301 zeeland
Gent kijkt over de grens
'Geen alternatief Hedwige'
Gent lonkt naar de
Zeeuws-Vlaamse Kanaal
zone. Hans van der Hart,
directeur van havenschap Zeeland
Seaports, en de Temeuzense wet
houder Jaap Bos (CDA, economie)
voelen zich gestreeld. „Maar we
blijven gewoon concurrenten van
elkaar", stelt Van der Hart onom
wonden vast.
De Provincie Zeeland en de PZC houden woensdag een debat over de kracht van de
Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone. In verband daarmee publiceren de PZC en de Vlaamse
krant De Gentenaar een serie artikelen over de havengebieden van Terneuzen en Gent.
Ziekenhuizen in
gesprek over
toekomst zorg
Stijl en toon in
Statenvragen
geeft ergernis
zaterdag 10 september 2011
KANAALZONE
door Marieke Van Pee
De banden tussen de Gent
se haven en Zeeland
Seaports zijn de laatste ja
ren strakker aangehaald door sa
men te werken rond concrete pro
jecten. Toch willen de Gentse ha
venschepen Christophe Peeters en
de CEO van het Havenbedrijf
Daan Schalck veel verder gaan. Ze
dromen luidop van een eenge-
maakte haven. „Het wordt tijd dat
we voorbij de landsgrenzen kij
ken."
In het verleden heeft de toenmali
ge havenschepen Daniël Termont
sterk geijverd voor een doorgedre
ven samenwerking van beide ha
vens en zelfs een samensmelting.
Die eengemaakte haven zou qua
grootte in de top vijf van Europa
staan. Maar omdat de Zeeuwse ha
vens verschillende contracten had
den met die van Rotterdam, werd
het voorstel in 2006 afgeschoten.
Daardoor bekoelde de Gentse rela-
IIMIMIiHIII miHIIII111' IIIIIHHIIIII
MIDDELBURG - De besturen en de
specialisten van ziekenhuis Zorg-
Saam in Zeeuws-Vlaanderen en
het Admiraal De Ruyter Zieken
huis in Midden- en Noord-Zee
land voeren vruchtbare gesprek
ken over de toekomst van de zie
kenhuiszorg in Zeeland.
Dat gebeurt parallel aan de inspan
ningen van de provincie om met
een visie hierover te komen. Gede
puteerde George van Heulekom
(SGP, zorg) praat met allerlei par
tijen over die visie. Hij juicht het
toe dat de ziekenhuizen zelf in
overleg zijn. Van Heukeloms 'visio
nair plan', zoals hij het zelf noemt,
moet eind dit jaar klaar zijn.
tie met Zeeland Seaports en we
zen de Zeeuwse neuzen nog meer
in de richting van Rotterdam.
In 2009 keerde Zeeland Seaports
Rotterdam de rug toe, waarna er
weer meer plaats was voor Gent.
„De relatie met de Zeeuwse ha
vens is nog nooit zo goed geweest
als nu", zegt Daan Schalck, CEO
van het Gentse Havenbedrijf. „Dat
bewijst onder meer de samenwer
king op het vlak van de bio-geba-
seerde economie."
Maar ook op het vlak van veilig
heid en nautische toegang werken
beide havens samen. Zo zit er ein
delijk schot in de komst van een
nieuwe en grotere zeesluis in Ter
neuzen. Die is nodig om grotere
zeeschepen tot in de haven van
Gent te krijgen. Het studiewerk be
gint normaal in oktober, maar het
zal wel nog minstens tot 2018-2019
duren voor de sluis er ligt.
Deze gezamenlijke projecten doen
de Gentse havenschepen Christop-
De haven van Gent in cijfers
Het havengebied heeft een opper
vlakte van 4700 hectare, zo'n tien
duizend voetbalvelden.
In 2010 boekte de haven een re
cordoverslag van 48 miljoen ton.
Vorig jaar meerden 3436 zeesche
pen af.
In en rond de haven werken
70.000 mensen.
In de haven waren eind 2010 419
dokwerkers aan de slag.
In de haven van Gent meerden vo
rig jaar 182 binnenvaartcruises af.
In 2005 waren dat er nog maar 73.
Tijdens de tweede Vlaamse haven
dag eind juni brachten tienduizend
mensen een bezoekje aan de Gent
se haven.
he Peeters en de CEO van het Ha
venbedrijf Daan Schalck verlangen
naar meer. „We willen in de toe
komst evolueren naar één grote ha
ven", zegt Peeters. „Met Gent, Ter
neuzen, Vlissingen en liefst ook
Zeebrugge. Het ideale scenario zou
zijn dat ook Antwerpen en Rotter
dam er zouden bijkomen."
Volgens Peeters is een samensmel
ting nodig als de havens een rol
van betekenis willen blijven spe
len. „We moeten in Europa drin
gend beginnen te beseffen dat de
wereld niet stilstaat en dat we van
onder onze kerktoren moeten krui
pen, willen we in de toekomst nog
meespelen."
Zowel de schepen als Schalck be
seffen dat de eengemaakte haven
nog niet voor morgen is. „Het idee
moet langzaamaan rijpen", zegt
Peeters. „We moeten alsmaar nau
wer samenwerken, zodat op een
bepaald moment iedereen zich af
vraagt waarom we eigenlijk nog
twee aparte havens vormen."
Ilf IMHMii'Hlillli "i 111 iwawiwnviaesiMweM
door Edith Ramakers
Marcel Burm schudt zijn
hoofd. Op zijn overall zit
een button met de tekst
Ontpolderen Nee. Hij staat vlakbij
Jolanda Sap van GroenLinks bo
venop de Westerscheldedijk. „Al
tijd hetzelfde met GroenLinks. Jul
lie kijken naar de verkeerde kant.
Naar het water,' de modder. Daar
zijn de mooie akkers."
Jolanda Sap, fractievoorzitter van
GroenLinks, glimlacht, maar zij ge
niet intussen van het schorren- en
slikkengebied. Zij wordt met Ka
merlid Liesbeth van Tongeren
door een vertegenwoordiging van
GroenLinks Zeeland rondgeleid.
Sap: „We zijn voor ontpoldering.
Ons standpunt kan gewijzigd wor
den als we goede argumenten ho
ren." Maar Sap verwacht niet dat
ontpoldering van de Hedwigepol-
der teruggedraaid kan worden.
„Vier onderzoeken hebben inmid
dels uitgewezen dat er geen realis
tische alternatieven zijn."
Iedereen heeft belang bij duidelijk
heid. Ze wil 'de hete aardappel
dan ook niet voor zich uit blijven
schuiven en zeker geen mooie
praatjes verkopen die ze niet waar
kan maken'. „Ik ben hier om de
mensen, landbouwers te ontmoe
ten voor wie ik respect heb. Zij
strijden met veel passie voor hun
zaak, wij voor de onze. Wij vin
den natuurherstel belangrijk. Over
de manier waarop kunnen we het
■II.WI Umi.Üfij33S33§33ë8a3
hebben." Sap laat zien dat ze be
trokken is bij Zeeuws-Vlamingen
als Ewald Baecke, fervent anti-ont-
polderaar. Baecke greep zijn kans
en sprak vol vuur over de vrucht
bare Hedwige. Hij nodigde Sap uit
om samen naar een goed alterna
tief voor de ontpoldering te zoe
ken. „Door onze krachten te bun
delen, worden we sterker."
Maar eerst is het woord aan Euro
pa. Staatssecretaris Bleker wil de
Hedwige droog houden en in
plaats daarvan de natuur in de
Schelde in drie stappen herstellen.
Deels door ontpoldering van de
Schore- en Welzingepolderbij Rit-
them. De Europese Commissie
heeft al laten weten hier niet van
gecharmeerd te zijn.
door Harmen van der Werf
Van der Hart heeft een mooie, his
torische verklaring voor de avan
ces vanuit het Gentse, die volgens
hem zeker niet nieuw zijn. „Wij
beheren de toegang tot Gent en
wij hebben nog veel ruimte voor
nieuwe haven- en industrieactivi
teiten. Gent heeft het. Kluizendok,
maar dan houdt het in het Gentse
ver op."
Gent is er de laatste tien, vijftien
jaar in geslaagd veel nieuwe bedrij
vigheid aan te trekken. Bos spreekt
van 'een verschil in vestigingsfacto
ren', waarbij de grondprijs op
MIDDELBURG - Stijl, toon en woord
gebruik in de Staten van Zeeland
moeten beter. De fractievoorzit
ters gaan het daarover hebben.
Er bestaat soms ergernis over het
taalgebruik in Statenvragen en tij
dens vergaderingen. D66-Statenlid
Alex Hijgenaar wees gisteren in
een commissievergadering op een
PW-brief, waarin van 'valsheid in
geschrifte' werd gewaagd.
Kees Bierens (VVD) viel hem bij:
„Er wordt soms zo maar iets geroe
pen en een ander moet dan maar
aantonen dat het niet klopt. Zo
moeten we niet met elkaar willen
omgaan." De fractievoorzitters bui
gen zich over fatsoenregels.
Christophe Peeters, de Gentse havenschepen.
Daan Schalck, de CEO van het Gentse Havenbedrijf.