301 zeeland Gent kijkt over de grens 'Geen alternatief Hedwige' Gent lonkt naar de Zeeuws-Vlaamse Kanaal zone. Hans van der Hart, directeur van havenschap Zeeland Seaports, en de Temeuzense wet houder Jaap Bos (CDA, economie) voelen zich gestreeld. „Maar we blijven gewoon concurrenten van elkaar", stelt Van der Hart onom wonden vast. De Provincie Zeeland en de PZC houden woensdag een debat over de kracht van de Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone. In verband daarmee publiceren de PZC en de Vlaamse krant De Gentenaar een serie artikelen over de havengebieden van Terneuzen en Gent. Ziekenhuizen in gesprek over toekomst zorg Stijl en toon in Statenvragen geeft ergernis zaterdag 10 september 2011 KANAALZONE door Marieke Van Pee De banden tussen de Gent se haven en Zeeland Seaports zijn de laatste ja ren strakker aangehaald door sa men te werken rond concrete pro jecten. Toch willen de Gentse ha venschepen Christophe Peeters en de CEO van het Havenbedrijf Daan Schalck veel verder gaan. Ze dromen luidop van een eenge- maakte haven. „Het wordt tijd dat we voorbij de landsgrenzen kij ken." In het verleden heeft de toenmali ge havenschepen Daniël Termont sterk geijverd voor een doorgedre ven samenwerking van beide ha vens en zelfs een samensmelting. Die eengemaakte haven zou qua grootte in de top vijf van Europa staan. Maar omdat de Zeeuwse ha vens verschillende contracten had den met die van Rotterdam, werd het voorstel in 2006 afgeschoten. Daardoor bekoelde de Gentse rela- IIMIMIiHIII miHIIII111' IIIIIHHIIIII MIDDELBURG - De besturen en de specialisten van ziekenhuis Zorg- Saam in Zeeuws-Vlaanderen en het Admiraal De Ruyter Zieken huis in Midden- en Noord-Zee land voeren vruchtbare gesprek ken over de toekomst van de zie kenhuiszorg in Zeeland. Dat gebeurt parallel aan de inspan ningen van de provincie om met een visie hierover te komen. Gede puteerde George van Heulekom (SGP, zorg) praat met allerlei par tijen over die visie. Hij juicht het toe dat de ziekenhuizen zelf in overleg zijn. Van Heukeloms 'visio nair plan', zoals hij het zelf noemt, moet eind dit jaar klaar zijn. tie met Zeeland Seaports en we zen de Zeeuwse neuzen nog meer in de richting van Rotterdam. In 2009 keerde Zeeland Seaports Rotterdam de rug toe, waarna er weer meer plaats was voor Gent. „De relatie met de Zeeuwse ha vens is nog nooit zo goed geweest als nu", zegt Daan Schalck, CEO van het Gentse Havenbedrijf. „Dat bewijst onder meer de samenwer king op het vlak van de bio-geba- seerde economie." Maar ook op het vlak van veilig heid en nautische toegang werken beide havens samen. Zo zit er ein delijk schot in de komst van een nieuwe en grotere zeesluis in Ter neuzen. Die is nodig om grotere zeeschepen tot in de haven van Gent te krijgen. Het studiewerk be gint normaal in oktober, maar het zal wel nog minstens tot 2018-2019 duren voor de sluis er ligt. Deze gezamenlijke projecten doen de Gentse havenschepen Christop- De haven van Gent in cijfers Het havengebied heeft een opper vlakte van 4700 hectare, zo'n tien duizend voetbalvelden. In 2010 boekte de haven een re cordoverslag van 48 miljoen ton. Vorig jaar meerden 3436 zeesche pen af. In en rond de haven werken 70.000 mensen. In de haven waren eind 2010 419 dokwerkers aan de slag. In de haven van Gent meerden vo rig jaar 182 binnenvaartcruises af. In 2005 waren dat er nog maar 73. Tijdens de tweede Vlaamse haven dag eind juni brachten tienduizend mensen een bezoekje aan de Gent se haven. he Peeters en de CEO van het Ha venbedrijf Daan Schalck verlangen naar meer. „We willen in de toe komst evolueren naar één grote ha ven", zegt Peeters. „Met Gent, Ter neuzen, Vlissingen en liefst ook Zeebrugge. Het ideale scenario zou zijn dat ook Antwerpen en Rotter dam er zouden bijkomen." Volgens Peeters is een samensmel ting nodig als de havens een rol van betekenis willen blijven spe len. „We moeten in Europa drin gend beginnen te beseffen dat de wereld niet stilstaat en dat we van onder onze kerktoren moeten krui pen, willen we in de toekomst nog meespelen." Zowel de schepen als Schalck be seffen dat de eengemaakte haven nog niet voor morgen is. „Het idee moet langzaamaan rijpen", zegt Peeters. „We moeten alsmaar nau wer samenwerken, zodat op een bepaald moment iedereen zich af vraagt waarom we eigenlijk nog twee aparte havens vormen." Ilf IMHMii'Hlillli "i 111 iwawiwnviaesiMweM door Edith Ramakers Marcel Burm schudt zijn hoofd. Op zijn overall zit een button met de tekst Ontpolderen Nee. Hij staat vlakbij Jolanda Sap van GroenLinks bo venop de Westerscheldedijk. „Al tijd hetzelfde met GroenLinks. Jul lie kijken naar de verkeerde kant. Naar het water,' de modder. Daar zijn de mooie akkers." Jolanda Sap, fractievoorzitter van GroenLinks, glimlacht, maar zij ge niet intussen van het schorren- en slikkengebied. Zij wordt met Ka merlid Liesbeth van Tongeren door een vertegenwoordiging van GroenLinks Zeeland rondgeleid. Sap: „We zijn voor ontpoldering. Ons standpunt kan gewijzigd wor den als we goede argumenten ho ren." Maar Sap verwacht niet dat ontpoldering van de Hedwigepol- der teruggedraaid kan worden. „Vier onderzoeken hebben inmid dels uitgewezen dat er geen realis tische alternatieven zijn." Iedereen heeft belang bij duidelijk heid. Ze wil 'de hete aardappel dan ook niet voor zich uit blijven schuiven en zeker geen mooie praatjes verkopen die ze niet waar kan maken'. „Ik ben hier om de mensen, landbouwers te ontmoe ten voor wie ik respect heb. Zij strijden met veel passie voor hun zaak, wij voor de onze. Wij vin den natuurherstel belangrijk. Over de manier waarop kunnen we het ■II.WI Umi.Üfij33S33§33ë8a3 hebben." Sap laat zien dat ze be trokken is bij Zeeuws-Vlamingen als Ewald Baecke, fervent anti-ont- polderaar. Baecke greep zijn kans en sprak vol vuur over de vrucht bare Hedwige. Hij nodigde Sap uit om samen naar een goed alterna tief voor de ontpoldering te zoe ken. „Door onze krachten te bun delen, worden we sterker." Maar eerst is het woord aan Euro pa. Staatssecretaris Bleker wil de Hedwige droog houden en in plaats daarvan de natuur in de Schelde in drie stappen herstellen. Deels door ontpoldering van de Schore- en Welzingepolderbij Rit- them. De Europese Commissie heeft al laten weten hier niet van gecharmeerd te zijn. door Harmen van der Werf Van der Hart heeft een mooie, his torische verklaring voor de avan ces vanuit het Gentse, die volgens hem zeker niet nieuw zijn. „Wij beheren de toegang tot Gent en wij hebben nog veel ruimte voor nieuwe haven- en industrieactivi teiten. Gent heeft het. Kluizendok, maar dan houdt het in het Gentse ver op." Gent is er de laatste tien, vijftien jaar in geslaagd veel nieuwe bedrij vigheid aan te trekken. Bos spreekt van 'een verschil in vestigingsfacto ren', waarbij de grondprijs op MIDDELBURG - Stijl, toon en woord gebruik in de Staten van Zeeland moeten beter. De fractievoorzit ters gaan het daarover hebben. Er bestaat soms ergernis over het taalgebruik in Statenvragen en tij dens vergaderingen. D66-Statenlid Alex Hijgenaar wees gisteren in een commissievergadering op een PW-brief, waarin van 'valsheid in geschrifte' werd gewaagd. Kees Bierens (VVD) viel hem bij: „Er wordt soms zo maar iets geroe pen en een ander moet dan maar aantonen dat het niet klopt. Zo moeten we niet met elkaar willen omgaan." De fractievoorzitters bui gen zich over fatsoenregels. Christophe Peeters, de Gentse havenschepen. Daan Schalck, de CEO van het Gentse Havenbedrijf.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 30