9/11 TIEN JAAR LATER 10 september 2011 59 Bij het Pentagon, waarin het Ameri kaanse ministerie van Defensie is ge huisvest, herinnert een permanent monument aan de 184 slachtoffers die omkwamen toen vlucht 77 van American Airlines op 11 september op het gebouw insloeg. Het monu ment bestaat uit een soort bankjes. Op elk bankje staat de naam van een slachtoffer. foto Paul J. Richards/AFP foto Alex Wong/EPA tionele scheidslijn tussen 'hoge' en amateurkunst overboord werd ge zet. Als symbool van 'survival', het overleven, diende The Sphere, een bronzen bol van de Duitse kunste naar Fritz Koenig. De sculptuur stond naast het WTC en had op wonderbaarlijke wijze de aanslag overleefd. Maar al snel ontbrandde de ene na de andere controverse. De Britse kunstenaar Damien Hirst verklaar de dat de aanslag op het WTC een kunstwerk op zich was. De Ameri kaanse kunstenaar Eric Fischl haal de zich de woede op de hals met een bronzen sculptuur getiteld Tumbling Woman. Het beeld van een vrouw die valt (uit het WTC) was te confronterend en dus onge past. Het is tot op de dag van vandaag een heet hangijzer. Wat is gepast en ongepast als het gaat om kunst en 9/11? Een werk van de Nederlander An dy Mulder is in ieder geval door de ballotage gekomen van het nog te openen 9/11-museum. Deze jonge computertekenaar uit Heerlen maakte een 3D-weergave van het WTC-complex. De meeste hedendaagse kunste naars houden het gepast. Zo maak te de Duitse schilder Gerhard Rich ter een 9/11-serie waarbij hij foto's van het WTC bewerkte met wazi ge vegen. De Amerikaan Graydon Parrish schilderde The Cycle of Terror and Tragedy, een realis tische allegorie op monumentaal formaat. Sophie Matisse (afstam meling van Henri) schilderde een 'remake' van Picasso's Guernica in kleur in plaats van zwart-wit met Na 9/11 veranderde er veel op luchthavens: handbagage in een transparant tasje, waterflesjes en tubes tandpasta inleveren. foto CPD door Richard Mooyman Op Schiphol staan vliegtuigpassa giers tien jaar na de aanslagen van n september gelaten in de rij. Schoenen uit, broekriem in een bakje, flesjes inleveren. Door de aanslagen van 11 september is de luchtvaart radicaal veranderd. Alle reizigers zijn sindsdien mogelijke terroristen. Even was vliegen uit de gratie en leden de maatschappijen forse ver liezen, maar al snel zat de groei er weer in. De luchtvaartbranche her pakte zich, maar vliegen wordt nooit meer hetzelfde. De cockpit deur blijft voortaan dicht en straal jagers stijgen op als er even geen radiocontact is met een verkeers vliegtuig. En de Amerikanen stu ren bewapende air-marshals in bur ger mee op risicovluchten, ook be veiligers van de Nederlandse mare chaussee namen discreet plaats aan boord. Dat schijnt nog steeds te gebeuren. Nieuwe incidenten leidden tot ver dere aanscherping van de veilig heidsmaatregelen. Ingrijpend was de tijdige ontdekking in augustus 2006 in Engeland van een groep ra dicale moslims die vliegtuigen wil de laten exploderen met ogen schijnlijk onschuldige vloeistoffen. Het leidde opnieuw tot draconi sche maatregelen. Alertheid blijft nodig, toonde ook SBS-journalist Alberto Stegeman op Schiphol aan. Hij kon met een geleende pas een nepbom in een vliegtuig smokkelen. Schiphol is op jaarbasis 242 mil joen euto kwijt aan beveiliging. De rekening wordt doorgeschoven naar de passagier. Toch is de totale prijs van een vliegticket - gecorri geerd voor de inflatie - sinds begin deze eeuw licht gedaald. Glenn Schoen van beveiligingsbe drijf G4S stelt dat luchtvaart een topdoelwit blijft. „Terrorisme in de luchtvaart doet immers echt pijn." In toenemende mate gaan stem men op om reizigers te controle ren op basis van profielen die me de door computers worden be paald. De meeste passagiers zou den dan sneller kunnen doorlo pen. Schoen ziet voordelen, zoals kortere wachttijden, maar ook be zwaren. Hij vraagt zich af op wel ke criteria de reizigers worden be oordeeld. „Gaan we indelen op basis van ge-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 143