zijn concurrenten'
M
Twint aeld'n ze de
stutemaele uut 'r tasse
zeeland 131
'Zeeland kan slaatje
slaan uit cultuurhistorie'
ZACHT WATER IN ZEELAND
m
zaterdag 10 september 2011
miljoen ton is de gezamenlijke
overslag van de havens in
Cent, Terneuzen en Vlissingen.
Zeeland Seaports, foto Mark Neelemans Jaap Bos, de Terneuzense wethouder van economie. foto Mark Neelemans
nummer één staat. De Vlaamse
overheid heeft veel geld gestoken
in het Kluizendok, terwijl Zeeland
Seaports investeringen grotendeels
zelf moet bekostigen. Van der Hart
wil er niet al te zeer over uitwij
den. Hij stelt alleen vast: „Gent
kan soms grond aanbieden tegen
de helft van onze prijs."
Toch ziet zowel Van der Hart als
Bos de toekomst niet somber in
voor de Zeeuws-Vlaamse Kanaal
zone. Ze verwachten veel van
Havenschap Zeeland Seaports be
heert twee havengebieden, de
Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone en
Vlissingen.
Beide havens hebben samen een
oppervlakte van 4600 hectare,
waarvan 2100 hectare in de Kanaal
zone.
De overslag in Vlissingen en Ter
twee grote infrastructuurprojec
ten: de nieuwe zeesluis bij Terneu
zen en de verbetering van de Sei-
ne-Schelde-kanaalverbinding met
Frankrijk.
Van der Hart schetst het perspec
tief „Vlissingen zal zich ontwikke
len tot containerhaven. Goederen
die daar worden aangevoerd, moe
ten verwerkt worden in logistieke
centra. In de Zeeuws-Vlaamse Ka
naalzone is daarvoor de ruimte,
waarna alles kant-en-klaar per bin-
neuzen (aan- en afvoer) bedroeg
bijna 33 miljoen ton.
Het havengebied van Vlissingen
bood in 2009 werk aan 8125 men
sen en Terneuzen 6976.
Het Portaal van Vlaanderen bij de
sluizen in Terneuzen is de toeris
tische attractie voor de
Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone.
nenschip naar Frankrijk kan wor
den getransporteerd."
Bos hoopt met Van der Hart dat
de Kanaalzone zich kan ontpop
pen tot een logistieke draaischijf
Bos richt daarbij de blik ook na
drukkelijk op Gent. „De aanwezig
heid van twee havenbedrijven is
niet ideaal. Een combinatie zou
het beste zijn om meer lading te
krijgen."
Van der Hart staat daar anders in.
Concurrentie op commercieel vlak
is volgens hem niet slecht. „We
staan daardoor samen sterker." Op
andere, niet-commerciële terrei
nen zoals infrastructuur is Van der
Hart juist groot voorstander van sa
menwerking, ook met Rotterdam,
Zeebrugge en Antwerpen. „We
moeten samen optrekken tegen
over Zuid- en Noord-Europa. In
die zin is de discussie over de zee
sluis erg zinvol geweest. Die heeft
Zeeland Seaports en Gent meer
tot elkaar gebracht, uit wederzijds
belang."
door Engel Reinhoudt
Lieven is een lekkeren eter.
Aoltied nog ewist. Die ou
dan ok van een gezellig
etentje mie de vrouwe,
een feêstje mie een buffet, ergens
een borrel mie een hapje, d'r is aol
tied wè wat. Ok doet 'n graag boo-
schappen: een ammetje, een dróge
woste, pittige kaezen, echte sukela-
de en praot nie over dranken. Die
ou van oalles daè a alcohol in zit.
Z'n vrouw geniet 'r van mee. Daè
is echter eên verschil.
Lieven wor dikker en
dikker en zie bluuf 't
zelfde. Um zit 'r nie
mie, mae zie wè. Zie
zit behalve mie aol
dat eten, veraol mie
um in d'r maege. Dat
leste weeg 't meêste.
„Zö'n dikke vent mie
dien buuk glad over
z'n broek, 't is geen
gezicht. Gin broek
die a nog past, de
knoppen sprienge
van je 'n overemde. Je mö vermae-
gerei", ao ze ezeid. Lieven vond
het best, mae oe?
Z'n zwaeger volgd'n een dieet en
was daè eêl enthousiast over. Deur
de weke an de liene, in 't weekend
kö j' ete wat a je wou. Een kilo per
weke gieng 'r af
Zodoende zat Lieven 's maendags
noe achter een dróge boteram en
een kroppe slae. Mae diesendags
was 't a feêst. Behalve slae, mocht
'n dan ok een ei. 's Weusdags een
stikje vis, dat was genieten. Afijn
het menu varieerde van maeger
toet maeger. Het was een taaie we
ke, mae die ieuw vol. Z'n vrouwe
speeld'n 't knap. Ze preez 'n en ze
loofd'n um en ze zag de kilo's d'r
afvliege, twint a Lieven nog niks
merkt'n. Die leefd'n mie aolle ver
langen naè het weekend toe. Dan
zou t'n z'n eigen beloane. Maatje
probeerd'n dat bie voorbaet te tem
peren en maend'n um toet kalmte
om de verdinning nie te bedurven.
„A je 't noe ok een zaèterdag mae-
tig an doet, dan gae me zondag
naè 't kouwe buffet." Dat was Lie
ven z'n lievelingsmaeltied en gere
geld dee ze daè an mee in een
goed restaurant op Schouwen. Ie
zag de overvolle taefels a in gedach
ten. Scheutels mie vlees en vis,
werme en kouwe gerechten, lekke
re toetjes, vers broadLieven
kwield'n a t'n d'r over docht,
's Zaèterdags deed 'n extra z'n best
en mie een rammelende maege
kroop 'n 's aevends nest Maatje
om bourgondisch te ligge dromen.
D'n aren dag om een uur of elve
startt'n Maatje d'n auto. Die ao
niks aars te doen as in te stappen.
Ze reeë richting Zierikzeê en um
wist a dat beteêkend'n da ze naè
z'n favoriete restaurant zoue gae.
Z'n maege knord'n
zó a Maatje docht a
t'r wat mie d'n auto
was.
In de buurte van 't
restaurant ree ze
een parkeerplekke
op bie een bos. Lie
ven kreeg 'n aorig
gevoel. Daè klopt'n
iets nie. „A jie noe
de stoeltjes en het
taefeltje uutklapt,
dan zurge ik voe 't
kouwe buffet", zei
ze, twint a ze de stutemaele uut
d'r tasse aeld'n. Lieven verbeet z'n
eigen. Misschien was 't mae een
grapje, mae 't bleek de werkelijk
heid. Twï dróge boterammen en
een appel voe achteran. Lieven zei
niks en viel an. "Mö je nie biddel',
zei Maatje. „Vandaege slaè 'k
over", gromd'n die. Het buffet
duurd'n nie lank. Zwiegend reeë
ze vrom naè ruus. Maatje vond 'r
actie achteraf bezieë nie mi zó ge
slaagd. Lieven vond het flauw, was
kwaed en docht 'r over om thuus
es flienk te vreten. Mae ok docht
'n d'r over at 'n noe toch nie voe
niks een eêle weke z'n best edaen
ao en at het eigenlijk best nog mee
viel zó een kure. Die vool ok at'n
verluchting ao. Bie 't buffet aot 'n
z'n eigen ongans egete, dat was ze
ker. Een gevoel van groazigheid en
dankbaerheid begon te groeien.
Toen a z'uutstapt'n vroeg ze of at
'n nog vee kwaed was. „Neê", zeit
'n, 't is over. Kom es ier, j 'ei me
ered. Ik ka je wè opvrete."
Reacties: Werrilaan 21,
4453 CA 's-Heerenhoek.
E-mail: cn.zeeuws@zeelandnet.nl.
Dit stukje is ook na te lezen op
www.zeeuwsezanger.nl
Zeeland Seaports in beeld
door Martijn de Koning
aardenburg - Het Zeeuwse pro
vinciebestuur slaat de plank volle
dig mis door streekproducten wél,
en cultuurhistorisch erfgoed niet
ajs een voorname toeristische trek
ker te beschouwen. Dat zei Ed
Peerbolte, projectmanager recrea
tie en toerisme van de Economi
sche Impuls Zeeland, gisteren tij
dens de opening van Open Monu
mentendag in Aardenburg.
De provincie gaf onlangs aan wa
tersport en streekproducten als de
twee belangrijkste speerpunten.
Onbegrijpelijk, vindt Peerbolte.
„Die streekproducten zijn erin ge
komen doordat de sector land
bouw en visserij in de politiek
oververtegenwoordigd is." Toeris
ten komen af op iets dat uniek is,
betoogde Peerbolte. „Streekproduc
ten zijn dat niet. Elke regio pro
moot zichzelf daarmee." De histo
rie van het Deltagebied is wél bij
zonder, gaf Peerbolte aan, en
wordt de toerist bovendien bijna
in de schoot geworpen. „Er is nog
een heleboel: gebouwen, forten,
de loop van dijken." De bood
schap van Peerbolte: Zeeland kan
geld verdienen met cultuurhisto
rie. „Maar dan moeten politiek en
bedrijfsleven durven investeren in
het beleefbaar maken ervan."
Wekelijkse kalkpoets ellende meer dan zat?
Bent u het wekelijkse poetsen en schuren in bad
kamer en keuken met agressieve poetsmiddelen,
kalkoplossers en azijn ook spuug zat?
Wilt u een schone vaatWilt u lekker zacht haar
zonder klitten, geen huidirritatie en geen droge huid
na het douchen? Wilt u helder, schoon, lekker zacht
drinkwater zonder geurtje? Wilt u een douchecabine,
ramen en auto zonder strepen en watervlekken?
Wij verkopen geen beloften, maar resultaat!
Bij montage laten wij u meteen het verschil zien,
proeven, voelen en ruiken.
"de onnodige wekelijkse poets ellende"
"het tandenpoets+nachtkastje glas"
De duurzame ISO 9001-2008 gecertificeerde
geproduceerde Alpine Water Descaler No 1 wordt
met een 2 maanden op proef: niet goed geld
terug - en een levenslange fabriek (omruil) garan
tie geleverd.
Bestel binnen 1 week betekent gratis montage
geen voorrijkosten.
Informatie en bestellen:
FUEL SAVE EUROPE BV
Tel.: 0475-527516
www.awd2000.nl