeilijk is te veranderen. Genres veranderen door de ja ren heen. Neem kookrecepten. Honderd jaar geleden waren die moeilijk te doorgronden, omdat de ingrediënten alleen in de tekst stonden. Door marktwer king, van uitgevers en winke liers, zijn recepten tegenwoor dig heel duidelijk: bereidings tijd, benodigdheden en ingre diënten staan apart vermeld, de aanwijzingen zijn puntig. Als zorgverzekeraars vandaag zou den dreigen dat ze alleen nog medicijnen vergoeden met een begrijpelijke bijsluiter, dan is het binnen een paar jaar gere geld. Bijsluiters zijn nu nog bij zaak voor farmaceutische bedrij ven." Complicerende factor is dat bijs luiters 100 procent juridisch wa terdicht moeten zijn, anders dreigen schadeclaims van patiën ten. „Dat klopt, maar ook zon der de juridische inhoud geweld aan te doen, zijn die teksten veel duidelijker te maken", al dus Lentz. Hij wijst naar de Belasting dienst, die zo'n vijftien jaar gele den een omslag heeft gemaakt. „Tot dan toe hadden juristen het laatste woord bij alle tek sten. Nu is begrip het allerbe langrijkste. Daarbij is soms een offer gebracht, door een juridi sche nuance te laten verdwij nen. Het aantal bezwaarschrif ten is gedaald, wat een kostenbe sparing is. Een hogere aanslag met een begrijpelijke uitleg wordt eerder geaccepteerd dan eentje met een onbegrijpelijk verhaal." Voor hypotheekoffertes en pen sioenoverzichten geldt dat de ontvangers meestal weinig zin hebben om zich erin te verdie pen, vaak hebben ze weinig voorkennis. „Hypotheekoffertes zijn niet ingericht op de taak van de lezer: beoordelen of het voorstel van de bank bij je past. Er bestaan mogelijkheden om daar iets aan te veranderen door de tekst anders te presenteren. In de gezondheidszorg zijn deci sion aids ontwikkeld, waarmee patiënten geholpen worden om stap voor stap tot een beslissing te komen. Daar zouden we met hypotheken en pensioenen iets van kunnen leren."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 11