We worden steeds harder en knorriger 54 De aanslagen hebben diepe sporen in Nederland getrok ken. Het debat over de islam is intensiever geworden. Maar kun je eigenlijk wel spreken van een écht debat? „De meningencultuur is sterker geworden, feiten tel len minder." door Frits Bloemendaal Ga eens op de Erasmus- brug staan, zegt burge meester Ahmed Aboutaleb van Rotter dam. „En kijk naar deze stad. De veiligheid is de afgelopen tien jaar met tientallen procenten verbe terd. In het meest kwetsbare deel, Zuid, gaat het echt beter. De pres taties van kinderen gaan vooruit. De Cito-score stijgt in Rotterdam, van autochtone én allochtone kinderen. En ga eens in de aula van de Erasmus Universiteit kij ken. Pak er een foto bij van tien jaar geleden. Als je de verkleuring niet ziet, ben je blind." De vraag was: wat is er na de aan slagen van 11 september 2001 in Nederland gebeurd? Is het land er door veranderd en zo ja hoe? Aboutaleb was destijds directeur van Forum, het instituut voor mul ticulturele vraagstukken. De dis cussie over de islam, al eerder door Frits Bolkesteirf en Pim For- tuyn op gang gebracht, kreeg een enorme impuls door de aanslagen. „Een moeilijke periode", weet Aboutaleb. „Er waren aan de kant van de moslims geen goede spreek buizen, die duidelijk konden ma ken wat men werkelijk vindt. Dat is nog steeds zo, en dat vind ik zor gelijk." Paul Schnabel weet nog hoe hij tien jaar geleden overal kon doorlo pen, als hij het ministerie van Alge mene Zaken bezocht. „Nu heb je overal sluisjes, met een pasje dat voor het ene sluisje wél werkt en voor het andere niet", zegt de di recteur van het Sociaal en Cultu reel Planbureau (SCP). De 'beveili gingsmanie' is voor hem een van de meest tastbare veranderingen in de afgelopen tien jaar. „Dat is kwaliteitsverlies van de pu blieke sfeer. Het gaat steeds verder, ook al gebeurt er niets. Nederland is banger geworden." Met mij gaat het goed, met ons gaat het slecht, was de sfeer die het SCP kort na de aanslagen opte kende. Een flink deel van de Ne derlandse bevolking was 'knorrig', zoals Schnabel het noemt. „Fortuyn was de eerste die knorrig heid vorm kon geven. Sindsdien is de knorrigheid toegenomen. Net als de hardheid waarmee we naar elkaar schreeuwen. Want debatteren is het nooit ge weest." Nederlanders, vindt Schnabel, zijn politieker geworden. Maar die politieke betrokkenheid uit zich niet in partijlidmaatschap, maar in meningen. „De meningencultuur is sterker geworden, feiten tellen minder. En de toon is grover, direc ter en botter geworden. Iedereen doet daaraan mee." Schnabel mist een écht debat over de islam. „Dat is er niet. Alleen door Nederlanders in kranten. Voor het overige zijn het alleen scheldpartijen. Het gekke is dat er in Nederland helemaal niet zo veel aan de hand is, afgezien van mis schien de Diamantbuurt in Am sterdam. Terwijl in de politiek het thema steeds weer wordt opge pakt." Op de tafel in de woonkamer van Jacques Wallage ligt een stapel boe ken. Hij houdt binnenkort een le zing over integratie in Israël. Zijn joodse wortels zijn nooit ver weg. Oud-politicus en oud-burgemees- ter Wallage is tegenwoordig (ook) bijzonder hoogleraar Integratie en Openbaar Bestuur aan de Rijksuni versiteit Groningen. Voor de integratie, zegt Wallage onomwonden, zijn de aanslagen van Al Qaeda funest geweest. Eerst hadden we het over immi granten met een sociale achter stand, die via werk en scholing moesten integre ren. Daarna ging het vooral over moslims, die zich moesten aanpassen aan onze cultuur. Wallage: „Integratie is veranderd van een emancipatievraagstuk in een culturele kwestie. Dat speelde al, maar door de aanslagen is de onderstroom een bovenstroom' ge worden. De moslim wordt nu als een veiligheidsrisico beschouwd. Het één grote soep geworden." Het wérkt averechts om er een cul turele kwestie van te maken, vindt Wallage. „Je jaagt mensen juist de moskee in. Zonder deze reactionai re reactie zouden moslims dezelf de weg bewandelen als joden, ka tholieken en protestanten in het verleden. Twee derde van hen is al ontkerkelijkt, en bij moslims be zoekt 60 procent de moskee niet meer. Eén van de drama's van 11 september is dat de beste weg naar integratie is geblokkeerd. Immi granten mogen geen meervoudige identiteit meer hebben, terwijl ze zich daarbij het beste voelen. Nu moeten ze ófTurk, óf Marokkaan, óf Nederlander zijn. Anderen be slissen over jouw identiteit." Maarten van Rossem barst direct los. De aanslagen in de VS hebben Nederland alleen maar ellende ge bracht, vindt de Amerika-deskun- dige en voormalig bijzonder hoog leraar geschiedenis. „We Zijn in ban geraakt van het volstrekte waanidee dat de islam een bedrei ging voor het vaderland is", stelt hij vast. „Dat we door een minder heid van 5 procent worden geïsla miseerd, is een idee van volstrekte psychopaten. Maar tegelijkertijd is de PW de meest invloedrijke par tij. Dat komt door de doodsnood van WD en CDA, die zich door die halve zolen laten gijzelen." In tien jaar is Nederland volgens Van Rossem in een collectieve angstpsychose beland. De ideeën over de islam wa ren er in 2001 al, maar zijn door populisten als Wilders salon- fahig geworden. „Als je ziet wat die man zegt, zou hij psychia trisch behandeld moeten worden. Het wonderlijke is dat we al tien jaar bezig zijn waandenkbeelden te bespreken. We zijn bezig fanto men te bestrijden." Het gekke is volgens hem dat het juist heel goed gaat in Nederland. „En wij maar zeiken over wat slecht gaat. Als Marokkaanse jonge ren iets vervelends doen, is het ein de der westerse beschaving nabij." „Het was een memorabele zo mer", zegt Bart Jan Spruyt, direc teur van de Edmund Burke stich ting, een conservatieve denktank. „Tien jaar geleden ging Pim For tuyn de politiek in. Dat was de ge boorte van het populisme. Tien jaar later hebben we een kabinet dat wordt gedoogd door een partij die uit dat populisme is voortgeko men. En Geert Wilders is net vrij gesproken van haat zaaien en dis criminatie. Ik dacht dat een nieu we consensus was bereikt, zoals die in Nederland altijd weer tot stand komt. Een prachtig mo ment. Maar toen kwam de Noor Anders Breivik, die het stof ineens weer hevig deed opwaaien. Toch denkt Spruyt dat de rust weerkeert, dat er echt een tijdperk is afgesloten. Nederland is duidelijk conservatie ver geworden, stelt hij met genoe gen vast. Natuurlijk, er zijn ver schrikkelijke dingen gebeurd: de aanslagen van 11 september 2001, twee politieke moorden (op Pim Fortuyn en Theo van Gogh), be dreigingen, een enorme toename van veiligheidsmaatregelen en een politiek en maatschappelijk debat foto Jasper Juinen/ANP waarin de woord keus en de ver wijten ongekend hard waren. Maar dat was vol gens Spruyt 'no dig om taboes te doorbreken en hele reële kwes ties aan de orde te krijgen'. „Hoe je ook naar het verleden kijkt, ik ben blij met dit kabinet en de gedoogconstructie, waarin het populisme op een fat soenlijke manier is ingebed in ons politieke bestel. Dat werkt discipli-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2011 | | pagina 138